1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604387 inlägg · 6212 ämnen
« · 2392087 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Hank: vem är gun?

Hank: IN GUN WE TRUST!

Smokey: Noterar att Kapanen börjat följa Gun på instagram

Nubben tar tar Wedin efter LL och får sparken efter ett tag.

pingvin: Absolut inte. Men kan vara dags att sära på Svensson- Eronen framöver om man vill ha bättre resultat. 2 långsamma backar är en risk tillsammans.

DenRöda: Ska vi sparka Svensson också?

hockeyärnice: att vi kickar Laleggia är väl som det är. Tråkigt eftersom han var riktigt farligt offensivt men vi har ju Stenqvist nu och hoppas Eronen kan blomma ut även. Sen att vi är efter Magnus Pääjärvi Svensson är ju helt absurt bara. När saker stod på sin spets förra säsongen så valde han Malmö framför Timrå, visst det är hans val men jag tycker verkligen inte Timrå ska springa och jaga sådana spelare som bevisligen inte brinner så mycket för klubben. Oavsett hur billig karln är, det är ändå ett stort slöseri med pengar. Om tre veckor har vi hallonet och Hartmann tillbaka. Spara hellre dem pengarna och satsa på två backar och ta hem OJ och ge någon annan yngling chansen medans vi väntar på Halloran och Hartmanns återkommst. För jag lovar er man kan hitta bättre kvalité i Hockeyettan för 10k än Magnus Pääjärvi. Liksom är det den nivån så kan vi lika gärna fråga Matt Murley om han inte vill snöra på sig grickorna igen.

DenRöda: Jo absolut, säger ingenting om det. Men i LaLeggias fall så bjöd han ju också på en hel del skapande framåt, och i Svenssons fall fick vi en spelare som i många fall bar hela laget fysiskt/defensivt. Det är både och när det gäller LL såklart, men man får nog se till helheten anser vi förlorar en av våra bästa spelare totalt sett. Det är ju också sånt som statistik som Fenwick/Corsi säger.

thorwald: En del av mig vill skrika "Hur faan kan man sparka Laleggia och plocka in Pääjärvi!!!" Kommer det två defensiva stjärnbackar med rungande slagskott från blå också? Släpp den nyheten i så fall. Jag mår inte bra som det är nu! Sparka LaLeggia?

In Kapanen We Trust.

Jo tjena litegrann…

Läktarproffsen slår just nu alla rekord i reaktioner.

Tydligen sitter Ante, Kapanen & co och sorterar inlägg från HS, Facebook och andra forum för att klokt hitta och hantera en plan framåt. Tydligen är någon med signaturen ” Gun, hockeymorsa från Kovland”, den vars strategi man efter ca. 2800 kommentarer och inlägg den man i huvudsak nu väljer att följa.

Signaturen ”Vi ska inte ha spelare under 1.90 och under 100 kilo” föll visst på målsnöret i den rödvita ”polska riksdagen”.

Passionen att älska Timrå IK är inget man skojar bort.

Tonymontana: Nej exakt och precis, att vi tappar LaLeggia sörjer jag inte mig till sömns över, OM vi ersätter med annan klassback som kan bidra mer med spelet över hela isen. Skulle det visa sig att det blir typ Påäjärvi och 2 breddbackar in för dom pengarna så är jag dock inte lika positiv.

Får se vad Kapanen har i görningen. Han visar all handlingskraft inte Nubben gjorde i allafall. Får se om detta är ett genidrag eller inte framöver. 👍

Labban: Laleggia tillsammans med Svensson bjöd på mest bjudmackor förra säsongen också. Detta året är inget undantag.

När nyheten släpptes att han fick sparken igår så fick man en sådan ångest och obehag i kroppen att man knappt kunde sova. Nu när jag väl fått sova lite på saken så känner jag ändå att det kan komma bra saker ur detta. I Finland är det väldigt vanligt med stor omsättning av spelare. Trades och avbrutna kontrakt. Värvningar av okända spelare som blir succé. Jag litar på Kapanen i detta fall faktiskt. Han har något i görningen och det vet jag.

Dr.Krykov: +/- blir rätt missvisande många gånger. Säger inte mycket egentligen då han spelat mest av alla spelare i laget i ett bottenlag, då åker man på baklängesmål. LaLeggia hade näst bäst Corsi/Fenwick i Timrå efter Lodin förra säsongen. Han blockerade även tredje flest skott efter Svensson och Strömberg. Det kan man kanske inte tro att han är före sådana som Walli och Westerlund i den statistiken, men så är det.

thorwald:

Framförallt att vi även skeppar iväg honom till en av våra närmsta konkurrenter i ligan även.

