jk: Vadå solklara favoriter att åka ut ? Varken AIK Björklöven Modo Södertälje kommer ha ett sämre lag än Timrå snarare bättre om någon av de går upp finns mycket mera handlingskraft hos de föreningarna. Kommer ihåg hur det lät när Djurgården gick de skulle vara chanslösa mm. Timrå är just nu ett mitten lag i hockey allsvenskan med nuvarande lag behöver minst 5 spelare av hög kvalitet inte några flera idiot värvningar ala Lilja Heikkinen Levinsson Westfält sen Dahlen och kanske Pettersson Genborg borta på det då kan man lämna WO nästa säsong då man vet vem som är ansvarig för trupp bygget kompisarnas kompisarnas heja heja
Hockeydynamit97: Kommer aldrig att ske. Realistiska namn i rangordning: Lilja, Svensson, Pääjärvi, Heikkinen, Westfält, Levinsson.
Personligen tror jag man bryter i samförstånd med 10 och att 2 och 91 tackar för sig/lägger av. 19 och 27 lär bli kvar. Nöten här är 26. Vill han själv? Har man redan kommit överens om att bryta? Hans obefintliga speltid och risiga kroppsspråk på slutet skvallrar om nåt.
Karlsson74: Jag ser gärna att AIK skräller och tar sig vidare. Som Stockholmsbo skulle jag gärna ta 2 matcher till här nere om året! Sen skulle de vara solklara favoriter till att åka ur.
steveroper: Personligen hoppas jag Leksand klarar sig. Rätt vad det är så lyckas ju HV med sitt lagbygge. Jag hoppas de får ta en vända till i HA och att löven tar kliver upp..resemässigt för Timrå vore det också ett bra byte..
Robalob: Fördelen inför nästa säsong är ju att det inte finns något Djurgården eller Brynäs som kommer underifrån. Lagen från HA skrämmer knappast och det lag som tar klivet upp i år kommer tveklöst vara "favorit" till en av kvalplatserna. Tillsammans med Leksand eller HV
dags för föreningen att snabbt ta fram en 3/5 årsplan om en sån inte redan finns? känns i vilket fall som vi är på år 0 nu med alla brutala förutsättningar vi ställts in för med senaste 2 säsongernas sorti.
"hej alla sponsorer tack för att ni kunde komma ok så här ser det ut: år 1 2026/2027: mål - säkra shl kontrakt. tilltänkta värvningar: 5. nuvarande värvningsbudget: 10mkr önskad värvningsbudget: 15mkr.
år 2 2027/2028: mål - slutspel tilltänkta värvningar: 5 nuvarande uppskattad värvningsbudget: 8mkr Önskad värvningsbudget: 10mkr
år 3 2028/2029 mål - semifinal....." etc etc etc
alla siffror o upplägg är fiktiva men tror det är en god idé att visa handlingskraft redan nu när de andra spelar slutspel om nu det är skralt i kassan redan innan vi börjar värva
Montén Python: Klart det kan bli svårt att hitta bra ersättare men för den lönen på Pettersson så finns ju möjligheter.
Vänder han hemåt oavsett om det så blir nästa år så måste ju bara Nubben eller vem som nu förhandlar bara ge en lön på kanske max 150-200k Det är väl nästan vad Lander nu spelat för.
Och då är det bara att acceptera eller söka nåt annat. Borde ju som Lander kunna visa nån lojalitet mot klubben kan man tycka.
Blir en riktigt intressant silly dock att följa och pengar är ju det minsta problemet nu...😜
Och får hålla med om Ang som vissa tycker. Är en bra spelare som levererar poäng men magkänslan säger nej tack där.
Och följande har vi redan värvat för Dichow - 100-150k (lär ju tjäna 100-150 eftersom han idag ligger i spannet 95 ? 119.999 enl. Expressen) Barkemo - 60ish kanske? Tjänar 40 pannor idag och lär väl lyfta sig en bit Hallquisth - 20k max
Så en 800-900k kvar att spendera ifall vi exkluderar kontraktsbryt samt vad som ev. försvinner på tränarsidan.
