1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598721 inlägg · 6213 ämnen
2889613 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Stridhsyxa: Ja alltså, som jag sa. Avtalet går väl att diskutera i sig.

Om Kommunen har det som hållhake framöver så är det ju snarare att skjuta sig själva i foten.
Ett blomstrande Timrå gynnar ju Timrå kommun. Med skattepengar etc.

Nu känns det dock som att Inala och CO har sett hur supportrarna har vurmar för tallarna. När avtalet löper ut så förutsätter jag att Tallarna kommer sitta på tröjan.

Backlund skall inte signera ett enda sponsavtal till.

Karlsson74: det är inte utformat så. Står svart på vitt. Däremot vill tydligen både klubben och politikerna att vi ska tro det. Att det är totalt omöjligt med tallarna på bröstet. Oklart varför.
Uppladdat:

500x0-4649636b-a147-468a-a468-c7ceef0829b6.jpeg

Per HApps: hurvida kommunpengar ens borde gå till sponsring av proffsidrott och hockeymiljonärer låter jag vara osagt. Är egentligen lite tveksam till det.
Är mest irriterad på hur vissa delar i avtalet är utformat.. dvs att man har krav på hur och om klubbemblem ens får användas på bröstet...Att det beslutet ligger hos några få kommunpolitiker som råkar tycka Text är skitsnyggt . ist för att beslutet ligger hos klubb och dess medlemmar.

angeroath:
350 tusen för den bästa reklamplatsen är ju respektlöst.
Borde ligga på 2-3 miljoner / säsong.

Är det undra på att hälften av tv skärmarna runt om i hallen är trasiga om man rear bort den bästa reklamytan, undra hur man tänker på marknadsavdelningen ?

KulltorpsOlli: allt runt kommunen är offentliga handlingar. Så det finns inte några hemliga överenskommelser med guldkistor till Timrå IK som vi inte vet om. Det är bara en helt vanlig kommun som gör kommunsaker, dvs prioriterar helt fel och försöker visa sin makt med vem som är störst.

Montén Python: skönt för kommunen när man kan ha en livslång hållhake för att man gick in och köpte tillbaka arenan som dessutom krävde att hela Timrå stod på torget.

Lars Backlund lever kvar i 10-talet också och rear ut alla sponsplatser. För det finns ju alltid en värre tid så allt över 5000kr är ju rena rama jackpoten.

Stötta supporterklubbens tifoverksamhet och chansen att vinna något från Timrå IK:s shop.
Uppladdat:

500x0-img1965_cC4pVc8Y5jiY8QY.jpeg

KulltorpsOlli: Skulle också kunnat gå bärsärk angående tröjavtalet. Men nånstans så minns man ju ändå att Kommunen och lösningen med att köpa arenan, var en lösning som inbringat betydligt mer pengar än 350k för "tröjavtalet". Ja rent av räddade oss från att kanske inte ens existera längre..

Däremot så hoppas jag att både klubben och kommunen kan gå samman och förstå marknadsvärdet i att sätta tallarna på tröjan, när nuvarande avtal löper ut.

KulltorpsOlli: dom har hjälpt klubben jättemycket. Men dom har fått tillbaka mycket också. Så det har varit ett givande och tagande. Men det känns som att det har blivit mindre och mindre intresse från kommunens sida. Det här med Teamsters var väl lite väl magstarkt!

Tom Topp: Vet vi hur mycket Timrå Kommun hjälpt Timrå IK genom åren? Har vi alla detaljer?
Naturligtvis är avtalet katastrofalt dåligt, men det kanske finns andra saker bakom som vi inte vet om som gör att Kommunen betalar så lite.
Vad vet jag..

steveroper: blir dessutom mer legitimt om man slår ihop det. Då spelar Timrå i ”samma” kommun men från staden Timrå i kommunen Sundsvall. Då blir inte en flytt så otroligt fel.

JanneH: Du vet att man inte måste slå samman idrottslag bara för att kommuner gör det va?

