1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606518 inlägg · 6214 ämnen
« · 2998453 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: Jag tycker inte han gör sin roll så bra ens. Använder ju aldrig sin storlek till sin fördel. Slår korkade passningar i offensiv zon osv. Nä helt överflödig känns han nu och kommande år.

Meduza: Hur bra tekare har vi i laget? Inte ens Lander är 100% på den punkten och i övrigt är jag rädd att läget är ganska så beigt. Vinst eller förlust i tekningen ger ju helt olika ingångar i det spel man kan spela. Framgångar gör att man i regel får ut pucken och kan byta medan motsatsen i vårt fall nästan alltid leder till att spelet cementeras i försvarszonen med trötta spelare som konsekvens, det attackerande laget kan ofta byta och fortsätta sitt tryck.

Nu har vi tyvärr satt oss så långt ner i skiten som det går att komma!
Förutom att vi spelar helt jävla uselt, vad har hänt med vårt försvarsspel?
Från början av säsongen så var vi väl bland de bästa på just försvarsspel.
Nu är det ju i princip baklängesmål på varje BP!
Vad har hänt!

The great one: Nja jag håller inte med. Hade vi ökat snittet med 400 pers per match, vilket jag tycker vi borde kunna hade vi fått in 3,6 miljoner (räknat på 350 kr per person).

X-Län: Samtidigt har vi bästa publiksnittet på 13 säsonger denna säsong.
Så publiken har ställt upp.

Montén Python: Ja, jag känner igen den här typen av värvningar från när Brynäs hade tunnare plånbok. Man får ta någon som kanske kan ta nästa steg, någon som kan bli bra eller någon som har varit bra. Dragkamper om SHL-toppspelare i bra ålder (typ Sebastian Aho som sägs vara klar för Växjö till nästa säsong) vinner man ju inte med tunn plånbok. Det som är ”bra” (och kanske kalkylerat av Timrå?) är att Westfält förmodligen vore enkel att skeppa till ett annat SHL-lag eller Liiga om man vill. Det finns ju inga starka incitament för honom att spela för just Timrå om/när ledarstaben inte längre tror att han kan ta nästa steg.

Peja: Jo en annan hade ju ångest redan när ryktet om Westfält dök upp, då man förstod att det skulle bli vår sista center värvning in. "Man såg det komma" så att säga.
Ingen annan än Nubben och sportsliga ledningen kan väl vara förvånade att det inte kommit mer produktion.

Missförstå mig inte. Han gör verkligen sin roll bra, men det var sannerligen inte vad vi behövde få in för att öka poängproduktionen i lagbygget.

Knylan: Har följt Westfält sedan han började hockeygym och blev förvånad över att Timrå tog honom med avsikten att ge en mer framträdande roll än vad han hade i Färjestad. Tyckte han var på en perfekt plats som en bra fjärdecenter i Färjestad, han är inte mer än så i SHL, och vissa av deras centrar (typ Linus Johansson) är ju så pass skadedrabbade att det ändå hade blivit många matcher högre upp där. Tror Timrå missbedömde hans kapacitet att kunna inta en större roll.

Tommysåsson: Intressant… vilket innebär att om både dina trovärdiga källor och Jennifer Engströms uppgifter om 10% löneökning stämmer så skickade Kapanen på Lundmark en lön på cirka 135.000 kronor i månaden när han kom från TAIF. Det måste i så fall vara den dyraste HA-chansningen någonsin i ligan.

Något… stämmer inte.

Tommysåsson: enligt trovärdiga källor, nubben vill ju inte ha budgivning

BlackBay: ja men där ställer också fansen upp och köper varenda biljett som finns tillgänglig. Då rimmar det bättre om man ställer krav tillbaka.
Vi ger oss inte chansen att konkurrera ekonomiskt när vi inte fyller hallen.

Då blir det lite "håll käften och fortsätta sitt hemma i soffan".

Årets säsong kan summeras som underkänt både från ledning och fans.

Sv: U20
I den avslutande matchen av grundserien står Timrå IK U20 för konststycket att tappa ledningen mot Skellefteå som redan spelat klart för säsongen och därigenom också tappa en plats i tabellen och som resultat få en svårare motståndare i 8:delsfinalen. Ledning 5-3 efter 3 minuter av den sista perioden blir 5-4 i minut 12, kvitterat i minut 14 och underläge minuten därefter. 3 insläppta mål på 3.54 mot ett lag som inte har ett skit att spela för är klart underkänt.

