1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606482 inlägg · 6214 ämnen
« · 2960199 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Timrå vs Leksand och HV mot Malmö. Intressant omgång. Tror dock inte det blir poäng mot Växjö. Frölunda lär dra ifrån och vinna serien. Brynäs och Luleå är nog de lag som lyfter under våren i tabellen och spelar play in eller möjligen kvart. Timrå spelar också play in

Timrå Isstadion: Jo alltså det är olika sporter och allt det innebär och jag köper ditt resonemang med.

Det jag mest ville få fram var att ha mest pengar på banken inte behöver betyda att man inte kan vara en framgångsrik klubb.

Sen har min jämförelse givetvis en del andra brister som sagt.

Tar man det till SHL och modern tid så var det ju rätt otroligt med hur Oskarshamn kunde prestera sett till förutsättningarna. Med absolut minst arena i SHL etc.
Semifinal etc.

Vi har ju rätt mycket bättre förutsättningar att etablera oss och faktiskt vara ett hyffsat SHL lag över tid i så fall. Om vi gör många saker rätt i klubben.

Montén Python: Vi har våra olika uppfattningar och din är självklart korrekt i att Sölvesborg i rent invånarantal är helt jämförbart med Timrå medan Skellefteå är betydligt större. Men jag menar att jämförelsen med Skellefteå ändå är betydligt mer användbar utöver att vi talar samma sport. Kommunalt stöd är piss i Indalsälven jämfört publik- och sponsorunderlag och i det senare har Timrå och Skellefteå i teorin rätt lika villkor, i synnerhet när GIF är i limbo. Dessutom är det ett personligt mantra att Mjällby har ett rejält underlag som enda elitklubb (utöver Kristianstad handboll) inom 5-10 mil och 150.000 personer. Men det är en annan historia.

f_nyman: Men får han spela idag är frågan?

Rip Kirby: Annerstedt har också Bobbarna som moderklubb. ;-)

Tom Topp: Ikväll skulle klubben haft Chris Härenstam som special guest hahaa

Jacob Johansson - Bofors IK

Albin Sundin - HK Kings
Marcus Hardegård - Älsvby IF
Simon Forsmark - IFK Kumla
Per Svensson - Virserums SGF
Linus Nässén - Norrtälje IK
Didrik Strömberg - IF Sundsvall Hockey
Lukas Pilö - Åker/Srängnäs HC

Jonathan Dahlén - Östersunds IK
Anton Lander - Timrå IK
Magnus Pääjärvi - IF Malmö Redhawks
Sebastian Hartmann - Almtuna IS
Emil Pettersson - Ånge IK
Anton Lundmark - Grästorps IF
Anton Heikkinen - Nässjö HC
David Lilja - Bofors IK
Marcus Westfält - Vallentuna BK
Erik Walli Walterholm - Sollentuna HC
Jeremy Boyce - Huddinge IK

Bofors dominerar ;)

Söderöver: Hörrududu!
Det är jävligt oschysst att sitta bakom anonyma aliaskonton "söderöver" o skylla på namngivna personer som är i ledningen o sliter arslet av sig för att försöka tillfredställa alla som älskar Timrå. Jag är inte i ledningen själv men råkar känna till både det ena och det andra. Det sk näthatet är utbrett idag och mycket beror på att de rädda trollen sitter bakom anonyma konton. Nästa gång du eller någon annan ger "konstruktiv kritik" mot en namngiven person som spelar eller är i ledningen så hoppas jag att ni kan vara så rakryggade att ni anger ert eget namn också. Jag som inte gör personliga påhopp kan ju med fördel använda mig av mitt anonyma namn även i fortsättningen.

Drygt 30 sittplatser kvar nu! Hoppas det blir bra tryck i hallen ikväll, finns inget annat än 3 poäng ikväll!!!

Timrå Isstadion: jo, tänker ändå nånstans att Skellefteå har en större kommun bakom sig med allt det innebär.

Kollar man på Mjällby så tänkte jag även ekonomiskt. Att kunna slå de stora drakarna. Med vart de är nu och vad de ändå åstadkom förra säsongen.

Visst att vi har Sundsvall tätt intill. Men vi kan ju inte räkna med det på ett sätt. Då alla kommunala pengar i princip kommer från just Timrå kommun. Så är en rätt liten sådan i sammanhanget.

Timrå IK - Leksands IF 2025-12-30
Vore väldigt skönt om vi kunde avsluta det här året med en vinst.

