1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612842 inlägg · 6214 ämnen
« · 1623795 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Vargher85: En 31-åring som var lovande, aldrig lyfte och är på väg utför och vill satsa på den civila karriären och varva med spel med Bobcats om det går ihop? Känns inte stekhett för Timrå. Hoppas jag verkligen. Men tifot var kul när det begav sig!

El_loco: Det här med att värva tillbaka spelare har inte visat sig särskilt framgångsrikt för Timrås del, men när det kommer till Hansson så skulle jag inte säga nej. Det är ingen glamorös spelare på något sätt, men han har gott om rutin, vilket skulle behövas i den här upplagan av Timrå IK och jag är ganska säker på att han håller måttet i Allsvenskan. Jag minns att jag såg honom några gånger när han spelade i Borås och då tyckte jag att han var riktigt bra.

dr-nix: STod ju att gamle MAts Hansson var sugen på att komma tillbaka till området och att hand pratade med katterna. Han borde ju kunna vara ett alternativ. Han är har ju spelat många matcher i allsvenskan tidigare.

El Maco:

Apropå Sehlstedt-gillandet har jag flera kändisar som vänner på FB (som jag för övrigt aldrig befinner mig på numera). Och jag har fått Gilla-markeringar av bland annat Gina Dirawi och ett par medlemmar i Klungan. Ja, bland flera andra faktiskt. So who da fuck is Christer Sehlstedt? ; )

Ken Åslund:

Tack för upplysningen, även om jag troligen befinner mig utomhus vid tillfället.

Vargher85: i enstaka matcher funkar 6 backar. Vid behov lär man plocka upp juniorer från J20 alternativt låna in spelare.

dr-nix: Jag förmodar att det är pengar som saknas, så det finns väl ingen anledning att börja gnälla, egentligen. Men jag tycker ändå det känns som ett enormt risktagande att starta serien med bara sju backar. En enda skada räcker för att det ska se väldigt tunt ut.

DJ Hemp: på tal om Mora så visas en match mot dom idag på viasat kl 20:00.

mikenomad: målvaktsbiten är ju klargjord redan.

"Timrå IK kan idag meddela att målvakterna ADAM OHRE och JOHAN LANTZ samt forwarden RICKARD SUNDLÖF kommer att få chansen att ta en A-lagsplats den kommande säsongen."

dr-nix: Det verkar färdigvärvat nu...är inte ens säker på att Timrå tänker starta serien med två seniormålvakter.

Vargher85: Det lär inte bli någon åttonde back nej. Blir det en så handlar det antingen om en junior från J20 eller ett lån.

Blir det någon åttonde back? Det verkar sitta jävligt långt inne.

dr-nix:

Det stämmer förstås och avslutningen av denna match var helt galen. Även den gången var man på plats och delvis beroende på en hög alkoholkonsumtion fattade man nästan ingenting där i slutet. Kvittering med tre sekunder kvar av Peltomaa, då man hade gett upp för lika länge sedan som Leksands-klacken börjat sjunga "Segern är vår". Ett helt fantastiskt hockeyminne!

DJ Hemp: Det var inte Mora, det var Leksand vi mötte. (vi vände och vann på straffar, Markus Matthiasson satte den avgörande straffen)

59.57 GK in TIMR� 35. KAPANEN, Kimmo  
59.57 4 - 4 EQ TIMR� 18. PELTOMAA, Timo  
59.05 GK out TIMR� 35. KAPANEN, Kimmo  
59.05 10 min STARS 8. SVENSSON, Magnus ABUSE
56.47 3 - 4 EQ TIMR� 29. MATTHIASSON, Markus  
  (7. CASSELST�HL, Daniel)
56.00 GK in TIMR� 35. KAPANEN, Kimmo  
56.00 2 - 4 PP1 TIMR� 19. FAGEMO, Linus  
  (20. ZETTERBERG, Henrik)
55.34 GK out TIMR� 35. KAPANEN, Kimmo  
55.34 2 min STARS 16. ERIKSSON, Niklas TRIP
52.37 2 min STARS 7. ELOFSSON, Jonas TRIP
48.57 1 - 4 EQ STARS 21. HERMANSSON, Daniel  
  (26. AHLBERG, Sami
  29. NORDFELDT, Henrik)
40.45 1 - 3 EQ STARS 26. AHLBERG, Sami

dr-nix:

Vilken kvalseriematch mot Mora var det?

Kongo:

Vid sidan av Dr-Nix minne från VM 2003 kan jag väl dra till med 2 x Timrå - HV71 - från 0-4 och 2-5 till 6-5 2001 samt från 2-6 till 6-6 2007(?).

