Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Redigerad kommentar
micke:
Ja, Sundsbruk är väl en typisk förort. Eller flera förorter egentligen. T ex Finsta och Ljustadalen är ingen särskilt vacker syn. Fattar inte hur folk kan vilja bo där. Fast det finns väl en del villor med utsikt över vattnet och Alnö också kan jag tänka mig.
Visst, AIK har ett stiligt klubbmärke. Den klubben har estetisk klass. Men det tycker jag även stämmer in på Brynäs. Treklövern är ju genial i all sin enkelhet. Man skulle ha varit tonåring på 60- och 70-talet i Gävle. Många klassiska matcher.
Det låter ju underbart med alla dessa båtfärder. Vi har aldrig ägt någon, så man har bara hakat på lite sporadiskt när någon vän eller bekant föreslagit en tripp. Idiotiskt egentligen att man bott vid havet större delen av livet fast aldrig skaffat någon båt.
Vad gäller Gävle har jag mest hört talas om att vägen ut mot och även själva Bönan ska vara rätt okej, men jag har inget minne av att ha varit där själv.
DJ Hemp: Det var faktiskt nästan sorgligt när man för ett par år sedan besökte Sundsbruk, vilken jädra håla det hade blivit. Sedan är det inte hugget i sten vilken klubb man tar till hjärtat, brorsan t.ex var AIK:are redan innan och flera år efter flytten till Gävle. Frågar man honom idag vad det berodde på tror jag svaret var "coolt klubbmärke".
Det finns en hel del smultronställen i och kring Sundsvall och Timrå. Fiska i Ljungan, norra stadsberget, Indalsälvens delta och såklart medelpadskusten. Alnön är ett sådant och vi hade faktiskt som tradition att göra en "Alnön runt" med båt. Det kanske inte låter så märkvärdigt men med en gammal ombyggd lotsbåt som maxade i kanske åtta knop tog det sina modiga två dagar. Även färder söderut till Björkön låg på schemat, i Björkön finns f.ö många fina vikar med sandstränder och vill man proviantera så åker man till närliggande Galtström. Det finns såklart smultronställen även i Gävle men som så vanligt blir man hemmablind i den stad man bor i och kan bara se de negativa sakerna...
SMÅLAND:
Det krävs en hel del arbete - blod, svett och tårar - ifall Sundsvall med trovärdighet ska kunna utropa sig till Norrlands Huvudstad (den mest patetiska slogan någonsin?).
I nuläget råder: Sundsvall - nr 3 i Norrland. Sådan är den krassa verkligheten, oavsett vad marknadsförarna av staden försöker lura i medborgarna. Umeå, som är nr 1, lär nog bara skratta åt tramset för de vet ju vilken stad som är huvudstad. Gävle, nr 2, tycks visserligen blicka mer åt Mälardalen och lär inte bry sig nämnvärt.
Jag har mejlat angående Inre hamnen och hittills har jag inte fått något som helst konkret svar. Det är för ömkligt...
micke:
Tillbaka igen efter en tids rekreation. Svarar även om jag misstänker att mottagaren inte kommer tillbaka...
Sundsbruk är inte så väldans långt ifrån Timrå-hockeyns vagga. Antar att du hade blivit TIK:are om nu inte flytten ägt rum.
Sundsvalls södra delar inhyser en del riktiga smultronställen. Till Ållerviken har jag anlänt både med bil och med båt. Riktigt trevligt däromkring! Vi har haft stugor både på Alnö och i Sörfjärden (Gnarp), men dessa är nu ett minne blott.
Många är de bryggerier som har försvunnit, så även från Sundsvall (Sundsvalls Bryggerier AB m fl). Bockens känns dock som ett varumärke som lever mer kvar i medvetandet.
Ni slipper kvalserien! Dessa platser är vikta åt MoDo och Leksand.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
DJ Hemp: Inte bara född, uppvuxen som knodd i Sundsbruk. Spenderat varje lov i Njurunda/Nolby/Kvissleby och och släkten har "sedan tidernas begynnelse" fortfarande en sommarstuga i Ållerviken (ung. vid Juniskär, kusten vid Njurunda. Fredde Modin har stuga mittemot på andra sidan viken). Så lite koll har man ju såklart, men har aldrig märkt av ngn rivalitet mellan TIK och IFSH, så ett samarbete kanske kan funka.
