Ambroo: Jo, men man blev ju inte förvånad att Timrå åkte ut igen. Dom har ju haft den strategin att i omgångar gå ut till det båset för att vila upp sig.
HV utan målvakt nu också. Har vi lyckats gjort mål i öppen kasse ännu? Haha, ytterligaren en gång missar vi öppen kasse.
Yellowcard: Min förtjänst att Timrå vinner, slog på webradion i början av 3'e, det hinner gå 10sek så kvitterar Timrå. Sen går jag ifrån datorn ett tag, hinner sätta mig å dra på mig headsetet - så smäller det och det är 2-2. Och på den vägen är det! =)
Hehe skämt å sido, Märks hur bra moral dom verkar ha nu som vänder 2-0 och utspelning i 2 perioder till vinst.
Brukar ibland läsa lite i Giffarnas supporter forum för lite förströelse. Men efter att ha hittat det här så vete f-n vad man ska säga. Vissa verkar ju ha en ganska sorglig inställning ishockey men framför allt Timrå supporters..
Det här här kanske egentligen inte hemma här men jag tyckte att ni ev. var intresserade..
Knylan: Huh ? Jag kan hålla med om vissa saker, som att de som kanske i samhället kanske inte riktigt passar in söker sig till en sport och till deras supportrar men det gäller nog både fotboll å ishockey i samma utsträckning. Sen att knappt någon villl gå på Giffarnas matcher är en annan sak.. Men jag tycker det är riktigt pinsamt att de ger sig på utvecklingsstörda !
Sen ska man väl inte diskutera fotboll kontra hockey här men inte heller i det fallet hållet är jag överens med dem.. ;)
Knylan: Man får komma ihåg att utvecklingstörd är ett förnedrande ord för många, att vara rullstolsbunden tex. betyder ju inte per automatik att man har en lägre intelligensnivå på något sätt. Tror nog att många kan ta illa vid sig av den posten, jag fick den känslan.
Lemmy: Eftersom det är noga vad man säger och inte i dagsläget skall man lägga på minnet att det heter rullstolsburen och inte rullstolsbunden. Något som deras eget förbund propsar ganska hårt för. Angående patronernas diskussion så känns den ganska barnslig. Lite som om de måste avreagera sig på personer som håller på ett lag som faktistk går bra. Från att diskutera att det står utvecklingsstörda människor i klacken och att de åker med på bortamatcherna till att avsluta med att snacka om handikappläktaren, undra om dom inte kom på sig själv? Nej, jag ger inte mycket för den där diskussionen.
Kerstin_k: Jag håller med där om att de där inläggen troligen inte hade kommit om Timrå t.ex. hade vart toksist i Elitserien utan nu känns det faktiskt som de hoppar på Timrå å supportrarna bara för att vi är en gigantisk vinstmaskin... Dålig stil är det utan tvekan.
Nu är detta slutdiskuterat från min sida å jag kommer nog att hålla mig från deras gästbok också :)
George: Vissa av giffarnas fans är ju även medlemmar/sympatisörer av Sundsvall Fans. Och deras religion vet vi ju vad den bygger på. Den stora massan giffarna är dock som vi andra helt normala och håller på Timrå :)
Har lite svårt att ta fotbollsanhängarna på allvar när dom försöker leka von-oben gentemot hockey. 'Så jääla många omgångar!' är ett märkligt argument, antydandes att man vill se så lite av sin sport som möjligt. Snarare är det väl så att det vore en omöjlighet inom fotbollen, där folk måste ha få matcher och en väldigt tydlig morot (varje poäng räknas!) för att finna mening.
Men det är någonting med fotbollen som gör de mest sansade skitnödiga. Får kulturskribenter att skriva långa essäer om 'det rytmiska samspelet mellan försvar och mittfält'. Lockar historiker att dra paralleller mellan Ecuadors tremannaanfall och Falklandskriget. Får svenska sportjournalister att ge ut åttasidiga bilagor om stockholmsderbyn mellan lag som får respass ur europacuperna av irländska Cork, eller polska andradivisionare.
Nu är kvalitetsmåttet visserligen inte helt relevant vad gäller idrottsupplevelsen (känslor är känslor, oavsett nivå), men visst känns det lite löjligt när man gravallvarligt ägnar timmar åt att i TV analysera individuella prestationer efter Häckens 1-0 viktoria över Örgryte? Gör en målkavalkad över samtliga allsvenska mål när denna säsong är färdigspelad. Gör en dito över valfri kvarterskorpsserie. Skillnaderna är skrämmande få. Tio man i ett lerigt straffområde, tjongande fram och tillbaka, stolpe in och tveksamt rull över mållinjen. Wow, Serie A någon?
Hockeyn må vara en mindre sport rent världsligt, men kvaliteten på den inhemska serien är grym. Är väl egentligen bara bandyn (inklusive stjärtbandyn) som kan visa upp något motsvarande. Ta dig till FM-Matttsons arena, Kinnarps eller var fan som helst, och du får se spelare i världsklass. Inte spelare som kämpar för ett proffskontrakt i en holländsk klubb du aldrig hört namnet på.
