1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606545 inlägg · 6213 ämnen
« · 765780 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: GO TIMRÅ GO
DJ Hemp: Ha, ha, ha... Själv såg jag av misstag BP-Norrköping på TV härförleden och det var då mer Pingu än Dostojevskij..!

DJ Hemp: Inte alls för att nedvärdera ishockey men man skulle kunna likna detta med utvecklingsstörda människors förkärlek till dansband också. Att det är lite enklare etc.

Jag känner mig jävligt trött, som vanligt sent en kväll som denna. Men jag skulle gärna vilja bidra med ett inlägg i fotboll vs hockey-debatten - utan att skriva det själv denna gång. De flesta här vet redan exakt var jag står och därför nöjer jag mig nu med att kidnappa ett inlägg på patronforumet som är författat av min vän Ian (detta utan snubbens vetskap). Hur som helst skulle följande rader lika gärna kunna ha varit skrivna av DJ själv:

"Om du menar de utvecklingsstörda i Sundsvall-Timrå-regionen är detta inte så konstigt (jag är ganska allvarlig). Timrå är bästa hockeylaget och hockey är betydligt enklare att förstå och uppskatta än t ex fotboll. Många i övrigt sportointresserade kvinnor och män brukar kunna tänka sig att se hockey i alla fall. Det krävs inga förkunskaper eller något större intresse. Det tacklas och ramlas och slåss så det är underhållande oavsett om man begriper något eller inte.

Inomhushallar bidrar också med god stämning och behagligt klimat för åskådarna.

Jämför man med litteratur så är fotboll Dostojevskij och hockey Pellefant.

Det hindrar inte att jag kan uppskatta en god hockeymatch ibland..."

Tack för ordet, Ian...

Sv: Hovetresan!
Tycho: Nej, jag har inte råd med ny äkta matchtröja varje år. Varken till dig eller till mig själv. Om så vore fallet och priset så högt och utbudet är så litet så skulle jag nog betrakta detta som ett samlarobjekt att vara rädd om.
Däremot skulle jag mycket väl kunna gå till souvenirshopen och köpa en billigare tröja att "flänga runt i". Det skulle innebära att man endast behöver köpa nytt när matchdräkterna ändras, som i år t.ex. eller att man slitit ut den. Syftet, som jag ser det, är ju i första hand att visa att man är en hängiven Timråsupporter och inte att gå omkring och visa att man har råd att köpa dyra orginaltröjor.
Konsekvenserna av en sådan lösning blir: 1.Ingen vilseledande reklam för spelare som inte är kvar i klubben. 2. Samlarobjekten i tryggt förvar hemma i taket eller på väggen och som kanske till och med stiger i värde. 3. Alltid fräsch och aktuell tröja på både hemma- och bortamatcher.

Sv: Event med Wikegård
actionleif: Jag tycker att tikare.se borde t.ex en gång per säsong låta vi supportrar träffa Kenta och Micke för ett riktigt snack! Jag tror det skulle uppskattas otroligt mycket bland supportrarna. Kenta och Micke ställer nog upp på det gratis också.

actionleif: Skulle vara grymt kul. Jag är med...

LingaN: Tror oxo att dessa herrar skulle dra mer än Wikegård här hemmavid.

-Gurra-: En träff med Kenta och Micke vore perfekt! Mycket bra idé där! Vore kul om det kunde ordnas.

ernie eagle: OK, 40000-50000 kronor har nämts här. Men det är väl ändå den taxa Wikegård har mot ett företag om han gör ett jobb. Kan man inte nå Niklas och låta utgångspunkten vara "fattigs supporterklubb med glödande intresse för hockey". Sedan får Niklas sätta prislappen utifrån detta. Möjligen kunde man hamna i en rimligare prisnivå då. Han kan ju alltid få göra en vinkling som de kan använda i Hockeykväll. Typ supportrarna som bär fram Timrå eller dyligt. Vi är det hetaste laget i Elitserien, utnyttja det.

ernie eagle: Ett tips är ju att samordna med Timrå IK. De har säkert en massa sponsorer som vill betala dyrt för en management-föreläsning på dagtid och när han så ändå är i stan kan han så hålla en föreläsning (Oj, så seriöst det lät...) för supportrarna av bara farten...

