1150x200-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577909 inlägg · 6216 ämnen

Forum

2655640 · »

placeholder="Ange sökord" value="">

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Brander: Tyvärr kommer vi nog mest troligt att förlora mot HV efter debaclet i lördags. Kan ta några matcher att skaka av sig en sådan smäll. Samt en skadeskjuten backsida.

Hoppas på det bästa för båda oss och er såklart.
Kommentera

tjobba: Nej det är 15:10 egentligen. Klubben lyckas alltid med att skriva några saker fel i varje inlägg. Stod att "Anton Lundin" skulle skriva autografer ett tag också innan det redigerades.
+2
Kommentera

I Timrå IK:s mail angående matchen på lördag står det att Dahlén-ceremonin är kl 14.10. Kan det verkligen stämma. 70 minuter innan pucken släpps? Är väl bara några hundra på plats så tidigt? Jag ska på matchen och skulle gärna se ceremonin men jag kommer inte vara där så långt innan matchen börjar.
Kommentera

Patrick Polly: Jo, Grönbrg fick verkligen ett kännbart straff helt riktigt.

Nu har Tre Kronors tidigare förbundskapten fått sin dom.

Han tvingas böta 10 000 euro, motsvarande 112 000 kronor för utbrottet, medar finska Liigas disciplinnämnd.
+1
Kommentera

Andersson: Av naturliga skäl håller jag tummar och tår för er mot HV
Kommentera

puffe: Trodde Ros var Leksing…
Kommentera

Andersson: Tomas Ros brukar synas i HV-klacken, bedrövligt. Hoppas ni krossar dom , bara era backar gillar mycken speltid
+1
Kommentera

Blorgh: Har man ny ansvarig för social media eller? Tyckte jag hörde något om det. Eller har jag bara hört fel?
Kommentera

Sputnik1: Filppula 2024-2025
Kommentera

Klurig match lär det bli , HV är bra hemma och vi har X antal borta , men så illa som lördag ska de väl inte bli igen
+3
Kommentera

Ja, inte mycket att bli kränkt över, spelar vi lika vekt som mot er lär vi inte ta en poäng till den här säsongen.
+2
Kommentera

nila: Inget ont om er, men ni har många backar skadade och HV är riktigt bra på hemmaplan. Tippningen är inte orimlig alls.

Jag håller på er:)
+2
Kommentera

nila: Nej det blev jag inte . Ros och Wennerholm brukar ju turas om att bli årets pajas på redaktionen
+2
Kommentera

nila: vi hoppas och tror att timråspelarna skäms så mycket över lördags att de går ut och gör säsongens bästa match på torsdag. jag tror på er! :)
+3
Kommentera

Andersson: blev du provocerad av detta? Inte ett helt orimligt påstående om Timrå gör om den senaste insatsen? Personligen tycker jag det är skönt när dessa s.k. experter inte tror på Timrå, alltid bättre att slå ur underläge...
+5
Kommentera

Andersson: Tomas Roos har alltid varit ett ägg.
Bara att ignorera.
+2
Kommentera

J F K: I andra länder ser man mer allvarligt på att kritisera domare. Grönborg får dessutom ovett i finsk press. Tveksamt om det skulle ske i Sverige.
+2
Kommentera

Turkiska Tiken : bedrövligt ful t.o.m
+1
Kommentera

Synct: Hoppas Ros har lika mycket rätt på hans tippande som apånande på silly och rykten. Inte bästa träffsäkerheten där alla gånger..
Kommentera

Andersson: Deras gamla klubbmärke som jag fattat det. Helt rätt att gå tillbaka till rötterna, men snygg är den fan inte.
Kommentera

Andersson: Mindre kul? Vem bryr sig om vad Ros tror.
+1
Kommentera

Blorgh: #freehuss
+2
Kommentera

Mindre kul : Tomas Ros , Aftonbladet .....
Med fortfarande fem poäng upp ovan kvalstrecket har HV71 hemmamatcher mot Timrå och Frölunda den här veckan, hur går det?

Jag tror att man slår Timrå i alla fall.
+1
Kommentera

Kul med sånt här
+7
Kommentera

Vill inte visa och hoppas ni slipper se . Linköping ryktas byta logga , den nya ser ut som nånting en 3åring har ritat . Dessutom är inte nuvarande bra heller
Kommentera

Läktarproffset: Domarna är bara lata och fega. Att ta interference är en sån där grej man riskerar burop och tidningsartiklar om från alla DIF-journalister. Det är trots allt "inte så farligt", "det var väl inget" osv. Däremot är det uppenbart spelförstörande och det gör svenska hockeyspelare sämre.

Sen är vi väl ett lag med rätt sega backar som för tillfället tjänar på att man får screena bort och låsa fast icke-puckförande anfallare.
Kommentera

NDR: dom spelade i och för sig efter resurserna, men det är inte så kul att titta på!
Kommentera

Tom Topp: Mmm, det hade dom verkligen svart bälte på! Det där tar bort farten och kreativiteten och gynnar enbart klumpfötter.