Börjar bli långt, men en sista fotbollsk märklighet. Övergångarna. Ok för att hockeyn uppvisar sin egen dos märkligheter i det här avseendet, men...jistanes. I fotbollen är det ju helt vind för våg. Resten av världen lirar höst-vår, sverige vår-höst. Ett lag går kanonbra på våren, vips! bästa spelarna sålda över sommaren, nya kommer in. Fansen slänger lite grishuvuden på klubblokalen och fladdrar sina tifo-ark med extra aggressiva gester nästa match. Guldet är borta, jaja, thats life. Hålla kvar spelarna går givetvis inte, eftersom alla vill bort från skiten så fort som möjligt.
Redax 2: ...och skall man nu leta upp någon sport som verkligen är kultur, finess och taktik så inte f-n är det sparka-och-spring utan cricket! Det tar några timmar att fatta reglerna (och en match kan ta 4 dagar...) men när man väl gjort det så inser man vilken sport som verkligen är "Det gröna fältets schack"...
George: Det är nog så enkelt att dom är avundsjuka; på Timrå framgång, på suportrarnas uppslutning, och på att vi får stå inomhus och dom måste frysa arslet av sig långt in i höstrusket. Det är bara att tycka synd om dom!
Om det här med omgångar skulle handla om huruvida man vill se sitt lag eller inte så kan vi väl fortsätta ta efter nhl-modellen. Stäng serien, in med en bunt lag till och kör 82 omgångar! Det vore ju kul, vi skulle ju få se Timrå så mycket mer. Brynäs hemma för 8e gången under säsongen, vilket gymt prestigemöte… En klassiker! Förra veckan krossade vi och veckan därinnan fick vi stryk med 10-0. Eller hur var det nu? Visst är det lite lustigt att nhl, världens bästa hockeyliga, är stängd och späckad med rena träningsmatcher. Men jänkarna vill väl ha det så när de kollar på sport - det ska gå att vinna rejält men inte att förlora rejält. Föreställ dig liknande scenario i t ex. premiur leauge.. Vill dom inte? Skumt, de skulle ju få se sina favoritlag fler gånger.
I elitserien brukar det snabbt bli rätt tydligt vilka lag som är slutspelslag och inte (även om årets upplaga verkar bli ett trevligt undantag). Dämed blir spänningsmomentet för lagen som inte är i närheten av strecken huruvida det ska grejas en extra hemmamatch i slutspelet. Om inte avancering i tabellen är inom möjlig räckhåll så kan det väl kvitta, det är ju ändå slutspel som gäller - och vilket lag som man nu lottas emot (allt vad lottning heter inom sport är av ondo). JAAA! Vi krossade brynäs (igen). Segern var (återigen) grymt viktig, det är omgång 42, det är 38 poäng ner till slutspelstrecket och vi säkrar vår exra hemmamatch mot vad nu laget blir i lottningen. Topplagens dilemma är ett antal rätt tävlingsmässigt ljumma matcher.
Kvalitén på serien beror ju givetvis på sportens spridning. Curling är ju i världsklass i Sverige också. Men visst, det vimlar av stora svenska namn inom hockey och det finns bara ett litet fåtal inom fotbollen. Har det att göra med att svenska ishockeyspelare helt enkelt är grymt mycket bättre idrottsmän än fotbollsspelarna… Eller kanske att det är så otroligt mycket högre konkurrens inom fotbollen? Lite märkligt är det ju ändå med tanke på att hockey numera är en apdyr mellan/överklassport (och att många av de mindre belevade därför istället väljer innebandy…) medan fotbollen fortfarande är var unges sport.
”du får se spelare i världsklass. Inte spelare som kämpar för ett proffskontrakt i en holländsk klubb du aldrig hört namnet på.” Vi kan vända på det. Inom hockeyn spelare som kämpar för ett proffskontrakt i amerikanska farmarklubbar som du aldrig hört namnet på. Där tycker jag inte elitserien skiljer så mycket mot allsvenskan ändå, dvs alla som har chansen sticker, och de som är här är det för att de på ett eller annat vis misslyckats att ta sig nån annanstans…
Därmed kommer vi ju in på det här med övergångar. Visst är det rätt knepigt som det är nu i allsvenskan, men klubbarna får i alla fall skäligt med pröjs. Så är det knäppt inom fotbollen så är det helt fucking insane inom hockeyn… där amerikanska nhl-pampar lekande lätt kan våldta en hel hockeykontinent och alla dess klubbar (ryssland undantag). Vi har väl några som är i riskzonen i dagens lag. Strålman, Sundh och ev några till. hejdå gratis... Kul så länge det varade!
Nåväl. Personligen diggar jag både fotboll (GIF) och hockey (TIK) och ser väl egentligen ingen motsättning i det.
