1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604860 inlägg · 6213 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
RTS: Tror det ligger ihop men nr 2 också... Är man inte helt säker i det man gör är det svårt att stänga matcherna... Men vi kan ta det som en punkt också... :D

Tycho: Du glömde en viktig punkt

Nr 6. Hur man spelar vid en 2-4 målsöverlägen. Stänger en match.
Spelet man hittils visat upp ett flertal ggr i ledning är katastrof.
Som vi hittils spelat i dessa lägen där ingen vågar kliva upp i offensiva
zon utan forwards dumpar ner puck och hela laget väntar vid egen blå
i väntan på att bli ett rundningsmärke är det märkligaste jag sett ett
lag spela.

actionleif: Tror du tänker på Philadelphia's unge center Mike Richards. 22-åringen skrev, så sent som förre veckan tror jag, på ett 12-års kontrakt med Flyers.... Tror summan va typ 69.000.000 $. Sjukt!

Tycho: Instämmer helt med dina uppstolpade brister. Frågan är hur många av dessa som Challe kan räta ut till utropstecken utan att göra allt för stora ingrepp i befintlig trupp. Jag tror att punkt 2 och 5 kan åtgärdas fram till slutspelet. Väl där hoppas jag att Hedström tar sig an punkt 3. Samt givetvis vår egen slutspelsjoker och oöverträffade retsticka #12. Låt han få tillräckligt med speltid för att komma preparerad till slutspelet.

Vad gäller backspel, och i synnerhet uppspelsfasen, kommer det nog inte kunna förbättras så särdeles mycket med befintlig trupp. Moe, visst. Men inte kommer han att kliva in i en första PP-uppställning och dominera. Eller lägga 40-metare på bladet i en kvartsfinal.

Men så här är det ju. Det tar tid att bygga lag. Nu vet vi var bristerna finns. Och med elitseriens bästa sportchef i ryggen känns det som att Timrå går en ljus framtid till mötes. Pärssinen i princip redan klar. Regin och Andersson definitivt (nej, tror ingen blir aktuell för NHL-spel). Hahl kan mycket väl stanna p g a Pärssinen. Rensa en dyr forward och två backar. In med juniorer och satsa på en, möjligen två offensiva backar.
Klart och betart!

actionleif: Hittade svaret rätt så fort.

"Kontraktet är det näst längsta i NHL:s historia, endast New York Islanders Rick DiPietro har skrivit ett längre, 15 år."

lungan: Det var ju någon annan som nyligen också skrivit långt kontrakt, minns dock inte vem och hur länge :)

Ser också att Alexander Ovechkin har skrivit på en kontrakt med Wasihton Capitals som sträcker sig 13 år. Är det nytt rekord i kontraktslängd?

Bragd-Birger: Kraven har gått upp nått så oerhört iår mot tidigare. Alla räknade med att vi skulle vinna nästan alla matcher och vara ungefär på samma poäng som HV.

Som jag ser det är det några saker som har fattats för att det skulle ha varit verklighet.

1. Uppspel: Vi saknar en förstaklassspelare(läs back) + Moe som kan skapa yta och spela eller driva upp pucken kontrollerat i uppspelen. Tycker vi är väldigt lättstressade i egen zon vid uppspel. Vi kan inte ha många procent lyckade uppspel med 2 checkande motspelare i våran zon...

2. Självklarheten i vad vi gör. Det känns som om en del spelare tänker lite för mycket på vad som ska hända på isen istället för att gå ut om bara göra det. Vi har förlorat många matcher på att vi funderat istället för att tagit det där extra skäret, täckt det extra skottet, skjutit det extra skottet och spelat den enkla passningen bara av sig själv. Är det så att Challes system fortfarande inte riktigt satt sig eller är inte riktilinjerna tydliga nog eller blir vi för "passiva" med det spelsystemet. Det vet jag dock inte...

3. Vi saknar kanske nån toppspelare med Hallintakter. Dvs en spelare som går in och drar med sig laget. Lite grinig och sur och allmänt jobbig. Så som Jonte kan vara i sina bästa stunder. Andra sådana spelartyper är Ledin, Jämtin, Morrisson tex.

4. Målvaktsspelet: Backe kan vara riktigt bra men stabil kan man inte påstå att han varit denna säsong, som jag sagt tidigare är han ganska lik Liv i sitt aggerande... Åke Lund kanske kan utvecklas till att bli bra men i år är han ingen förstemålvakt iaf...

