1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 609493 inlägg · 6214 ämnen
« · 1693948 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
dr dängroth: kommer mötet visas på st.nu ?

Sputnik och dr-nix: arenafrågan är det som avgör precis allt!!!

Imorgon är den viktigaste dagen i klubbens historia.

Tror inte att alla förstått det.

Kommunen hugger av den stolta, rikskända identitetsgren man sitter på om man tar fel beslut.

En mängd frågor belastar förnuftet hos mig. Rör sig ingen av dessa konsekvenser hos oppositionen? Vad är ett samhälle utan stolthet, identitet och tradition? Varför radera kommunens profil och den rikskända ungdomsverksamheten? Lägga ner hockeygymnasium som följd? Varför dra undan tro hopp och kärlek för unga i kommunen.
Ekonomiskt ansvar är ett måste för klubben om detta går vägen inte tu tal om det.
Kommuner äger oftast anläggningar och detta upplånas till låg ränta som investering så allt tal om intressekonflikter är mest nys. Som vanligt hänvisar man till kommunens egna planerade investeringar, inte konstigt att arenan inte fanns med där typ förra året då det inte var i kommunens ägo! Som vanligt riskerar politiker att missa tåget pga politiskt käbbel.
Jag hoppas på ansvar!

El Maco: gammelmedia idiotförklarar läsarna/köparna om man tror att så tunna analyser ska räcka!! Det är ju mer trovärdigt om reportern själv Sett, analyserat och researchat mer. Dåligt jobb helt enkelt. I annat fall kan gymnasieelever utan hockeyintresse producera liknande analyser i motvillig skoluppgift

dr-nix: Absolut är arenafrågan prio nr 1.
Var lite ironisk angående karlskrona skall tilläggas. ;)
Skulle vara mer än nöjd om vi gjorde en resa likt Hästen. Väl i playoff kan allt hända. Hoppas också på en välfylld arena den här säsongen med så vi kan visa
Politikerna i Timrå vad hockeylaget betyder för oss.

EArk: äh, tunn analys. Det enda han räknat är namnen han känner igen från elitserien. Följaktligen bara Hallin som är viktig hos oss.

Ingen som noterat? "Premiärmatch för Cmores hockeyallsvenska sändningar blir Leksand-Timrå den 11 september."

Den visas alltså i tv-utbudet och inte på playtjänsten...

Sputnik: Skulle nöja mig med att Timrå IK fick arenan såld och framtiden säkrad i första hand. Skulle det bli sportslig succeé ovanpå det så tar jag det som en bonus.

Eller nja, jag förväntar mig att man ska vara omkring de sista slutspelsplatserna placeringsmässigt men blir det bättre än så tar jag det som en stor framgång för att vara ärlig.

Lite tråkigt kanske men det kan inte vara lätt att jobba i Timrå IK just nu när man inte vet till hundra procent hur det kommer att gå med Arenan. Jag som vanlig supporter räknar kallt med att det löser sig trots att jag samtidigt räknar med fortsatt bråk innan det går vägen. Men så kan inte de ledande personerna i klubben tänka, de måste planera för alla möjligheter och det kan inte vara kul i dagsläget.

The great one: Har själv sett honom vid något tillfälle men har inte fokuserat specifikt på honom vid de tillfällena så jag har inte stenhård koll på honom ännu. Men det jag tror mig veta är att det är en dålig ide att släppa fram Elias för tidigt. Är han redo så absolut, ge honom speltid i A-laget. Men mer troligt är att han skulle må rätt bra av att spela en viktig roll i J20 den kommande säsongen i första hand och matcha in honom i A-laget mer tålamodigt. 

Men som sagt jag har inte stenhård koll på grabben så kanske är han redo redan nu, så ta allt i detta inlägg med en stor nypa salt. Men min tanke är bara att det kanske är mer utvecklande för honom att få mycket speltid i J20 tills han är redo att på allvar spela i A-laget.

söder över: Äh vad är Hästen? Tycker vi gör en karlskrona istället. ;) det var nog inte många som räknat med dom innan säsongen. Kval för att hålla sig kvar i Allsvenskan året innan, för att sen gå upp till SHL året efter :)
Tror bara på att om vi får ett hyffsat bra målvaktsspel blir vi giftiga i år. Hur många poäng tappade vi inte ibörjan förra säsongen när Norja var så svajig. Tyckte att det var klar skillnad när Reiderborn stod de gångerna vi fick låna honom.
Timrå ik är dom bästa!!!!!