-Gurra-: Du kan vara lugn. Jag tänker inte ta mig vatten över huvudet. Jag har lärt mig av mina misstag och tänker inte förhasta mig.

Utan detta är bara en grogrund. Det tar långt tid att förverkliga en sådan här grej om det ens blir av.

Nu brainstormar jag bara läget lite grand.

Jag är bara lite nyfiken på hur pass stort intresset kan tänkas vara. Och det kan lika gärna bli till våren, nästa år som aldrig.

Men folk måste få en chans att suga till sig detta och fundera på saken. Just därför har jag sagt att det är bindande anmälningar som gäller ifall det nå¨gonsin blir av då jag vet hur lättvindigt folk hoppar av saker och ting i tid och otid.

Jag tänker inte utsätta mig för risken att gå back med tiotusentalskronor för en föreläsning hur mkt jag än älskar Wikegård.

Så dum är inte ens jag!

-Gurra-: Jag skulle vilja haka på din ide om en träff med våra nuvarande tränare Kenta o Micke! Vi läser ju vad de svarar media i övrigt men det skulle vara intressant om det kunde anordnas en träfftid med oss supportrar där tränarna kunde berätta lite om laget spelarna o kanske också en frågestund kunde ledas av någon supporter lämplig för saken..

Absolut inget ont om Wikegård men väl dyrt kanske..40-50000 ..

ernie eagle:
Förslaget är bra, men orealistiskt, tyvärr.

-Gurra-: Kanske därför att ernie har en förkärlek för den mannen .. och kanske för att han är väldigt duktig inom det området

-Gurra-:

Inte ska du vara så förvånad..Tänkte mer på denna fras som du skrev ditt inlägg till Magnus..

"Jag frågade vad vi skulle ha för nytta av att just Wikegård skulle hålla en föreläsning... För ett gäng TIKARE."

Själv så skulle jag tycka att det skulle vara väldigt intressant att gå på en sån föreläsning som Wikegård håller..

actionleif: Javisst, men varför just Wikegård ??. Det var det jag undrade.

Åh den som kan läsa mellan raderna har redan förstått det.

-Gurra-:Bli nu inte arg.

Jag misstänker att Earnie tänker både en, två och tre gånger innan han förverkligar detta..

Som jag ser det så är väl anledningen att man skulle vilja ha hit Wikegård att han föreläser om hockey och allt runtikring.. det är väl det TIKARE är intresserad av - Hockey?

gud: Naturligtvis inte... Åh att du ens ställer den frågan förvånar mig.

ernie eagle: Snälla!! Läs nu detta utan att bli förbannad.

Om den enda anledningen är att han är en "jävla hjälte" så tycker jag att du ska tänka över detta lite mera innan du slår igenom det.

-Gurra-: För att Wikegård är kung. En jävla hjälte helt enkelt.

-Gurra-:

Tror du att Wikegård skulle hålla ett föredrag om Djurgården??

-Gurra-: Visst kan det vara intressant... Men jag skulle hellre sätta mig och lyssna på exempelvis Lill-Kenta eller Micke Andersson, som ju kanske t.o.m. skulle ställa upp gratis på detta.

ernie eagle: Inget problem... Jag frågade vad vi skulle ha för nytta av att just Wikegård skulle hålla en föreläsning... För ett gäng TIKARE.

Förstog du frågan bättre nu ?

-Gurra-: Jag är intresserad av en föreläsning med Wikegård med har inte de ekonomiska musklerna att jag kan ta 50.000kr ur egen fick och pröjsa detta.

Därför lägger jag ut det här på HS ifall det kanske finnas några fler supportrar som är intresserade utav det här och kvitta betalningen per skalle.

Ser du nåt problem med det eller?

-Gurra-: Nytta o nytta....är ju intressant tycker då jag iallafall...Sedan är det ju naturligtvis upp till var o en...

ernie eagle: Vad skulle vi ha för nytta av detta då ???

ernie eagle: Det bästa i sådana fall vore väl att förelägga en föreläsning i nära eller direkt anslutning till en lönning så att folk har pengar.