Kongo: antar att du menar i en match. Jag vill säga kvalseriematchen där (mot Mora var det väl). Men i ärlighetens namn så tänker jag på VM-matchen mellan Sverige och Finland. Den vändningen var grym. 

apprpå nånting, i mig så får timrå till hösten en ny årskortsinnehavare. ståplats, jag är tillbaka! 

Vilket är ditt hockeylivs bästa vändning?

El Maco: *gilla*

Timrå Icon: annars har jag hört att sex med Tobbe Trollkarl är magiskt bra.

mikenomad: näe, vi har en gemensam fb-vän. Men tungt lajk i ett inlägg på kompisens wall.

Timrå Icon: Försökte iaf. Toppa maco alltså, inte ligga med Tobbe...

mikenomad: Nice try Mike!
Du hade inte toppat Maco om du legat med Tobbe Trollkarl ens haha

El Maco: Eller förresten, jag gör ett försök; Jag har fått en tweet omnämnd av Tobbe Trollkarl.

El Maco: Omöjligt. Är du mao vän med honom? Stort i vilket fall.

mikenomad: jag har fått ett "gilla" på fejjan av Christer Sehlstedt. Toppa det du!

Mötte just Jocke Lundström på ICA Bommen...

hubbenorlen: Dyren ja....när Frölunda värvade honom trodde man ju att nån spetsat dricksvattnet i Gbg med hallucinogena tillsatser.

mikenomad: Annars var ju Niklas Dyren någon man verkligen trodde skulle bli nåt. Han var ju omöjlig i Sundsvall, sedan fick vi honom i ett par år och han var lika bra. Därefter elitserien. och Frölunda och totalt fiasko och sen tillbaka till Sundsvall och karriären var över. Trodde verkligen att han skulle nå högre än så.

DJ Hemp: Om de inte glömt porten.
Timrå sup port er :-)

157620:

Ja, jag tycker att typ "Timrå super" låter bekant.

Som tillägg till mitt förra inlägg kan jag säga att vi hade en lite skum, orange resultattavla på den tiden. När siffrorna ändrades gick det lite långsamt och just i den nämnda matchen kändes det som utdragna plågor. Lustigt nog hade de en exakt likadan tavla i Tranås, när jag och några andra från TIK-Mälardalen var där i Allsvenskan 2000. 18 1/2 år senare, med andra ord. Fast då var det ju en ren fröjd att se hur siffrorna långsamt ändrades från 0-0 till 0-3...

Redigerad kommentar

Kongo:

Ja, det stämmer. Periodsiffrorna var 0-4, 0-4, 0-2. Timrå hade spelat upp sig efter en katastrofal säsongsinledning med idel storförluster och befann sig nu i tabellens mittskikt. Om jag minns rätt hade vi precis spöat mästarlaget Färjestad med 7-5 på bortaplan, så det såg rätt lovande ut. Jag och några klasskompisar, varav två med fula gulgröna halsdukar med avbildade löv, skjutsades ut till en match inför vilken man kände allmän tillförsikt. Men redan tidigt fick man känslan att något inte stod rätt till. Löven tycktes göra mål i varenda anfall och efter 0-4 i första periodvilan kändes matchen avgjord. Andra perioden var om möjligt en ännu plågsammare resa och vid ställningen 0-8 ville man ju bara åka hem och lägga sig. Vad fan höll Timrå på med egentligen? Men man tvingades stå ut med förnedringen och efter pricken över i:et, 0-10, visste jag inte om man skulle skratta eller gråta. Nu hade alltså Löven 19-2 mot oss (japp, den tidigare matchen i Umeå slutade 9-2 - jävligt kul!) efter två möten. Mina gulgröna klasskompisar firade stora triumfer och en annan var ledsen och skamsen, jag orkade inte ens bli förbannad. När vi blev hämtade på parkeringen frågade farsan, som för ovanlighetens skull inte hade koll på slutresultatet, hur det hade gått. Jag minns att man bara ville sjunka genom jorden. Sedan svarade jag att Timrå vunnit med 1-0 och höll käften under resten av resan hem. De gulgröna kunde få föra snacket. Det är ju vinnarna som skriver historien. Så kom man hem till sitt rum med en känsla av avsmak. Jag gick i åttonde klass och det är ju inte heller alltid så roligt. Känslan kring Timrå var att detta var alldeles för instabilt för att det skulle gå vägen och att vi skulle lyckas hänga kvar. Tyvärr så fick jag rätt...

