1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607201 inlägg · 6213 ämnen
« · 1909510 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2018-09-27
Jag hoppas fortfarande på att vi når 5000 åskådare till den här matchen. Med avslutningen på förra säsongen i gott minne och inledningen på den här så borde det kunna gå, tycker jag.

Efter hela säsongen kan vi kanske ha problem med att nå budgeterat snitt, men just nu borde det kännas intressant.

Sv: Apropå nånting...
Hassan: Ska man hålla den kvalitén på ligan så får man ju räkna med spelarflykt till våra grannländer samt England som kommer gå förbi oss status och kvalitemässigt, sen tror jag knappast draftade talanger får tillstånd att spela i en sådan liga. Det låter som korpen?

hockeyärnice: Gissar på 4000 då.

Olli Nomadinen : kan omöjligt vara vuxna män 🤔

{297}: Man kanske får köpa en lite sämre hockey då. För mig är det skitsamma om SHL är världens 3e eller 6e bästa liga. Inför ett lönetak istället för att hålla på att fjanta med stoppning i stolar och VIP-parkering.

Ibland saknar jag läktarna av plank med sand under. Ibland saknar jag när alla spelares civila yrke stod med i matchprogrammet. På Starostenko stod det "Yrke: Ishockeyspelare", på den tiden var det sjukt häftigt när alla andra var vaktmästare, elektriker, säljare osv..... Jag gick på matcherna ändå, även om vaktmästaren stod imål och elektrikern var forward.

Olli Nomadinen : hahah jag är inte en av dom som räknar alla prickar jag kollar bara på arenakartan lite då och då och tycker mig se förändringar, men somsagt hatten av till er som lägger ner tiden på det!

hockeyärnice: Men man kan inte annat än älska engagemanget hos vuxna män som sitter och räknar prickar på en arenakarta för att sia om publiksiffra. Hatten av! 😅

Olli Nomadinen : Ne precis ;)

hockeyärnice: Spännande att se publiksiffran ikväll. Man kan konstatera att prickräkning är en svår konst och ingen exakt vetenskap.

hockeyärnice: Ja alltså det är ju sällan det är tystare i NHK när det är 6000 jmft med 3500...

hockeyärnice: Kanske vore värt att sänka hörnpriserna lite..

Veteranolle: kan man få både och så är ju det bra, 3500 högljudda och 2500 som betalar biljetter och bidrar med sköna extra slantar.

tjobba: Det gjorde dom på eftermiddagen mot Växjö och kommer förhoppningsvis göra det idag också, långsidorna är välfylld redan nu och kortsidan har ett par hundra platser kvar, hörnen kommer bli svårsålda i år då priset är samma som på sektionerna i mitten, ståplats vet vi inte hur många som är sålda ännu men tror att det kommer vara välfyllt hela säsongen då sittplatsbiljetterna är dyra, köpte 2 sittplatser igår till mig och tjejen för 560 kr så förstår om folk väljer ståplats.

hockeyärnice: Det blir mycket prat om hur mycket folk det blir på varje match och det är ju viktigt när det gäller det ekonomiska. Men personligen har jag hellre 3500 högljudda riktiga supporters som går på varje match..stöttar och lever sig med och skapar ett enormt tryck i NHK än 6000 tysta medgångs supportrar.
Det får vara feltänkt från mig men jag tycker så....
Heja Timrå mot tre nya poäng i kväll !!

hockeyärnice: Delar inte riktigt den bilden och tänk på att de inte ens öppnat de översta raderna för försäljning på kortsidan än.

tjobba: Jag tycker att det ser ut att vara mer sålda nu än vad det var mot Växjö vid samma tidpunkt på dagen, många kommer köpa under dagen och framförallt på plats så är inte ett dugg orolig att det blir mindre idag, jag gissar på 4700 ikväll.

BlackBay: Nu pratar ju du om de tidiga åren på 00-talet, Arne och Ankan osv. PPV/Säsongskortet och allt va det nu hetat genom åren måste väl ändå ha funnits från någonstans där i mitten av 00-talet, så fenomenet är ju inte dagsfärskt direkt. Alla matcher har gått att se väldigt länge. Men det stämde som du säger, var vi huvudmatch så föll det bort stora åskådarskaror.

Gällande ”marginalåskådare” så finns det väl i stort sett inget man ska bry sig mindre om. Målet är ju att ha en sittplatssektion som till 99% fylls av säsongskortsinnehavare. Folk skiter i om vi gjort en Luleå och plöjt in 50 millar i ljud och ljus eller inte, de vill gå och kolla på något kul.