0tto: Han behöver med andra ord göra överträffande bra ifrån sig om han ska lyckas ta klivet tidigare, det är ju i dem flesta fallen bättre att etablera sig i shl först, jag hade lagt han i en första kedja, med truppläget just nu tror jag att ni får kvala, ni behöver få in så mycket spets som dessutom ska kunna lira ä samba ihop ganska fort, men ni har goda möjligheter att överleva ett kval mot Leksand som verkar ha det riktigt skralt på kontot, hv måste ju ryka i år va
Jadu: Har för mig att detta avhandlats innan. Uppgifterna som florerat var att sponsorerna var med och betalade på Dahléns lön första säsongen. Sen har Timrå stått för hela kakan själva.
Montén Python: Näe, campen spekulerade jag bara gällande. Men så kan det absolut vara. Vore skönt att inte behöva tappa honom under dom veckorna, speciellt då han kommer vara en utav våra offensiva spelare.
0tto: Men det stod inget om camp i artikeln? Kan det vara så att man testar Genborg nu och sen låter honom spela hela säsongen i Timrå utan att åka över på camp nästa säsong?
Eller camp är kanske nått som bara är införstått att man åker på?
Tom Topp: Ja, kontakter bör redan vara tagna med en del spelare man är intresserade av.
Vore intressant med en intervju med Nubben nu där man frågar hur många spelare man siktar på att ta in och på vilka positioner nu när även Emil försvinner.
JanneH: ja men normala coacher brukar testa runt lite på försäsongen samt inledningsvis av serien men nubben hade bestämt att vissa skulle lira till vilket pris som helst vilket gjorde att tävlingsnivån i gruppen sjönk och därav blev det ingenmansland.
Robalob: Intentionen är enligt hans agent att han ska spela med oss nästa säsong, men det kan ju såklart ändras. Men det vore otroligt gött!
"Men om inget oförutsett sker spelar Genborg ytterligare en säsong med Timrå IK.
– Intentionen är att han ska spela SHL med Timrå nästa säsong, säger 18-åringens agent, Joakim Persson, till ST-sporten.
– Han flyger imorgon, tisdag, för att avsluta säsongen med Grand Rapids. Sedan kommer han hem och fortsätter sin säsong 2026/27 med Timrå IK, för att därefter ansluta till Red Wings efter säsongen 26/27. Det är intentionen och det vi har talat om. Sedan kan saker och ting hända, men det är det som vi har kommunicerat och samtalat om i samförstånd.
Utifrån att de vill se Eddie spela en säsong till i SHL och få ännu mer speltid och erfarenhet?
– Exakt. Och vi har varit ense om det, jag och Red Wings, i alla dessa samtal som vi har haft."
Montén Python: Jag hoppas fortfarande att vi inte tar in Ang. Visst har är duktig och har gjort rätt mycket poäng i ett bottenlag HV. Men får inte rätt känsla för honom och tycker inte att han passar in i Timrå. Men accepterar att andra vill ha hit honom.
Vi skulle behöva en uppgraderad Ty Rattie när han var som bäst i Timrå och gjorde 47p en säsong. Hittar vi 1-2 såna spelare så ser det bra ut. Men inte lätt att hitta som sagt.
Tommysåsson: Tror du andra lags sportchefer bara kastar in ett gäng spelare i mixern och sedan sätter ihop vilka som ska spela top 6 och vilka som ska brunka? Ja visst ska en coach kunna vara flexibel under säsong (även en sportchef) men nog går man väl ändå in i säsongen med en tanke om vilka som ska vara producerande och vilka som ska stå för bredd&brunk
Kulltorp: Haha, vad olika man kan tänka. Jag har nästan fått känslan av att Ang är lite för gemytlig för att vara en kanadick. 😅
Men som Småland säger nedan. Nu vill jag gärna ha in lite importer som är lite skönt osvenska i spelet och karaktären. Som gärna besitter lite vinnarskalle och som liksom inte ser nått annat än en vinst i sikte. Ja och gärna då med lite poäng i arsenalen.