Vi har knappast haft en dålig defensiv denna säsong trots att vi dras med LaLeggias defensiva brister så för mig ter sig beslutet lite märkligt. Kort om backar ja, men då ska man komma ihåg att LL även lyfter mest istid. Men vill man göra något med truppen och har ont om stålar är väl att kicka honom den lättast framkomliga vägen då många klubbar nog nappar på en sådan spelare. Kommer göra stor nytta i det offensiva spelet för HV. För Timrås del är det fortfarande många frågetecken hur Kapanen tänkt, men det visar sig förhoppningsvis. Det jag dock undrar är hur den närmaste framtiden blir, kör vi med 6 backar hur länge och vilka forwards kommer spela, OJ plockas in mot Luleå exempelvis?

LaLeggia är sparkad enligt honom själv och han ville stanna i klubben. Tycker detta sänder väldigt konstiga signaler.

LaLeggia är vår bästa back, dyr helt säkert men toppbackar har vi heller inget överflöd av.
Att ta in någon annan blir en rejäl chansning. Har spontant svårt att se att det kan bli bättre, men jag kan ha fler!

Att ta hem MPS är inget annat än en stor chansning. ”En spelartyp vi saknat” säger Kapanen.

Hur menar han då? Ur form är han inte en spelartyp vi saknar och i form skulle jag säga att vi har både Wedin och Hartman som påminner om hans spelstil.

Summa summarum tycker jag vi gör stora chansningar och gamblar högt. Misslyckas Kapanen så är förtroende tappet stort.

The great one: Får se vad Kapanen kommer med för paket innan jag hämtar stångjärnshammaren.

Dr.Krykov:

Ja och det har jag ju redan förklarat varför nedan. Läs om vad jag skrev.

The great one: Alla nordamerikaner får betalt i dollar. I alla SHL-klubbar. Och har så varit väldigt länge.

The great one: Du måste kolla på hans +/-. Trots sina 38 poäng ligger han alltså på -28, han har det fetaste kontraktet en försvarare någonsin haft i Timrås historia, i dollar och den har stigit samtidigt som kronan sjunkit. Vi står inte och faller med LL.

The great one: föratt allt handlar om din kompis, min kompis, hans kompis. Min pappa tränare bla bla bla. Det här är inte bra.

Tonymontana:

Får ju ha i åtanke att han spelade i ett bottenlag förra säsongen även med ett försvarspel som inte existerade. Trots det gjorde han 38 poäng. Nä vi tappar kopiöst med kreativitet i och med detta.

Sedan förstår jag inte hur MPS kan vara aktuell överhuvudtaget när vi har OJ i Löven. Vi bör väl ändå satsa på framtiden.

Kerstin_k: MPS+breddback och HS går medeltida

Äntligen visar klubben lite handlingskraft. I like! Gillar även Laleggia men har stort förtroende för Kapanen och litar på att han kommer med en riktig värvningsbomb på backen.

Hassan: Tycker att det är lite Rock n roll ändå. Inbillar mig att det är ett väl övervägt beslut att "sparka" den back som lyfter mest istid.

Vill ändå tro att staben har hittat någon annan som bättre passar in i spelsättet eller någon som har andra uppsidor (defensiven?) som man värderar högre. Att LaLeggia helt plötsligt och helt ovetandes - som han gör sken av i artikeln - får sparken köper jag inte alls.

Men som sagt; rock n roll om det faktiskt kommer in något spetsigt och vettigt. Total härdsmälta om det "bara" blir en breddback.

Sputnik: Tycker allt för många klagar över att vi ”dumpar” laleggia. Men tror detta kan bli en bra lösning i framtiden. Laleggia besitter en av dom största lönerna utav backar i SHL, garanterat typ topp 10? Om vi kollar hans plus minus statistik så är det inte direkt smickrande, -23 förra säsongen och då får man ha i åtanke att han gjorde 38 poäng. I detta nu har han -2 och är uppe i 5 poäng. Jag tror inte det finns något agg eller likande från Timrås håll, snarare att Timrå har vägt upp för och nackdelar, kollat underliggande statistik osv. Där man har kommit fram till att Joey är inte den spelartypen som Timrå behöver just nu. Men givetvis kommer det komma in folk, det behöver inte folk vara orolig för. Jag litar på Kapanen att detta är för Timrås bästa, så jag väljer att vara optimistisk tillskillnad från andra.

Tom Topp: Ja och i grund och botten kan jag inte klaga då jag kände att vi aldrig skulle förlängt med LaLeggia i första hand, för den lönen han besitter alltså.
Vi får hoppas att Kapanen har ett ess i rockärmen! Än så länge kan vi ju inte döma ut honom i allafall innan han ens fått visa vad det blir för spelare in.

Pyrret: Kan det kanske stämma att Laleggia varit missnöjd med hur vi spelar? Han har fått en mer defensivt roll detta år vet jag iallafall.

Hassan: ja nu får vi se vilken sportchef som vi har rekryterat. Kapanen fick ju i princip ärva ett färdigt lag, och det är klart att han har egna ideer! Spännande att se vilka!

