1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 605802 inlägg · 6213 ämnen
« · 1739453 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
hubbenorlen: Sundsvall spelar lika tråkigt som mot oss.

Jåkkinen: Var deras resa än slutar så färdas dom dit i snigeltempo. Herregud vad tråkigt det är att titta på.

Bobbs match visas på tv just nu, kul o se när de blir av med sin plats i AS.

Sv: Silly Season 2016/2017
Kevin O Shea: Om Olofsson och Possler sticker så ska du se att Modoliderna försöka norpa Dahlen Jr och Elias P.

Överlag så tycker jag att det är på tok för stor rörlighet på spelarmarknaden nu för tiden. Som supporter av ett visst lag vill man ju känna igen truppen och kanske ha några favoriter man identifierar sig lite extra med. Hur kul är det då att se dem i värsta konkurrenten säsongen efter?

Det var bättre förr! Ju förr ju bättre...

Knylan: Man skulle kanske kunna tänka sig att laget som vinner HA och i detta fallet sedan även en 'play-in' serie mot HA-tvåan i alla fall får hemmaplansfördel mot sista laget i SHL?

Jåkkinen: Ja det kan man ju, och jag kan inte riktigt se felet med det. Det bästa laget ska ju spela i den bästa serien, så krass får man väl ändå vara. Sen finns det ju då de andra frågorna, hur man då ska kunna skapa sig möjlighet att sportsligt bli bättre i en liga som får så mycket mindre pengar.

Malmö var ju helt uträknade flera gånger förra året, de tog sig vidare från Meca bara på grund av de extrapinnar de fick innan. Sen hade man rätt spelare i slutet, och det behövde ju inte handla om importer utan en sån som tex Björn Svensson var ju helt otroligt bra. Men det handlade ju om de där små marginalerna till slut, och att hantera slutspelshockey.

Jag har också svårt att se att Leksand löser detta, av den anledning som du nämner. När de inte är med så är de fullständigt utspelade. Det lägger jag dock på deras eget konto, sådär usla har de varit hela säsongen. Se bara på våra matcher mot dem, de fixar ju inte vissa lag som spelar i högt tempo. Men då hade de ju någon annan kompetens som ändå vann matcherna mot oss, vilket är samma kompetens som man fått skymta flera gånger under säsongsavslutningen. Bra målvaktsspel och täta defensivt, sen helt kliniska när de får chanser. Med andra ord så är det nog mer ett kvitto på Leksand än på HA i stort.

Systemet i sig är nog bäst för hockeyn i och med att det är mer rättvist. Men det är (nog) sämre för oss HA-lag i egenskap av att på rus ta sig upp till SHL. Drömmen kommer ju dock alltid att finnas kvar så länge det går att ta sig upp.

Gorkyman: En rätt så rolig grej var att jag tipsade Nubben om Bromé och Jacob Dahlström (spelat i Danmark den här säsongen) inför den här säsongen och båda har stått för ett litet genombrott den här säsongen. Så jag snackade med Nubben häromdagen om de två spelarna och han sa att han ska ta med dom till "sitt bord".

Knylan: Man kan nog konstatera redan nu att bäst av 7 är svårare än kvalserien? Håller Malmö som ett undantag pga deras spelarbudget när de gick upp. Visst, Lif har lyckats 2 matcher mot Modo nu men att lyckas 4 gånger när man är så utspelade håller jag som en omöjlighet. Var det Finland som har kört detta system och inget lag lyckades ta klivet upp? Vet inte vilket system som är bäst för hockeyn dock.

Jag lovar att om vi fortsätter att jobba systematiskt och enträget så kommer vi närma oss allt mer. Genom att vara med längre under säsongerna så skapar man sig också förutsättningar inför kommande säsong. Och med successiva framgångar så kommer också intresset att öka.

Men ja, när vi sitter där och har förlorat direktkvalet för femte året i rad så kommer jag nog också att börja skrika om direkt uppflyttning eller att systemet bör göras om för att gynna oss. Om det nu blir så, det är alldeles för tidigt att kunna dra några slutsatser kring hur nuvarande system utvecklas på sikt.

jokklas: Frågan är ju återigen vad diskussionen handlar om. Handlar den nu om att vi bara har Timrå IKs/valfritt HA-lags enklaste framför ögonen, eller kan det verkligen sitta så mycket folk med så mycket kött på benen att idén om direkt upp-/nedflytt på riktigt är en bra idé? Jag kan inte se det, och då har jag noll koll på kostnader mer än de som nämns i debatten.