Redigerad kommentar

157620: Det legendariska Stenhammarn med måttot;
Utgång = hemgång haha

DJ Hemp: Det lär vara en enorm skillnad i professionalitet vad gäller supa eller icke supa inför eller mellan matcher om man jämför 70 och tidigt 80-tal med 90-00 tal....Oj oj oj vilka historier man hört berättas om hur plakata spelare kunde vara på diverse dansställen kvällen innan match förr...ett sånt ställe låg te x i Fagervik där vissa av dåtidens storheter sågs raglande lite då och då mitt under brinnande säsong.

Var det inte nån känd rubrik från 81-82 i kvällspressen "Timrå super" också haha

DJ Hemp: Var det den som slutade 0-10? Kan du inte berätta lite om tankarna före, under och efter matchen?

mikenomad:

Visst "Pekka" var ofta en klippa och bidrog starkt till att vi tog oss upp i eliten via Kvalserien 1981. Men det ryktas även om att han kunde vara "kanon" i tvenne avseenden. Och vad gäller det mindre smickrande avseendet sägs han ha varit i det tillståndet kvällen inför den vidriga matchen mot Björklöven i november(?) 1981. Ingen som var där glömmer den någonsin och om det sedan handlar om illvilliga rykten eller ren och pur sanning vet jag inte, men i min värld är det ett klart minus om det är sant.

Något liknande har jag aldrig hört om Kapanen, så vad jag har förstått har han alltid gjort sin plikt och gjort den bra. 

El Maco: Jadå....Manne var väl ok men absolut inte mer. Ok på div 1-nivå. Grejen är väl att ingen av mina tre var väl några megafloppar. Oksa var strax under medioker på ES-nivå och Svoboda en bergodalbana...kastade in puckar ibland men gjorde väl nån överjävlig insats också om jag inte minns fel. Han blev ju inte särskilt långvarig.

mikenomad: detta som svar på din flopplistning av Manne, inte som alternativ till Pekka...

mikenomad: Jag gillade Manne.

DJ Hemp: För mig kommer Pekka alltid vara störst, stjärna i Timrå och stjärna i landslaget. Men Kapanen är god tvåa.

Många kloka ord om våra forna burväktare har formulerats och jag kan inte annat än att hålla med om det mesta, snudd på alltihop till och med. En annan var dock redan med på den tiden Christer Sehlstedt stod i kassen och han var väl inte helt illa pinkad han heller. Under ett krogbesök i går berättade för övrigt en av mina dryckesbröder att just Sehlstedt var på väg att dra igång ett bryggeri igen, om jag nu minns rätt. Allting hänger ihop, som man brukar säga. : )

Eric Moe till Sundsvall som det verkar. Tråkigt at han inte uppfyllt sin potential. Han verkar ha poängrekordet för backar i TV-pucken. En poäng bättre än en viss Erik Karlsson.

Men ingen slår Backe med mest hållna nollor i Timrå genom tiderna :) 

Vargher85:
* Mika Oksa: Hade redan vunnit den största matchen av alla när han kom hit, kampen mot cancern, och verkade med det mätt.
* Adam Svoboda: Hyllades här av många för sina meriter samt nåt clownande efter en sällsynt segermatch. Ojämn var hans för-efter samt mellannamn.
*Emanuel "Manne" Fredriksson. Teddybjörnen Fredriksson var väldigt mycket "Timrå IK anno mitten av 90-talet". Beige, halvhjärtat, inte riktigt "där". Inte riktigt "där" på långa vägar...

El Maco: Vi förlorade inte en match med Kevin Hodson.

Vargher85: DeRouville var inte gjord av bly, honom var det ju studs i. Alltid retur, inget fastnade.

El Maco: Blytunga? Säger såhär:

1) Phillipe DeRouville - Timrå sjönk som en sten.

2) Daniel Bellissimo - Mannen vars efternamn låter som en pizza med musslor. Värvades som förstemålvakt, fast Timrå redan hade en bättre målvakt.

3) Stefan Ridderwall - Värvades som förstemålvakt. Är nu andremålis i Rögle.

De tre mest blytunga målvaktsvärvningarna vi gjort? Relativt sett alltså. 

1) Kiprusoff. Han var alltså en av världens kanske tre bästa målvakter när han kom till oss. Av alla lag han kunde ha valt

2) Bosse Ahl. Det var inte länge sedan han varit guldhjälte i HV när han blev klar för oss i näst högsta serien. Det kan ha varit den enskilt viktigaste värvningen i lagbygget som tog upp oss. 

3) Stefan Sohlin. Timrå IK sent 80-tal var fan inte glamouröst. Sollet hade nästan på egen hand spelat upp Väsby i elitserien och gjort en säsong i högsta serien. Hur tusan hamnade han hos oss? 

Hahl Bundy: Förutom Backlund då förstås *host*

« · 1623795 · »