5. Räkna gubbar: Det känns som vi för ofta, både forwards och backar räknar fel och släpper motståndarna väldigt fria. Billiga och väldigt onödiga mål.

Annars gillar jag dina inlägg., fattar inte varför alla ska vara så skitnödiga. Visst har det inte varit perfekt men toppen finns absolut där!

dr-nix: Hallin saknar jag också. Emotionellt. Tack och lov är det inte sådana känslor som styr ett lagbygge. Hallin är ungefär lika het som en januarigryning i Sibirien. Mer och mer marginaliserad i SSK, och nu är det snack om att han blir trettonde forward där. Så, njae. Ibland är avsked nödvändiga.

Annars håller jag inte med om kämpaglöden i stort. Det torde stå tämligen uppenbart att Timrå inte ska köra ngn raggarhockey i år. Dvs, sådan hockey som Skellefteå spelar och Timrå har spelat när man haft en mindre konstruktiv forwardsuppsättning. Däremot vill man givetvis spela med fart. Och det är här som laget haft anmärkningsvärt svårt att hitta rätt mot lag som backar hem och tätar i mittzon.

Gillar dock Challes konsekvens. Han gnuggar på. Förmodligen tror han stenhårt på det han gör. Att det faktiskt är möjligt att föra in Timrå i en ny spelmässig era. Och med denna visshet lutar jag mig tillbaka. Faller bitarna på plats kan det bli hur bra som helst.
Vi ligger redan/trots allt betydligt roligare till nu, jämfört med förra året vid den här tidpunkten. Då var det 52 inspelade pinnar och bara sex ner till 9:e. Nu har vi 55 och elva ner. Vinst mot Djurgården och vi ligger delad trea.
Icke helt uselt av ett lag utan kämpaglöd och backspel.

Åkerman: Det busas visst med honom också.

..så kan nog LHC glömma Johanssons comeback denna säsong.

Länken

Uno Gordon: jo Hallin saknar jag, han och Robban höll igång laget kändes det som. Det var spelare som fick igång dom övriga, nu har man släppt Hallin och i stort sett petat Robban. Inte undra på att det är så stor skillnad jämför med i fjol, kämparandan i laget är som bortflugen (eller så gott som iaf)...

Själv tycker jag inte att detta är det TIK som "aldrig ger upp". Dom senaste säsongerna har man kämpat där ute på isen, därför var jag så glad när man värvade spetsen som saknades i form av Miljonkedjan. Man fortsatte kämpa men nu fanns spetsen och helt plötsligt ledde man serien överlägset. Till den här säsongen har man spetsat till laget ytterligare (förutom på backsidan då) och i år skulle vi ju vara hur bra som helst kändes det som inför seriestarten (kanske inte i början av serien men efter nyår hade jag räknat med ett mäktigt TIK).

Men kämparglöden i laget är som bortblåst anser jag, låt oss hoppas att det infinner sig igen då slutspelet börjar (förutsatt att vi tar oss dit).

Åkerman: Han lär väl pissa på oss när vi möts på måndag, bara lite sådär. Som tack för senast! Jag förväntar mig ingenting längre! Vi torskar med 7-2 i Västerbotten, Kent McDonell 2 mål, Jyri Marttinen 3, Fredrik Öberg 1 och P-A Lundström 1. Pyörälä och Regin tröstar för Timrå.

Ja, det är bara att tacka och ta emot. Jyri har varit osannolikt bra hos oss hela säsongen. Inte en enda dålig match,

The great one: Laget är nog trots allt feldimensionerat i slutändan skall du se. Gud vad saknar spelartyper som Manderville och Hallin. Inga poängsprutor men satan vad nyttiga de var. Jag tror inte alla har insett Pelle Hallins storhet!

The great one: Nej men det var lagmoral vi snackade och Månsson har ju varit på "tapeten" en längre tid och då faller det sig naturligt att han faller inunder mitt svarsinlägg till dig.

The great one: Helt rätt Skelefteå skulle ha bärgat 3 poäng förra omgången
om dom skött sig, dom var riktigt bra idag LHC var dock inte riktigt på tårna idag. Martinen en riktigt bra spelande back som spelar tufft i emellan åt Gratttis Ske aik

Uno Gordon:

Det kanske var Marttinen som hade moral och lite j-vlar anamma. Därför skar det sig med resten av slöhögarna som spelar på halvfart genom serien i vårat lag. Varje gång jag har sett Skellefteå AIK har dom kämpat i 60 minuter. Timrå kämpar i snitt 10 minuter per match.