RocknRolf2: Jag är ingen förespråkare för fler omgångar. I likhet med de flesta skulle jag vilja ha 14 lag och 52 omgångar. Poängen i mitt inlägg är bara att det g å r att göra så i hockeyn. Folk vallfärdar i alla fall. När fotbollen körde ett liknande upplägg (med slutspel) var publiksiffrorna jävligt låga. Nu lever ju fotbollen på en kombination av hype och exklucitet. Få omgångar, massiv mediebevakning (med ett betydligt större allvar än vad kvaliteten förtjänar) och en stockholms-boostad klackkultur.
Vad gäller kvaliteten, och att kämpa för ett tippeliga-kontrakt jämfört med AHL-dito, så...tja. Man kan ju säga så här. Kenny Jönsson lirar i allsvenskan. Det är som om Ljungberg skulle lirat i Peking. Om man tog bort elitserien och allsvenskan och flyttade upp de tolv bästa division-1 lagen, så skulle elitseiens kvalitet motsvara allsvenskan, globalt sett. Då skulle det också kännas lika abstrakt att gå från Rangers-Leafs till Örebro-Arlanda på Canal + som det nu är att zappa från Inter-Juventus till Häcken-Örgryte.
Vad gäller övergångar, så...tja. Visst får allsvenska klubbarna skäligt betalt (till vilken nytta?), men det är i a f helt absurt. Spelarna verkar helt ointresserade av att stanna kvar. Lockelsen att vinna SM-guld är i princip obefintlig, unika trotjänare av Mild-typen undantagen. Alla vill bort. Om inte till Italien/Spanien, så till Holland. Eller Belgien. Eller fuckin Norge. Vad som helst, bara det är bort.
Bragd-Birger: Det g å r ja. Men min poäng är att väldigt många matcher blir tämligen urvattnade. Det är extremt i NHL men märks även här i Sverige. Tycker personligen att det är rätt jobbigt att man aldrig hinner smälta ett resultat innan det är dags igen. Och det här med derbyn och klassiska möten osv får en annan innebörd med dagens matchande.
Minns du förresten att Timrå länge var anklagade för att vara "sämst när det gäller", såna uttryck hör man sällan i fotbollens värld. Där "gäller" det i princip hela tiden.
Men visst, nog ska det vara fler matcher och slutspel i hockey (och inte i fotboll). Är väl egentligen rätt menlöst att öht jämföra fotboll och ishockey. Äpple vs päron.
Men ändå... förutom bröderna Jönsson, och eventuellt några till så vimlar det väl inte av spelare i elitserien som inte skulle ta möjligheten att dra om de var tillräckligt bra. Kennny Jönsson lirar i allsvenskan. Det är som om Henrik Larsson skulle lirat i Helsingborg? oj, det gör han visst. avd. menlösa jämförelser.
RocknRolf2: Nja, det är som om Larsson skulle spelat i Åtvidaberg. Men ok. SM-guld i hockey har garanterat större betydelse för spelarna än vad ett allsvenskt dito har för fotbollsspelarna. Sverige är ett u-land, om man ser på den inhemska ligans kvalitet. Paradoxalt nog är det spelarna själva som är ivrigast att med varje handling demonstrera detta.
Och sen håller jag inte riktigt med om varje matchs betydelse i fotbollsallsvenskan. För botten/toppen, visst. Men den utsmetade, klibbiga mittgeggan utkristalliseras rätt tidigt, och det är väl svårt att få den där larger-than-life-känslan när det i princip enbart är äran (eller kanske, kanske royal league...) som gäller de sista tio omgångarna.
Slutligen: visst kan man tycka att det är trist att aldrig få smälta ett resultat. Möjligen att man inte hinner med dom där essäerna och kulturella grubblerierna, men hockeyns puls är i a f för mig jävligt charmig. Det bara mal på, precis som våra rödvita hockeyhjältar. Och inte känns det meningslöst? Inte sitter du väl blassé över en väntande förlust mot HV med fuckin' 46 omgångar kvar?
RocknRolf2: Skillnaden är väl att t.ex. Anton Strålman inte åker över atlanten om han inte får spela i NHL, utan hamnar i AHL. Då skulle han aldrig åka över.
Det finns inte många allsvenska fotbollsspelare som inte skulle tveka att åka till nått mittenlag i holland, norge eller belgien om de så fick. Allsvenskan vill inte så många spela i.
Kenny Jönsson utsågs till OS bästa back: Var Henrik Larsson världens bästa anfallare i årets VM? Var han ens ordinarie anfallare i Barcelona om de hade alla sina forwards tillgängliga? Spelade Kenny Jönsson i en 3'e, 4'e femma eller rent ut sagt i AHL innan han gick till Rögle?
andyo: Japp, elitserien har högre status i hockeyvärlden än allsvenskan i fotbollsvärlden... vilket beror på att fotbollen är så oändligt mkt större - tänk dig en hockeyvärld med typ 10 nhl och ett globalt upptagningsområde.
Och Jönsson/Larsson är meningslöst att jämföra, det var just min poäng.
Rip Kirby: Vet att endel hatar Karlstad och Färjestadsupporters här så jag skriver inte så ofta
Men idag hör jag undantag. Tänkte först berömma Timrå och Tommy för att fått ihop laget så bra och prestationen igår är det starkaste jag ... | Läs mer