Av de varumärken du nämner finns bara Gevalia kvar i Gävle. Bockens bryggeri har jag för mig uppköpt av Pripps ngn gång i början på 80-talet och Läkerol slog igen fabriken för ett par år sedan för att flytta produktionen till ngt låglöneland.
Hoppas vi kan undvika kvalserien, har upplevt för många sådana. Inte bra för hjärtat...
Redigerad kommentar
DJ Hemp:Nu vet jag inte vilken typ av rivalitetskänsla det finns mellan IFSH och TIK (det borde jag veta eftersom jag är född i Sundsvall och har 50% av min släkt där)med tanke på att de är från olika kommuner, inget lag från Gävle ex. har ngn speciell konkurrens från föreningar från Sandviken, lilla Gävle har passat bra som vår ankdamm att slåss om support ifrån. Men om det finns rivalitet och konkurrens så skulle en sammanslagning på sikt kunna sluta riktigt illa. Det är just konkurensen lokala föreningar sinsemellan som jag tror är en stor drivkraft, visst BIF har dragit ifrån övriga klubbar i Gävle, men det finns fortfarande den där gnistan föreningarna emellan, man samarbetar stort och framgångsrikt men det finns ingen underordning och själen/klubbkänslan finns kvar i de lokala föreningarnas kanslier.
Jag måste f.ö inflika att BIF faktiskt sålde ut sina matchdräkter till Gevalia under en 10-års period och spelade hemma i röda dräkter. Rött ingår visserligen i klubbens färger och jag tyckte de tröjorna var snygga men rätt ska vara rätt.
DJ Hemp: Jo, Team Gävle spelade i näst högsta divisionen, minns b.la att man mötte AIK, om det var en eller flera säsonger kommer jag inte ihåg. Rent ekonomiskt höll det dock inte, man förlorade GGIKs och Sätras "hard-core fanbase" och det går inte att driva en allsvensk förening utan publik. Sedan minns jag diskussionen om vad som skulle hända ifall BIF i en kvalserie/allsvensk serie skulle möta sitt eget B-lag. Snacka om jävdebatt.
Personligen tror jag sammanslagningar av klassiska lag är till ondo, bägge föreningarna tappar en stor del av sin själ. Det kanske finns en orsak till att BIF har spelat i högsta serien 55 år i rad, och det är att det fortfarande finns en stor konkurrens hockeyklubbarna i staden sinsemellan. Åtminstone inom barn/ungdomssektionen. Det finns fortfarande en rivalitet där Strömsboare, Saftpirater, Brynäsare osv kommer känna en hatkärlek till varandra. F.ö tror jag det är nykomlingen Valbo som har tagit över stafettpinnen som näst bästa klubb istf. GGIK, Strömsbro, Sätra eller Huge.
Redigerad kommentar
Laken:
å andra sidan är det ju sista hemmamatchen ( om de inte blir playoff eller kval ) och hyfsat avgörande
Diskussioner om TA:s utspel förs med fördel här: www.st.nu/ishockey/div-1/chatt-vad-tycker-du-om-forslaget
Eller här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6102366
Här inne är det ingen som hör oss. Ta istället plats i större forum för att föra fram vårt budskap.
El Maco: Godis? Godtemplare?
Haha, ja man har ju alltid sagt att Gävle inte är "riktiga Norrland" så det kunde man ge sig fan på att dom fick företräde till sociteten
157620:
Okej, det är bara det att jag tänker på den tid från 1983 och framåt, då vi bara blev sämre och sämre och intresset var inte direkt på topp efter att vi hade torskat mot S/G Hockey med 2-16 i Allsvenskan 1986. Såna gånger tänker jag mig hellre en väl genomtänkt fusion, inte som den förra gången det begav sig.
DJ Hemp: Idag ska vi ta tre poäng! Det är ett måste! OCh sista matchen kör vi över IKO som vi gjorde senast med 6-0!!! ;) Om vi går till playoff kan vi gå jävligt långt för vi vet att vi kan slå lagen där uppe! :-)
FORZA TIMRÅ IK!!