Modano: De klarade det.. Måste säga det att Honken var ett riktigt fynd för KHK! Frågan är ju hur många lik som ramlar ur garderoben om Floppas gäng åker ur? De hade ju problem med ekonomin under säsongen pga svikande publik?
Modano: Gärna så svaga SHL-klubbar som möjligt för maximala framtida öppningar för TIK. Å andra sidan kan det innebära fler starka HA-klubbar... Dock uppväger fördelarna med det förstnämnda.
EXPLORERSMÅLAND: Bra om karlskrona vinner de har de har inte lika stora resurser som aik i SHL. För våran del är det bara topp två som man ska satsa på nu eller aldrig tror på stor chans om vi kan spetsa upp truppen och få behålla Dahlen Elias då tar vi karlskronas plats inget snack om det.
Kongo: Jag är inte besatt och jag har inte legat nerfryst. Jag har heller inte uppfattningen att det står mellan Henrion och Westin. Lägg inte ord i munnen på mig. Jag redogjorde endast för vad sådana värvningar kan tänkas kosta. Kan man betala sådana summor till svenskar så kan man göra det till transatlanter. Och det finns inget som säger att en svensk spelare är ett poängmässigt säkrare kort än en transatlant.
Kongo: Hallin-löner till två nordamerikaner som levererar som Lagace och Henrion lär betala sig både sportsligt och ekonomiskt. Först behöver vi dock låna för att inte behöva dra ner på annat som vi prioriterar. Levererar de inte blir läget rätt kört. Har du legat nedfryst sedan 2010?
hubbenorlen: Om din uppfattning är att det står mellan Westin och att få hit en Henrion förstår jag din besatthet av att värva nordamerikanskt. Även jag röstar på en Henrion där, men jag tror att förhoppningen är väldigt naiv.
Har ni hittat några intressanta spelare då? Om man tänker i banor av nordamerikanska spelare som endera fortfarande huserar i de perifera ligorna borta i USA/Kanada eller i Europa?
hubbenorlen: Visst är det så, men det finns nog inte minsta tillstymmelse till att klubben funderar i de banorna. Framförallt inte när man är i en sits där vi kanske kan få behålla två supertalanger där framförallt Dahlén är bättre än varenda spelare i en liga som ECHL. En större stjärna än honom kommer vi inte under några som helst omständigheter kunna värva in.
Det är lite intressant det där med intresse för marginalpubliken. Man hör ju det omvända argumentet om truppen börjar tappa sin lokala förankring. "Publiken behöver känna igen sig" osv. Men jag förstår hur du menar.
Knylan: Självklart ska man inte bygga ett lag på transatlantiska importer. Men man kan krydda med dem. Att hitta svenska spelare med dokumenterad näsa för mål är nog väldigt mycket svårare och säkert även dyrare. Jag tror även att såna spelare kan vara viktiga för att få upp intresset hos marginalpubliken igen.
Kongo: Det har jag mycket svårt att tro. Vi kan naturligtvis inte värva toppspelare från AHL. ECHL är rimligt. Där tjänar en toppspelare ungefär lika mycket som Per Hallin gjorde. Och vi behöver inte ens värva en toppspelare från den ligan. Många av Allsvenskans succéer på senare år är på sin höjd top 30-spelare i ECHL. En sådan kostar ungefär lika mycket som Molinder, Lindhagen och Westin. Så det är inga astronomiska summer det handlar om bara för att det rör sig om transatlanter. Jag menar om de sticker till Italien och tjänar runt 200 000-300 000 om året så borde de rimligtvis hellre spela i Sverige för samma pengar.
hubbenorlen: Instämmer. Men i nuläget kan man nog säga att valet står mellan en transatlant med dokumenterad produktion eller en hel kedja (om inte mer) med billigare och yngre spelare som är i linje med föreningens strategiska vägval.
sargad: svänger snabbt i hockey. I morse ledde vi. För en timme sedan var AIK före igen. Jag körde några gånger men kom inte ikapp. Nu är vi före igen. Jag tryckte in 30 poäng till för utökad ledning men fler behöver ösa på.
