spud: vad har 16 spelare från regionen att göra med världs prataet? om ni har 16 fråg regionen och typ två andra från sverige Timrå 20 från Sverige vem har flest utlänningar då?
(siffrorna stämmer inte, men saken i sig stämmer spelar ingen roll om dom är från reginonen ellelr från hela Sverige ni har ändå spelar från världen)
Det som känns lite jävligt är att vi sett till lönerna inte skulle behöva vara nåt svagare på papperet i år än ifjol - tvärtom. Lönebudgeten är högre i år, men vi har en betydligt sämre trupp på förhand. Man betalar exempelvist på tok för mycket för Lotvonen, Mäkiaho och Pärssinen (sett till hans speltid).
Ambroo: Är det inte så att KHL dragit fram som en virvelvind i sommar och trissat priserna på alla spelare? Jag blir i alla fall inte förvånad om det är en av orsakerna till det du beskriver.
Tror för övrigt att Timrå är långt ifrån ensamma om detta fenomen.
Poffa: Jo visst är det så, men jag vill mena på att det är arenafrågan som är det huvudsakliga, åtminstone när det gäller TIK. För att vi ska kunna vara med i racet, ja t o m överleva så måste det till nåt radikalt och det inom ett par säsonger. En ny central arena gör produkten attraktiv i allas ögon och för med sig oändliga möjligheter. Äh, varför pratar jag med dig om detta? Det där vet ju du precis allt om. Och egentligen så vet väl alla det, utom Sicka i Lagfors, typ...
Ambroo: Jodå, Timrå som klubb skulle må bra av en ny arena mer centralt inne i Sundsvall. Jag ställde frågan här inne för ett antal veckor sedan och det blossade upp till en rätt het debatt. En debatt jag följde med intresse.
spud: "Men ni måste ju ge nyström rätt, han förutsåg att gnället ska komma igång tidigt i timrå. Och det började samtidigt som ni läste hans krönika."
Ok att det gnälls som på ett kafferep i den här GB'n , men det kommer aldrig att hända att Timrås A-lag gnäller lika mycket som Modos dito med Sussie i spetsen.
Poffa: personligen skulle jag bara skriva under på en ny arena i stan om arenan i fråga är ultramodern och den bästa (blivande) arenan i sverige när man byggt klart den. Lite löjligt höga krav men vi pratar trots allt om att flytta över kommungränsen.
Imorgon är det Almtuna - Sundsvall i träningsmatch en 300 meter ifrån mig - undra om det är nån Timrågrabb som spelar med då? Kanske Jimmy har koll på?
Wennerholm: "Kent Nodberg sa upp sig som sport chef, men jag tycker timrå ser lika bra ut som i fjol. Jonathan Hedström var skadad större delen av säsongen. tillbaka nu. Det kompenserar förlusten av riku Hahl. Fredrik Hynning fick också bara en halv säsong i fjol. Dessutom har timrå ett överflöd av unga talanger som blivit ett år bättre. Det ser homogent ut rakt igenom från målvakt johan Backlund och frammåt. Challe berglund har ett kanonmatrial att jobba med och timrå är ett givet slutspels lag imina ögon"
Anrell: "Sanny Lindström bort. Riku Hahl bort. Peter Regin bort.Herregud, hur ska det går för stackars timrå som tappat mest och värst i årets elitserie? av ersättare är det vell bara backen Mikko Lehtonen från Kärpet som man kan skraämma motståndaren med. Dennis Persson, back, från Djurgården? Knappast. Jag minns knappt vem han är... Tomas Skogs, back, Mora, ja, kanske. Han var bra förra året och är en av dom där underskattade spelarna som utför sitt arbete match efter match. Men han är ingen Sanny Lindström. Ny stjärna: Jesper Samuelsson, forward, Vita Hästen? Hallå."
