1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612834 inlägg · 6214 ämnen
« · 1624518 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Lite hålltider inför ispremiären nästa måndag. 18.00 kliver laget på is iaf.

157620:

Det kan jag hålla med om. Och i så fall väljer jag definitivt 70-talet som den allra hetaste vad gäller tid för kamper. Dels för att jag föredrar fotboll och dels för att jag inte upplevde 90-talets kamp ur ett hemmaperspektiv. Giffarnas och i än högre grad IFK:s kapprustning var ju riktigt imponerande med lokala mått mätt. Därför är det ju sorgligt i flera kapitel att Kamraterna numera för en menlös tillvaro i Division 4. Vem hade trott?

Kanske var det lite synd att man missade en del av 90-talets hockeykamp? Jag minns ett hemskt derby i Allsvenskan 1999, då vi tog ledningen med 1-0 mot IFSH, för att sedan drabbas av den ena utvisningen efter den andra och allting bara rasade samman. När det hela var över hade vi torskat med hela 2-6 och det kändes så jävla skämmigt. När SVT Sport var på plats och allting. Returen slutade 0-0, vill jag minnas. Just dessa matcher får man väl betrakta som argument emot att vi spelar i samma serie igen.

Men säsongen därpå vann vi både hemma och borta i norrettan - 2-1 och 9-2 (på bortais - det var kul!) - och tog senare klivet upp i "hockeyhimlen"...

Mina förväntningar inför säsongen är om möjligt ännu lägre jämfört med förra året vid den här tiden. Timrå kan bara överraska mig positivt, jag kan omöjligt bli besviken över icke infriade förväntningar. Eftersom jag inte har några.

Och det är ju alltid något.

DJ Hemp: Ja, i retroperspektiv betraktelse så har det funnits två perioder i idrottsmedelpad som varit klart hetare generellt sett än alla andra perioder, där det inte behövdes trubadurer, maskotar eller godisregn för att locka massorna och faktiskt ej heller spel i den högsta divisionen krävdes...

Kampen om IP mellan GIF och IFK under 70-talet samt TIK/SH-bataljerna under 90-talet när t o m SCA-cupen var hetare än en SM-final.

Sv: Domustrappan
SMÅLAND: Jepp, underskatta aldrig en flippmacka...

Sv: Domustrappan
Timrå Icon: Ja det är ett h-e me de! VIK har ju signat Strömberg! Vi kanske skulle signa Linkan? Han kan ju stå bakom kassen och lev pass me hannlederna o smäcka in

Sv: SCA-cupen 2014
Nån fler än jag som kommer ihåg Lill Strimma Cup under slutet av 80talet? Det var där man sållade agnarna från vetet. Var det nedsläpp kl. 08.00 en lördag morgon då var det bara så. Be there!
Vill minnas att lag som Djurgården gästade oss och det luktade alltid sthlms tunnelbana i korridorerna när DIF annekterade delar av omklädningsrummen.

Hahl Bundy:

Det handlar antagligen om en kombination av svett och värme. För inte är väl den där artikeln något att ta sig för pannan för...?

T T: Tar mig för pannan o det är frågan om det beror på svetten, värmen el artikeln.

T T:

Ja, det är ju exakt sånt där som jag har efterlyst. Att Sundsvall kommer underifrån och utmanar oss om epitetet "bäst i Medelpad". Så att det kan bli lite drag under hockeygaloscherna i distriktet igen. Den senaste säsongen var ju den absolut gråaste i mannaminne. Totalt värdelöst med ett Timrå IK i mittenskiktet av HA och ett IF Sundsvall H som inte på långa vägar förmådde att ta klivet direkt upp igen. Så fortsätt att tända till du, och gärna rejält dessutom, så kanske vi snart har den där sköna derbyhatkänslan med allt vad den innebär igen. Tillbaka till 90-talet? : )

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Nä nu jävlar börjar man tända till lite smått igen.

mikenomad: Lite intervjuer från några som smygit på is redan.