Kongo: Det är väl självklart? Men det finns fler än en poäng. En poäng kan vara att värva en transatlant. Och det finns inget i den åsikten som strider mot nuvarande satsning på juniorer. Varken ekonomiskt eller filosofiskt.
{3678}: Mecat lite till nu. Kom igen o meka du å. Läste att det var ca 400 anslutna verkstäder men inget om antal anställda. Gissar då mellan 400x3 till 400x10.
Kongo: Jag blir så trött. Du har flera gånger använt dig av en översittarretorik. Du vet minsann hur TIK ska satsa, och gud förbjude om nån har andra åsikter. Vad fan är poängen med att raljera över att nån vill värva en transatlant? Har du över huvud taget haft nån som helst åsikt om laget som inte innefattar juniorer? Hur fan ska vi kunna bygga ett lag som år efter år enbart bygger på juniorer? Hur är det hållbart i längden?
Per HApps: tänka sig att det blir så tufft bara gratulera Leksand vilket kämpagäng Modo eller Lif i HA skiter ag jag i hockey Sverige jublar nog om Leksand går upp för HA är det bra att Leksand blir kvar jätte svår nöt att knäcka Timrå ik är dom bästa!
Knylan: Tror den är någon slags utslagsfråga, som ändå inte räknas in i totalen (sett till poängen som Timrå IK får). Mer att den kan göra att du har större chans på hockeybiljetterna.
Tilläggas bör att jag är så pass ointresserad av vad Meca erbjuder i övrigt för att ens orka ögna igenom deras hemsida efter svaret. Misstänker att vi har någon räv här som redan gjort jobbet och letat fram svaret.
Quizlarm, quizlarm! Kan vi sluta distrahera oss så förtvivlat med matcher och annan skit och fokusera på väsentligheterna: att vinna quiztävlingen för Timrå! Vi har legat i ledningen länge men ikväll har AIK gått upp i topp. Spara inte på klickandet, gör en insats för Anders Huss.
Jåkkinen: Jojo, klart man vill gå upp. Otrolig känsla. Men den sits Modo är i nu, fy fan. Leksand har någon sanslös förmåga under den senaste månaden att vara så ojämna som man kan bli men att hela tiden sätta in stötar i rätt lägen. De tar sig hela tiden över ribban på något egendomligt sätt. Jag har inte tvekat en sekund på att Modo ska fixa detta, de är för bra och all statistik pekar väl i stort sett för dem, men nu vet jag inte längre. Börjar produktiviteten gå ner så kan det ta ett tag innan man får skjuts i den igen, framförallt i ett så stukat lag som Modo trots allt är efter denna säsong.
Nu är det en befogad fråga om Modo överhuvudtaget överlever en degradering, men gör dem det så vore det själva fan om vi inte får lite hetta i distriktet igen. Sundsvall var för dåliga i år och folk bryr sig för lite, med Modo skulle det kunna bli kul igen. Däremot så skulle vi nog lida en sportslig förlust, även om jag tror att det nästan är skitsamma ur den aspekten. Visst har vi gjort några snabblån som bara varit möjliga på grund av geografisk närhet i år, men det går nog att överleva ändå. I år har ju samarbetet med FBK varit det mest givande, även om Albin Carlson var riktigt bra.
För vårt vidkommande och framtida avancemang så är det nog av mindre betydelse vilket av lagen som spelar SHL. Båda lagen har ju sina begränsade förutsättningar och tycks ej få ordning på någonting på riktigt. Går Leksand upp så lär de väl börja sladda om någon säsong igen och Modo kommer ju inte kunna ta några större kliv heller.
Herrejävlar vilken match! Och vilken oerhörd ångest att vara Modoit nu. Herregud. Det är nästan så att jag aldrig vill gå upp igen bara för att förskona mig från den här situationen igen.
palleparling: Det är möjligt, jag har ärligt talat ingen aning. Det enda jag vet är att jag har oerhört svårt att se att vi från ingenstans skulle frångå redan uppkört spår och börja agentvärva nordamerikaner från ECHL (som väl är en riktig skitliga, så vitt jag förstått?) bara för att försöka vaska fram SPETS. Det kräver scouting och det saknas det resurser för. Vi verkar i ett land som levererar talanger löpande hela, hela tiden. Hur man än vrider och vänder på det så är dessa spelare billigare än att plocka hit någon som producerar bra i ECHL men har för dålig skridskoåkning för AHL.