BlackBay: Torde bli en klart sämre siffra än mot Växjö i kväll. När jag nyss kollade gröna prickar så undrar jag om vi ens kommer upp i 3500?

BlackBay: Vad vi behöver nu är en HYPE!!! Typ Zäta flyttar hem och får ordning på ryggen så pass att han kan spela säsongen ut. Det kanske eventuellt skulle få några "marginal åskådare" till kapellet.

Knylan: Du glömmer det största problemet till publiksiffrorna. ALLA matcher sänds numera på teven och folk blir därmed lata och snåla.
På det fantastiska 00-talet sändes EN match per omgång på dåvarande Canal+, och dom gångerna det föll in att dom visade Timrås match försvann genast ca 1000 personer från läktaren.
Det är just därför det är så viktigt idag att locka marginalåskådaren med häftiga kringarrangemang, schyssta ljud och ljus-shower med ny mediakub mm.

Olli Nomadinen : Edit: Inte 80-talet utan 90-talet

Mer sammanhangsorientering: Det var matcher på 80-talet, i dåvarande div 1 norra, som NSK i 2:an hade mer folk på läktarna än Timrå och Sundsvall t i l l s a m m a n s

Och appropå dåliga publiksiffror, allt är relativt. Pantern hade 273 pers, tvåhundrasjuttiotre, igår mot Oskarshamn. Sug på den.
Matchen då? Den vann Pantern med 4-2. Landets hockeybossar måste verkligen älska Pantern...

Knylan: Nä jag hävdar ju med en dåres envishet att minnet är selektivt hos folk, vi avslutade knappast senaste elitseriesäsongen med sprakande publiksiffror.

Nu är vi tillbaka efter ett sällsynt lyckosamt och roligt kval i våras men en fluga gör ingen sommar. Vi håller fortfarande på att resa oss ur askan, både som förening och publikt. Vi är inte på långa vägar framme än och det speglar intresset hos den s.k marginalpubliken väldigt tydligt.

Vi som blöder för laget vill gärna tro att gemene man, i tusental och åter tusental, här i regionen bara suttit och väntat på chansen att få se SHL-hockey men det funkar inte riktigt så. Det tar sin tid att restaurera ett skadat varumärke.

Olli Nomadinen : Precis, och det känns väl lite som att det där fantiserandet tagit sig lite väl stora proportioner. Skulle man få sin verklighetsbeskrivning av Sydkraft/Eon Arena mellan åren 2003-2009 från supporterhåll så vore det lätt att tro att publiksiffror mellan 5500-6000 var standard och att alla var lyckliga och glada. Att varje match såg ut som i youtubeklippen från slutspelsserierna mot DIF/Modo/HV. Det fanns en vardag även då, plus att situationen var en helt annan. Topptippat lag, nybyggd arena, och så vidare. En annan tid.

Positivt att folk har höga förväntningar men att låta rösten gå upp i falsett över låga siffror (jämfört med för 10-15 år sedan) såhär i inledningen känns väl lite destruktivt sett till den allmänna bilden av vad som ÄR en bra publiksiffra. I omgång fyra för exakt två år sedan slog vi Pantern hemma med 7-1 inför 2571 betalande åskådare. För exakt ett år sedan slog vi Almtuna hemma, 2526 pers såg på. Det är inte direkt så att vi skiter ur oss 3000 åskådare ur någon SHL-kista hur som helst. Var ska dessa helt plötsligt komma ifrån? Är det något vi medelpadingar är erkänt bra på så är det ju trots allt dåliga publiksiffror.

Jag vågar inte tro annat än att budgeteringen på 3500 åskådare kommer att framstå som lite väl försiktig när säsongen är till ända, men med tanke på att man i budgetskissandet torskat två utsålda hemmaderbyn sen senast vi var uppe så är det nog klokt. Baserat på de första tre omgångarna så verkar Nubben trots allt hittat vad som går att likna vid ett dynamiskt lag, om han då lyckats med det utifrån en budgetering på 3500 åskådare så är det väl bara att börja drömma om det är så att vi stabiliserar oss på ett snitt betydligt högre än det under säsongens gång.

Tikkare: Med ett efternamn som förpliktigar.....två Svedberg i laget. Då kan det inte gå fel 🙂

Puckat: vilket jävla monster. 204 cm🙄 Honom ska vi ha!👌💪

Sv: Timrå IK - Färjestad BK 2018-09-27
Hälge: 4869 blir det.! Bara halvdåligt.