Kamp i all ära, det där inte kamp.
+1
Kommentera

Läktarproffset: Får man som back göra det så gör man det, hade Holm som i exemplet varit tvungen att vända om och röra på fötterna hade han varit tvärrökt i den situationen.
Kommentera

NDR: Malmö var extremt duktig på det där!
Kommentera

Exempel nummer ett händer flera gånger per match och jag har stört mig på det under en längre tid. Nästan till den grad att man kan ifrågasätta ifall domarna verkligen vet om att detta är interference eller om dom bara släpper det. Stör mig också på införandet av touch icing i svensk ishockey när linjedomarna inte har någon som helst känsla för att låta puckdumpande spelare ens försöka åka på den utan de nästan förutsätter att försvarande back hinner före. Väääldigt många icingar i svensk hockey hade vinkats av i NHL.
+2
Kommentera

Sputnik1: Att dom spelförstörande momenten får fortgå är för mig en gåta, helt sjukt i mina ögon. Råkar du få en klubba upp mot en handske då är det en 2:a, även om den knappt är synbar eller stör tillräckligt i mina ögon för att rendera i en utvisning.

Har inte tid att plocka fram exempel, länkar därför till Sannys utmärkta inlägg om spelförstörande moment. Rätt sjukt att som i hans andra exempel att det är okej att agera som backen agera, detta tog NHL bort för många år sedan.

www.instagram.com/reel/C3XMEesN_em/
+6
Kommentera

Zäta75: Hoppas lagläkaren inte är kontrakterad på timmar, då kan vi kasta bort omsättningsmålet nästa år.
+5
Kommentera

tjobba: åh fan det var lovande. Hocken möt vi?
Kommentera

Zäta75: Kan bli spel den här veckan, men dom räknar med nästkommande.
+2
Kommentera

J F K: Haha du som gappar mest av alla på domare så fort en Modolid faller och polisanmälan på det 🤣💯
+4
Kommentera

tekarn1968: - Efter vidare undersökning har vi konstaterat att Axel Rindell drabbats av en hjärnskakning. Han har påbörjat rehabilitering i form av hjärntrappan och är sannolikt spelklar i nästa vecka.

Christian Rydin, Lagläkare Timrå IK

Det var ju bra då blir han inte borta hela grundserien utan kanske 3-4 av 8 återstående matcher. Skulle gärna vilja veta något om Lyytinen också. Tror och hoppas på spel på torsdag för honom
+3
Kommentera

tjobba: Tro fan dä bli FULLT mä 🥳🤟🎉
+8
Kommentera

J F K: Tror jag skrev lite klumpigt om att skriva i affekt. Det jag menade är att det är en sak att sitta på ett forum som hockeysnack och kritisera ett domslut och säga att "domaren skulle gått till specsavers" om det är en uppenbar miss där domaren kanske stått mitt framför en sitation.

Jag tycker alltså att man måste få kritisera, vissa situationer under match men jag är emot dreven som blir mot domare överlag. Precis som man brukar kritisera spelare i sitt eget lag.

Jag tror väl heller inte egentligen att våra domare är jättekassa, sett till nivån på hockeyn ute i europa, snarare borde de vara de bästa sett till att SHL numer typ är den bästa hockeyligan i europa. Men jag tror de påverkas av de dreven som blir i social media och att det till viss del är en av anledningarna till att vi ser att mer spelförstörande moment får fortgå, och att det stryper lirarna så att säga.
För man vill inte ta obekväma beslut utan hellre friar.
+3
Kommentera

Ser ut att kunna bli "lapp på luckan" på lördag. 4500 sålda, 4 dagar till match och dessutom löning på fredag.
+8
Kommentera

Sputnik1:
Det är som jag tolkar att du menar att det i svensk hockey blivit legitimt att häva ur sig precis vad som helst om domare. Att det dessutom blivit en slags sanning att vi har usla domare, när jag faktiskt tror att de står sig rätt bra mot i andra europeiska länder. Det är långt ifrån ovanligt att våra domare dömer i internationellt viktiga sammanhang.

Ja, det blir sjukt trist. Här ska det dessutom intervjuas domare. Det ska bedömas domare i tv. Det ska skrivas i affekt på sociala medier osv.
När man läser i Djurgårdens forum så är de övertygad om att exakt hela hockeysverige för en mobbningskampanj mot Grewe och att knappt någon ens ifrågasätter det korkade i det.

Nu har vi en civiliserad - mestadels i alla fall - diskussion. Något jag inte har något som helst problem med. Vi behöver inte ens tycka samma sak.
+1
Kommentera

J F K: Ja jag tycker det är en grej att sitta i affekt så här på ett forum under brinnande match och såga en domares prestation, det hör nästan till.
(Inte personligt påhopp då, utan kritisering av ett domslut)

Men när man tar det till nästa nivå och taggar in domare och sånt på typ Twitter och skriver väldigt hemska saker personligt riktat. För att rubba det i ansiktet på dom så att säga, Ja då har det gått alldeles för långt.

