1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606122 inlägg · 6213 ämnen
« · 1666070 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK - Almtuna IS 2015-02-26

DJ Hemp: Idag ska vi ta tre poäng! Det är ett måste! OCh sista matchen kör vi över IKO som vi gjorde senast med 6-0!!! ;) Om vi går till playoff kan vi gå jävligt långt för vi vet att vi kan slå lagen där uppe! :-)

FORZA TIMRÅ IK!!

Sv: Apropå nånting...
DJ Hemp: Strömming, öring och abborre är utsökta att röka över gles tall. Dessa arter är ju dessutom redan hjärndöda när rökning sker. Alltså ingen större skada skedd.

Kvällens matcher:

AIK - Västerås

Viktig som satan! För Malmös skull hoppas jag på AIK.

Björklöven - Oskarshamn                              

Viktig för Oskarshamn! För vår egen skull hoppas jag på Löven.

Karlskoga - Malmö                                  

Viktig för Malmö! Hoppas på bortavinst.

Karlskrona - Vita Hästen

Malmö kan nog inte nå Karlskrona längre, så för Timrås skull hoppas jag att Hästen torskar.

Mora - Södertälje                              

Hyfsat betydelselös, då Mora är slutspelsklart och Tälje kvalklart.

Rögle - Asplöven      

Viktig för Asplöven! AIK hotar underifrån och det handlar förstås om att undvika Kvalserien.

Timrå - Almtuna

Viktig som satan! En hyperintressant streckmatch. Jag sticker ut hakan och säger att vi vinner.  

Redigerad kommentar

micke:

Ja, Sundsbruk är väl en typisk förort. Eller flera förorter egentligen. T ex Finsta och Ljustadalen är ingen särskilt vacker syn. Fattar inte hur folk kan vilja bo där. Fast det finns väl en del villor med utsikt över vattnet och Alnö också kan jag tänka mig.

Visst, AIK har ett stiligt klubbmärke. Den klubben har estetisk klass. Men det tycker jag även stämmer in på Brynäs. Treklövern är ju genial i all sin enkelhet. Man skulle ha varit tonåring på 60- och 70-talet i Gävle. Många klassiska matcher.

Det låter ju underbart med alla dessa båtfärder. Vi har aldrig ägt någon, så man har bara hakat på lite sporadiskt när någon vän eller bekant föreslagit en tripp. Idiotiskt egentligen att man bott vid havet större delen av livet fast aldrig skaffat någon båt.

Vad gäller Gävle har jag mest hört talas om att vägen ut mot och även själva Bönan ska vara rätt okej, men jag har inget minne av att ha varit där själv.

Smokey:

Kan man (med fördel) röka tallplantorna?

Känner sig skapligt bedrövad.

Planen var att cruisa Mälardalen GBG-Oskarshamn på fredag. Lite snabba mysjobb på vägen... Bra musik dånande i den tyska bilen...
Boende var fixat i Oskarshamn (Vi har lite av vårt svenska huvudkontor i stan) och alla bra barhäng var sonderade för att med rödvit outfit ge Klondyke i kassalådorna...

Då rullar det stora vemodet in...

En jävla influensa tränger sig in och skakar om tillvaron!

Det enda positiva är att jag fått rödare näsa och matchande ögonröder!

Det betyder att hela roadmovien är hotad:(

Jag hoppas alla andra rödvita håller fanan högt i skuggan av reaktorerna...

Underskatta aldrig Ååååskashamn! Deras tränare Fredrik Söderström är en av mina absoluta favoriter i gamet!

Och skulle någon kunna bemöda sig med att ge oss alla tänkbara scenarier inklusive kvällens möten???

När jag försöker, då knakar bihålorna och jag snyter små tallplantor. Typ.

DJ Hemp: Det var faktiskt nästan sorgligt när man för ett par år sedan besökte Sundsbruk, vilken jädra håla det hade blivit. Sedan är det inte hugget i sten vilken klubb man tar till hjärtat, brorsan t.ex var AIK:are redan innan och flera år efter flytten till Gävle. Frågar man honom idag vad det berodde på tror jag svaret var "coolt klubbmärke".

Det finns en hel del smultronställen i och kring Sundsvall och Timrå. Fiska i Ljungan, norra stadsberget, Indalsälvens delta och såklart medelpadskusten. Alnön är ett sådant och vi hade faktiskt som tradition att göra en "Alnön runt" med båt. Det kanske inte låter så märkvärdigt men med en gammal ombyggd lotsbåt som maxade i kanske åtta knop tog det sina modiga två dagar. Även färder söderut till Björkön låg på schemat, i Björkön finns f.ö många fina vikar med sandstränder och vill man proviantera så åker man till närliggande Galtström. Det finns såklart smultronställen även i Gävle men som så vanligt blir man hemmablind i den stad man bor i och kan bara se de negativa sakerna...

