1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606529 inlägg · 6214 ämnen
« · 1756256 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK - All Time Team
sargad: Då skulle man också kunna knö in Pekka o Kimmo på vardera sida😀

JobbaPuck: All time kanske skulle delas upp i 1900-tals o 2000-tals trupp? Går en ganska tydlig skiljelinje vid milleniumskiftet. Det är väl inte många Timråiter som har 50% av sin storhetstid i vardera sekel? Själv kommer jag inte på någon. Ska vara Modin i så fall.

Sv: Apropå nånting...
Lagkapten och assisterande, vad har vi för alternativ och vilka vill ni se?

Timrå hade ju en femsidig monter i gamla entrén som kom upp i mitten av 90-talet (är kvar kanske men mer i skymundan). Där var väl Eje, Bert-Ola, Näslund, Strimma och Bulla? Zäta har petat Bulla då.

Puckat: japp

Vilken intressant och rolig diskussion det blev :)

VanDamme: Mikael Lind, Riku Hahl, Petr Caslava, Anton Strålman, Mikko Lehtonen, osv...

sargad: Bland målvakter håller jag Pekka Lindmark etta.
Säsongen 80/81 är rätt mäktig från hans sida. Inte nog med han förde upp Timrå IK i Elitserien, han tog sig in i Tre Kronor trots att han som 24-åring aldrig spelat i högsta serien tidigare. Han kom sedan med i VM-truppen och blev sedermera utsedd till VM:s bästa målvakt. Fick även Guldpucken som årets spelare i svensk hockey samma säsong. Som Div 1-spelare.

Trots denna gigant i målet åkte Timrå ur Elitserien igen året efter. Övergångsbråk höll honom kvar i klubben ända till 1984. Fem säsonger i klubben, varav fyra som landslagsmålvakt men bara en säsong med spel i Elitserien.

På det sättet hade kanske Kimmo Kapanen större individuell betydelse för laget då han var MVP när laget både höll sig kvar och etablerade sig i Elitserien. Å andra sidan hade målvakten större betydelse för resultatet under Kimmos era än under Pekkas som var betydligt mer målglad. Kimmo är tvåa i min bok. Henrik Lundqvist, Stefan Liv och Fredrik Norrena var tillsammans med Kimmo Elitseriens stort dominerande målvakter under Kimmos tid i TIK.

Efter dessa två känns Christer Sehlstedt, Boo Ahl och Johan Backlund som de främsta. Om man inte räknar kortvariga målvakter som Miikka Kiprusoff och Anders Lindbäck då. Och det gör vi väl inte?

Timrå IK - All Time Team
Jonathan Hedström - Henrik Zetterberg - Niklas Nordgren
Timo Pärssinen - Valeri Krykov - Markus Matthiasson
Mika Pyörälä - Yared Hagos - Fredrik Warg
Robert Carlsson - Johan Andersson - Per Hallin

Kalle Koskinen - Pär Styf
Sanny Lindström - Teemu Aalto
Sebastian Erixon - Tomas Skogs

Kimmo Kapanen
Johan Backlund

Hur ser erat all-time team ut?

Gick inte efter stats endast, utan även personlig smak.

Ikväll är det återigen match i NHK Arena 20:00.

Spelare i matchen är bl.a nuvarande SHL spelare, fd SHL spelare, andra utlandsproffs, draftade spelare, A-lags spelare i TIK & Sundsvall, juniorspelare i TIK samt ledare på hockeyskolan.

JimmyH: Absolut före Mats i "kön".
Alla tiders målis då?

FH - avdammad: Utifrån det bör en vepa med Bert-Ola hissas relativt snart och Z i framtiden efter avslutad karriär. Läste förresten att Eje, Bert-Ola och den yngre Lill-Strimma växte upp på samma gata. Passar bra att deras vepor får hänga bredvid varandra.

För mig handlar topp 5 Timråspelare att de fostrats i klubben och sedan blivit framgångsrika i sin hockeykarriär i Timrå och vidare i andra klubbar. Utifrån de kriterierna blir det relativt enkelt att välja fem. Z, Eje, Lill Strimma, Bert-Ola och Mats Näslund. Mats lämnade förvisso klubben som ung, men han var redan då ett stort namn. För mig är det självklart att han ska finnas med.

JimmyH: Ja men titta. Jag hade helt fel. Var helt säker på att han lämnade innan det stora genombrottet. Kanske symptomatiskt för synen på honom i klubben?
Annars borde han ju definitivt fått sin tröja i taket före Mats. Men jag antar att det inte hade givit samma publicitet?
Lite skamligt att AIK haft honom i taket i flera år.

Puckat:
Lill-Strimma-Bert-Ola
Eje-Zäta-Bulla
(samtliga borde hänga i taket)

Kongo: Sett till prestarande meriter under tiden i klubben borde han åkt upp före Mats Näslund.

Starstruck. Såg Robert Carlsson på stan här i Stockholm.

Och sen Pekka Heino dessutom

JimmyH, hubbenorlen och alla andra: Hur ser ni på att hissa en vepa med Bert-Ola?

hubbenorlen: På pappret hade han sin storhetstid hos båda klubbarna, det som kanske är trist (och som påverkar "känslan") är att han lämnade mitt i storhetstiden (25 år gammal med 10 säsonger i A-laget och fem i landslaget) och blev förknippad nationellt med en större klubb och aldrig återvände till Timrå.

B-O var ju t ex även uttagen i säsongens All Star Team tre raka W/Ö-säsonger under en tid då alla de bästa spelarna spelade hemma i Sverige. Han var alltså en av landets två bästa backar i tre raka säsonger i klubben. Hur många andra Timråspelare genom åren matchar hans meriter som spelare i klubben?