Tom Topp: Jaaaa, en kommunsammanslagning och sedan döper vi hockeylaget till ST Hockey... öhh jaså det har redan prövats, utan framgång

Tom Topp: Det vore hög tid. SCB räknar sedan 2023 Sundsvall och Timrå som sammanväxta och därmed en och samma tätort

KniveN: avtalet har förnyats under åren, senaste gång var väl för två år sedan

Tom Topp: jag är också irriterad på kommunen. Dock har vi nu klagat på detta i 5år med ökad intensitet senaste 2-3 åren men det händer absolut ingenting. Alla är lika chockad efter varje årsmöte. Samma gubbe som ingick detta avtal får också sitta kvar en säsong till för ”vi måste skola in den nya ordförande på sikt”

Den inskolningen skulle börjat redan för 2-3 säsonger sedan. Vi står och stampar på exakt samma ställe år ut och år in. Med typ 20 pers på årsmötena. Förstå hur dåligt det är egentligen.

Men visst, vi skriver några fler insändare istället.

Stridhsyxa: jag är mest irriterad på Timrå kommun! Fattar dom inte vilken draghjälp dom har av hockeylaget? Nu bor jag i grannkommunen, så det finns inget jag kan göra åt saken! Men det kanske är dags för en kommunsammanslagning!

angeroath: bäst tryck i hallen är det när folk från 10+ mil kommer dit. Tydligen måste dessa börja gå på årsmötena nu också för att det ska bli någon ordning. Vad folk i närområdet håller på med kan man fundera över. Sagt det förut, det är en sjuk mentalitet i sundsvall/Timrå. Jävla massa gnäll men ingen får tummen ur arslet.

Nåt helt annat. Var i Luleå den gångna helgen och jisses vilken gråtråkig stad. Öststat eller om man så vill, Sundsvall på 80-talet. Nästan så jag unnar dem SM-guldet. Nästan

angeroath: Helt sant. Vi supportrar har det inflytande vi förtjänar

Villervalla: Med risk för att bli blodig i fontanellen av allt detta väggdunkande men tänk om folk kunde sluta skriva insändare, klaga på sociala medier (samt skicka mordhot till klubbföreträdare) och istället engagera sig på riktigt genom att en gång om året närvara i klubbens högst beslutande organ och göra skillnad på riktigt.
Att gå emot ett årsmötesbeslut pga en högljudd klagokör vore direkt olämpligt.
I 97 år har man kunnat göra detta men ändå efter 97 år så sitter folk och tror man ska påverka genom att skrika högst istället för att viska smart.

Ja, jag tycker också 6,7tkr/match är för dåligt betalt på ett sätt.

BlackBay: Vi hade TIMRÅ eller möjligtvis örnen på bröstet när avtalet skrevs, så att säga att vi har sålt ut klubbmärket känns lite överdrivet.
När skrevs avtalet? Var vi i HA och var desperata efter kapitaltillskott? Kan vi ha fått en större summa i förskott för att vi var i kris? Kan en del i avtalet ha varit lägre hyra?

BlackBay: ”vi är en liten förening” osv osv.

BlackBay: sedan så läser man i Modo boken, nu vet jag ju inte om det är sant, att kommunen sponsrar Modo med 12-13 miljoner per år. Och det tror jag inte är något ovanligt i hockeysverige. Och som någon skrev här, Timrå kommun drar sig till och med ur Teamsters!!!

BlackBay: En annan sak man kan fundera på med denna skitsumma, hur mycket betalar övriga sponsorer, kanske inte så konstigt vi har lägst omsättning i SHL. Och när man skriver ett avtal från hockeyallsvenskan, förhandlas det inte upp vid avancemang?

JanneH: man har kort och gott sålt ut klubbmärket för en summa motsvarande EN månadslön för tex Dahlen.
Helt sjukt.
Undra vilket ramaskri det skulle bli i klubbar som FBK, Frölunda, Luleå, Brynäs, Leksand mfl om dessa klubbar skulle sälja ut klubbmärket för en spelares månadslön?

Känns lite Njurunda SK eller Kovlands IF status på detta agerande med tanke på hur betydelselfull en liten struntsumma kan vara för en förening.