Nu väntar slutspel och där kommer man ställas mot serietvåan Mora IK som man har mött 3 ggr. Inbördes möten lagen emellan under grundserien (med Timrås siffror först): 3-6, 5-6, 5-12 och 1-0. Timrå börjar borta i en serie över bäst av fem matcher där nedsläpp sker nu på lördag kl.18.00.

Jag länkar till lottningen i slutspelet där man hittills bara uppdaterat den södra sidan, men kollar man tabellen är de övriga matcherna Brynäs - Luleå, Leksand - AIK och Djurgården - Modo.

Tommysåsson: Tjänar Lundmark 150k i månaden?

Knylan: om jag förstått allt rätt nu så spelar EP40 för att bli utköpt, spela några säsonger med brorsan och sedan komma tillbaka. Boss!

Knylan: 150k i månaden är ju billigt

Montén Python: Nä, och han blev ju billig pga att vi inte väntade och drog lite vinning på hans desperata läge. Fan vet vad han hade kostat nu i vår istället, finns det hemvändande AHL-svenskar på marknaden så dyker gamarna upp direkt. 192 cm rightare med utomordentlig karaktär och i perfekt ålder som redan visat sig färga så pass på SHL-nivå att Stanley Cup-vinnarna sajnat honom ett år tidigare. Liljander hade kastat upp tre år och minst 200k i månaden direkt, och här hade Nubben fått massa skit för att ”inte ens spelare som VILL hit lyckas han lösa, hur fattiga är vi egentligen?”

Westfält var nog ingen dum idé i sig när det ryktet dök upp redan under förra hösten och vi alla trodde att vi hade ytterligare minst två år av in your face framför oss. Tung fjärdecenter, det går att se honom i den Jokinen-hockey han var tilltänkt att fylla en roll inom. Sen vettefan vad som hände, man måste ha landat i att chansa på att Levinsson och Linus tillsammans kunde täppa igen hålet som Oliver K lämnade efter sig. Levinsson kan ju ha varit en sen nödlösning också i och med att han dök upp från ingenstans, men det florerade inga andra rykten förutom blindskottet Joel Kellman.

Sv: Apropå nånting...
Montén Python: Hade önskat att han brunnit av nån gång iaf...fast han ser väl att kvaliteten inte riktigt räcker till i truppen antar jag.. önskar lite karaktär ..några med lite jävlar anamma. Kanadicker och amerikaner brukar ha en kravställan både på sig själv och på sina lagkamrater ..

BlackBay: Helt klart så måste vi bli bättre på att kunna bygga bättre och billigare i botten 6.

Genborg är ju ett lysande exempel.
Billigast av alla forwardsförvärv denna säsong.

Men så var han också den med mest offensiv potential också.

Det måste vara slut med att slänga ut 100k+ på spelartyper som nämnda Lilja och Westfält.

Det går absolut att minska lönekostnaderna där.

Montén Python: En tredje, fjärde-lina ska egentligen inte innehålla massa halvdyra breddspelare. Det är här de utvecklingsbara, energiska unga relativt billiga spelarna ska lira. De som med tiden blir bättre o bättre utan att kosta alltför mycket så det finns mer pengar över till producerande spelare i de högre formationerna.
Är helt fel nu när relativt dyra kontrakt ligger på spelare som aldrig kommer ta några fler steg i sina karriärer.
Trodde ändå Nubben skulle vara lite smartare än det här.
Han har haft den strategin förr, var väl mycket det som gjorde framgången på 00-talet.

Montén Python: Till nått lite mer positivt.

Hoppas att vi uppmärksammar Dahléns målrekord rätt rejält på lördag!

Det är han värd vår Jonte! Som han burit oss offensivt denna säsong, när säsongen ändå summeras.

Knylan: Nej jag skulle väl ändå vilja säga att Lundmark är en spelare som är värd att bygga en stomme med. Inte så särskillt dyr heller.

Men problematiken blir som du skriver det övriga kontrakts läget. Där vi sitter på för många uppbundna kontrakt på lite mer "intetsägande" spelare.

Det är snarare där problematiken fortfarande sitter i. Med 2 år kvar på kontraktet på spelare som Westfält och Lilja, etc.

Jag har fortsatt svårt att se vad vi får i Westfält som vi inte redan hade i Linus Eriksson etc?

En defensivt stark center med obefintlig offensiv var det sista detta lagbygge behövde.

Jadu: Hade vi varit t ex Luleå hade det garanterat hängt en "Prestera eller dra" banderoll över ståplats nästa hemmamatch.
Helt annan kravställen i de andra klubbarna, både bland supportrarna och i synnerhet organisationen.
Hoppas verkligen många medlemmar dyker upp på medlemsmötet 24:e och ställer en del obekväma frågor till styrelsen för är det nånstans den hårda slogan "prestera eller dra" borde gälla så är det där.