Min bedömning: Kan ju börja med att säga "det syns att människor är olika. Sen ser man klart och tydligt vem av dom som har koll på Timrå Ik 08/09 det är Wennerholm helt klart, han pratar ju om att Hedström och Hynning är som nyförvärv precis som vi kommit fram till, klockrent skrivet rakt igenom inget tjat..... ...Men så kommer vi till skojjaren Anrell, han kör som alla andra "experter" tjatar ständigt om Sanny,Regin och den där Hahl (vem han nu är) Och säger att Samulsson är vår stjärna, Vem fan har sagt att han ska vara vår stjärna 08/09 ? han skulle ju börja spela i S-vall eller vart de var. Killen har iaf ingen som hälst koll på timrå bara dom som lämnat timrå.
Simmalugnt: Ibland blir man ju jävligt less.... Jag har nu skrivit av en helt text för att dom som inte har tillgång till Denna bilaga ska få lite att läsa, och det enda du får ut ur din hjärna är "Vell bara backen Bikko Behtonen, stavar Anrell så illa" Näe det gör han inte URSÄKTA att jag skrev av allt i hastigt tempo då och råka skriva vell ist för VÄL.
Blizzard: Men herregud. Men. Herregud. Wennerholm kan mer hockey för att han har en åsikt kring Timrå IK 07/08 som ligger närmre din egen än vad Anrell har, därför kan Wennerholm mer hockey. Nästa gång så är det tvärtom. God kvell.
Ambroo: Klart laget är svagare än ifjol. Två starka centrar bort utan att ersättas med några säkra kort. Går liksom inte att komma ifrån.
Men Mäkiaho dyr? Vad grundar du det på? I så fall vore det en helt obegriplig värvning. I princip tjänstefel. Särskilt med tanke på hur man har snackat om att man inte ska panikvärva och kasta bort pengar i onödan. Nope, Mäkiaho kan jag förstå som en kostnadseffektiv karaktärsspelare, inte annars.
Blizzard: Jag tycker dom är clowner bägge två men den sistnämnde är bara lite mer påläst. Kolla bara hur Anrell tacklar intervjun med nån joppe från DIF...speciellt den sista frågan. Han är ju verkligen ingen sportjournalist och definitivt ingen "hockeyjournalist".
Blizzard: Han är helt jävla clueless, inget utöver det vanliga mao.
Nyströms artikel, blogg eller vad kallar det, i Expressen bevisar ju för övrigt bara två saker och det är att han tycks ha hämtat inspiration från Ros provocerande, dock intelligensbefriande, sätt att underminera sig själv som "journalist" och att han kraftigt överskattar sig själv i hockeyvärlden. Därmed inte sagt att allt han säger är fel men hans bild av verkligheten passar ju bättre i en bustertidning än i...eller förresten, Expressens sportsektion ÄR en bustertidning.
Blizzard: Enligt mig så är Wennerholms kommentar det jag gärna intalar mig själv och hoppas skall inträffa, men föga troligt.
Och Anrells känns som det värsta jag kan tänka om årets Timrå, men ganska sannoligt.
Vi har inte i närheten så bra material i år, Och Nyströms kommentar om gnäll tidigt kan nog visa sig som ganska sannoligt, bara att titta på motståndet de 6 första matcherna, ganska troligt att vi håller till i den nedre regionen.
Realistisk placering för Tik i år är väl mellan plats 6-10.
RTS: Är det verkligen så illa då? Backsidan ser ju helt ok ut. Kokko försvinner och in kommer Lehtinen. Det bör ju kvittas. Sanny ut och in kommer Skogs, det känns som ett uppbyte och en lite mer offensiv backsida önskade väl alla sig efter halva förra säsongen? Koskinen går ut och där försvinner lite rutin som han å andra sidan vägde upp med att oengagemang och ett trött spel på isen under större delen av säsongen. Jag var nog inte den enda som svor över honom den förra säsongen. Han kvittas mot ett osäkert kort i Persson men å andra sidan är nog RJ beredd att ta betydligt mer ansvar i år då han, enligt mig iaf, avslutade förra säsongen betydligt bättre än vad han inledde den.