SMÅLAND:

Det krävs en hel del arbete - blod, svett och tårar - ifall Sundsvall med trovärdighet ska kunna utropa sig till Norrlands Huvudstad (den mest patetiska slogan någonsin?).

I nuläget råder: Sundsvall - nr 3 i Norrland. Sådan är den krassa verkligheten, oavsett vad marknadsförarna av staden försöker lura i medborgarna. Umeå, som är nr 1, lär nog bara skratta åt tramset för de vet ju vilken stad som är huvudstad. Gävle, nr 2, tycks visserligen blicka mer åt Mälardalen och lär inte bry sig nämnvärt.

Jag har mejlat angående Inre hamnen och hittills har jag inte fått något som helst konkret svar. Det är för ömkligt... 

micke:

Tillbaka igen efter en tids rekreation. Svarar även om jag misstänker att mottagaren inte kommer tillbaka...

Sundsbruk är inte så väldans långt ifrån Timrå-hockeyns vagga. Antar att du hade blivit TIK:are om nu inte flytten ägt rum.

Sundsvalls södra delar inhyser en del riktiga smultronställen. Till Ållerviken har jag anlänt både med bil och med båt. Riktigt trevligt däromkring! Vi har haft stugor både på Alnö och i Sörfjärden (Gnarp), men dessa är nu ett minne blott.

Många är de bryggerier som har försvunnit, så även från Sundsvall (Sundsvalls Bryggerier AB m fl). Bockens känns dock som ett varumärke som lever mer kvar i medvetandet.

Ni slipper kvalserien! Dessa platser är vikta åt MoDo och Leksand.

Redigerad kommentar

söder över: Hoppas att Jimmy fortsätter att någonstans på något sätt skriva om Timrå. Åtminstone "slänga in" några rader här då och då.

Hur många är det här inne på i våran Timrå bok som stadigt köper matcher med timrå ik på allsvenskan live?

Följdfrågan lyder vad tycker ni om produkten? konkreta klagomål? Jag vet att vi har en bra expertkommentator på våra hemma matcher men jag är ute efter det negativa... Jag överväger att få saken prövad någonstans om vilken kvalitet man kan förvänta sig för dom där 100kr...

Dom har inte ens bemödat sig att besvara min kritik nu från löven matchen där dom snabb spolade sig igenom straffläggningen och jag fick se från 2omgångem där löven spelaren gjorde mål...

Helt jävla under isen!

T T: jäkligt trist att tappa tikare bloggen på st...

Hoppas det kommer något annat bra därifrån isst då...

Kommer bli tomt i media på trovärdig ärlig Timrå ik propaganda...

SMÅLAND: våran OJ vettefan va som hänt med... Det trillar väl in någon poäng här o där och när man ser matcherna så är han definitivt bland de viktigaste pjäser vi har både framåt och bakåt men som sagt det studsar fan inte med honom i poängprotokollet än så länge...

Johan Persson tycker jag ser ut som någon som sladdar lite i sin övertygelse... Han tar helt plötsligt alldeles för lång tid på sig med avsluten... Väntar på det där lite bättre läget... Ingen bra ide. Dom kommer sällan och ännu mer sällan om man är omständig! Nyp till bara för fan!

Emil P skadad? Dåligt tränad? Virus i kroppen? Här är en kille som ser ut att ha tappat luften lite... Inte lika rapp längre och inte lika ofta inne och rör om i skiten med pucken på bladet och skotten har blivit färre med. Nu tycks det mest bli något slagga i pp ibland... Jag är lite besviken. Tycker hans kroppsspråk är lite off med. Hänger en hel del med huvudet medans spelet är avblåst... Jag saknar den rätta Emil P den där kaxiga lilla spjuveraktiga hala fan som det ständigt hände grejer runt!

Wedin är knappast en poäng makare av rang än så länge men han ser jävligt driven ut och vore jag sportchef till lika nubbe skulle jag jobba hårt på att hitta en lösning på honom till nästa år. Täcker skott vinner närkamper åker skridskor och är stor o stark överallt! Han ska bara lära sig att skjuta mer välriktat. Styrkan i skotten är det inget fel på.