Jåkkinen: Nä inget är såklart givet men jag tror tyvärr dom två kommer gå om oss.

Knylan: Ja tar han kliv är väl det ett kap, men kan inte riktigt se dom där kliven komma. Lite rädd att Nubben har en övertro på honom också, att han ska få en större roll nästa säsong osv. Men som sagt, det återstår att se.

Smörgåsen : Äh, dom är nere i skiten av en anledning så jag ser det inte som givet!

Smörgåsen : Det kan man ju fråga sig, jag förstod det inte heller där och då. Sen blev det föga förvånande mer begripligt i efterhand när detaljerna framkom. Även om de detaljerna inte förändrar vår övriga kontraktssituation.

Huruvida han för evigt förblir en brunkspelare på SHL-nivå får vi väl se. Tar han inte några kliv överhuvudtaget under återstående kontraktstid så har vi åtminstone inte betalat några större pengar för honom, plus då den NHL-mille som ramlade in. Tar han däremot kliv så har vi en spelare vars lön inte är mer än 10% högre än den standardlön nyblivna SHL-spelare får när de kommer från HA.

Stridhsyxa: ja den förklaringsmodellen håller inte jag heller med om.
Just nu vill jag bara att vi räddar kontraktet utan kval. Sedan får man slicka såren innan man blir en peppad silly season kille som sitter här och suktar efter feta värvningsrykten

The great one: Som sagt. Man saknar en lite smågalen kanadick som skulle gått bananas om det sett ut så här.

Nästa år vill jag se en import, för jag tror som sagt att det skapar en lite intressant friktion i gruppen.

Men sen trodde jag aldrig att Lander skulle tillåta att det ser ut så här heller. Men han är så mycket upp och ner själv, så man undrar ju lite smått om han inte åker runt småskadad mest hela tiden?

Vet inte hur man ska kunna lägga fram det här på ett schysst sätt. Men snacket om Hartmann just nu får mig att skratta. Det finns verkligen noll korrelation med att Hartmann är borta och att Timrå är sämst.

”Han kämpade iaf” det var typ 2021…numera kör han stenhårt i 2 matcher och vilar i 12. Han har varit bedrövlig den här säsongen och slagit tokpass rakt i gapet på motståndarna. Stått så stilla så när motståndaren vänder så drog han på sig dom tydligaste hakningarna man kunnat hitta.

Bedrövlig i PP som gjort att Walli fått sitta på sidan. Han har inte händerna för en topproll. Men får ändå spela i toppen, skönt att han är skadad så man inte kan ge han massa gratis speltid oavsett prestation, precis som Dahlén får just nu.

Hahaha Timrå står och faller med Hartmann. Tillåt mig småle. Jag vill att vi bryter hans kontrakt till kommande säsong och ni sitter och längtar efter Hartmann. Ni är ju lika fel på det som Nubben isf.

Jadu: Ja som jag har skrivit tidigare kan det bli så att vi löser det i sista omgången mot Växjö tidigare hemma när Lakers troligen inte har något att spela för.

Jåkkinen: Tänker att det är givet att LHC och Örebro går om oss 😁

Villervalla: Håller med att mycket har rasat sedan Hartmann skadades. Han är ingen frälsare och inte den bästa hockeyspelaren. Men kämpa som Walli kan han. Flera såna behövs. Bl a Boyce som jag håller med borde få spela de sista matcherna eftersom han krigar för klubben och smäller på kan ge lite energi även om han brister i hockeyegenskaper i övrigt. Vi behöver få energi och kriga på isen. Vi får se hur det blir med den saken jag är skeptisk baserat hur det har sett ut de 4 raka förlusterna som vi nu har.

Villervalla: Mycket viktig match mot Örebro ja. Om de vinner vilket det mesta talar för då vi brukar ha svårt mot Örebro och har en usel form med 4 raka förluster, som kan bli 7 raka med 3 matcher kvar, så är de bara 1 poäng bakom.

Linköping behöver bara ta 2p till på de 3 matcher som är kvar för att gå om oss. De spelar mot Luleå i nästa omgång sedan har de Skellefteå för att avsluta mot Örebro.

Det enda som är positivt är att Dahlen äntligen gjorde mål och Wedin såg bättre ut än på länge. Iaf något att bygga vidare på.

Hoppet är det sista som överger oss.

Jag mår fan illa...

Men ska ta mig till Örebro och bortastå på tisdag ändå.

Varför jag ska lägga energi, tid och pengar på att släpa mig dit vet jag faktiskt inte riktigt just nu...