Tom Topp: yes ikväll är det dags för Lander att hänga en och även MPS att spräcka nollan.

Montén Python: Kan Skellefteå i ishockeyn är väl en betydligt rimligare referens?

Läste att Wedin redan har varit på is. Bra!

Tom Topp: Timrå varnade själva för känsliga tittare inför matchen ikväll. Minns inte, har vi nån "Modoit" bland våra egna spelare? Eller Sundsvall har iofs kanske?...

Adam Sälg: Måste bara säga att det uppskattas att du kommer in och visar engagemang här på detta forum.

Även om jag också framstår som en riktig bitter surslurk,
Så vill också givetvis lyfta upp att vi gör mycket bra saker inom organisationen.

Om vi alla från ledningen, organisation, supportrar och sponsorer lägger i en till växel. Så finns det hopp för vår kära klubb även framöver. Hopp om att få drömma om nått stort.

SHL är vårt och nog kan vi vara mer än att "bara vara glada för att få delta"!

Vi kavlar upp armarna, spottar i nävarna och siktar framåt.
Och säger som Gunde.
Ingenting är omöjligt.
(Kan Mjällby i fotbollen så kan vi också drömma stort!)

Timrå värmer upp i sina moderklubbars tröjor ikväll! Kul initiativ!

RunarUp: Var med på is igår , inte läst något mer.

Montén Python:
HAHA

Har sparat en tid för att få råd att köpa en bra tv och jag hoppas och tror det blir poäng, gärna 3 ;)

mattias - 74: Själv hoppas vi att du får köpa ny redan efter ikväll. 😉😘

Haha, har inte råd med ny tv själv när den ryker i frustration efter en torsk ikväll nämligen... 😅

BlackBay:

Lycka till ikväll, har köpt en ny TV idag så man hoppas man skall få inviga den med 3 sköna poäng från Medelpad ;)

Tom Topp: Ja ligger en del i det är min uppfattning. Hur kan annars två personer med långa karriärer som proffs på resande fot helt plötsligt få världens hemlängtan från just Timrå? . Dessutom har ju Kimmo bott här och visste vad den innebar. Men men det är historia nu.

När det kommer till Junisarna så har man ju också en förhoppning om dom tar sig till NHL eller vidare i karriären, så har Timrå betytt så pass mycket i deras karriärer och utveckling att vi både rekommenderas som klubb samt att man kanske väljer oss den dagen man ska till SHL igen, om vi är kvar..
Ska vi någon gång i framtiden kunna utmana bland ''dom stora'' så måste vi ha en bra juniorverksamhet som hela tiden betalar tillbaka.
Det kommer dessutom innebära att fler unga talanger väljer Timrå i ex Hockeygym osv.
Vi kommer inte inom dom närmsta åren vara en klubb som landar in dom stora namnen och har den fetaste börsen.
Men nog fan är det roligare att heta TIK och satsa ungt och förhoppningsvis utbilda talanger framöver än att heta LHC eller HV och hoppas att pengar löser alla världens problem.

Men med det sagt ska man ju ha visioner & en plan framåt.

Jag ser oss just nu lite poetiskt som ett nyplanterat äppelträd, Som Z, Lander o company håller på att pollinera. vissa år ger det förmodligen ingen frukt alls, och vissa år blommar det som satan.

Sedan känner man ju lite ibland, fan EP40 inte skulle det göra nått om du investerade 10 miljoner i TIK ? som vi kunde använda och ha en liten bättre grund att stå på.

Men nu knackar vi gatsten ikväll!
Jag tror att Levinsson hittar nätet i afton.

Ahpl: Apropå mål och Dahlén.

Nån som vet hans status inför ikväll?

Heisenberg: DET skulle definitivt vara ett Youtube-klipp som skulle dra likes. 😁

JanneH: Jo känns ju som att man går och väntar på att det ska lossna för Dahlén offensivt, han gör ju idagsläget bara typ alla våra mål

Skulle vilja se Jokinen köra sitt "are you happy being fucking fifth or sixth place?" tal mot Nubben i samband med hans senaste utlåtande om att vi faktiskt fortfarande ligger nia..

The great one: Ja alltså, om folk tycker att saker man skriver skulle påverka både spelare och ledare. Tänker på konstruktiv kritik och inte låga påhopp alltså.

Då borde man ju som du säger kunna reagera på hur både Nubben och Backlund och CO målar upp oss i media.