Emil B känns lite för svag än så länge... Men det är en ganska orädd snubbe som säkert skulle kunna göra mer mål inne i skiten framför motståndar målet om han bara var i rörelse däromkring lite oftare.

Kungen hittills känns som Pär Hallin. Han är jämnheten själv totalt orädd oöm o oense med varenda domare i varenda situation på isen åker som ett djur och skjuter som en Gud. Forecheckar som man skall vinner puckar och får Molinder att framstå som ett offensivt hot med sina passningar. Det är Timråhockey det!

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

DJ Hemp:

Ja visst låter det fantastiskt med det förslaget om multiarena därnere!
När ska vi ses och rita ner allt på papper och skicka till
kommunen?

Ska vi vara Norrlands Huvudstad så måste vi satsa fett på
framtidens samhälle för att locka ungdomen att fortplanta
sig i staden!

Se framåt i tiden och inte bakåt!

Gör Sundsvall till nr 1 i Norrland!

söder över:

Jag saknar ett par rejäla bössor som träffar rätt i målramen.
Vad har hänt med Oskar Johansson? Johan Persson?
Emil P? Anton W? Emil B?
Vart är våra målbössor?
De skjuter nog bättre i sänghalmen än på plan!

Ja nån med bra handleder är bra, men jag vill ha en målgrupp!

Damien Fleury öser ju in mål i Djurgårn!

Han var hos oss, men det räckte inte med målproduktionen!

Nä skärpning nu när det börjar att dra ihop sig!

SMÅLAND: alltså om dom kan träffa i nättaket isst för skyddsnätet så kommer våra storvinster ramla in igen!

Jag tycker vi siktar och försöker ta vassare avslut nu än i slutet av es eran då var det många alibi avslut i madrassen på målvakterna.. Nu känns det som att det är många som ändå har killer mentalitet!

Saknar bara en sådan som lill-Thörnberg i Björklöven. Som flexar klubban dubbel och rappar handledare o slaggor direkt då läget kommer precis som storebror som heller inte klarar av att tänka och åka grillor samtidigt! Jag vill inte ha Thörnberg men en sådan spelare skulle sitta fint!

söder över:

Jag tror att det handlar om mer glädje och lagsammanhållning
än det sportsliga.
Så länge man har kul tillsammans så kör man oavsätt.

Vi har ju haft problem med målskyttet och släppt in lika mycket
som vi gjort under matcherna på i slutet utav es och nu i
ha.

Ska vi gå in i ett playoff bör vi ändra på detta och vi har ju visat
bra för efter jul så det kan gå långt om vi kommer dit vilket
jag tror och hoppas på!

DJ Hemp: Inte bara född, uppvuxen som knodd i Sundsbruk. Spenderat varje lov i Njurunda/Nolby/Kvissleby och och släkten har "sedan tidernas begynnelse" fortfarande en sommarstuga i Ållerviken (ung. vid Juniskär, kusten vid Njurunda. Fredde Modin har stuga mittemot på andra sidan viken). Så lite koll har man ju såklart, men har aldrig märkt av ngn rivalitet mellan TIK och IFSH, så ett samarbete kanske kan funka.

Av de varumärken du nämner finns bara Gevalia kvar i Gävle. Bockens bryggeri har jag för mig uppköpt av Pripps ngn gång i början på 80-talet och Läkerol slog igen fabriken för ett par år sedan för att flytta produktionen till ngt låglöneland.

Hoppas vi kan undvika kvalserien, har upplevt för många sådana. Inte bra för hjärtat...

DJ Hemp: precis samma här och jag tänkte äh jag rycker strömmen och får igång det hela igen... Frugan har har slaktat fjärren någon gång när jag retade upp henne lite för mycket (ensambarn) så vi kör Zappa här hemma...

Det var inte en sådär jättebra ide dårå!
Tyvärr... Det tog väl 40min att få igån boxeländet igen...

SMÅLAND: en gång gjorde dom 6(sex) mål under en match!

Osäker om vi lyckades med det någon gång det tre sista es åren...

Annars var det imponerande att dom hade så många insläppta mål och ändå fortsatte så länge som dom tycks ha gjort!

söder över:

Ja, jag läste att nio av spelarna fick avstå en träning nyligen.

Visst, Linkan har ju inte riktigt samma budget att tillgå numera. Då får man ta till billighetsalternativ för att kompensera.