Månsson har jag icke nämt.

Uno Gordon:

Att det kanske finns mer personkemi i tik som inte stämmer

Taurus: Och vad syftade du på i det där inlägget då? Kan du vidareutveckla ditt resonemang?

erathoo: Han passar nog bättre in i Skellefteås "tuta och kör" hockey! Timrå försöker spela en mer kontrolerad hockey och det är inte hans stil helt enkelt. Hade det varit under Timråkentas tid så skulle han definitvt blivet succè.

The great one: Varför tror du t ex att jag inte vill ha hit en sådan spelare som Mathias Månsson?

För mig är det inte enbart vad det presterar ute på isen som är avgörande! De skall funka som människor i gruppen också. Man kan inte 22st "småpåvar" i omklädningsrummet som raserar moralen fullständigt.

Du inser väl själv att det inte står rätt till med grabben när han hattat runt i så många olika klubbar och hotat en kvinnlig Polis till livet. Han har en jargong som är odräglig helt enkelt. Man kan vara kaxig med glimten i ögat också men Mathias Månsson är bara dryg, uppkäftig och lägger energin på att slå sönder klubbor, gnälla över domslut och är allmänt omdömeslös!

Vad skall vi med en sådan kille till?

Nu lär jag få hela Njurundaklanen efter mig men det skiter jag fullständigt blankt i.

Uno Gordon:

Tror det finns mer personkemi som inte stämmer

Uno Gordon: Tyckte nog själv att han var bättre än Kalle koskinen och fick lite speltid men nog är Martinen en hyfsad back alltid, men det visste vi ju annars hade vi väl inte värvat honom. Hadelöv och just nämnda bäst på plan i Closetta center, bra för Tik att LHC förlora eller..

erathoo:
Han krävde mer istid i Tik, och då fick han packa!!

adde_1337: Men lilla du, det är inte jag som heter 1337, Det jag syftade på är inte att det var fel av Timrå, utan jag avskuyr Aftonbladet/TT's sätt att skriva artiklar som om det vore världens grej, Nu när jag tänker efter, Avskyr jag nog hela aftonbladet.

The great one: För att det handlade om någonting helt annat. Hört talas om personkemi?

Taurus: Ja ,det känns skumt detta, jag måste vara ärlig och säga att jag nog var en av dem som kritiserade honom i början, dock tyckte jag nog att han blev så sakteliga bättre o bättre, han var ju ändå i princip den enda backen som försökte sätta fart framåt, och som ni då förstår blev jag ganska förvånad att han lämnade just då när det ändå började gå åt rätt håll liksom... och nu med facit i hand kan man väl bara bita i det sura äpplet och gratulera SAIK till en lyckad affär.

Varför hade man inte större tålamod med Marttinen? En klass spelare.

Kerstin_k:

Ja, han är matchens gigant!!!! Gjorde 4-3 målet nu. Sjukt att se att han är minst en klass bättre än nån back i TIK!!! Vilken miss!! Kanske man ska ge en spelare lite matchtid så han får en chans.

Kerstin_k: Precis när jag trycker på matchen så gör han mål också...

Kerstin_k: Haha. Och nu gjorde han 4-3 till SAIK.

Sitter och tittar på LHC - SAIK. Där visar Marttinen varför Nubben ens blev intresserad av att värva honom. Han har varit strålande ikväll. I alla fall i andra halvan av matchen.

lungan:

kollade upp det själv:

HV's 1:a line: 41 mål på 258 skott

LHC's: 41 mål på 279 skott

TIK's: 33 mål på 202 skott

så...hmmm 50 skott till, mål på vart 7:e ger 7 mål till, ok din teori kanske stämmer lungan, då borde det h blivit 40 mål för TIK, då hade vi nog legat 2:a i serien :-P

lungan: Hur är det med mål från förstafemman hos TIK, HV o LHC?

lungan: den där faktan var intresant :)

HV71:s första femma med Voutilainen-Davidsson-Törnberg har totalt skjutit 258 skott

LHC:s första femma med Weinhandel-Mårtensson-Håkansson har totalt skjutit 279 skott

Timrås första femma med Pyörälä-Hahl-Pärssinen har totalt skjutit 202 skott, Det är 50 skott för lite enl. mig

Jag vill som alla förstår ha fler skott på mål.

Jag har kommit över ganska intressant statestik, skott på mål denna säsong! Och vi ligger inte bra till!!