Så, istället för att då göra det hela i mesta mån sportsligt rättvist så ska man istället försöka att snåra till det ännu mer när det gäller fallskärmar med mera? Varför ska en klubb som träffar alla rätt ett år (Tingsryd) få en räkmacka upp i SHL? De själva ville ju inte ens gå upp eftersom de på inget sätt skulle fixa en tillvaro i den serien, vilket då i sin tur gör att de endera får bli en slagpåse som sätter 20 juniorer på isen en hel säsong (och håvar in 24 sköna miljoner som de kan suga på i HA året efter) eller att de gör ett tappert försök att undvika sistaplatsen (och direkt degradering efter 52 matcher) med allt vad det innebär.

Jag kan för övrigt inte begripa heller varför just fotbollens system är så attraktivt. Ur någon ideologisk synvinkel, absolut, det kittlar lite i någon gammal Åshöjdstarm att en klubb som BP kan tävla i samma liga om AIK. Men jag vettefan vad det egentligen bidrar till.

Kevin O Shea: Olofsson är från Ö-vik och egen produkt och tung att tappa såklart. Possler är från Stockholms trakten och det är väl inte konstigt om han vill flytta hem till sina rötter igen.

OlliJanne:

Lite oförskämt att inte räkna upp Filppula och Thomas, dom leder laget nu i kvalet och är en stor bidragande orsak till att VO går så bra. Sedan har spelare som Dwyer bidragit med hårt jobb och är en riktigt laglojal spelare. De flopparna vi haft är ju Butler som inte levt upp till förväntningarna samt Lappy och Wilson som skeppades under säsong.

Visst jag håller med dig att man vill se ett lag med lokala produkter, och sedan kan man krydda med spets som t.ex Filppula, Thomas, Welch. Men det är svårt när våra unga drar när det är dags att vara de som leder och drar laget.

Nej Emil vann inte interna poängligan, det gjorde Victor Olofsson. Men Emil har nog varit den jämnaste och bästa spelaren sett över hela säsongen. Kan han ta ytterligare ett kliv till nästa säsong så kommer han vara en riktigt bra center i SHL.

OlliJanne: ...och Olofsson och Possler försvinner till andra SHL-lag nästa säsong :-)
så var det med det hemvävda!

Sputnik: Ja apropå det här med transingar eller inte... personligen kan jag tänka mig att man plockar in max 2 stycken och att dessa då ska vara bland våra bästa spelare och tillföra spets i framför allt offensiven och PP. Det här med att bygga ett lag med 7-8 transingar, 3-4 finnar och sedan ytterligare 2-3 europeiska spelare känns ju som något köpelagen i söder kan hålla på med. Inte för att jag håller på Modoliderna men till nästa säsong tycker jag de ska se sig lite i spegeln och fråga sig om de verkligen vill vara samma främlingslegion som Växjö. Så kåt på guld och framgångar får man inte vara att man tappar sin egen identitet. Just därför är det kul att se att det är Carl Grundström, Viktor Olofsson, Gustav Possler samt TIK "lånen" Emil och Ludde som är deras främsta spelare i dessa matcher när det gäller som mest. Stämmer det förresten att Emil vann modolidernas poängliga i grundserien?

Knylan: Fast den degraderade SHL-klubben kan väl även vid direktnerflyttning (eller nerflyttning via kvalserie eller vad som helst) även fortsatt få "fallskärm" för att klara en omställning? Om man dessutom jämnar fördelningen av pengar något blir inte heller rädslan lika stor att åka ur.
Skulle nästa kunna tänka mig en 2-stegs fallskärm där år ett ger mest, år 2 typ 1/3 av beloppet. Sedan bör man då vara omställda helt för HA till år tre på "egna ben".

Sputnik: Asplövens Jonas Berglund är väl inte helt fel, lite storlek oxå.

Sedan gillar jag Mathias Brome oxå, bra speed, hygglig poänggörare och ligger bra i +/-

Patrik Källstr: Skönt va? Tänk att ni lyckades göra 1 mål färre än oss över 52 seriematcher, strongt.

