Smokey: Du har med största sannolikhet utsats för ett av de allra mest elementära (?) försäljningsknepet telemarketingföretagen använder sig av, "Köp nu, imorgon är det för sent!". Den som någon gång ringt en researrangör, SAS för att ta ett välrenomerat flygbolag, vet att det aldrig finns fler än en plats kvar till just den avgång du efterfrågar.
Nu underbygger man i fallet Fyrfasen en god gärning med ren nonsens till marknadsföring.
Svagt att försöka dra nyttja av en stor kundkrets med uppenbara känslor för Timrå IK.
Johan J: Jag sätter en back pilsner på att elpriserna skenat en bra bit över 30 öres strecket per kWh före den 1/1 2003... Dessutom så sätter jag också en halv kvarting explorer på att kvällstidningstabloiderna snart kommer med svarta rubriker såsom... HOTANDE ELRANSONERING. ELBRIST HOTAR SVERIGE! REKORDHÖGA ELPRISER! Min sinande brunn (som inte varit torr på 120 år) och lobbyismen för att man inte ska stänga ett kärnkraftverk är mer än ett marknadstrick. Jag lovar. Visst är vi alltid uppkörda... Men kan du idag hitta ett lägre elpris än vad Fyrfasen erbjuder en TIK:are, så vill jag gärna att du hör av dig till mig.
Smokey: Mina åsikter rörde aldrig prisnivån utan den tveksamma försäljningsstrategin som företag använder sig av vid telemarketing.
Håller med dig och skulle inte förvånas av ett högt elpris längre fram i vinter med tanke på den nuvarande nivån i landets vattenmagasinen. Kärnkraftsel kontra importerad el från lortiga kolkraftverk på kontinenten? Polenkabeln? Elbörsen? Titta upp vad Jämtkraft har för prisnivå.
Johan J: Vill bara säga att jag känner mig rätt kränkt...jobbar du också på ett företag som håller på med telemarketing ??? Det gör jag och har så gjort i snart tre år, hittills så har då ALDRIG jag kört med den teknink som du menar att man gör...och kan dessutom berätta att jag ändå tillhör en av dom som säljer mest på mitt företag...kanske läge att ta reda på fakta innan man drar alla företag över samma kam....
Visst ringer man med erbjudande till kund...men försöker INTE sälja dessa med mördande reklam. Kan bara hålla med Smokey att det är ett MYCKET bra erbjudande som Fyrfasen har och sedan finns det ju en aspekt till...det är alltid DU som kund som bestämmer vad du köper och inte.
Johan J: Telemarketing? Kallas det så när jag ringer upp Fyrfasen och i det närmaste bönar och ber om att få förlänga avtalet som skulle ha tecknads före den 15/10? Jag är tveksam. Men visst är det lite B marknadsfört när man måste åka till Timrå för att få erbjudandet... Där håller jag med dig.
Själv tycker jag Fyrfasen låter som ett fruktansvärt trevligt litet elbolag... Och dom har väl inte samma resurser som drakarna. Men som gräsrot nöjer jag mig med ett skapligt elpris. Min faster band sitt elpris för flera år sedan. Hon pröjsar typ 16 öre per kWh... Så hon har råd att se betydligt fler hockeymatcher än jag. Men hon håller på typ Björklöven. Så hon har det nog inte så kul ändå;-)
kvasthilda: Spring iväg till ladan nu. Jag blir orolig att HH får för långt att gå om Ni blir sena och får en parkering långt från kulturens högborg. Jag har jobbat som en sådandär som ska få folk att vilja köpa eller äga saker i nästan hela mitt liv. Och visst fan finns det tekniker för att skynda på processen;-) Bra att kunna på krogen om inte annat... Men numera så går jag bara på motionsdans. Att hänga i bardiskar är bara jobbigt för benen. Dessutom är det bara kroppen dom vill åt. Fy!
Smokey: Här springs f-n inte en meter efter hårdkörningen i hemma gymet i eftermiddag, Nä är man med landets skickligaste kvast pilot så har man fått äran att steppa upp på pallen om jag lovar dyrt att inte pilla på knapparna,,,,,,,,,(På kvasten).
Motions dans låter hårt bättre då att hänga i bardiskar för av egen erfarenhet så har man lärt sig att efter nog mycket häng så får man ju både hjälp med hemmfärden och upprätthållandet vid själva disken
kvasthilda: Jag upplever att alla telemarketing företag i mer eller mindre omfattande utsträckning använder vilseledande marknadsföring för att hetsa kunden till ett spontant köp.
Det ligger nämligen i branschens natur att skapa snabba avslut, ju fler kundorder en försäljare tar hem desto mer effektiv är vederbördande.