Skulle tippa på att vi nog hamnar någostans i runda slängar på 695-795kr för en sådan här grej per skalle med mat, dryck, inträdesbiljett + föreläsning.

Helg Ernest: Nu har jag fått svar på min förfrågan. Du hade rätt. Arvodet är 40000kr exklusive moms.

Kostnader för resa och logi offereras separat.

Det skulle innebära att vi landar på en 50000kr för själva föreläsningen med momsen och sedan tillkommer reseersättning och eventuellt logi.

Det betyder att krävs minst 150pers för att täcka den kostnaden.

epa: Det hela är nog förhandlingsbart. Men nej måndagarna är nog uteslutna.

ståpäls: Ja det kan Du ha rätt i periodmässigt.. o hockeymatcher slutar ibland också 0-0 efter tre per.. men det händer så mycket mer per tidsenhet..men det är ju tycke o smak. Kan bero på att jag sett ett antal riktigt tråkiga Gif-matcher o blivit för frusen o påverkad av det.

Och förmodligen inte på en helg heller då han prioriterar sin familj nu för tiden.

ernie eagle: Det får ju inte vara på en måndagsmatch i så fall.

htikare: Det där låter som nattens resultat från NHL...

RocknRolf2: men fotboll ä´la änna tråkigt...ofta blir det 0-0 0-1 1-0 o resten.. bara 90 m spring fram o tillbaka...

Helg Ernest: Då får man väl söka sponsring i sådana fall och göra insamlingar samt ha bindande anmälningar.

Vi får se hur vi går till väga om det hela aktualiseras.

andyo: Om GIF klarar ett kontrakt i bottenstrid har jag grym puls likväl som jag har det om Timrå gör det.

andyo: Japp, elitserien har högre status i hockeyvärlden än allsvenskan i fotbollsvärlden... vilket beror på att fotbollen är så oändligt mkt större - tänk dig en hockeyvärld med typ 10 nhl och ett globalt upptagningsområde.

Och Jönsson/Larsson är meningslöst att jämföra, det var just min poäng.

RocknRolf2: Och du har väl ingen grym puls OM Giffarna hade klarat kontraktet en säsong och kan sämst bli 10 och bäst 8'a i en allsvensk tabell?

RocknRolf2: Skillnaden är väl att t.ex. Anton Strålman inte åker över atlanten om han inte får spela i NHL, utan hamnar i AHL. Då skulle han aldrig åka över.

Det finns inte många allsvenska fotbollsspelare som inte skulle tveka att åka till nått mittenlag i holland, norge eller belgien om de så fick. Allsvenskan vill inte så många spela i.

Kenny Jönsson utsågs till OS bästa back: Var Henrik Larsson världens bästa anfallare i årets VM? Var han ens ordinarie anfallare i Barcelona om de hade alla sina forwards tillgängliga? Spelade Kenny Jönsson i en 3'e, 4'e femma eller rent ut sagt i AHL innan han gick till Rögle?

Verkligen skönt att vårat målvaktsstrul är över...

www.hockeyligan.se/nyheter.php?nid=9498

Bragd-Birger: Nope, meningslöst är det absolut inte, det har jag inte sagt. Särskilt i början är det spännande innan man vet riktigt vart laget står.

...men jag har ju inte grym puls när slutspel är klart sedan länge och vi möter Mora borta i FM matsson, även om där är "världstjärnor" på plats.

RocknRolf2: Nja, det är som om Larsson skulle spelat i Åtvidaberg. Men ok.
SM-guld i hockey har garanterat större betydelse för spelarna än vad ett allsvenskt dito har för fotbollsspelarna. Sverige är ett u-land, om man ser på den inhemska ligans kvalitet. Paradoxalt nog är det spelarna själva som är ivrigast att med varje handling demonstrera detta.

Och sen håller jag inte riktigt med om varje matchs betydelse i fotbollsallsvenskan. För botten/toppen, visst. Men den utsmetade, klibbiga mittgeggan utkristalliseras rätt tidigt, och det är väl svårt att få den där larger-than-life-känslan när det i princip enbart är äran (eller kanske, kanske royal league...) som gäller de sista tio omgångarna.