157620:

Ja, dessa cupnamn minns jag, dock inte hur det gick för Timrå vid något deltagande. Hockeyvärlden var mycket riktigt betydligt mer spännande på den tiden när man så att säga inte tvångsmatades med sporten. Vad gäller höjdpunkten VM så kändes en fjärdeplats som en besvikelse, en bronsmedalj var kanon och ett silver (som 1981, trots förnedringen med 1-13 mot Sovjet i hemma-VM) var fantastiskt. VM-guldet i Wien 1987 var ju det första man hade upplevt, så det var ju något alldeles utöver det vanliga. Man hade muckat från Boden och körde varor och tvätt med dragtruck på sjukhuset och allt det där, allt det där...

DJ Hemp: Nån som minns de utländska cuperna på 70talet...Ahearne cup och spengler cup neröver Tyskland/schweiz...Tror Timrå var med nåt år i nån av dem...man var liten och läste resultatbörsen där svenska lag mötte Spartak Moskva och Dukla Jilhava och liknande mytomspunna lag...hockeyvärlden var spännande på den tiden när inte allt serverades 24/7. HockeyVM varje år var årets absoluta höjdpunkt..

Det var inte bättre förr men det är fan mycket sämre nu....

Redigerad kommentar

Cyklob:

Ja, eller Sundsvall Energi Arena som den nu så vackert heter. : )

Det skulle inte förvåna mig om det ligger någon ekonomisk aspekt bakom indragningen, för det brukar ju handla om sånt, men exakt vad kan jag inte gissa mig till.

HPK och Vaasa från Finland, Skellefteå, Frölunda, Nacka och Södertälje är några av lagen jag minns från förr och det kändes ju mest bara berikande att få se nya lag med åren.

På den tiden fick vi fribiljetter till cupen på skolorna. Jag vet inte hur det fungerar med kidsen i dag. Kanske bryr de sig inte ens...

DJ Hemp: Håller med finns ju både gärde samt eon arena så kan ej se något problem med att ha 6 stycken lag i denna turnering. Skulle höja intresset rejält.

SCA-cupen 2014
När jag var liten bestod denna cup av sex lag. De byttes, förutom IFSH och TIK, ofta ut från säsong till säsong. Det kom även klubbar från Finland för att delta. Då var det kul! Men nu har denna cup krympt från fyra till endast tre lag. Man undrar lite över denna negativa utveckling. Svaret kanske är givet, men jag har då inget facit på hand. Förutom IFSH, TIK och MoDo skulle väl i alla fall Björklöven kunna sluta upp. Samt ytterligare två lag, nästan vilka som helst. Jag känner inte att den här turneringen har någon vidare status längre. Dessvärre...

Redigerad kommentar

mikenomad:

Jag tycker också att det är lite larvigt att vissa till varje pris ska hitta ett favoritlag i varje land och/eller serie. Handlar det om barn och ungdom kan jag ha förståelse, men jag kan ärligt säga att jag inte längre har några uttalade favvon i vare sig PL eller Serie A. Jag ligger och slötittar på dessa ligor i bästa fall och jag har aldrig företagit mig någon fotbollsresa utomlands.

GIF följer jag av naturliga skäl på nära håll, tack vare ett förflutet i föreningen samt ett smidigt gångavstånd till arenan. Sedan är jag också mycket bättre på fotboll än i ishockey, som jag inte har utövat seriöst på någon nivå.

Det lär hinna bli mitten av november innan jag drar till gåsapågaland, så visst finns det rimliga chanser till att kunna bevista någon cup- eller seriematch. : )

DJ Hemp: Ska jag välja nåt Sthlmslag blir det självklart Bajen. Fast det är hyfsat egalt vad gäller sympatier för andra lag än Timrå IK vad mig anbelangar. Har aldrig riktigt förstått det där "I PL håller jag på dem, i Italien på dem och i Spanien på dem. I allsvenskan håller jag på dem och i SHL på dem. Fast mest håller jag på Timrå."
Jag håller som sagt b a r a på Timrå IK. Ja alltså...visst följer jag GIF med ett visst intresse också. Om det går bra. Går det dåligt får jag ingen nämnvärd puls för det.

Du flyttar väl snart till Malmoe? Annars ses jag mer än gärna i vinter på en match el två. Gärna utan att vara chaufför.