Påstår inte att telefonrösten är otrevlig men budskapet är genomskinligt. Verkligheten är sådan. Vinstmarginaler och nyckeltal. Din arbetsgivare avlyssnar dig och spårar varje knapptryckning på din dator. Storebror ser dig! I alla verksamheter finns en funktion som övervakar nätverket och de aktiviteter de anställda företar sig på detta.
Ett exempel: En sen kväll ringer det på telefonen, jag lyfter luren och svarar. Den unga kvinnorösten presenterar sig vid namn och förklarar att hon jobbar för Campuz Mobile. Jaha, okej tänkte jag. Brukar normalt slänga luren i öronen omedelbart men bestämmer mig spontant för att ge henne en chans att framföra sitt budskap. Försäljningsargumenten presenteras, jag får förklarat för mig att det är ett unikt förslag riktat till en mycket begränsad krets men jag besvarar hennes erbjudanden med negativt besked åsyftande det faktum att jag använder mobiltelefon i mycket begränsad omfattning. Undrade för mig själv hur unik jag egentligen var och ställde därefter frågeställningen till henne.
Konversationen fortsätter och jag väntar på hennes avgörande misstag. Berättar att de samtal jag för per telefon uteslutande rör fast telefoni till en adressat. Hon föreslår att jag tecknar abonnemanget till mig själv och att min flickvän gör det i eget namn. Påtalar det faktum att hon inte är student och att förutsättningen för abonnemanget är att den som tecknar traktatet är just studerande. Upplyser om att det är ett rent regelbrott och att hon uppmanar mig ingå en ogiltigt avtal. Telefonrösten blir fundersam men säger att hon kan ordna det varpå jag fått den signal jag väntat på och ger henne luren i örat.
Fler exempel? Ring närmaste resebyrå eller flygbolaget SAS som jag tidigare nämnde.
Johan J: Andra bra sätt att vara snäll mot telemarketinguppringare utan att köpa... Försök bli ihop med tjejen som ringer. Tala om att hon har sexig röst och att du skulle vilja träffa henne på någon mysig restaurang. Försök få henne attt bjuda första gången. Eftersom du brabbats av någon jobbig motgång och har väldigt lite pengar... Är det en kille som ringer? Kör samma stil ändå. Får du napp? Byt partner, byt jobb eller upplys personen om att du är konstnär och bara genomför en socialrealistisk instalation.
Nu bär det snart av till nyinflyttade grannen som har Canal+. Blir att sätta på sig TIK-tröjan, smyga med ett sexpack och håna leksinggrannen när den feta damen ljudit Ingen nåd. Sätter 40 spänn på 4-2.
Smokey: Bli ihop med tjejen som ringer? Visst, men är du medveten om att Callcenters ofta är utlokaliserade på mindre ort, vanligtvis i svårtillgängliga glesbygdsområden som Vilhelmina, Strömsund och Arvidsjaur?
Johan J: Någon måste göra grovjobbet. Precis som typ Styf i när han sliter i Timrå IK. Det är inte alltid glamor... Även lantistöser måste få lite omtanke trots valkiga komjölkarnävar, snus och stora gummistövlar...
Smokey: Då Viktoria Silvstedt blivit Bollnäs lantistös med hela Sverige utesluter jag ditt resonemang och öppnar för framtiden. Hennes röst är inget undantag från det positiva, bestående intryck jag fått från tiden i rampljuset. Uppföljning följer...
Om man följer den här tråden så ser man att det var bra att inte sätta mot mitt vad;-) Se Aftonbladets rubriker idag...
Fyrfasen! Jag ska nog krama hela personalen vid tillfälle... I alla fall alla tjejer. 24 öre khw!!! Och en del av räkningen som går rakt in till Timrå IK. Allt uppbundet på några år...
Misstänker att många TIK:are sitter och myser nu när elpriserna skenar.
Smokey: Pga elpriset så kommer jag att ransonera min tid här på HS o vara mer i ladan!
Jag fick inte teckna nåt avtal med Furfasen , jag var för sent ute o det pris jag fick var lika med det jag har just nu. :((( Nu måste jag o ungaran sitta med renskinna o Vargaluvan på framöver o röd om mulen är vi oxå. Vi går mot hårda tider, men TIK glänser i rampljuset!
T T: tveksamt, men gör han det så vinner vi, det är ju en hockeyestetisk naturlag.
Gött med uppehåll, men mysigt att det drar igång igen. I synnerhet på bortaplan, mot en motståndare som på alla sätt bör betraktas som "bättre än oss". Läs mer