Slutligen: visst kan man tycka att det är trist att aldrig få smälta ett resultat. Möjligen att man inte hinner med dom där essäerna och kulturella grubblerierna, men hockeyns puls är i a f för mig jävligt charmig. Det bara mal på, precis som våra rödvita hockeyhjältar.
Och inte känns det meningslöst? Inte sitter du väl blassé över en väntande förlust mot HV med fuckin' 46 omgångar kvar?

Bragd-Birger: Det g å r ja. Men min poäng är att väldigt många matcher blir tämligen urvattnade. Det är extremt i NHL men märks även här i Sverige.
Tycker personligen att det är rätt jobbigt att man aldrig hinner smälta ett resultat innan det är dags igen. Och det här med derbyn och klassiska möten osv får en annan innebörd med dagens matchande.

Minns du förresten att Timrå länge var anklagade för att vara "sämst när det gäller", såna uttryck hör man sällan i fotbollens värld. Där "gäller" det i princip hela tiden.

Men visst, nog ska det vara fler matcher och slutspel i hockey (och inte i fotboll). Är väl egentligen rätt menlöst att öht jämföra fotboll och ishockey. Äpple vs päron.

Men ändå... förutom bröderna Jönsson, och eventuellt några till så vimlar det väl inte av spelare i elitserien som inte skulle ta möjligheten att dra om de var tillräckligt bra.
Kennny Jönsson lirar i allsvenskan. Det är som om Henrik Larsson skulle lirat i Helsingborg? oj, det gör han visst. avd. menlösa jämförelser.

RocknRolf2: Jag är ingen förespråkare för fler omgångar. I likhet med de flesta skulle jag vilja ha 14 lag och 52 omgångar. Poängen i mitt inlägg är bara att det g å r att göra så i hockeyn. Folk vallfärdar i alla fall.
När fotbollen körde ett liknande upplägg (med slutspel) var publiksiffrorna jävligt låga.
Nu lever ju fotbollen på en kombination av hype och exklucitet. Få omgångar, massiv mediebevakning (med ett betydligt större allvar än vad kvaliteten förtjänar) och en stockholms-boostad klackkultur.

Vad gäller kvaliteten, och att kämpa för ett tippeliga-kontrakt jämfört med AHL-dito, så...tja. Man kan ju säga så här. Kenny Jönsson lirar i allsvenskan. Det är som om Ljungberg skulle lirat i Peking.
Om man tog bort elitserien och allsvenskan och flyttade upp de tolv bästa division-1 lagen, så skulle elitseiens kvalitet motsvara allsvenskan, globalt sett. Då skulle det också kännas lika abstrakt att gå från Rangers-Leafs till Örebro-Arlanda på Canal + som det nu är att zappa från Inter-Juventus till Häcken-Örgryte.

Vad gäller övergångar, så...tja. Visst får allsvenska klubbarna skäligt betalt (till vilken nytta?), men det är i a f helt absurt. Spelarna verkar helt ointresserade av att stanna kvar. Lockelsen att vinna SM-guld är i princip obefintlig, unika trotjänare av Mild-typen undantagen. Alla vill bort. Om inte till Italien/Spanien, så till Holland. Eller Belgien. Eller fuckin Norge. Vad som helst, bara det är bort.

Sv: Inför Modo-TIK 17/10
Red Rocker:

Hehe, man gör ju vad man kan för att hjälpa er vilsna själar som fortfarande inte fått insikt ;-)

Red Rocker: Bokar du ståplats och kommer dit så kommer man säkert ordna så du får stå i, eller i direkt närhet till klacken.

Paddan: Då kan jag alltså inte boka en ståplats och stå med mina likasinnade? eller ,, jag blir förvirrad!

Gidde: Faan du är en klippa fast du håller på fel lag fast ingen är ju perfekt...=)

Paddan: Aha.....nej då ska inte skymma dej...:)
Då är jag med.....tack för svaret...

Ann: Säg det till Roger i RixmorgonZoo, han fick inte trängas med oss timråiter i Lördags.

« · 765780 · »