Det är väl lika självklart då att vi aldrig kommer kunna vara med och locka hit toppspelare då. Om vårt enda mål är att vara med och delta i SHL.
Då är det väl självklart att vi kommer få betala mer än konkurrenter för samma spelare.

Än att man kanske skulle kunna komma till Timrå just för att vi satsar på att bli en utmanare, men att hitta vägar på vårat sätt. Och att på det få en stor roll etc.

Det är väl större chans att vi kommer gå bet på dom om vi alltid utåt sätt målar upp oss som lite av en "förlorarklubb"
Sen kanske saker säga annorlunda bakom stängda dörrar. Men det skulle nog inte skada om vi var lite mer framåtlutade även utåt! En tydlig plan, där juniorsatsning skall ge frukt etc. Drömmar om framtida guld, med mera med mera.

Mycket kan sägas om Jokinen. Men oj vad uppfriskande det var med lite kaxighet, mål, vision och drömmar.

Det kändes som alla sponsorer var med på det tåget också på nått sätt.

BlackBay: du menar väl inte Backlund hoppas jag? Han som jobbar å sliter 24/7 för den här fina föreningen 😉

JanneH: Tycker det är liknande scenario med både Jokinen, TS, och Kapanen.
Alla började bra på sina uppdrag och kändes pigga och framåt men sedan hände nåt.
Det i kombination med all turbulens med klubbdirektörer på löpande band, damlagscircusen, kronofogden, diverse pudlar i media mm mm , det för verkligen tankarna till att det är nåt som inte stämmer högre upp i ledningen.
Tror verkligen vi behöver börja lösa problemen uppifrån för att saker ska flyta på bättre i framtiden.

JanneH: Tre poäng är ett måste ikväll för den mentala hälsans skull!

#nofear #nolimits

Alltså spelexperten på Expressen... "Spiken
Timrå

Det här är en match som Timrå måste vinna hemma mot jumbon om slutspelsdrömmarna ska leva vidare. Trots svag form har Timrå en bättre formkurva in till matchen och känslan är att det är en tidsfråga innan det lossnar offensivt för Dahlén och Pettersson. Spiken rekas!"

Samma kille som skrev att vi inte kunde vinna eftersom Wedin och Erixon saknades. Nåja, han fick ju rätt den gången. Hoppas han har rätt ikväll också!!!

Hypocrisy: ja man saknar ju det Jokinen representerade men tyvärr blev det ju "kejsarens nya kläder" av alltihopa. TS hade lite energi i början när det gick bra och man fick lite Nybro skrällvibbar men när verkligen kom ikapp så var han precis den trötta gamla gubbe han är

RunarUp: mm… jag ser det du ser.

Nyanser är viktiga för helheten.

Det är väl ett attribut som speglar den sociala samvaron i dagens samhälle generellt…

Lätt att kritisera svårt att berömma.

Jag ser mina egna inlägg där det kan bli typ:

Dahlén Didde Forsmark Bra!

Sedan följer fem tumscroll med negativ förklaring av Lilja…

Jag vill försöka vara tydlig med vad jag är missnöjd med för att inte vara slentrianmässig i gnällandet.

Tyvärr ger det känslan att jag är ok med 3 spelare men spyr galla över ett enormt problem.

Det är svårt med nyanser…

Jag ska försöka vara tydligare med positiva saker jag upplever för klimatets skull med.

Jag kan inte göra något åt vad andra skriver men jag har full förståelse för att några använder detta forum som ventil när besvikelsen är stark.

Ibland vinner vi några matcher i rad och då är stämningen här snarare att LeMat är nära att hissas på torget i Timrå…

Det är faktiskt ganska sköna tider med. Visst kan man någonstans skaka på huvudet över kontrasterna men det visar tydligt hur forumet används kopplat till supportrars känslor kring lagets spel.

Medelvärdet är väl verkligheten…

Prövande tider!

Så länge vi kan hålla de värsta elakheterna borta härifrån, som vi vet ger negativ inverkan på forumet, så kommer vi kriga på.

Och när det blir tyst… när intresset inte längre tycks finnas… då blir jag nervös.

Som Karlsson74 konstaterar till KomChief så är de allra flesta här i forumet faktiska supporters/medlemmar som lägger tusenlappar per år på att stötta klubben. Vi blir gnälliga och jobbiga men vi bidrar, det är tystnaden som är farligast…

cloon: skyller du deras hemlängtan på Timrå ik? 😳

Stridhsyxa: Det positiva om nån/några av våra juniorer lämnar för nhl/ahl är att utvecklingen som ffa Genborg och Freij fått hos oss MÅSTE locka andra talanger till Timrå. Detta kan vara positivt i den långa svängen

Hypocrisy: Att klubben inte kunde sköta och förvalta Olli och Kimmo bättre är nog modern historias stora misstag för denna klubb och kanske var det vår chans att blomma ut som klubb som rök.