Knylan:

Kan bara instämma om Elias Pettersson. Såg honom i våras i slutspelet mot AIK. Nu var det juniorhockey. Men det räckte ändå att se att han är i en klass för sig. Helt klart redan nu en tillgång om han skulle få chansen. Det är en minizäta. En spelare som kan locka extra publik till hallen. Han verkar även ha samma ödmjukhet som z. I alla fall vad man läst hittils.

Nästa storspelare i Timrå om han får tid på sig och hålla sig skadefri. Frågan är bara hur länge vi får behålla honom...

Ps. Sätt honom med Dahlén så kommer det bli ännu bättre. Dom har kemin tillsammans.

/tgo

Jag kan förstå att någon utan koll på Timrå kan vara mycket tveksam vad gäller den här säsongens trupp som den ser ut just nu. Tänk även på att våra träningsmatcher inte följs av riksmedia direkt. De har inte sett hur någon av nyförvärven sett ut på de försäsongsmatcher som lirats och hur laget ser ut att formas i år.

Nubbens fingerspetskänsla för värvningar kommer sättas på prov den här säsongen. Har han lyckats kan det bli succeé (relativt sett till förutsättningarna). Nu ser Marklund och Lindgren se ut att kunna bli bra värvningar (låt oss hoppas iaf) men på förhand är de inte märkvärdiga värvningar direkt. De har inte jättemärkvärdiga poängskördar som pekar på att de ska kunna vara bra nog att vara drivande i ett Allsvenskt lag (underskatta inte serien). 

Men med detta sagt tycker jag att folk som får betalt för att skriva och tycka om sport borde vara bättre på att undersöka och ta reda på information om Timrå IK än vad folk i riskmedia gör. Men detta är knappast nyheter. Det är samma sak på fotbollssidan och Gif Sundsvall, de har så dålig koll på lagen i dessa trakter av någon anledning. 

EArk: skoj att han via sina plus dömer oss till att ha minst 11st bättre lag framför oss med fler plus än oss men i tabellen ska vi ha 8 lag före oss bara...

Jag hoppas att detta år kan få bli vad hästens år var ifjol sett till Håkan Södergrens fjolårstips...

Ja visst kommer det lite missar på backsidan men vi pratar hockeyallsvenskan vi pratar om här och i den serien står faktiskt de rutinerade rävarna för en del sådana med!

Didrik
Westin
Och stundom även Nilsson hade ett riktigt stabilt backspel ifjol redan och norsken och Fernholm är också kort där Fernholm framför allt har fokus på det defensiva spelet så jag är inte helt besviken över back besättningen iår. Didrik tror jag kommer vara en stjärna hos oss när man summerar 2015/2016

Framåt verkar juh Marklund och Alexander vara riktigt på g ihop med våran framtida stjärna Johnatan.

I det långa loppet tror jag även att Wedin och Öhrn kommer att vara bättre i år än ifjol. Det skulle innebära att dom kan tillföra en spetsigare bredd än vad vi hade ifjol. Och de betyder bättre tabelläge än ifjol. Målvaktssidan är kanske vårat tunnaste kort men alltså han Norja var verkligen inget annat än kass i starten och mitten av serien ifjol och det slipper vi förhoppningsvis i år. Jag förväntar mig inte att någon av våra målvakter skall vara bäst i serien iår men kan dom bara undvika att vara usla så är jag nöjd.

Jag är som vanligt försiktigt optimistisk inför säsongen!

hubbenorlen: Eller, vad fan vet jag. Det är svårt att veta med spelare i den där åldern. Han har spelat en match på seniornivå, mot dåligt motstånd. Det går ej att dra växlar från det. 

Men det är inte gårdagen jag baserar det omdömet på utan helt enkelt den där dimensionen jag nämnde tidigare. I PP skulle han definitivt göra nytta, framförallt tillsammans med Dahlén. 

hubbenorlen: Jag tror att man kommer göra precis som med Zäta och senare Lander/Pääjärvi, att man matchar in honom successivt. Ska man göra en ren jämförelse så är är det just i år, året de fyllt 17 som Zäta och Lander/Pääjärvi fick kliva upp i A-laget också. Kommer spelas hyfsat sparsamt, mestadels på hemmaplan på grund av långa resor som skapar strul med skola osv. Med andra ord så tror jag definitivt att han skulle kunna ta en ordinarie tröja redan i år, men att man aktivt håller honom i J20. Han verkar fortfarande vara i en fas där kroppen växer. 