Mats Näslund var ju tonåring fortfarande när han lämnade Timrå IK. Jag tycker det är stor skillnad på honom och B-O i det fallet.

JimmyH: Trots det är han mest förknippad med AIK. Det är också där han hade sin storhetstid.
Nu kanske det faktum att man för ung för att minnas honom spelar in, men jag ser honom inte som en av klubbens största genom alla tider. Lika lite som Mats Näslund. Vill att såna spelare även ska vara ambassadörer för klubbmärket.

sargad: Jag vet inte vad som krävs för att en spelare ska "kännas" lika mycket klubblegendar men Bert-Ola gjorde 10 säsonger i A-laget. De fem sista som landslagsspelare. Han vann VM-guld när han var W/Ö-spelare och han vann backarnas poängliga i VM sista säsongen han tillhörde W/Ö.

sargad: Man vill nog ändå ha med Kapanen bland de fem. Med tanke på hans betydelse när han kom till oss och hans stora del i det klarade kvalet då. Senare blev han ju en starkt bidragande faktor till att vi etablerade oss i Elitserien.
Kommer aldrig att glömma matchen borta mot Brynäs när han hade akut magsjuka spydde i periodpaus men ändå fortsatte spela gudomligt. Vi vann naturligtvis.
Det är SISU det..

Herminator: Letar jobb åt Lauritzen kanske?😉

Nubben sågs nyss spankulerande på K-Rauta Birsta. Letar han finska förvärv tro?

JimmyH: Eje kommer med på alla kriterier som Zäta och Strimma, Bert-Ola känns väl inte lika mycket klubblegend?
Kapanen eller Pekka? Jämnt skägg där.

sargad: Eje Lindström och Bert-Ola Nordlander bör vara med precis som Zäta och Lill-Strimma. De anser jag är givna. En plats kvar sedan.

Jämtlandsfil: Bulla skulle jag vilja ha in. Vem av de 5 på din lista som jag tycker ska bytas beror på om det är generellt de 5 bästa eller om det är de 5 som betytt mest för laget som listas. Strimma o Zäta är ju alltid med på listan vad den än baseras på. Näslund o Pöyrölä tycker jag bara kommer på fråga om det är hur bra deras totala karriärer varit.

Puckat:
Lillstrimma, Pecka Lindmark, H Zetterberg, Mats Näslund, Mika Pyörälä

Om ni skulle ranka Timrås topp 5 största spelare genom tiderna, hur skulle den se ut då?

zita: Det där är ingen dålig uppställning men jag tror att sargad menar det här gänget:

sargad: Ingen match. Det är Pärssinen, Riku Hahl, Mika Pyörälä, Mikko Laine, Kimmo Lotvonen, Kalle Koskinen, Petri Kokoo ...( Tarvainen) som varje sommar har en Timråfest hemma i Finland.

zita: Kan man få lite namedropping på vilka som var med på jippomatchen? Nästan så att man skulle vart där med autografblocket (skulle förvisso se lite bisarrt ut med en ca 50-göbbe :-)

zita: Det där kan mycket väl vara det bästa som lagts upp här!
Episkt vackert!

Kalle K på Twitter
Uppladdat:

500x0-finnfemman.jpg

Sv: Stöd klubben - köp årskort!!
Marcus: Renault... ska vi värva tillbaka Laurent Meunier eller?

Marcus: "Den var aldrig inne..."

Hittade en bil med snygga tallar på. Kände mig lite stolt över klubben faktiskt. We are going up up up. Lite halvtaskig parkering dock. Typ offside i målgården
Uppladdat:

500x0-20160714_135002800x600.jpg

Laken: hur blir man ens medlem, länk?

Då kör vi en rajd igen:

1) BLI MEDLEM
2) KÖP ÅRSKORT

Det är de bästa sättet att stödja Timrå IK! Skicka med uppmaningen till era bekanta också!

Ikväll är det match

NHK Arena 20:00.

Spelare i matchen är bl.a nuvarande NHL spelare, fd SHL spelare, andra utlandsproffs, draftade spelare, A-lags spelare i TIK & Sundsvall, juniorspelare i TIK samt ledare på hockeyskolan.

zita: jag läser och blir på gott humör.

Jockz: Västra stå alternativt vastra_sta heter kontot. Sök annars på hash-tagg #timraik så dyker det upp.

palleparling: vilken instagram?

palleparling: I stort sett är det resultatet du ser: Läktaren helt i rött samt nya vitmålade väggskivor. Det som återstår är troligen en förbättrad upphängning av Västra stå-banderollen.

Någon här inne som har koll på vad dom ska göra med "västra stå"? Ser på instagram att dom bygger om. Tacksam för svar

Timrå på 118:onde plats, slagna av ett gäng norska lag bla.. Sundsvall har dalat ner till 198:onde plats vart fan är distriktet på väg?! Angående distriktet så tror jag att det är en hit att Jimmie L kommer "hem" och tar hand om utvecklingen i föreningen. Och att Hallin får ta delar av Jimmies föredetta sysslor i stan. Bra med nytt blod det gör förhoppningsvis att lite av prestigen mellan klubbarna försvinner.

Lucas: Du menar starta ett nytt ämne? I så fall klickar du på just "Nytt ämne" till vänster ovanför flödet.

luffaren: Hallå mina Timråvänner, har ni lust att hjälpa en vilsen själ?

Hur f*n skriver man egna kommentarer? Har letat i säkert 30 minuter men utan större framgång, skulle någon kunna hjälpa mig med detta tro? Tack på förhand.

« · 1756256 · »