Puckat: Hehe missade att du var före mellan allt annat snack. 🙂

Se så Nubben droppar denna igen. Fick inget kontrakt med Calgary som han hade tryout med.

Knylan: Så är det. Har man budgeterar med 3500 och hade ca 4300 senast så är det knappt 800 pers plus. Ökar vi på det i morgon är det en framgång, det är den ödmjuka verkligheten. Sen kan man tycka vad man vill om den och fantisera om gamla storhetsperioder. Men varje litet steg i rätt riktning är en framgång och vem vet, tids nog är vi där igen.

Viktor Svedberg släppt från sitt tryout-kontrakt med Calgary. Hugg Nubben!

Timråit H-sand: Så länge vi ökar siffran från premiären så är det ett stort steg i rätt riktning, inte minst symboliskt. Vi får se om det sker, man ska vara ödmjuk inför att en premiär alltid innebär några hundra pers extra. Skulle vi vinna imorgon så är det nog fler än jag själv som på riktigt börjar undra vad det egentligen finns för kapacitet i det här laget, det kommer synas i publiksiffrorna.

Skall utföra ett jobb åt en kille som är inblandad i Timrå-aktien, han sa att intresset var stort. Hoppas det stämmer 👍

Timrå IK - Färjestad BK 2018-09-27
Dags för match igen då.

Om det blir färre än 5000 åskådare till denna match så är det riktigt dåligt.

Olli Nomadinen : Ser väl inte så jättebra ut tycker jag. Kollade för några timmar sen o räknade lite snabbt antal lediga sittplatser då o det var ungefär 1300 eller snarare närmare 1400 lediga.
Bör väl förhoppningsvis vara i alla fall runt 2500 sålda då. Måste väl ändå komma mer nu än vad det var mot Växjö!!!
Om inte så är det underbetyg...😈!

Nån som vet hur många biljetter som är sålda inför i morgon?

Perreman: det tror jag du har helt rätt i men går det att påverka allt det där?

Det är klart att storstadsklubbarna ska finnas i högsta ligan. När AIK mötte Modo igår så var det över 6000 pers på läktaren, då är AIK bara Stockholms andra bästa hockeylag. Det är mer än när Linköping mötte Växjö, mer än när Brynäs mötte Frölunda och mer än Luleå mötte Örebro. Hur ska SHL locka till sig spelare OCH vara lönsamma om hockeyn inte spelas där köpkraften finns? Att Timrå förtjänar att spela i högsta ligan, det är ju både en sportslig fråga och en ekonomisk.

{297}: Problemet med stängd liga, om vi nu förutsätter att det är största orosmolnet, är att det inte bara slår mot LAGEN som står utanför. Vi lär se någon form av styrning mot att det är storstäderna hockeyn ska finnas i, eftersom det är där köpkraften finns. Dessutom tror jag själv att det i det långa loppet kommer slå mot intresset, framför allt hos de som inte bor i närheten av dessa platser. Det lär i sin tur leda till färre aktiva spelare och därmed sämre bredd för svensk hockey.

för 7 timmar sedan
@Kalle-Camp: Enligt nubben ska en back presenteras inom kort. Troligtvis Jalasvaara som det ryktats om. Samtidigt är han nöjd med vad han sett av Printz hittills, så det kanske är en förlängning att vänta där.
Share
Jennifer Engström, Mittmedia

Hassan: Det är klart att SHL måste kunna ta till sig av kritik och jag tycker det där interna brevet pekar på ett stelt och hierarkiskt styre. Jag fattar dock inte riktigt vad man demonstrerar mot. Är en stängd liga önskvärd? Nä knappast någon som följer hockeyn lär tycka det. Samtidigt är det ju en ond spiral:

Klubbarna behöver stora ekonomiska medel för att kunna konkurrera med spelarlönerna i Europa.

SHL skriver avtal med Cmore och får pengarna. Produktionen blir lite plastigare, arenorna lite mindre skitiga, lite godare bullar i kioskerna osv.

Klubbarna lägger upp 3-5-10 årsplaner för att klara ekonomin och växa på sikt. Timrå IK har väl, som exempel, som mål att klara slutspel först om tre år och vara etablerade efter nästa år? Hur fungerar den dagliga verksamheten om man anställer ett helt kansli med marknad, försäljning, ungdomsverksamhet osv. om man får 40 mkr ena året som man måste investera omgående för att ha en chans att hänga kvar, och sen åker man ur andra året? Kolla på Karlskrona, dom gick väl -7 mkr nu året då dom åkte ut och stod länge inför konkurshot?