Håller med folk om att kvaliten på vissa domare är sådär i SHL, men vi är rätt unika i hockeyvärlden att sätta så mycket Fokus på just domarna också.

Tyvärr tror jag effekten blivit att domare idag inte vågar ta vissa domslut, för att det blir sån storm ur ingenting.utan snarare låter ryggsäckshockeyn börja få mer och mer fäste, vilket stryper lirarna.

Man har ju läst hur SHL domare tycker det är så skönt att åka till Schweiz och döma för att det inte alls är samma fokus på domarna där.

Vi behöver nånstans hitta en balans, för går det för långt utför så lär vi inte ha några domare som vill döma med klimatet som är i Svensk hockey.
+3
Kommentera

Rip Kirby: Jag skulle tro att det är exakt samma regelbok, men olka tolkningar.
Så "SHLs regler" är alltså egentligen inte specifika regler, utan att man bestämt sig för hur man ska tolka situationer.
(Lite som när man skulle slå ned hårt på spelförstörande moment. Man skev inte om någon regelbok för det, för hakning var fortfarande hakning gällande lagtexten).

EXAKT på samma premisser som Lundins krock med domaren skulle rendera i avstängning alltså. Det jag säger är att om man ska hävda att det är orimligt att Lundin ska stängas av för domarkrocken, så bör man vara betydligt mer öppen för att inte stänga av tacklingar där tacklingsmottagaren inte alls "gör sitt jobb".
+1
Kommentera

J F K: ”…När Lundin KÖR ÖVER domaren” 😂. Diskvalificerad direkt.
+6
Kommentera

J F K: Jag köper påpekandet från din sida. Men faktum kvarstår ju ändå: Det här är SHL, där SHL´s regelverk gäller. Då kan man ju sitta och störa sig på att de regler som finns här är "är så mycket sämre än i NHL" till dödagar. Det kommer inte att förändra något.
+1
Kommentera

covfefe: Sedan håller jag med om att domarna kritiseras, diskuteras och gnälls på sjukt mycket i Sverige. Ni kanske inte minns framförallt Djurgårdens utspel i slutspelet förra säsongen. Helt makalöst att Stoppel får hålla på sådär.

Det sprider sig naturligtvis längre ned i åldrarna och till fansen också. I NHL är det sällan eller inget gnäll på domarna. Visst är de något bättre, men inte fan är de felfria där heller.
Kommentera

covfefe: Jag kan köpa det, med ett påpekande. I NHL skulle tacklingen bedömts hela annorlunda än i Sverige med tanke på att mottagaren (Rindell) inte försvarar sig.

Det är lite av hela poängen med diskussionen inom Sverige, att vi bedömer endast tacklaren. Här skadas Jakob Noren som tillhör MoDo i en match mot USA inför JVM:
Se länk

Det blev inget matchstraff och ingen avstängning där, trots hjärnskakning för Noren.
Det är alltså en stor discrepans mellan hur vi bedömer tacklingar i Sverige jämfört med internationellt. Skillnaden är helt enkelt mottagarens ansvar. Internationellt förväntas man skydda sig om man är tacklingsbar. I Sverige faller inget sådant ansvar på puckföraren.
Kommentera

J F K: Man kan vrida och vända på allt exakt hur mycket som helst. Faktum är att träffen tar i huvudet, med hjärnskakning som följd. Sedan kan man alltid diskutera alla tacklingar och händelser till förbannelse. Det går snabbt där ute. Rindell fumlade och kunde kanske ha gjort saker bättre. En annan tackling en annan gång hade kanske inte blivit lika dålig om den spelaren inte tappade balansen precis innan? Det går snabbt det ute.

Jag lägger inte skuld åt något håll förut just åt kanske media och de som arbetar på TV4(tidigare Cmore) samt de som poddar och diskuterar som ska lägga skuld åt det ena och det andra hållet i precis varje tackling som landar fel. Vi behöver komma ifrån det. Man behöver heller inte kabla ut det i sociala medier för att elda på debatten mer än nödvändigt. Började tycka att det är för mycket tacklingshets från media redan för något år sedan… och det blir ju inte mindre fokus direkt.

Fula tacklingar ska såklart stängas av. Och fina, rena, bra tacklingar ska hyllas och visas upp. Nu är fokuset i princip endast på de tacklingar som orsakar skada, vilket är fel.

Titta på andra ligor som t.ex. NHL. Hur många dåliga tacklingar kablas ut i deras kanaler och ska diskuteras i all evighet?

Tror att svensk hockey skulle må bra av ett fokusskifte hos journalisterna i Sverige.
+3
Kommentera

Zäta75: Hjärnskakning blir borta nån vecka
Kommentera

Zäta75: Hjärnskakning på Rindell iaf.
Kommentera

2655640 · »