Men ska man svara rakt på frågan: ja. 

såhär bedömer sportbladets Emil K Lagnelius lagbygget 

Timrå IK

In:

Nicolai Bryhnisveen, b, Asplöven

Sam Marklund, f, Asplöven

Alexander Lindgren, f, Brynäs

Marcus Bohman, b, Asplöven

Oskar Brändström, b, J20

Johan Mattsson, mv, Djurgården

Johan Johnsson, f, HV71

Simon Fernholm, b, Troja-Ljungby

Filip Lander, b, J20

Jonathan Dahlén, f, J20

Ut:

Ludvig Nilsson, f, Modo

Johan Persson, f, Färjestad

Emil Pettersson, f, Modo

Andreas Borgman, b, Västerås

Tommy Stenqvist, b, Sundsvall

André Hult, f, Schwenninger

Carl Åsell, f, AIK

Erik Nyström, f, Pantern

Mika Norja, mv, Jukurit

Truppen:

Målvakter: +

Adam Ohre, 20 – 15/16

Johan Mattsson, 23 – 15/16

Mattsson har fastnat i rollen som andremålvakt. Måste bevisa att han håller som förstekeeper nu. Ohre är en lovande back up.

Backar: +

Nicolai Bryhnisveen, 23 – 15/16

Mattias Nilsson, 21 – 16/17

Didrik Strömberg, 21 – 15/16

Marcus Bohman, 21 – 15/16

Oskar Brändström, 20 – 15/16

Jens Westin, 25 – 16/17

Simon Fernholm, 21 – 15/16

Filip Lander, 20 – 16/17

Ungt och oprövat. Här finns potential, men det skulle behövas nån äldre för att vägleda. Vi kommer få se många juniormisstag i vinter.

Forwards: ++

Jeremy Boyce, 21 – 15/16

Per Hallin, 34 – 15/16

Anton Wedin, 22 – 15/16

Johan Westin, 22 – 15/16

Sam Marklund, 22 – 15/16

Daniel Öhrn, 22 – 15/16

Emil Berglund, 21 – 15/16

Alexander Lindgren, 22 – 15/16

Johan Johnsson, 22 – 15/16

Oscar Johansson, 27 – 15/16

Jonathan Dahlén, 17 – 15/16+1

Här vimlar det av talang, bland annat Ulf Dahléns 17-årige son Jonathan. Viktigt att laget har kvar rutinerade kaptenen Per Hallin.

Tränare: ++

Roger Forsberg

Jens Öhman

Forsberg och Öhman gjorde ett fint jobb förra säsongen. Forsberg, som under flera år var tv-puckstränare, får nu forma unga talanger.

totalt: 6

Förra säsongen var Timrå darrande nära konkurs. Nu har man tappat en del spelare till SHL och fyllt på med egna juniorer. 34-årige lagkaptenen Per Hallin får dra ett tungt lass när laget består av en drös spelare som är 21-22 år. Nog skulle det behövas minst en till äldre herre med SHL-rutin. 

Sammanställning

Totalt antal :+

12: Björklöven

11: Leksand, Vita Hästen

10: BIK Karlskoga

9: VIK Västerås, AIK

8: Asplöven

7: Oskarshamn, Pantern, Mora, Tingsryd,

6: Almtuna, Sundsvall, Timrå

Så slutar Hockeyallsvenskan

Emil K Lagnelius tips:

1. Björklöven

2. Leksand

3. VIK Västerås

4. BIK Karlskoga

5. Vita Hästen

6. AIK

7. Asplöven

8. Pantern

9. Timrå

10. Tingsryd

11. Oskarshamn

12. Mora

13. Sundsvall

14. Almtuna

ARTIKELN ÄR PLUSLÅST

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Frisk Askergren kanske var ett prov utan värde men alla matcher mot allsvenskt motstånd är väl intressanta. SCA mot Bobbarna är ju prestige för bragging rights fram till serien. Men tar vi inte tänkta bottenlaget Sundsvall blir jag oroad. Indikerar ju vår svaghet i så fall. Spelar vi bättre än Löven är det ett styrkebesked men jag är egentligen mer orolig för var bottennivån ligger i år än orolig för vad toppnivå kan vara. Jag tror vi kan vinna mot alla, åtminstone i enskilda matcher. Men för att komma en bit upp måste vinna eller ta poäng mot bottenlaget varje gång.