Redigerad kommentar

mikenomad:

Ja, här är vi inte bortskämda med värme inte... ; )

Inte mycket att göra åt. Och Turkiet är ju kanon. Med undantag av alla lismande affärs- och restauranginnehavare. Jag talar av egen erfarenhet från en het vecka i Alanya 2011, då man inte ens kunde titta åt ett ställe förrän de var på en och skulle vara bästisar och bundis. Men det positiva överväger. Samt att man kan åka direkt från Midlanda. Hade själv funderat på att resa i år igen, men nu är semestern snart över. : (

Men vi kanske kan ses i något TIK-relaterat sammanhang lite senare i stället...

Vad gäller lagsympatier i fotboll är ju GIF nr 1 för min del. Men jag vill vara ärlig och erkänna att det troligen hade varit IFK om de spelat i Superettan och Giffarna i Medelpadsfyran. Det finns en gräns för hur låg nivå man kan sänka sig till i sitt sportintresse.

Hammarby är definitivt nr 1 i Stockholm för mig. Ja, i hela Svealand till och med. Samt nästan hela Götaland. Lite så...

DJ Hemp: Fan...sket sig för mig, såg precis att jag tagit på mig ett skift då. Bytt med en kollega så man kan åka till Turkiet senare. Måste ju se till att få lite värme i sommar..:P

En polare är hitlurad Stockholmare. Helt galen Bajare, saknar all rim o reson. Själv är jag rätt neutral över lag även om jag hejar på giffers för regionens skull. Bajen är väl annars lite småtrevliga de också.

mikenomad:

Det låter trevligt. Nu såg jag att även Patronerna har startat upp en tråd, så det kan finnas alternativ.

Hmmm, du är lite bekant med någon/några bajare i Sundsvall, med andra ord? Hur är det med dina Bajen-sympatier? : )

Själv är man ju giffare, men håller på Hammarby när det gäller bandy.

Timrå Icon: Fan! Jag har följt det här laget minst i 7-8 år nu. Och jag har sett framgångsrika klubbar som verkligen satsat på publikfriande pausunderhållning. Kolla bara på de skridskoåkande gitarrtrubadurerna i Halmstad!

Vad hade hockeykulturen varit där utan dessa giganter i pauserna?

Själv är jag inne på samma linje som er. Har under sommaren byggt upp en fullstor replika av ståplats i E.ON i en lada med hjälp av gamla äggkartonger och hönsnät. Där testar jag olika aktiviteter som "facebookselfietrumma" och "svartpyro" utan rök. Det funkar ungefär som klassisk rökning av torkade bananskal. Ögonrödertifo ni vet! Men med kolsyreis. Typ.

Annars kan köra lite som Kiruna. Med färgglada tröjor som blir förbjudna när det kommer till kritan. Blottarrock kanske? Kniper ekonomin, då finns det säkert att lånas från den klassiske "läktargrågubben".

Jag har några spännande prylar till som ska provas i min fullskalemodell. Vad tror ni om färgglada afrikanska trumpeter som jag fick köpa billigt efter ett fotbolls-VM? Vilka var det som körde "veckans klubba"?

Jag säger som alla andra i klass-1 värmevarningens Sverige:

- Vad vore Skellefteå utan sin unika förmåga till kreativt läktarbus?

Nu gäller det att smida innan Explorern blir för kall. Fall på knä inför universums härskare!

Redigerad kommentar

DJ Hemp: Kan kolla upp platstillgång och höra av mig här...

mikenomad:

Det var som fan. Har aldrig sett dem live och hade ingen vidare koll på att de spelade där nyligen, men det var förstås kul att du lyckades pricka in en av deras bättre spelningar. Hur är det med platser i den där minibussen? Bara en spontan tanke som alternativ till en utebliven GIF-resa eller resa med minibil. Jaji, vi får la se...

DJ Hemp: 10/8 är det nästan bokat att jag är på plats i Tele2. Var förresten där 1/7 och såg världens vitalaste PRO-förening, Stones. Kanonkonsert, bästa i Sverige sedan -73 enl. kännarna. Åter till 10/8, åker i så fall minibuss ner med Bajenfans-Sundsvall. Bara en sån sak.

mikenomad:

Bättre, eller kanske snarare mindre sämre, ändå med TV-soffan en sådan gång. Vi var ett rätt skönt och hyfsat stort gäng som åkte upp, men vad hjälper det när grabbarna på plan inte riktigt gör jobbet? Lik förbannat är man lite småsugen på Tele2 den 10/8. Det säger ju en del om hur det tycks vara ställt i skallen så här mitt i solgassets dagar...