Patrik Källstr: Haha, det verkar ju inte vara beroende av hemmamål heller. Tycker mig se tröjlösa personer varenda gång man ser bilder från FC. Har aldrig besökt arenan dagtid men jag kan ge mig fan att det glider runt någon utan tröja i katabomberna även då.

Knylan: Man blir varm av att fira så många mål. Något Timrå fans inte har nån erfarenhet av ;)

sargad: Daniel Enestubbe skrev en text också.

Det är märkligt att en diskussion dykt upp om direkt upp- och nedflytt nu, efter alla dessa år. Jag kan inte förstå vad det skulle tillföra mer än risken att fullständigt slå ut klubbar som hamnar där i gränslandet. Jag har också, precis som Enestubbe skriver, svårt att se ett mer sportsligt upplägg än som det är nu. Hur sportsligt är det egentligen att AIK skulle ta KHKs plats nu, med den serien i färskt närminne? Vinsten att vinna HA skulle ju i stort sett vara 24 miljoner, lika stor som nitlotten att sluta sist i SHL. Den degraderade SHL-klubb som fixar det, efter att bara ha haft 26 hemmamatcher, skulle jag applådera.

Knylan: Varför ska man annars köpa gymkort ?

Jag begriper inte riktigt hur det här med att ta av sig tröjan fortfarande kan vara en grej i Modoklacken. Slår aldrig fel, mycket märkligt.

Knylan: Jag är nog ganska osammanhängande själv till o från 😀
Men han säger, så här är det... och då ger han uttryck för att ha järnkoll på hur mycket Västerås debatterades säsongen 97-98, Väsby i mitten på 80-talet kontra Karlskrona idag. Han må har rätt men resonemanget verkar inte bygga på fakta.
Har inte läst honom förut så det kan väl vara som du säger att man lär känna hans stil.

Knylan: Nu skall det tilläggas att jag är utav den skaran att det inte spelar någon roll vilken nationalitet vi har på spelarna i våran rödvita dress. Så länge dom producerar/passar in i lagbygget och faller inom ramen för våran budget så är jag nöjd. Jag ville bara skjuta till lite lite i diskutionen om Transatlantiskt. :)

sargad: Det har han ju väldigt ofta, mycket av den anledning som du nämner. Han är ju nästan sjukligt rationell i allt han skriver, styrs inte överhuvudtaget av känsloargument utan ser bara på saker som de är. Så uppfattar jag honom i alla fall. Sen så krävs det väl att man läser honom ett tag för att lära känna hans stil, men det är ju intressant vad du ser som osammanhängande och ologiskt?

Det finns oavsett vad ingen hockeyskribent i Sverige med bättre övergripande koll i alla fall, kanske allra främst på europeisk ishockey. I min värld så finns det ingen som har förmågan att vidga perspektiven så mycket som Robert Pettersson.

Knylan: Har den däringa Peterson blivit mejlbombad av ilskna, otrevliga fans? Varför skulle han annars ha en så aggressiv taggarna-ut attityd i sin text.
Jag tycker att hans argumenterande känns osammanhängande och ologisk.

Av MoDo och Leksand föredrar jag faktiskt MoDo. Har just ingenting emot någon av lagen. Kvartsfinalserien 2007 svider fortfarande lite samt även Kvalserien 2013, men det är nog allt. För MoDo har jag känt vissa sympatier sedan jag var liten på 1970-talet, så det är väl det som det handlar om. Annars är det givetvis Timrå som gäller. Synd att vi inte kom längre i år, men det var i alla fall ett steg framåt. Jag har för övrigt inte sett en endaste match live i Malmö Arena denna säsong. Det var roligt att följa laget på väg upp i SHL (på Leksands bekostnad), men numera har jag jävligt svårt att bry mig. Dessvärre har jag det senaste året tappat mycket av mitt sportintresse, vad det nu kan bero på. Kanske är det all stimulantia, kanske är det att jag har inlett en alldeles ny karriär på en skola i Malmö, kanske är det att jag har träffat en fransyska med rolig brytning i Köpenhamn. Eller så är det en mix av alltihop, jag vet fan inte riktigt. Hur som helst känner jag en aning dåligt samvete för att jag har ett så lågt engagemang och skriver så sällan här nu för tiden. Men nu har man i alla fall talat ut lite grand. Tack för ordet.

EXPLORERSMÅLAND: Tycker sämst om Leksand och båda kan inte missa SHL.
Svårare än så är det inte.

