1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606550 inlägg · 6213 ämnen
« · 766321 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Hur mycket/länge spelade "Strimma" i Brynäs?
Huge: Jag också. Kommer ihåg att det var köer ändå till IKEA på motorvägen. Bilana for som snorloskor i det ymniga snöfallet

Tack Dream Team. Måste ju vara beredd på fall jag springer ihop med honom på frukosten.

Natti natti

Dream Team: "Säsongen som den klassiska matchen ägde rum, med närmare 13 000 åskådare i ladan."

Jag var en av de 13000.
Oförglömligt.... :-)

Sv: GO TIMRÅ GO
Kevin O Shea:

"Jag tror inte att regelverket är något mindre knepigt i hockeyn, är inom fotbollen.
Det är väl snarare så, att det finns fler regler till ishockeyn?"

Vem har pratat om regler??

"Däremot lockas väl "marginalåskådaren" av att det händer så mycket mer på en hockeyrink än en fotbollsplan, oavsett om man begriper spelet eller inte..."

Se där nu förstår du precis vad jag menar varken mer eller mindre. Det var bara det jag försökte säga. Är inte ute efter någon fotboll vs hockey eller TIK vs GIF tävling. Vi skulle nog vinna varsinn som läget är just nu.

Ändå läge för lite ödmjukhet för oss som håller på TIK. Det var inte länge sedan det var hårda matcher mot Leijonström och CRIF. Som Giffare vet man hur fort det svänger, ifjol slog vi MFF och Elfsborg och i år......Det borde en sann TIK:are förstå också.

Helg Ernest: Här har du hela Lill Strimmas karriär (på klubbnivå) på ett bräde! Håll tillgodo!

Wifsta/Östrands IFSWE 1. division1959/60
Wifsta/Östrands IFSWE 1. division1960/61
Wifsta/Östrands IFSWE 1. division1961/62
Grums IKSWE 1. division1962/63
Brynäs IFSWE 1. division1963/64
Brynäs IFSWE 1. division1964/65
Mora IKSWE 2. division1965/66
Mora IKSWE 1. division1966/67
Mora IKSWE 1. division1967/68
Mora IKSWE 1. division1968/69
Timrå IKSWE 1. division1969/70
Timrå IKSWE 1. division1970/71
Timrå IKSWE 1. division1971/72

Strimma tog guld med Brynäs 1963/64, det stämmer korrekt. Dessutom bärgade han ett silver med samma klubb säsongen efter, 1964/65 (den säsong som Västra Frölunda IF tog sitt första SM-tecken). Med Timrå vann han ett brons säsongen 1971/72. Säsongen som den klassiska matchen ägde rum, med närmare 13 000 åskådare i ladan.

Sv: Minne från en historisk afton i Jönköping
SMÅLAND:

Tack så mycket för Din starka berättelse! Den placerade sig direkt i mitt rödvita hjärta. Oavsett vad jag anser om sporten ishockey blir jag alltid glad av att läsa historier som dessa... Forza Timrå IK! Alltid...alltid...!!!

Hur mycket/länge spelade "Strimma" i Brynäs?
Jag satt i hotellbaren på Hotell Galaxen i Borlänge.
Då kom det en kaxig "gubbe" som skröt över sitt Brynäs.
Så jag gottade mig åt deras förlust i kväll och påpekade att jag var från Timrå. Det enda motargument han kunde komma på var just att Lillstrimma vart fostrad i Brynäs. Vilket jag förnekade bestämt.
Jag visste inte ens om att han spelat i den skitklubben.
Sprang genast upp på rummet till datorn och kollade Historian på Tikare, men där kunde jag bara konstatera att Strimma tagit SM-Guld med Brynäs 1964, vilket jag var 5 år då. Så det är nog inte så underligt att man inte har pail.
Jag ser du är online Dream Team, så du kan väll slå upp detta åt mig?

Sv: Supportermatchen
Norden_AN: Jag svarar i denna riktiga tråd :)

Vi har inte fått något datum för matchen än .. kommer nog när som helst

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2006-10-14
Är det någon från Njurunda/Kvissleby som ska ta bilen in till navet på lördagmorgon?