Zäta75: Som det känns just nu så hade man ju tagit den dealen alla dagar i veckan :D

Smörgåsen : i nedsläpp Timrå i oktober sa han i alla fall så här.
”jag vet faktiskt inte vad man kan säga (angående att stanna) Jag trivs jättebra här. Det hade varit nyttigt att vara kvar här i 2 år och sen dra över. Det blir bra erfarenheter. Jag skulle säga att två år är bra längd”

Men som du säger. Vill Winnipeg något annat så lyssnar han nog på dom.

Cobbel: Ja jag tycker vi borde satsa på Kopacka eller Ikonen. Kopacka känns hetare. Byte Kopacka mot Lilja, deal? :)

Idag måstematch mot Leksand. Spelarna vet om att de inte för torska ikväll då är vi på allvar indragna i kvalstriden.

Cobbel:

Det blir ju inte lättare för marknad heller att inför nästa säsong jaga spons när klubben går ut varje vecka i media och säger hur dåliga man är.

Jamen allt det här kring ekonomin visar väl egentligen hur Timrå skötts de senaste åren?

Det är ju ett rejält kliv upp i pengar när man kliver upp i SHL och visst, kostnaden för truppen ökar ju också. Men nånstans måste man ju också vara ansvarig med pengarna. Vi skulle behöva se över vad vi har i föreningen som just nu är need to have och vad som är nice to have. Allt som faller under Nice får ryka tills dess att vi har ekonomin för det.

Mängden tränare är ju en sak.
Säljare som inte kan ragga mer sponsorer är en annan etc etc. Sen kanske Timrå redan påbörjat den här städningen och det är starten på den vi ser nu. Vem vet 😁

Karlsson74: Alltså, jag säger inte emot, jag tycker också han bör stanna i sverige. Men Winnipegs plan för utveckling kan lika gärna innebära att han spelar AHL nästa säsong, vilket inte alls är orimligt.

Nubben agerar .....

The great one: Ja det är så jävla märkligt. Jantelagsmentalitet i koncentrat. Här ska man minsann inte komma och ta ut svängarna nåt, huvudsaken vi är med och deltar.

Jag saknar fanimej Jokinen och Kapanen även om förstnämnda bara var en jävla snackpåse.

Hypocrisy:

Ledningen och nubben måste bli bättre på att sälja in klubben. Vad sänder det för signaler att hela tiden säga att vi är sämst och inte har några pengar eller framtidsutsikter?

Även om Jokinen var en bluff tränarmässigt så sålde han in oss bra i all fall. Med Kapanen och Jokinen fanns det framtidstro.

Nu är det gammal skåpmat igen.

Smörgåsen : Han har ju bevisligen även en bra roll och utvecklas i ett av SHLs svagaste lag. Dock har han inte många matcher på SHL nivå än.
Kanske skulle man etablera sig ordentligt i SHL först?
Ta pellika som exemplel.

Tom Topp: Det är också möjligt, men att det skulle vara för tidigt för spel i AHL är det ju inte.

Tom Topp: Nu menade jag kassakistan att värva för... Kanske inte var så tydlig som jag borde där..

Smörgåsen : eller så blir han utlånad till Timrå i en eller två säsonger, vilket jag tycker borde vara bäst för hans utveckling.

Det är fullt möjligt att klubbens ekonomi och rörelseutrymme framåt är sämre än vad jag vågar hoppas. Men: 1) Elitlicensen har klarats. 2) Åtskilligt av budget är bundet till högavlönade spelare, populärt kallade "hemvändare", med topp i Jonathan Dahlén, en av SHL:s dyraste spelare, där finns utrymme åren framöver. 3) Man har varit tydliga med att den här gången ska inte existensen hotas, som det blev våren 2013. 4) Swishkampanjen för Lundmark var tydlig; inga pengar för köp fanns, det handlade både om budget och princip, men vi fans kunde lösa det om vi ville. Och det ville vi. För mig är Swishkampanjen i sig inget bevis för att vi lever på konkursens rand och jag är ständigt förvånad när även stammisar här nämner den i det perspektivet.

« · 2960199 · »