Positivt med Gath är att han är van att jobba med mycket importer och kanske till och med trivs med dynamiken som då blir i en grupp.
Varför sitter alla här och spekulerar i kedjor, problemet med nubben som sportchef är ju just det att kedjorna är satta i maj och sen ändras inget, upp till bevis hos spelarna att leverera och istid efter det!
JanneH: Precis. Jag tror att man kommer att värva 3 st forwards för topp 6. Wedin får nog fortsatt chansen i topp 6 och blir han skadad löser man det under säsongen.
Vi bör kunna få lite spännande rykten snart om spelare in.
Zäta75: Ja ha sagt att i 2 år nu att vi behöv Trassalanter mä tyngd som kan köra över en motståndare fullständigt. Att vi rasade i år berodd på dä. Vi var för klen mot de andra lagen. De käka upp oss... Vi bör bestå av metall å int glas...
JanneH: Jag får en känsla av att Ang inte är världens bästa kollega, men jag kan ha fel.
Apropå ersättare, så vill det nog till att vi får in minst 3st av BRA målkvalitet. Och det bör nog vara av utländsk påbrå. Di svenske med den skillen har vi inte råd med tror jag.
3 st? Ja, vi saknade nog minst en i år. Vi tappar Dalle och Emil. Ja, rentav 4 st skulle smaka makrillfilé. Har vi råd, sannolikt inte.
EXPLORERSMÅLAND: Du kan ju glömma att vi kommer att köra helsvenskt lag igen som enda laget i SHL. Nubben har ju t o m sagt om jag inte minns fel att det är troligt att vi överger det helsvenska spåret. Helt rätt tycker jag.
Minst 2 utländska spelare måste in anser jag. Vi behöver vinnarmentalitet i laget och fler som brinner för att vinna och går rakt på kassen så det smittar av sig i laget.
Zäta75: Om nu HV åker... skulle man kunna säga att Jonathan Ang skulle kunna vara en fullvärdig ersättare för EP14? Han må heta Jonathan i förnamn men nån Dahlén ersättare är han ju inte
Maktankan: Nej vi får se hur de tänker. De kan ju köra med Eriksson som 2:a center med Wedin och en ny spelare och Lander som 3:e center isf med Hartmann och nån till.
Eller så kör de Wedin Lander Eriksson som i lördags som såg rätt bra ut och köper bara in 2 nya spelare till förstakedjan.
Vi får se hur de tänker. Det är mycket olika parametrar att hålla reda på. Om Genborg blir kvar och Eriksson etc.
The great one: Ja nu bli dä att raka av Svensk marknaden å se om vi hitt lirare somm inte plats i annra lag. Eller omm MADS hitt nåra danskar på Strøget.
En tränare färre att betala. Ca miljonen för Genborg (?)
Eventuellt att vi bryter kontrakt i samförstånd med 2 spelare?
Det bör bli ca 1.3-1.5 miljoner per månad som vi kan lägga på bättre spelare. Toppcenter 300k. Spetsforward som kan göra mål ggr 2 = 250k ggr 2 = 500k. Förstaback 250k. Totalt för dessa 4 spelare från toppskiktet = 300+500+250 = 1050k.
Vi bör ha råd med riktigt bra toppspelare från högsta hyllan!
Jobba Nubben och Zäta mfl! Blir besviken om ni inte får in riktigt bra spets som kan ersätta dessa som vi tappar.
The great one: Inte riktigt. Vi har ju troligen Wedin, Lander kvar och kanske även Pääjärvi samt Hardegård om han kan kallas hemvändare och någon till.
Vad ni nu väljer att identifiera er som. Det osar av besvikelse här inne, för att vi inte lyckades ta en enda poäng på våra 7 sista matcher. Ni blir arg & skäller på varandra och har er, vi pekar på enskilda ... | Läs mer