Karlsson74: ok jag vet att jag är inte ens tvåa på denna boll (lite av en kopia på Tom Topps inlägg men jag måste faan få skriva av mig...

Avtalet ser alltså ut enligt följande:
"I avtalet framgår att Timrå IK får 350 000 kronor per år av kommunen för att bära texten ”Timrå” centralt på matchtröjorna. I summan ingår även att kommunsloganen ”From Timrå with love” ska finnas med på tröjorna samt att ”Timrå kommun” ska vara skyltat i arenan."

Att bara ta betalt 350 000 kronor per år för den exponeringen är ju faan kriminellt.
Alternativt så är personerna som gått med på avtalet helt jävla dementa. Om det inte rör sig om nån form av nedsatt mental kapacitet borde man ju faan väcka åtal om "trolöshet mot huvudman".

Och ja, jag överdriver lite för att hamra in poängen.

Karlsson74: Då man försöker hitta texten "Timrå" bland all annan text. (Hitta 8:an)
Uppladdat:

500x0-findthe8.jpg

angeroath: texten funkade i en tid när tröjorna var rena. Och det knappt fanns någon reklam .förutom sca.
Nu när den flyter in i all annan text och skit så skulle klubbloggan sticka ut. Det gäller att tänka frammåt och förändra sig med sin samtid . Det betyder alltså att text inte behöver vara det som i dag funkar bäst även om man historiskt haft det majoriteten av tiden.

DenRöda: jag backar inte Backlund i allt, avstod tex att rösta på honom som ny ordförande men i brist på alternativ så blev det han ett år till. Som jag skrev i min minirapport från Årsmötet så upplevde jag det som att det hintades om att det kunde ske saker efter avtalets slut.
Att kalla honom för diktator när det finns alla möjligheter att påverka bara man vill blir väldigt skevt, som sagt: om intresset hade varit tillräckligt stort så hade det röstats igenom något annat på årsmötet, nu gjordes det inte det och det är vad som kallas demokrati.

Vad det gäller sakfrågan så vill jag mana till sans, på vissa låter det som att vi alltid haft Tallarna men att vi sålt platsen för att inte ha det längre när det historiskt i självs verket snarare är mer rätt med texten. För min del kvittar det egentligen men skulle vilja se mer lekfullhet och variation på tröjorna, tycker det skulle vara lika tråkigt att köra emblemet rakt av de kommande 30+ åren som det varit nu med texten sedan örnen togs bort från magen typ 02/03.

solbacken: absolut. Om möjligheterna fans.. Men för det första måste man ta och sitta av detta löjliga avtal och som klubb och medlemmar sen själv böjra äga frågan hurvida klubbmärket ska sitta på bröstet eller ej. Utan någon konmunppolitikers åsikt

bar mofftak:
Menar allvarligt att TIK får 350000kr för reklamen på tröjor och i hallen samtidigt som kommunene dubblar hyran av hallen med ca 2 800 000kr. Det är kanske dags att se över möjligheten att flytta till annan plats att spela på.
Samtidigt har kommunen avbrutit avtalet med Teamsters.

angeroath: Det är ju ingen nyhet med avtalet. Alla som är direkt insatt vet att det finns ett avtal mellan klubben och kommunen och att just det avtalet är skrivet av Backlund utan styrelsens/klubbens veto. Det är nog bland de sämsta avtalen jag sett faktiskt.

Heder till Backlund i vissa ämnen, men för mig framstår han mer och mer som en diktator och det dessvärre är ju det pga av att vi medlemmar inte dyker upp på mötet. Denna gång hade faktiskt jag tänkt närvara, men jag kunde inte få till en ledig dag från jobbet..

Väldigt spännande att se hur intresset för denna fråga är här jämfört med på årsmötet, där var det ingen som opponerade sig och här låter det som tredje världskriget. Om man hade velat så hade man kunnat komma till årsmötet, argumenterat för sin sak och försökt rösta igenom motionen som behandlade frågan men det var som sagt ingen som var intresserad.
Symptomatiskt också att reaktionerna kommer när det står i ST trots att det legat uppe att läsa i protokollet ett par dagar redan.

2889613 · »