Det är inte att Timrå IK förlorar matcher, det är fan hur det går till, som gör att man blir ledsen i ögat och får en törn i kärleksförhållandet till KLUBBMÄRKET och framför allt till alla som får betalt för att ge oss och jobbar med att sprida den kärleken.

Klubbmärket ger jag aldrig upp. Aldrig!

Hoppas att välavlönade ledare och spelarna kan ge mig/oss en urladdning och fu**ing anledning att med glädje forstätta bränna pengar på matcher, supporterprylar mm.

Bästa tillfället är på en rink i Örebro på tisdag.

Giv oss FRID.

X-Län: Det är provocerande att tonerna här inne nu låter som att alla visste att värvningen av Ohårde (ja han har fan förtjänat ditt gamla nick igen), skulle floppa, när jag vill minnas att stämningen här inne (jag också) var på topp över att vi fått en 1:a back. Det är fan som när flickvännen och morsan säger "den sa ju jag till dig", när nån häst skräller på travet.

FrOllik: Vi är inte klar för kval bara för att Leksand går om, fler lag måste göra detsamma.

X-Län: För Dahlens och Tommys skull i så fall ..vet inte om jag gå går så mycket för hockeyns skull iaf ..den som spelas just nu gör ingen människa glad...

Jadu: Stopp på belägg? sen när har vi supportrar i Timrå varit bortskämda om man ser till de senaste 15-16 åren? 🙄..här har vi med jämna mellanrum bett våra supporters om swishkampanjer för att lösa breddspelare..man har bett supportrar att köpa in sig i föreningen.. Man förväntas oavsett väder och vind och resultat ställa upp och ta sig till en hall som både ligger avigt till och har SHLs sämsta faciliteter. och ska helst av allt vara totalt kravlös ovsett hur laget presterar. Krav och besvikelse är något fult usch...
De flesta "breddspelare" tjänar 100000:- eller mer i månaden iaf tre-fyra gånger mer än en vanlig knegare men knegaren ska ändå förväntas betala och stötta precis varenda match och meningslösa puckdump spelarna gör. När vi ändå ska prata om att få lite bortskämda feeling.. .

FrOllik: Halsdukstifo för Dahlén, klart ni ska gå som bor nära.

FrOllik: så kan det bli .. fast även örebro behöver ju också ta fem för att gå om...tar de bara fyra blir det målskillnad.
Skulle säga att det blir lite av en nyckelmatch borta mot öret.

Jadu: Håller med. Man får markera på plats i så fall. Ekonomin är för viktig. Men samtidigt måste laget förstå att om man visar upp en energifattig hockey utan vilja kommer publiktappet.

Jag är väldigt osugen att gå på lördag, men jag ska åka dit oavsett. När man minst förtjänar det behöver man det. Sen vill man också visa sin närvaro för Jontes skull!

Jadu: Så som Leksand spelat på slutet är det inte osannolikt. Skulle säga att det är rimligare att säga att Leksand tar 8 poäng än att vi tar fler än 1 poäng på återstående matcher.

FrOllik: Självklart, hoppas folk sluter upp och vi kan fylla hallen till stor del för möjligtvis sista hemmamatchen i år. Det här med att tycka att man ska ”markera mot föreningen” genom att inte gå på matcher tycker jag rent ut sagt är efterblivet men det är jag. Får lite bortskämd Växjö-supporter känsla över det.

Jadu: Så är det men risken finns där ändå och det måste dom ta på allvar. Ponera att vi torskar 2 raka och Leksand fortsätter sin streak och vinner två. Den nerven i sista omgången kan sätta griller i skallen på detta mentalt svaga lag.

Jag är inte trygg än, absolut inte med tanke på hur uselt det sett ut och med tanke på hur bra Leksand varit.

Det krävs toppinsatser i samtliga matcher för att ha chans på poäng.

Växsjö är trots allt inget brö'gäng heller att möta i sista.

X-Län: Jag var :) fick mycket skit för det här. Varningsklockor var bl a snacket hos lulesupportrar som påpekade exakt det han har problem med nu. En bra coach och ett väloljat lag kan göra många spelare bra.

FrOllik: Att Leksand ska ta 8 poäng mot motståndet de har känns osannolikt. Växjö kommer med all sannolikhet inte ha något att spela för sista matchen mot oss, kan bli viktigt.

Rallarn: hur många var det som va kritisk till Hardegård när han skrev på?
Inte många.

Jåkkinen: hur menar du?

FrOllik: inte alls teoretiskt säkert det heller.

roger_sundsvall: torsk x 3 och Leksand tar 8 p på sina 3 sista. Då blir det kval.

« · 2998453 · »