Min Telia-TV ballade också ur. Ingen Play-funktion här i kväll. : (

micke:

Aha, Sundsvallsfödd! Ett plus i kanten för det. : )

Det är nog ganska lugnt TIK och IFSH emellan. Ett visst samarbete finns trots allt. Annat är det supportrarna emellan. Särskilt Sundsvall Fans har ett mindervärdeskomplex med återkommande hatyttringar som följd, något man kan ha en viss förståelse för. Det blir en intressant situation nu när klubbarna gissningsvis kommer att spela i samma serie till hösten. En annan gömmer sig dock i Malmö numera så den rivaliteten lär gå mig förbi.

Gevalia - ett av flera starka varumärken från Gävle. Precis som Bockens och Läkerol. Inget av dem är väl förvisso baserade i Gävle längre.

Ni lär ju slippa Kvalserien i alla fall. Har/hade på känn att Leksand skulle hamna där i stället.

Redigerad kommentar

DJ Hemp:Nu vet jag inte vilken typ av rivalitetskänsla det finns mellan IFSH och TIK (det borde jag veta eftersom jag är född i Sundsvall och har 50% av min släkt där)med tanke på att de är från olika kommuner, inget lag från Gävle ex. har ngn speciell konkurrens från föreningar från Sandviken, lilla Gävle har passat bra som vår ankdamm att slåss om support ifrån. Men om det finns rivalitet och konkurrens så skulle en sammanslagning på sikt kunna sluta riktigt illa. Det är just konkurensen lokala föreningar sinsemellan som jag tror är en stor drivkraft, visst BIF har dragit ifrån övriga klubbar i Gävle, men det finns fortfarande den där gnistan föreningarna emellan, man samarbetar stort och framgångsrikt men det finns ingen underordning och själen/klubbkänslan finns kvar i de lokala föreningarnas kanslier.

Jag måste f.ö inflika att BIF faktiskt sålde ut sina matchdräkter till Gevalia under en 10-års period och spelade hemma i röda dräkter. Rött ingår visserligen i klubbens färger och jag tyckte de tröjorna var snygga men rätt ska vara rätt.

DJ Hemp: oh drömstart! Halva laget på rehab när serien drar igång... Sdff kanske kan låna ut några snärtor lagom till premiären?

Nu blev läget akut här!

Ska ju kolla mästerkock och sedan runda av kvällen med Biggest linka! åsså packar tv helvetet från Felia ihop ! Wtf!

Ja asså linkan måste sakna tiktiden... Då blev det ju till och med äkta Thailand... Precis då när transferfönstret skulle stänga...

Vem minns inte detta glada gäng på 90-talet :-)

Det här känns nästan lika sorgligt som en kk hade varit...

söder över:

Det ryktas om en annalkande ekonomisk kris för IFSH allaredan. Linkans skenande Brun utan sol-konto sägs vara en av orsakerna. Vad det månde bliva får framtiden utvisa.

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot att kolla in MFF vs GIF på Swedbank Stadion vad det lider. Kan bli en riktig massaker. Inte mycket som talar för oss där.

En sedvanligt beige försäsong för Giffers så långt. Bara matcher mot norska och finska lag hittills. Noll segrar i bagaget, men desto fler skador. Redan liksom...

En sannolik grej annars ang ev samarbete med blå...

Linkan kör skiten i kk och sedan kan tik vara med och utforma nya ifsh så som det passar regionen?
Ett evigt farmarlag åt Timrå ik med en ständig målsättning att ligga en division under storebror?!

Ska bli trevligt att gå o se Peking mot Gifferz i sommar här på nya parken... Brukar vara målsnålt och skitnödigt men ändå! Medelpad lixom på både vinter och sommar!

micke:

Sammanslagningen av klassiska Timrå IK på dekis och uppstickaren IF Sundsvall Hockey var i alla fall ingen vinnare. Det blev bara en enda säsong i Allsvenskan under dessa fem svarta år, så det ligger något i det där. Dålig tajming kanske var en av orsakerna.

Brynäs IF har gjort det mesta rätt genom åren i alla fall. Även estetiskt faktiskt. Snygga dräkter och ett klassiskt klubbemblem som det inte har ruckats på.

Ibland tänker jag att där finns en del gemensamt med fotbollens IFK Norrköping. Den huvudsakliga storhetstiden ligger en tid tillbaka, men den krävande hemmapubliken har inte glömt den. Därför kanske det klagas i överkant när de yngre generationerna inte riktigt kan svara upp mot förväntningarna.

DJ Hemp: Jo, Team Gävle spelade i näst högsta divisionen, minns b.la att man mötte AIK, om det var en eller flera säsonger kommer jag inte ihåg. Rent ekonomiskt höll det dock inte, man förlorade GGIKs och Sätras "hard-core fanbase" och det går inte att driva en allsvensk förening utan publik. Sedan minns jag diskussionen om vad som skulle hända ifall BIF i en kvalserie/allsvensk serie skulle möta sitt eget B-lag. Snacka om jävdebatt.