Minne från en historisk afton i Jönköping
Kära vänner jag har ännu inte fått tillbaka rösten sedan i måndags..
den skanderar väl fortfarande i Kinnarps Arena...!!
Mina händer ömmar forfarande sedan nästan slog sönder
händerna i reklamskyltarna i tredje perioden...!!
När jag kom till Kinnarps Arenan i måndags med mina två
barn och en kompis till dem så såg jag ingen med Timråtröja..
Vi gick till ståplats K,men där var det fullt av massa barn??
Vi gick vidare till ståplats H och på vägen dit välkomnades jag
av en man som sa:ÄNTLIGEN EN MED TIMRÅTRÖJA!!!!!
Hade en flagga med mig som jag gjort på jobbet,men den tog
vakterna ifrån mig det var en påk:(....nåväl,väl nere i bortaburen
så kom det ytterligare 8 personer med Timråanknytning,saknade
TIK031 o TIK013,men....i två perioder fick vi se Timrå förnedras..
HV71 tryckte på som bara den och när man inför tredje perioden
fick höra på toaletten hur dåliga Timrå IK var,de var ju serieledare,men
jag sa till min kollega när tredje börjat att ett mål för Timrå IK då
vänder det och mycket riktigt.......det var en av de häarligaste
upplevelser"LIVE" som jag upplevt.....3 mål på 3 minuter och
att blott 10-15 st Timrå IK anhängare kan tysta en hela Arena med
6998 pers.....vi förvandlades till galningar och sjöng och skrek
så att det ekade i hela hallen....jag ryser bara jag tänker på det..
0-2 blev 5-2.......vi var inte många,men vi bar fram vårat lag
till framgång(Tack alla ni som kom),den 22/1 vill jag se fler!
Nä.....det var en sagolik afton i Kinnarps Arena jag ALDRIG
kommer att glömma....tycker synd om er som gick miste om den..
glädjetårarna rann nedför mina kinder hela vägen hem......synd
bara att HV71 suppotarna slängde petflaskor på oss efter matchen
och där man gick i sin ensamhet till bilen blev hånad av alla,men
mitt i allt fanns då en liten själ som inombords var stor och stark
och bäst på hockey i sverige......var så underbart när spelarna
kom fram till sarghörnan och tackade oss efter matchen och
Jonte Hedström gav oss tummen upp,sedan släcktes hallen.....

TACK TIMRÅ IK FÖR DEN HISTORISKA VÄNDNINGEN I JÖNKÖPING
DEN 9/10.......!

Älska Timrå IK i vått och torrt ALLTID!!

Lall On Lall On..

Till sist....saknade TIK031 mycket..!!!!!!!

Kerstin_k: Vilken jäkla kult-bild det grävt fram ur arkivet då i dagens pappersupplaga utav Expressen. Nubben med hår på skallen utanför Timrå Isstadion nittonhundranittiofem....wow!

"3) Kent Norberg (ny)
Alla som gillar hockey borde
skicka tack-kort till sportchefen
i Timrå. För förstakedjan han
fixat ihop, för laget han byggt
upp och för underhållningen
Sveriges bästa hockeylag bjuder på."

Wow, vilka härliga rader :)

Sv: Event med Wikegård
Lulle: Just nu står väl oddset 25.00ggr pengarna.

Lägg en slant i min mössa ;)

ernie eagle: Trodde du skaffat brud nu, kanske läge att låta Wikegård vila lite då ;)

ernie eagle: vad kan oddsen ligga på att du får igenom detta? kanske värt att spela på ;)

actionleif: Inte då. Jag har några ess i bakfickan. Och jag har inte släppt den här idén än. Nu har jag även mejlat Wikegård personligen och jag kommer bearbeta näringslivet i sinom tid.

Jag ger inte upp förrän jag undersökt alla tänkbara möjligheter. Jag skall bara ha hit karln!

ernie eagle: Tror nästan du får skippa Wikegård.. sen ser det inte så dumt ut.

Tror priset kommer dra iväg skapligt och att det blir svårt att få tillräckligt med folk för att det ska gå ihop

Talangscouten: jo men där finns NHL, ES ligger i "divisionen" under..

Redax 2: Det där lät inte som någon dum idé. Jag skulle kunna kontakta ett antal större företag i regionen såsom Anders Wiklander på Norrporten och höra mig för om hur pass intressant det låter.

Då skulle Timrås sponsorer kunna arrangera en mangament-föreläsning för sina anställda samt kunder och samarbetyspartners i Sundsvall t ex.

Sedan skulle jag kunna prata med Timrå Ik om det finns möjlighet att leasa matsalen på Sörbergeskolan där man dukar upp tacosbuffé eller pastabuffé från hockeyrestaurangen eller någon lokal cateringfirma.

Förslagsvisi anslutning till en Elitseriematch och att man har detta på lördagsmatch eller från 16-17.00 på en vardag. Man bjuder in Lill-Kenta, Micke Andersson, Sanny Lindström och Niklas Wikegård samt några andra intressanta personer som underhåller matgästerna.

Då får man betala för buffén + en öl + en matchbiljett och sedan är det bara att knata över till arenan och se matchen.