Pyrret: Här satt man igår och gnällde om hur segt allt var och så har Kapanen i kulisserna rullat ut hela kustartilleriet och smäller bomb på bomb. Det är slut på saft å bulla nu!

Sputnik: Får ju såklart inte sparken på det viset utan finns en färdig överenskommelse med Nubben givetvis. Sen hur geggan utrycker sig i media är en annan femma

Vi har utsålda hallar, ökad försäljning, ökad sponsring, vi har varit kort på folk och man gör det av ekonomiska skäl? Dessutom breddar man forwardsbesättningen med Pääjärvi. Hade ekonomin varit kass så hade man lyft juniorer tills Hartmann och Halloran är tillbaka. Nä är nog infekterat tyvärr.. Nu vill man att att minst en back presenteras idag, annars blir jag lack påriktigt.

tjobba: Stämmer det så har vi ju inga grunder att "sparka" honom utan LaLeggia går då dessutom ur denna historia med nån form av fortsatt lön från Timrå? Då är det ju bara en ren förlustaffär detta då vi inte får loss tillräckligt för att kunna skaffa in en annan topp 4 back?

The great one:
Jag kan hockey

The great one: Det fungerar ju inte riktigt så. Sparkar man någon så måste man betala dennes kontrakt om inte någon annan klubb tar över det. Klart Timrå hade koll på att HV skulle göra det i det här fallet. Lite lättare att få någon att nappa på LaLeggia än Alvarez va..

Olli Nomadinen :

Ok, alla gillar vi olika. Men sätta Alvarez före Laleggia…. 🙈

The great one: Möjligt men jag har hellre kvar Alvarez än LL. Och även om den förstämnde är välbetald så är det garanterat inte i närheten av vad LL kostar

tjobba:

Om det var enbart ekonomiska, varför frigör man inte Alvarez även då? Nä, för det är Antes golden boy…

Spännande dag vi har framför oss. Som upplagt för antiklimax va? :)

{9386}: Tror inte det fanns nån schism när LaLeggia säger: ”Jag ville förlänga kontraktet - men jag fick sparken på grund av ekonomiska skäl”.

Om bara Nubben hade kunnat hålla käften mot Media någon gång så kanske Kapanen hade fått en chans att presentera en helhetslösning där han presenterar hur klubben tänkt, när allt var klart.
Men mr glappkäft sätter käppar i hjulen eftersom han vill vara Mr madhawk med flera till lags hela tiden.

Men det är ju spännande med de rykten och spekulationer som uppstår iofs...

{297}: Vi MÅSTE ha in en back som kan vara kreativ och spela sig ur zon med ett bra förstapass eller själv transportera ut den under press. Vi har för många sarg ut backar i dagsläget och den där Lyytinen verkar inte bättre angående detta. Så ur det perspektivet behöver vi få in en sådan back, oavsett vad LaLeggia presterat i just dessa områden.
LaLeggia har trots allt ett förstapass som inte många i laget besitter.

LaLeggia är ju tänkt som en sådan och därav behöver vi ha in en topp 4 back. Jag ser då ju gärna hellre en 2 vägsback med en offensiv uppsida, men som kanske är mer balanserad totalt sett. Med tanke på att vi har Stenqvist så behöver backen inte ha LaLeggias offensiva högstanivå men skall i allafall vara bättre defensivt. Så ser jag på saken.

Sputnik:

Vem fn skriver ett kontrakt i dollar. Nubben aldrig hört talats om valutarisk? Vilken Jvla soppa. Nu tappar vi en av SHL:s mest kreativa backar som gillade att spela i Timrå IK. Detta måste ju gått att lösa på något annat vis. Är det någon schism med Ante så är det ju ännu märkligare att man inte kan lösa det.

Har vi ingen ersättare klar är det ännu märkligare. I så fall måste det varit Ante som inte kan hantera Laleggia.

Nä detta stinker. Men ja Kapanen upp till bevis nu.

Labban: Halloran kom väl efter Nubben?

Sputnik: fast om LaLeggia är inne på dubbelt så mycket bakåt som framåt så är det kanske inte en offensiv back vi behöver? Dessutom har ju inte LaLeggia visat sig vara så skicklig i spelvändningarna utan sumpar många puckar redan i egen zon. Det är ju först när han är i offensiv zon som han är något att hänga i granen.

Sputnik: Är väl självklart att det är ekonomiska orsaker? Hade vi haft obegränsat med pengar hade vi såklart värvat två klassbackar till och haft Geggan kvar. Finns ju inget i artikeln som säger att det inte kommer in ersättare.

{9386}: Andreas Pihl ansluter från LHC.

Chrille: Kolan på ingång

Icingpucken: Kan vara så enkelt att journalisterna som försökt att nå Kapanen har missat slå +358 före telefonnumret.

« · 2392087 · »