Knylan: Hur mycket får Elias spela under säsongen då. Är han tillräckligt bra för att ta en ordinarie plats i laget?

Seg match igår förresten, Frisk Asker oerhört dåliga. De ställde till problem för oss i sitt sätt att inte ens veta hur ishockey spelas, åt något håll. Medelmåttig division ett-klass, på sin höjd. Får se hur Sundsvall klarar av dom imorgon, hoppas för Sundsvalls skull att de får igång produktionen annars bör de nog ta sig en funderare. 

Elias Pettersson är den smartaste hockeyspelare man sett i den här klubben på många, många år. Såg ut att ha växt till sig fysiskt också. Som Alexander Lindgren säger: "- Det är en framtida storspelare", det säger man inte om random lovande junis. Pettersson är fan helt fenomenal i att se de små ytorna och att hela tiden se vart pucken KOMMER att hamna, inte vart den är. Han spelar i en egen dimension. Det ser verkligen ut som att han ser isen 1-3 sekunder i förväg hela tiden, som att det vi vanliga dödliga ser är en fördröjning. 

Baserat på det man sett nu i matcherna mot AIK och Frisk Asker så vet jag inte vad man ska hitta för lån som ska vara bättre än att släppa upp spelare i som Hardegård, Pettersson, Sirén och Wiberg i a-laget. Det skulle vara spelare som bara fyller funktion högre upp i laghierarkierna i SHL-lag men som inte räcker till, typ som Johan Persson. Att lyfta ner spelare för fjärdelinorna i SHL till det här laget kommer nog inte ge så mycket.

Lindgren och Marklund är klassförvärv på den här nivån. Onsdagsmatchen mot Löven blir enormt intressant att se. Försäsongens "viktigaste" match, jag hoppas att vi kan spela med bästa lag. Där ska Elias Pettersson vara med.  

SMÅLAND: Å andra sidan så får man väl betrakta Växjö som det mest lyckade integrationsprojektet i svensk ishockey under 2015, vilket ju är det SD så innerligt värnar om. Eller, just det...

2 Veckor till derbyt. Sundsvall verkar vilja mörka att dom släppt biljetterna, men boka dina redan idag på Sundsvallhockey.ebiljett.nu

Tillsammans skapar vi ett röd vitt hav :)

SMÅLAND: han spelande ju i Timrå J20 och några matcher med A-Laget. Synd dom inte hade tålamod med han.. Han spelar ju i KHL nu med hyffsad poängskörd.

SMÅLAND: 1 tjeckisk junior, klart det är okej för mig. Huvudsaken alla får samma villkor om dom är på samma nivå. Och det återstår ju att se.

Godnatt alla Tikare! Nu jävlar tvålar vi dit Löven på onsdag!!!!!!

MrMorris: Svar: Ja och de har plockat in en Tjeckisk junior som de satsar stenhårt på. De hade ju knappt inga svenskar i truppen förra sessen. Kanske ett fall för SD ?

SMÅLAND: och vilka svenska supertalanger har de petat?

SMÅLAND: Vilka utländska supertalanger har dom plockat in? 

SMÅLAND: Är du domare? 

Härlig seger mot ett lag som spelade slutspel förra året. De Vær iallfall inte Friska Arslen!
Nu firar vi segern i dimman ikväll.
Så glad att se att vi satsar på juniorerna.
I Växjö borde man skämmas. Plockar in utländska supertalanger före sina egna. Ska ta upp det när jag dömer Växjö Lakers-Malmö Redhawks nästa vecka i Vida Arena!

Anton Lander och Gabriel Landeskog på läktaren! =)

5-1, sweet! Svårbedömt motstånd men kul med mycket mål på försäsongen.

Under 500 betalande svagare. Kom tillbaka regnväder!

Lindgren & Marklund leker hockey !!