Alla ser till sitt. Klart Färjestad vill ha en stängd liga, dom har ju 140 mkr i kassan och det vore otänkbart, men inte omöjligt, att dom skulle åka ut. Klart det finns dom i Timrå IK som vill ha en stängd liga, nästa gång vi åker ut kanske vi konkar? Klart Modo, AIK, Leksand vill ha öppen liga, dom står ju utanför finrummet just nu.

Jag är för en öppen liga ur ett sportsligt perspektiv, alla som genomlidit ett kval vet vilka känslor som kommer fram. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv klandrar jag dock ingen som vill stänga ligan och slänga bort nyckeln eftersom det inte går att driva en hockeyklubb som andra företag. Tänk om man sa till ett åkeriföretag som omsätter 50 mkr att nästa år, då får ni minsann inte vara med på upphandlingar större än 500.000 kr, ni får säga upp 80% av era tjänstemän på kontoret och ni får bara leverera till Stöde och Ånge. Prova att lansera den idén till ett fackförbund. Det är speciella regler som gäller för en idrottsförening, det är inte konstigt att det dyker upp okonventionella förslag som tex. en stängd liga.

tjobba: "- Timrå har inga hemmamatcher mellan den 7-17 oktober och under den tiden skall montaget ske, så när Timrå möter Rögle den 18 oktober sitter den på plats."

KulltorpsOlli: trams

John Cena: Säljs SHL och Hockeyallsvenskan som en genensam produkt? Är det någon som vet detta? Om inte så kan det väl omöjligen vara Jörgen Lindgrens fel att han får mer betalt för sin produkt?

{8399}: ...ja du säger det ja Jörgen..

KulltorpsOlli: Nu är du löjlig, det måste väl ändå gå att se lite nyanserat å det hela.
Hockey är en otroligt stor del av mitt liv, jag älskar att följa SHL och även HA, både på TV och live ute på olika Arenor och jag är på intet sätt imponerad av hur SHL arbetar på alla punkter.
Däremot ser jag inte ligan som hockeymördare utan då jobbar stenhårt på att erbjuda en bra produkt både ute på arenorna och via TV.
Det SHL med Jörgen i spetsen främst har gjort är att få in mer pengar i SHL och ytterligare kommersialiserat ligan och baksidan är att kontakten med åskådarna och lyhördheten för deras åsikter och önskemål vilket är tråkigt tycker även jag.
Det finns förstås en del att göra men på det stora hela så tycker jag att SHL är en mycket bra och tidsenlig liga.

{8399}: Det är uppenbart att du inte är ngn supporter, så gå hem till ditt Jörgen..

{8399}: Men nu får du ta och ge dig. Du kommer här precis som förra gången vi snackade om SHL/TV-avtalet och du spyr ur dig samma propaganda som SHL. Varför tror du mer på dom än på supportrarna? Vad har dom gjort för att få din lojalitet?

Kritik har framförts gång på gång på gång. Via sociala medier, via media själv (intervjuer+krönikor) och till och med av klubbar i hockeyallsvenskan. Bifogar länk till det brev som AIK, Björklöven, Leksand, Modo, Södertälje och Timrå skrev på och skickade till SHL förra året. Det finns inte på kartan att SHL inte skulle veta varför folk är upprörda. Dom bryr sig helt enkelt inte.

Det känns väldigt konstigt att läsa dina inlägg. Du tar allting SHL säger och gör så bokstavligt. Och tänker så kortsiktigt. Du verkar inte kunna se skogen för alla träden. Kan du inte se den röda tråden från dom senaste åren? Det är SHLs vilja att stänga ligan. Men dom vet att dom inte bara kan göra det. Så dom försöker göra det i små steg och hitta på andra anledningar/förklaringar för varje ändring dom gör. Försök att se helheten!

Hassan: De som har kritik, oftast ståplatsfansen kanske borde ta och knåpa ned vad de vill och försöka att gemensamt stöta på genom både sina egna föreningar och direkt till SHL samt även få ut en lista i pressen.
Vad vill de, vad är problemet liksom? Vad kan få dem på ståplats skuta med nidramsor och spänna upp banderoller om hockeymördare på läktarna?

« · 1909510 · »