Det kanske vo5re ett smartare upplägg?

dr-nix:

Nja, spanska ligan brukar ju räknas som en av dom bästa ligorna i världen, o det gör ju Elitserien också... :-)

Men just nu skulle jag vilja jämföra oss med Chelsea!

DJ Hemp: Aha!
Det är därför som endast 1700 åskådare begriper att dom skall gå och titta på Giffarna-Falkenberg - för att det är så jävla svårt att begripa spelet, att det inte är någon idé att gå dit?
Jag tror inte att regelverket är något mindre knepigt i hockeyn, är inom fotbollen.
Det är väl snarare så, att det finns fler regler till ishockeyn?

Däremot lockas väl "marginalåskådaren" av att det händer så mycket mer på en hockeyrink än en fotbollsplan, oavsett om man begriper spelet eller inte...

Bragd-Birger: ...och Giffarna - Åtvidaberg är 'Max nalle'.

Ian: Om fotboll är litteratur är en allsvensk match Carolina Gynnings självbiografi.

Talangscouten: Valencia är nog att ta i, Ajax är nog närmare sanningen.

Efter att antagligen ha varit i chocktillstånd i två månader lyckades vår vän Kickan till slut klämma ur sig en rad om Jonte i lördags (förmodligen efter att ha tittat extra djupt i tetran):

"Jonte kommer nog att visa sig vara mest överskattad och överbetald ever när säsongen summeras"

DJ Hemp:

Nu har du hållit på o härjat på HS i flera veckor(känns det som) o total sågat hockeyn. Med att fotbollen är så mycket bättre.

Jag har inget i mot fotboll, när den spelas på hög nivå (landslag, premier leauge, spanska ligan mm ) Men jämför för f-n inte topphockey med den korpfotboll giffarna för tillfället spelar. Som om det skulle vara svårt att förstå sig på fotboll, skrattretande...

Om man vill jämföra kan man säga att TIK är som Valencia i spanska ligan, medans giffarna är, ja som giffare i korpen(superettan).

Kom tillbaka när Giffarna spelar i UEFA-cupen eller något.

JD: Ja det där undrar jag också, i det tempo som allsvenskan spelas så borde det i alla fall inte vara nått större problem att hinna uppfatta vad som händer på plan, så det måste förmodligen vara nått annat som gör det så svårt

wap.hockeysnack.com
Fast det vore kul att veta vilka förkunskaper som egentligen krävs för att kunna uppskatta en fotbollsmatch.

ståpäls: Tackar, har varit reggad i flera år men har fullt upp med det egna forumet. Läser dock HS regelbundet.

Har en "hemlig" last i att Jonte H är en stor idol!!

Ian: Välkommen till forumet herr Patronordförande. ;)

DJ Hemp: Alldeles riktig tolkning. Inser att Pellefant är väl provocerande, kunde valt kioskdeckare istället. Mozart-Flamingokvintetten....typ.

Håller på TIK och gillar hockey. No harm intended...Bara en teori om varför mindre bemedlade och annars icke sportintresserade föredrar hockey framför fotboll.

Sen finns det hockeynördar som kan allt, precis som det finns fotbollsnördar.

Hassan: Sista omg. i Kvalserien spelas den 1/4 så de slipper göra en SSK.

DJ Hemp: Det är för mig mycket imponerande att så många verkligen engagerar sig i den inhemska fotbollen här i landet. Jag menar, kvaliteten är ju rent ut sagt mycket låg med en hel del portion av tråkighet. Imponerande som sagt. För det kan ju inte vara för själva kvaliteten under matcherna precis. Det som är mest oroande är väl att Allsvenskan och neråt blir sämre för varje säsong som går. Men det är väl som vissa här antyder. Det är väl inte sexigt nog att spela i Allsvenskan. Det är fint väder i Schweiz.

Lycka till ikväll förresten! Klä dig varmt och ta nåt starkt.

DJ Hemp: Aha. Där har vi förklaringen till bilden på länken - dom hade ju ingen läslampa.

Kevin O Shea:

Vem fan har snackat om kul!? Jämförelsen avser ju att belysa att det inte krävs särskilt mycket förkunskaper för att kunna uppskatta ishockey. Många som egentligen inte är särskilt intresserade av sport väljer därför att kolla på hockey istället för att gå och se fotboll, som kräver så mycket mer av åskådaren för att kunna uppskattas. På samma sätt föredrar säkert mindre läskunniga den underhållande Pellefant framför den mer tungrodda Dostojevskij...

4 platser på denna resa har blivit avbokade så skynda och anmäl er!