Alexander Lindgren och Sam Marklund blir FARLIG i år!

Redigerad kommentar

Jo matchen pågår nu.

Är det ikväll vi möter Friska Arslen?
Man blir ju alldeles tossig här i solen och glömmer lätt.
Hjälp mig att minnas snälla!

Kulltoro: So it begins. The next one... Ska bli mycket intressant att följa.

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
SuperMupster: ja i Tonys fall tror jag inte att det ena utesluter det andra. Det kändes mest som om det handlar mer om att jävlas med sossar och vänsterpartister än att man hade en bättre plan att investera lånade pengar i...

söder över:

hmm, Tony säger att timrå inte kommer gå runt.

varför vill han då själv sköta driften ?  

eller blir det så att kommunen får pröjsa honom om Tik skulle konka?

ananrs känns det som att han sitter och blåljuger i radio eller inte riktigt klarar av att räkna.

hubbenorlen: jag kunde inte hålla mig från att små le lite när Eva körde fast och slängde fram barn och ungdomar för slippa attack från Tony.

Tony å sin sida var respektlös och osammanhängande! Som mig i mina inlägg här av modell större.
När han bemötte Timrå supportrarnas röst i radion så säger han att Timrå ik inte kommer klara av att betala hyran som dom enats om efter ett ev köp från kommunens sida. Men man har nästa klarat att ro runt amorteringar på arenan och driften under säsongen det är lite väl spekulativt från Tonys sida att döma ut Timrå ik så här tidigt. Vidare så snackar han om att Timrå ik bör kursa och starta om med nytt namn i ännu lägre div. Vad innebär det då för de företag som har ställt upp på rekonstruktionen för några år sedan. Att en politiker ens säger att en konkurs skulle vara ett bättre alternativ är uppseendeväckande i sig! Det är ett sätt som inte gynnar någon i sammanhanget! Det hade varit ett alternativ innan kommunen ställde sig bakom rekonstruktionen för några år sedan. Nu är det inte längre en lösning!

A-lag och hockey gymnasiet är det enda som håller liv i Timrå kommun nu för tiden så man som politiker i Timrå vill ta bort detta och isst låna till att satsa på en simhall när himlabadet finns inom 2 mil måste klassas som den i särklass sämsta investeringen en kommun kan göra!

Att avfärda supportrarnas röst med att det kommer noll kr från Timrå ik på sista raden är ren och skär lögn och ett jävligt respektlöst sätt att bemöta supportrarnas engagemang i frågan! Med tanke på att majoritet FÖR arenaköpet funnits sedan isen smälte från taket på kommunhuset är SD M och nätverk Timrå's förhalning av det oundvikliga ett dåligt sätt att hantera pengar!

Sandlådenivå och klart bristande respekt för det demokratiska system som avlönar dessa politiker i vardagen!

Redigerad kommentar

Knylan: har han spelat något såg inte till han av de jag såg av matchen?

Johan Persson spelar ishockey på SVT24 just nu. 

En kronprins är född! #Zetterbaby

Redigerad kommentar

Laken: Gunnar var ju en festlig figur. I övrigt känns det ju som att den här affären aldrig varit hotad. Det var väl bara Tony som gjorde sin plikt som folkvald moderat. Och det får man ju nånstans respektera.

Scrolla ner till: Telefonväkteri om Timrå ishall.

El Maco: sant!!!

tänk er att få in Erik Thorell! Karlskrona har släppt honom och han siktar åt allsvenskan! 30 poäng förra säsongen! Dock så lär Karlskoga ligga nära hjärtat då han är värmlänning... 

Annars så har Karlskrona sagt att man vill låna ut Victor Löfstedt! Också det en spelare som öst in poäng, Löfstedt 13 mål och tot 40 poäng för 2 säsonger sedan.

dr dängroth: Nu är ju Tony Moderat TIK-hatare och inte med i Nötverket. Får se om nötterna som driver politik med polisanmälningar och överklaganden till förvaltningsrätten är konsekventa och redan postat en anmälan om Tony. Eller om det bara funkar att vara rättshaverist när man kan försöka ge sig på TIK.

dr-nix: Tony jävlas, självklart uppstår då jäv...

Nätverkets trovärdighet är därmed helt förbrukat

« · 1693948 · »