Om man tittar på de fem lag som placerade sig högst i PP-ligan i år (vårt främsta sorgebarn) så är det bara tvåan VIK som representerades av flertalet nordamerikaner. Ettan AIS och trean AIK inga alls. BIK ingen och LIF har bara Montpetit. Med andra ord: det går! Även om jag också saknar den där känslan av att få in en nordamerikan och känna de där förväntningarna över att man inte riktigt vet vad man får. Det är spännande.
Vi får helt enkelt se. Många av de där spelarna går ju genom andra europeiska ligor, exempelvis den norska, för att ta sig hit sen. Men det kräver ju sin scouting också med tanke på vilken genombrun nivå den ligan håller. Jag såg nu att Frisk Asker slutade trea i år. De är det sämsta laget jag sett Timrå IK möta sen man mötte supporterlaget omkring 2006 och Jimmy Hamrin gjorde mål på straff.
Jag säger självklart inte kategoriskt nej till nordamerikaner eller andra utländska spelare men om det är vad många av er drömmer om så är risken överhängande att ni kommer känna besvikelse framåt höstkanten när säsongen drar igång.
Knylan: vad jag vet så tjänar man frukansvärt lite i AHL bara. En medellön i AHL ligger lägre än Hallin hade (iaf förra säsongen). Och för att då inte tala om ECHL? Det är väldigt billiga spelare som kommer därifrån. Det skulle vi ha råd med om vi nu lyckats haft Hallin och Molinder på kontrakt 3 säsonger efter degraderingen. Deras löner är ganska dyra i allsvenskt mått mätt.
Oavsett vad, huvudsaken är att vi hittar spelare som kan ta oss till nästa nivå. Influenser utifrån som kan lyfta befintlig trupp. Däremot har jag oerhört svårt att se att dessa influenser kommer att bli nordamerikanska spelare, åtminstone tills kommande säsong. Det kommer helt enkelt inte att bli så, av ekonomiska orsaker, och oddsen för att hitta en nordamerikan som vi dessutom kan bygga laget kring i ett flerårigt perspektiv känns små.
Det TIK sysslar med just nu är väl att sätta någon form av grund som på sikt ska göra laget slagkraftigt på riktigt, vilket innebär att vi i framtiden ska vara ett lag där även fjärdekedjan ska vara bättre än alla andra fjärdekedjor i ligan. Det är klart att det hade varit kul att ha en Mitch Wahl i truppen som gör 27 mål men jag har svårt att se Timrå IK värva den typen av spelare i dagsläget. Det går att bygga ett lag utan att behöva plocka dåligt scoutade ECHL-kanadicker, det är AIK ett bra bevis på.
Diskussionen kan så klart föras, men jag skulle bli mycket överraskad om vi värvar något dylikt i år. Vi har för små ekonomiska marginaler för att kunna unna oss en "stjärnvärvning" som gör en säsong för att sedan dansa vidare uppåt i systemet. Om man nu lyckas, annars blir det jävligt dyrt. Men det behöver man väl inte förklara närmare när det kommer till Timrå IK med de sista sex åren i färskt närminne.
Det finns säkert motsatsexempel men vi kan ju titta på Asplöven som hade det jävligt kul med Lagacé och Henrion förra året, åtminstone producerade de mycket poäng. Laget däremot, det placerade sig tre poäng från kvalserien och i år så åker de ur HA och har en ekonomi körd i botten.
Skillnaden mellan att värva svenskt och då i huvudsak nordamerikanskt är att det finns en pay off i att förädla svenska spelare. Plockar vi in någon som kört fast i SHL och får denne att blomstra för att sedan återgå till SHL säsongen efter så gör det oss intressanta för andra spelare i samma sits. Detta utan att behöva ta någon större ekonomisk risk. Jag vet inte hur många ECHL-spelare som sitter och sneglar åt specifikt Oskarshamn i dagsläget, men de är nog inte så många.