Simmalugnt: Ja, det är kanske sant. Men om det visar sig att det inte är möjligt att spela klart finalen tar jag hellre W.O och uppflyttning än att spela i HA nästa säsong. Just saying!
Artic Joe: har lite svårt att förstå den logiken. HV har redan spelat utifrån förutsättningarna och blivit nerflyttade.
Nu gäller det att avgöra finalen. Går inte det, exempelvis om Timrå på söndag upptäcker att dom också blivit smittade och finalen måste skjutas på orimligt länge, tja...då får det avgöras på annat sätt. Vilket vore oerhört trist. Men det går ju inte att göra uppehåll på en månad, liksom.
Löven har två tunga faktorer emot sig i detta läge: 1) dom drog på sig Corona, 2) dom kom 3a i serien. Spelas inte finalen klart är det självklart så att Timrå flyttas upp. Men, få skulle nog bada fontän i s f. Själv kan jag inte tänka mig ett tråkigare sätt att avancera.
Så: låt oss hoppas att läget inte blir värre än det redan är. Då spelar vi klart finalen med start nästa vecka, och så slipper lagen strula ännu mer med kontrakt mm. Och det lag som går upp ges åtminstone rimliga förutsättningar att försöka bygga en konkurrenskraftig SHL-trupp. Ekonomiskt handikapp p l u s ännu längre efterkälke i värvningsrejset gentemot förmodade bottenkonkurrenter gör ju ett redan svårt läge närmast omöjligt.
Artic Joe: Alla borde lugna sig med en massa spekulationer och utgå från att det kommer spelas klart! Det funkar ju inte att "bara" slänga upp 2 lag och ta tillbaka HV71 så det blir 16 lag i SHL.
YourIntruder: Det är nog sant att SHL lagen inte vill ge bort en massa pengar. Samtidigt höjs kanske intresset för ligan som kan generera mer inkomster till ligan. Svårt att veta egentligen.
Hockeyguru: Aldrig att jag vill gå upp på de premisserna. Inte en chans. Vi är en klubb sprungen ur blod, svett och tårar. All framgång vi fått har kostat blod, svett och tårar, all motgång har inneburit detsamma.
Alla gånger vi varit utdömda, bespottade, hånade, alla gånger har vi rest oss. Visat allt och alla att det aldrig tar slut. Alla gånger har det kostat blod, svett och tårar.
Bragd-Birger: Väl formulerat. Så många aspekter som påverkar båda lagen. Bäst om covid-19 förbjöds, skämt åsido. Men den har verkligen ställt till det för alla inblandade. Verkligen trist för oss alla!
Har roat mig med att gå igenom tävlingsbestämmelserna från Svenska Hockeyförbundet. Hittar ingenting som reglerar vad som händer om ett kvalspel inte kan spelas klart? Söker jag på fel ställe eller är det en monumental brist i regelverket? Om det är en brist så är det väl snudd på skandal efter fjolårets antiklimax...
Jalapeno: "Smittspridningen är stor i Björklövens trupp, men Timrås spelare testas inte, trots att lagen möttes så sent som i måndags kväll. Folkhälsomyndighetens riktlinjer uppmanar till att människor som kommit i kontakt med smitta ska testas – men detta gäller alltså inte Timrås spelare.
Varför skiljer det sig?
– Vi har en nära dialog med Timrås lagläkare och det känns som att situationen där är under kontroll. Vi är medvetna om problematiken och riskerna. Naturligtvis kommer vi att genomföra tester vid symtom, men så här långt har vi inte gjort det då inga symtom finns i Timrås trupp."
Jalapeno: Det står i artikeln. "Istället uppmanas laget att vara extra observant på tecken på covid. Anledningen är att så kallade ”snabbtester” löper en risk att vara missvisande, enligt Boman." Sen om det är rätt eller fel är en annan femma
ionloo: Ja det känns som att i detta fall är det bättre att vara så försiktiga som möjligt då man såklart vill att så få som möjligt ska få sviter av corona och sen inte kunna prestera på högsta nivå. Sköter Timrå sina kort sätt nu så kan man ha en stor fördel i kommande matcher mot Löven.
Jalapeno: Jag tror att det är rätt så oundvikligt att Timrå ska gå smittfri genom detta. Inom några dagar har nog symptom uppstått, tester utförts och i början på nästa vecka få vi veta hur många som har drabbats
Simmalugnt: Spelar det någon roll egentligen? Löven har spelat med COVID mot BIK Karlskoga, vem som smittar vem är väl orelevant när bara ett lag ska spela vidare?
In Flames: OK, nu lär ju finalen skjutas än längre. Finns det risk att ngt av lagen får "ge sig" av ekonomiska skäl eftersom det tillkommer en hel del extra utgifter om det förskjuts allt för långt? Nästa säsong börjar väl den 16/5?
vastkusthockey: Varför väljer vissa att inte skylta med sin lagtillhörighet? Har aldrig stött på någon som bara gillar hockey i allmänhet utan att ha ett favoritlag. Skäms du för ditt lag?
covfefe: Humor, om Timrå får in det senare i Truppen så hinner Löven återhämta sig mer. Detta innebär förmodligen att Timrå måste spela återstående matcher mer slitna och med kortare återhämtning från Covid än vad Lövenspelarna fått. Ännu intressantare blir det om Timrå blivit smittad av Lövenspelare. Från 7-0 vinst grymt momentum och ett Löven som gick på knäna till Ett löven som har hemmaplansfördel och är mer återhämtade. Ibland överträffar verkligheten dikten...
Zäta75: Den utvecklingen låter extremt osannolik. Ett beslut behöver ju ha sin grund i något, det går inte bara att dra en lott och få fram en vinnare.
Sawchuk: Nu har ju en del löst folk härinne påpekat att jag inte har någon aning om någonting. Fast om 15 lövenspelare var positiva i måndags och åkte runt och gned på timråspelarna så håller jag det för högst osannolikt att smittan inte kommer från denna närkontakt.
Sawchuk: Hemmaplansfördelen hade vi väl säkrat innan 7-0 förlusten? Sen kan det ju vara så att Löven gick på knäna eftersom i princip alla spelare var sjuka.
Hur som helst - så jävla tråkig situation. Känns svårt att få upp finalkänslorna igen, även om serien återupptas.
Hassan: Man är ju dock inte smittsam innan man har fått symptom/inkubationstiden är slut. Jag har suttit axel mot axel och kramats med en person som två dagar senare låg i corona. Jag fick inte corona då han inte var smittsam då. Att du varit nära någon som har covid innebär inte att du har blivit smittad då personen måste vara smittsam.
Laken: haha ifjol skrek alla timrå supportrar om att inte flytta upp löven och modo eftersom det stod 1-1 i deras matcher, står väl 1-1 i denna serie också? :P
Vi tycker om dig jättemycket, men ibland går topplocket och det skrivs massa tok. Oftast menar vi det kanske inte, men ibland har vi kanske också lite rätt.