Bragd-Birger: Precis - "det gröna fältets schack" - hur kul är det att titta på schack egentligen?
Nästan lika kul som att läsa Dostojevskij, förmodligen...

ståpäls: Haha ja det var ju inte mer än väntat...... Nästan så man hoppas på Tik - Skellefteå i Final då så får dom bita i det sura äpplet..... Det kanske bara handlar om att synas.-..... Kan dom vara med hela kvalserien då?

ståpäls: Och Fredrik Eriksson som diskuterades härinne i våras får går från Malmö efter trolig konflikt med tränare Bergström. Kanske ännu en spelare att ta hit och förädla ytterliggare?

Sv: Hovetresan!
Knylan: Tänk att det är så himla lätt att klaga.. Var tacksam vettja! Att önska död å ett parti för en handklapp verkar ju minst lika idiotiskt som att strunta i TV-licensen.. (hehe :)
Men men.. alla har vi våra sätt att hävda oss! Vissa genom handklapp, andra genom dödslistor. :P

Var rädd om sponsorerna! Eller det kanske är så att inga behövs?!

Ex-tikare lägger spaden på hyllan...

Knylan: Diskussionen om andelen utvecklingsstörda på hockey respektive fotboll är möjligen lite intressant. En eloge till den som kör en avhandling i det ämnet.
Hursom, det blir lätt lite Samhall över diskussionerna just om fotbollens komplicerade natur. 'Fan, det där jäääla offsajdregeln asså, jag lär mig aldrig hur den funkar', liksom. För det är väl bara den, regelmässigt, som överhuvudtaget kan ta mer än fem sekunder för den oinvigde att sätta sig in i? (Jämför med hockeyn där domare/spelare/tränare aldrig ens under en livstid blir fullärda)

Men det är klart. Sen tar det möjligen ett antal år att lära sig att förstå liknelsen mellan 'gröna fältets schack' och ett antal jönsar som snubblar runt på Ruddalen och sprider bollar på läktaren.

"Fotboll Dostojevski och hockey Pellefant" är väl ytterligare bevis på fotbollsnissarnas behov av att lägga en ton av bajsnödighet över sin sport. Det är väl just det - behovet av att se sin sport som en kulturyttring - som blir så väldigt roligt. Återigen, dessa svartklädda, tungsinta män som sitter på Vångavallen med ett tummat exemplar av Bruno K Öjers Tyngsta i rockfickan, kliandes sig i skägget. Bollen...bollen...alla vill vi...något mer...

Sune: Försök få hit honom du då..
Jag personligen lyssnar gärna på Wikegårds "dravel" och jag är villig att betala dom pengarna som Earnie har nämnt (runt 700 pix per person) och det är säkert flera med mej.Om du nu inte är det så behöver du ju inte eller hur...??Fine!! Då är det ju bara att låta bli att anmäla sitt intresse..

Sedan kan jag oxå tycka det skulle vara intressant att lyssna på Micke o Kenta ...absolut men det ena behöver ju inte utesluta det andra..

DJ Hemp: Ja du, Hemp!
Om man jämför med litteratur så skulle man kunna vända på saken och säga att: Timrå IK är Hemmingway och Gif Sundsvall är Åsa-Nisse (på sin höjd).

Helg Ernest:

Ja....eller så kan jag ställa upp för en symbolisk summa. Jag kan berätta om mina år som skrikande galning på läktaren :) Anledningen till att Ernie vill ha hit Wikegård är förstås hans förkärlek till honom...personligen anser jag att man kan hitta på bra mycket roligare saker för 50.000 spänn än att sitta och lyssna på en avdankad elitserietränare.

orion: Men är det inte lite så då? Finns det inte en sanning någonstans?

Sune: Varför inte ta hem Mats Näslund, det vore nått de. Snacka om erfarenhet. Han har ju stuga i Tynderö och mamma bor ju kvar.
Så henne lär han ju hälsa på, vipps har du trollat bort resekostnaden från Malmoe. Han har ju sina rötter i TIK, så han lär inte heller ta belalt för det heller, möjligen en symbolisk summa.

Inte alls för att nedvärdera utvecklingsstörda men man skulle kunna likna detta med ishockeymänniskors förkärlek till dansband också. Att det är lite enklare etc.

ernie eagle:

Ja varför ska vi släpa hit Wikegård för 40.000-50.000? Måste väl vara bättre att få en pratstund med herrarna som leder vårt lag isåfall. Säkert intressantare och framförallt billigare. Ska man nu ändå ta hit en utomstående så skulle jag hellre vilja ta del av exempelvis Bengt-åkes erfarenheter och upplevelser, tankar inför samt under OS istället för Wikegårds dravel. Bör ju vara bra mycket intressantare...

Sv: Hovetresan!
John K: Ärsch, köp en halsduk, det räcker.

« · 766321 · »