Personligen tror jag sammanslagningar av klassiska lag är till ondo, bägge föreningarna tappar en stor del av sin själ. Det kanske finns en orsak till att BIF har spelat i högsta serien 55 år i rad, och det är att det fortfarande finns en stor konkurrens hockeyklubbarna i staden sinsemellan. Åtminstone inom barn/ungdomssektionen. Det finns fortfarande en rivalitet där Strömsboare, Saftpirater, Brynäsare osv kommer känna en hatkärlek till varandra. F.ö tror jag det är nykomlingen Valbo som har tagit över stafettpinnen som näst bästa klubb istf. GGIK, Strömsbro, Sätra eller Huge.

Imorgon ska vi minst tangera detta tycker jag!

Redigerad kommentar

micke:

Tack för en närmare historielektion kring Gefle-hockeyn! Som jag minns det lirade även Team Gävle i Allsvenskan en säsong, om än utan större framgång. Men detta visar ändå på vilken fantastisk tradition som finns i Gävle beträffande denna sport. Sett till distriktets storlek har jag svårt att se hur den kan matchas i andra svenska distrikt. Där har Sundsvall/Timrå mycket att lära. Varför inte företa sig några studieresor till Gävle och ta en lärdom?!

Laken:

å andra sidan är det ju sista hemmamatchen ( om de inte blir playoff eller kval ) och hyfsat avgörande

Laken: Kunde det komma 3752 pers mot Tälje så skulle det vara nästintill sensationellt om det inte minst är 3500 mot Almtuna. Nerv drar folk. Får vi hoppas.

Almtuna kanske inte är det sexigaste laget men över 3000 borde vi bli?!

ALLA TILL E.ON!!!

SMÅLAND: Ja mer jojkande samer, kolla på börje salami

GULDJOHAN!

Det firar vi med ett glas champagne!

DJ Hemp: Lustigt att du nämner S/G Hockey under en diskussion om fusion mellan TIK och Sundsvall. S/G var nämligen en sammanslagning av de klassiska klubbarna Strömsbro och GGIK (godis/godtemplarna/saftpiraterna). Sedan hoppade Strömsbro av och Sätra samt BIFs juinorsektion gick in, man bildade "Team Gävle" som var ett renodlat farmarlag till BIF, eller B-lag kan man säga, man spelade t.om i samma matchdräkter.

Diskussioner om TA:s utspel förs med fördel här: www.st.nu/ishockey/div-1/chatt-vad-tycker-du-om-forslaget

Eller här: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6102366

Här inne är det ingen som hör oss. Ta istället plats i större forum för att föra fram vårt budskap.

vilken ordförande vi har! Ingen i Timrå ik's historia har någonsin sedan starten lyckats få igång ett så här pass årgångsrik diskution! Respekt!

Jag kan ingen hockey historia whatsoever!
Jag har tråkigt nu...

Jag minns när Foppa busade med hirsch i hockeylandet Norge under något OS...

El Maco: Mora 45/46

micke: När debuterade dalalagen?

larsn: 1943 spelade BIF första gången i högsta serien. Då var man första lag utanför Stockholm/Mälarregionen att göra det.

El Maco: Brynäs spelade i högsta serien långt före 1960

157620:

Exakt som inom fotbollen... : (

El Maco:

Leksands IF var före (1948/1949). Jag hade det på känn...

El Maco: Godis? Godtemplare?

Haha, ja man har ju alltid sagt att Gävle inte är "riktiga Norrland" så det kunde man ge sig fan på att dom fick företräde till sociteten

157620: Gävle fick vara ned. Se Godis till exempel. Men de utgjorde norrgränsen. När W/Ö släpptes in i nationella seriesystemet som norrlänningar fanns redan en hälsingeserie i seriepyramiden så de fick börja där och spela sig uppåt.

Är der något annat lag än Djurgården och Skellefteå i nuvarande högsta serien som spelat i högsta före Timrå?

157620:

Okej, det är bara det att jag tänker på den tid från 1983 och framåt, då vi bara blev sämre och sämre och intresset var inte direkt på topp efter att vi hade torskat mot S/G Hockey med 2-16 i Allsvenskan 1986. Såna gånger tänker jag mig hellre en väl genomtänkt fusion, inte som den förra gången det begav sig.

« · 1666070 · »