1 Mika Pyörälä 88
2 Peter Regin 73
3 Johan Andersson 68
4 Oscar Sundh 66
5 Jonathan Hedström 65
6 Timo Pärssinen 63
7 Pär Styf 58
8 Riku Hahl 51
9 Petr Tenkrat 50
10 Sanny Lindström 46
11 Petri Kokko 44
12 Kimmo Lotvonen 42
13 Kalle Koskinen 37
14 Robin Jonsson 35
15 Anton Axelsson 32
16 Björn Svensson 27
17 Robert Carlsson 20

Detta är vad våra 17 främsta har presterat i skott och detta är över hela säsongen detta går att jämföra med

Tomi Kallio 132
Mattias Weinhandl 117
Pavel Brendl 116
Tony Mårtensson 103
Martin Thörnberg 95
Jukka Voutilainen 94

Alla dessa herra har flera skott och har där med även fler poäng!!! Vilket leder till att deras lag har gjort fler mål.

Vi måste börja skjuta mer

och det gäller främst

Hedström Pärssinen Tenkrat Hahl Regin, fatta om alla dessa med Pyörälä vart uppe i nära 90 skott fatta hur många fler mål och vunna matcher det skulle kunnat ha blivit.

Vi statestiken säger att vi är någerlunda effektiva också så pricksäkerheten finns vi måste bara se till att spela ett spel som ger oss möjligheten till att skjuta mer, Våra killar som ska skapa öppna ytor ska finnas i varje femma, frågan är då varför vi har två av dessa i en och samma Sundh och Axelsson??? Och varför Tenkrat och Hedström som inte vill vara den som skapar ytorna längre spelar tillsammans??? Byt plats på Tenkrat och Axelsson och gör om andra femman till Sundh-Regin-Tekrat.

Om vi vill att Regin ska bli de lysande centern som vi alla hoppas på kan han inte lira i tredje femman!! Där hör johan andersson hemma med Hedström och Axelsson som ska vara den lite mera deffensiva då J.A visar i BB att han tänker i deffensiva termer och passar bäst i den spelstilen.

Bragd-Birger: Nåväl. I vilket fall som helst så är jag inte nåt vidare skitnödig. Visserligen tryckte det på tidigare idag, men det är avklarat genom en riktig spökbajsning. Med andra ord så såg jag den inte, jag bara hörde...

Sen så får vi nog ta och fortsätta den övriga diskussionen när det verkligen börjar heta till om sisådär en vecka kring omgång 38:a. Jag skulle iofs vilja redan nu, men jag har inte tiiid. Dessutom så vill jag kunna styrka min tes ytterligare.

Ice Tea: Ja för du tror väl inte i din vildaste fantasi att TIK går på halvfart och väntar in ett slutspel? Herregud!

Uno Gordon: Beslutet fattades igår kväll och skälet är enkelt. Det stavas boxplay. Under Eriks frånvaro har vi läckt som såll i den spelformen och detta måste givetvis åtgärdas. Bara inte någon reptilhjärna hos något motståndarlag får för sig att försöka krossa skallen på honom igen, för då jävlar...

lungan: Timrå har ju ändrat sig. Enligt dagens ST så har de ju Erik Andersson blivit uppkallad till Timrå som "förstärker"...

Missuppfatta inte mig nu, varför jag satte ordet förstärkning inom situationstecken har inget med Erik att göra. Tycker bara benämningen förstärkning låter lite dumt då han bevisligen fortfarande är våran spelare under gällande kontrakt.

lungan: Matchträning tror jag det mest handlar om. Kan du inte skriva ett frågetecken till också e du söt? ;)

Olle: Där har du en poäng, men med Björn Svensson så borde det också bli skillnad. Timo är kanske lagets viktigaste spelare

Varför ska Erik inte spela i Timrå???????? Under resten av Januari???????????

Vi behöver honom som 4:e center och i boxplay!

Olle: Fan! Bara sisådär 48 timmar för sent...

Bragd-Birger: Trots att du inte gillar Wikegård så verkar ni vara överens om en sak iaf...

Scrolla ner ett par rader och sug åt er, alla optimister! ;)

Ice Tea: nä men bevisligen (?) en kedja...

Hur har förstalinan fungerat när den icke varit intakt egentligen?

Ambroo:"Schitsnack" Var det det bästa svar du kunde få till?? Vad beror det då på att det ser så himla segt ut i vissa matcher? Vi kan ju inte skylla på skador i år, ja förutom Timo då men en man gör ju inget lag...

Smokey:

Äntligen lite perspektiv på tillvaron.

Tack!

« · 965163 · »