STOPP OCH BELÄGG NU!

Vad är detta för trams?
Har vi blivit MoDoboken nu.
J-a gulligull fan...
Satt de och grät ut i sin bok när vi rasa ut och 83 miljoner lik ramla ur garderoben och när konkursen var nära och Arenaeländet och skatteskulder och fan vet allt.
Vad har de gett tillbaka till oss denna säsong?
En AC...eller en bänkvärmande Radar som inte gjorde ett rätt när han knuffade bort två friska målvakter som vi hade då!!
Sitt inte här och gråt ut på deras bekostnad.
Jag mår illa då.
I mina ögon är dom länskonkurenter och det har de alltid varit och oavsett liga.
Så SNÄLLA åker de ut så låt dom göra det.
För vi måste själva fokusera på vårat lagbygge och ekonomi och framtid.
Hur j-a svårt kan det vara?

luffaren: Heja domaren!!

RunarUp: Heja länsderby

Heja MoDo - känns konstigt.
Heja inte Leksand - känns bättre.

El Maco: Ja man tycker ju det. Med den inställningen de har nu så luktar det ju konkurs/rekonstruktion om de åker ur.

Sputnik: Det vore intressant att få veta mer om hur hela den värvningen egentligen gick till. Jag kan inte se att en klubb som framförallt SAIK plockar över en collegespelare utan att ha gjort en grundlig koll, även om spelaren i fråga lyfter låg lön. Även om han hade 15.000:- i månaden (vilket inte är otänkbart) så finns det ju andra omkostnader, minst sagt. Utrustning m.m. Det måste vara ett sånt hysteriskt gytter att sålla bland collegespelare och hittar man något intressant så är man sannolikt inte ensam. Calof pratar i texten nedan om det goda rykte som Skellefteå har bland unga spelare där borta, så i just fallet Skellefteå så kan man nog stövla in och välja det bästa bland odraftade spelare som inte anses vara nära NHL.

Vart vi sen då hamnar i intressehierarkin, det är frågan. Framförallt när det saknas möjlighet att åka över och se spelare. Det enda exemplet vi har på detta sedan degraderingen är Wade Bergman. Nu vet jag inte någonting om den värvningen, men jag tror inte att jag riskar allt för mycket om jag utgår ifrån att Nubben tog honom enbart på inrådan av någon agent. Så länge han inte kunde tänka sig att äta medhavda matlådor, låna gammal utrustning och åka kollektivt till träningarna så blir han ju en kostnadspost som på inget som helst sätt kan motiveras såhär i efterhand.

hubbenorlen: Modo har ju en ofantligt dyr arenalösning. Men får 15 miljoner av kommunen i driftbidrag också. Sen antar jag att allt utom arenadrift är skalbart. Så förutom att arenan är överdimensionerad kan så klart allt annat ställas om i Ö-vil också.

Kongo: Nu har jag iofs inte efterfrågat ett bedömande från dig huruvida mitt antagande är rimligt.
Men ok. Mitt drömscenario är att behålla stommen från i år. Vi har ett samspelt lag som är mycket bra defensivt. Ersätter man Hallin med en spelare som är en van målskytt från exempelvis ECHL så får vi en förmodad förstakedja med Dahlen plus en till, förhoppningsvis Elias, som kan producera.
Eftersom en spelare av kaliberns jag pratar från ECHL tjänar mindre än Hallin så tycker inte jag att det är en så riskabel värvning rent ekonomiskt.
Visst, han kan floppa. Men den risken är inte mindre med en svensk spelare. Och en rutinerad allsvensk spelare kostar nog lika mycket.
Lönerna är brutto.

Kongo "Vi ställer upp med 2 stycken utländska spelare, varav en är Calof som hämtades in från Collegeligan och enligt uppgift hade 15 000 i månaden under sin första säsong". Saxat ur Skelleftes bok. Det hänger ju några lustiga profiler där så man vet ju inte med sanningshalten, men Stämmer det så bevisar det ju att det går att hitta kvalitet till lågt pris.

hubbenorlen: Jag har inte tillräcklig kunskap för att säkert bedöma om ditt antagande är rimligt (lön (brutto eller netto?), prestation), men kombinationen låter som ett önsketänkande. Att Hallins lönepost försvinner räcker förhoppningsvis till att ta större delen av en minskad budget.

lungan: även 10an i shl kan vinna.