Framåt kan jag hålla med om att det ser värre ut men om Mäkiaho kommer in bra i laget och Wandell fortsätter att spela stabilt så vill jag bara ställa frågan: VAD har försvunnit (inte vem) och vad har ersatt?
Håller med om att det blir nervöst mellan omgång 5-20 men SÅ fruktansvärt illa tycker jag inte det ser ut...
Stekhete Uno är en vinnare igen. Nytt blogginlägg uppe nu. Låt Challe spika kusarna och Uno plocka ut smällkaramellerna på Oddset. Då kommer du garanterat få en välfylld plånbok.
Olle: Det är illa att man inte på långa vägar täckt upp tappen. Av nyförvärven känns endast två st som riktigt bra (Skogs och Lehtinen), övriga går under kategorin chansningar i större eller mindre utsträckning. Mot det har vi tappat 6 tunga pjäser (Kokko, Sanny, Koskinen, Robban, Regin och Hahl).
Kan till en viss del hålla med om tex Koskinen men han var otvivelaktigt en viktig kugge vid sidan om isen och var överlag en homogen back. Robban rosade kanske inte heller marknaden alla ggr mot slutet men det är ändå ett avbräck att tappa honom som spelare. Kokko kom efter en halvtung start i TIK igång på allvar förra säsongen. Vad trion Sanny, Regin och Hahl står för behöver jag nog inte kommentera.
Summa sumarum är TIK årgång 08-09 ett på papperet sämre lag och oron inför säsongen är berättigad. Det positiva är att dylika farhågor eller förhoppningar så här i försäsong alltsom oftast tenderar att slå fel och att ingenting i slutändan blir vad man trodde....
Olle: Angående backsidan ska vi komma ihåg att Timrå vid samma tid hade gjort klart med Marttinen som aldrig ersattes under säsongen. Att han inte ersattes var ett ganska stort gnällämne vill jag minnas, för rent allmänt ansågs ju backsidan vara det stora problemet ifjol. Därmed är det ju en del press på Lehtinen och Skogs att fylla upp och dessutom prestera bättre än föregående upplaga. Koskinen var ju inte direkt klockren jämt, samtidigt fick han mkt förtroende och låg stadigt över 20min/match i speltid över hela säsongen. Så nånting såg väl Challe. Jag blir extremt förvånad om Persson är bättre än Koskinen.
Framåt har Hahl och Regin försvunnit. Wandell har väl i bästa fall ersatt Regin, även om jag har svårt att tro att han är i närheten lika bra. Mäkiaho är väl tänkt som köttare i tredje/fjärde vad jag fattar. Sen div1-Samuelsson ja.. Nån annan?
men, eller ett stort MEN; Jag tror inte Timrå kommer klappa igenom. Däremot har jag svårt att tro att laget har kapacitet att ligga i topp som man hade ifjol (det som hindrade oss i grundserien var skadorna). Men jag tror inte vi faller längre än till mittenlag. Vill det sig riktigt illa missar vi slutspelet.
För övrigt tippar jag på ca 2 långtidsskador och totalt 4 nyförvärv/utlån/sparkade spelare under säsongen.
RocknRolf2: Skall bli intressant att se vad Herr Hedström kan uträtta, Lite skeptisk till hans possition som Center. De gånger han försökt agera Zetterberg dvs(En lirare/spelfördelare, Puckhållare) har man ju svurit sig hes ett antal gånger, Han brukar vara som bäst när han maler på som en stridsvagn.
O andra sidan har han ju inte varit sig lik de sista åren så det är väl värt ett försök.
Nej Timrå känns en aningen tunn inför starten. Sen får vi ju se hur många matcher E Andersson, Timo Pärrsinen och Hynning spelar.
Tippar på 1 sparkad, 2utlån, En ny Center"Flopp" och en kanon Back som kommer in.
om ni har 16 fråg regionen och typ två andra från sverige Timrå 20 från Sverige vem har flest utlänningar då?
(siffrorna stämmer inte, men saken i sig stämmer spelar ingen roll om dom är från reginonen ellelr från hela Sverige ni har ändå spelar från världen)