Redigerad kommentar

157620:

Varningstecken för att man har blivit gammal och resignerad. Ja, jag antar det. Alternativet var ett program om året 1957 i SVT2, men det kan man la ta en annan gång. Vad gäller allsången så är det väl främst Petra M jag vill åt. Liksom Titiyo denna gång. Äh, jag vet inte alltid vad det är jag sysslar med...

DJ Hemp: Är det inte ett litet varningstecken att sitta och titta på allsång....... ;-)

DJ Hemp: Var rätt nära att åka upp i fredags men är såklart glad att jag inte gjorde det. Omstart, höstsäsong och borta mot ett taggat dynglag med lillebrorskomplex och revanch att utkräva, upplagt för fiasko. Kan ha varit säsongens mest väntade torsk. Att jag sen valde att se eländet på TV var bara spiken i kistan.

Nu visades någon i Timrå-tröja på allsången igen, vem fan det nu är...

mikenomad:

Jaji, det mesta var väl trevligt förutom resultatet. Ungefär som när man lite i onödan reste till Östersund för att bevittna en skitförlust för Giffarna i fredags. Hemresan minns jag inte så mycket av, men man vaknade i alla fall upp i rätt säng och med alla pinaler i behåll. Hur nu det gick till...

DJ Hemp: Ja den såg vi ja..:)

Kongo:

FREDAGSPUB!!!

Med Glenn och Robban.

Ditt city. Mitt city. Mitt i city.

"Na na na nanana, na na na nanana na na..."

Snacket om kids, uppträdanden vid kiosken och trubadur i hörnet ger mig en känsla av en Nilecity-parodi.

Timrå Icon: Det kidsen/ungdomarna behöver är en idol. Emil P stänker in tio baljor första tre matcherna, sen har vi värsta draget!

Rip Kirby:

Jaji, bullseye! Vad gäller sol, bad och lediga dagar alltså. Till och med en sådan som jag kan stundtals känna att det kan bli lite för mycket av det goda. Så att då söker man sig till de mer skuggiga platserna på badet. De är förvisso inte så många, men då får man trängas lite. Jag längtar absolut inte in till någon ishall, även om jag kan känna en viss lockelse vad gäller Malmö vs Timrå under den kommande säsongen. Just MIF var en av få matcher man såg i arenan i vintras och då blev det jävel med 5-2. Jaji...

El Maco:

Tillbaka från vad? Semester och sol? Bad och plask? Hopp och lek? Tjo och tjim? Roliga timmen? Ja, du fattar...

Och El Maco är tillbaka!

Solen gassar och för många av oss är väl fokus just nu enbart sol, bad och lediga dagar. Tur då att verkligheten väntar bara runt hörnet.. :)

Timrå Icon: Jag tror på porrtidningsregn.

157620: Nja det tror jag inte haha!

Timrå Icon: Östrandsnisse? Släkt med WÖ-kalle?

mikenomad: Ja vem fan vill va bokstavsbarn

mikenomad: Jag är inte heller någon avig jävel men dock en envis.
På den här punkten tror jag att jag har rätt.
Som Östrandsnis....eeeeh sifferkombon skriver tror jag det är faktiskt

Timrå Icon: Ja det är la så kanske. När sifferkombon fick ner dina åsikter i lite vettig skrift så är inte jag en avig jävel heller till "kringarrangemang".

157620: Det där var riktigt jädra bra sammanfattat för övrigt!
Att en del har så lätt för att få ned sina tankar i skrift

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Ha ha vi är alla tangentbordskrigare

157620: Jag känner tyvärr att du och jag är ganska ensamma om det här nu.
Skulle vilja veta hur Nollan & Co tänker.
Men det kanske jag fått veta om jag masat mig till möten iofs :-)

157620: Bekräftelsebehovet hos ungar idag är så stort att det behöver ett eget postnummer.... Ge dem bekräftelse som ett genuint TIK-fan då

« · 1624518 · »