Sputnik: Håller med.

Inför fotbolls regler och vill man att säsongen ska fortsätta längre och fler ska gynnas av fler hemma matcher och få en stabilare ekonomi är det bara att införa fler grundseriematcher. Där vinnaren vinner och förloraren åker ur.

Två lag upp två lag ner och fyra får kvala. Om två platser i SHL.

Alldeles för mycket hängslen och livremmar i nuvarande hockeysystem och för höga trösklar för de som kommer underifrån.

Nu kan någon som kommer 8:a i allsvenska gå upp i SHL och nu kan någon som kommer 8:a i SHL bli svenska mästare.

Jag vill att varje serie match ska va på liv och död där en hög och jämn nivå över en helsäsong så vara det som belönas!

Sputnik: Modo har väl sagt att de högst skulle klara ett år i allsvenskan ekonomiskt och att de därför måste satsa allt på att ta sig upp direkt igen.
Låter ju lite motsägelsefullt.

NoMercy: Jag tänker mest på att det finns ett fungerande seriesystem i fotbollen med detta fenomen om att de sämsta åker ur. Dock så skulle inte som du skrev om att 1: platsen i en rak serie som innebär svenska mästare fungera i SHL. Spänningen skulle försvinna om man tog bort slutspelet och publiken skulle också försvinna. I toppfotbollen finns det dock massa extra cuper och dylikt som betyder mycket att vinna för fansen vilket gör att det inte är hela världen om serievinnaren är färdig efter en halv säsong som typ Bayer munchen. i fotbollen är det ju inte bara förstaplatsen som betyder något utan top 4 placering för europacupspel. Därför skulle man behöva kompromissa med hockeyn och SHL behåll slutspelet men ha enklare sätt att åka ur och ta sig upp igen. Hur lätt tror du Modo kommer ha att ta sig upp till SHL igen om dom åker ur? Det har väl varit på tapeten att dom har lite kass ekonomi vilket gör att dom inte kommer kunna satsa för att kunna gå upp till SHL igen. Men men det skulle vara kul att se vad Håkan Loob sa om FBK tex åkte ner i HA och skulle behöva kvala sig upp i detta system, det hade nog varit lite andra tongångar på Gotlandsorken då.

Andersson: Å som jag önskar att Bobbarna åker ur!!!!

Kongo: 10-20 i poängligan. Lön ligger rimligtvis på runt 300 000-400 000, vilket TIK bör ha råd med. Man borde ha råd med två såna spelare nu när pengar för Hallin frigjorts.
Och igen: jag säger inte att det här är en väg som klubben borde vandra. Jag bara påpekar att det inte är en ekonomisk omöjlighet som många påstår.

hubbenorlen: Vad ser du för förväntad prestation? Topp 20 HA:s poängliga? Lönebild för den spelare du vill värva? Vilken lön har TIK råd med?

Kongo: Jag tänker mig en spelare som har flera säsonger av produktion bakom sig. Som provat på AHL utan att lyckas. Det är så de allsvenska importerna brukar se ut. Många av dem anses vara lite för korta i Nordamerika men hävdar sig bättre i den svenska hocken som är mindre fysisk och bygger mer på spelintelligens.
Lite äldre och mer rutinerad.
Ungefär så.

Sputnik: Märkligt. AIK-Klaskrona färdigspelad då det återstår minst 2 matcher mellan Modo-Läxan. Vem hade förutspått de för 4-5 dagar sedan? Nåväl, Modo har väl lärt sig sin Läxa nu och städar av tröttkörda och halvskadade masar som de gjorde i match 1 och 2.

Utgången av AIK-Klaskrona är som flera redan påpekat sötsur. Sött att ett lag som(troligtvis) inte har muskler och uthållighet för att överleva i högsta serien i mer än ett par år finns där redo att petas ner. Surt för att en förening som gjort en imponerande omstart och har stor potential är kvar att kriga mot i AS. Det är förvisso sött med AIK ur ett bortamatchperspektiv då det för undertecknad och många andra innebär hemmamatch.
Det bästa vore väl då om Roger Melin drar, för då tror jag att AIK tappar all momentum. Har dock inte hört något om Roger

Sputnik: Och vinner man grundserien i SHL såska man vara Svenska Mästare! Eller...?

« · 1739453 · »