1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598922 inlägg · 6213 ämnen

Lakens funderingar...

Lakens funderingar...
Här kommer några synpunkter efter gårdagens tunga förlust.
Vi kan INTE gång på gång bara klaga på domaren och motståndarlaget! Vi måste även rannsaka oss själva. Timrå förlorade igår beroende på egna brister.
De två klarast lysande exemplen är EFFEKTIVITETEN och framför allt POWER-PLAY. Kanske borde Peo sätta ihop en speciell femma att användas i numerärt överläge? Är det inte bättre att ha två (skjutvilliga) backar på blålinjen, istället för, som det är nu, en back ståendes där.
Det verkar som om Timrå har svårare att möta lagen på den nedre halvan även i år. Det har så klart sina förklaringar. Lag som backar hem och sätter defensiven i första hand har Timrå svårt för. Timrå luras, genom ideliga fasthållningar och hakningar, in i deras (betydligt lägre) tempo och blir mest uttryckta i sargen. AIK:s spel igår påminde oerhört mycket om Björklövens dito förra säsongen. Kanske vore en taktik att försöka locka upp de försvarande lagen i banan, så det blir lite mer böljande spel. AIK spelade efter sina resurser och gjorde det bra.
Tabellen är fortfarande en angenäm läsning, vinner vi mot LHC och SSK så känns det som om vi hänger av bottenlagen redan nu.
Slutligen, att laget inte tackar klacken är oerhört dåligt! Oavsett om de var besvikna eller inte.

Sv: Lakens funderingar...
Laken: Då är vi tillbaka till detta återkommande dilemma: Inte klaga....
Om man inte får säga sitt och komma med åsikter, hur ska vi då bli bättre? Jag tror att PEO kan och vet, men jag tror att han behöver folk eller människor som också tycker till i denna fråga.

"Kanske borde PEO", precis så luddigt det blir om man inte har en åsikt.... Peo SKA fråga andra om råd- oavsett det är supporters eller ngn annan. laget är kluvet i två delar: Det ena som vill och har sympati för allt i och omkring planen, den andra som med sin kunskap tror sig klara allt på egen hand. Dags att rätta in sig i leden och se det som är bra med Timrå. Jag tror att en ledare som Bäckman hade lyft vårt lag till stordåd! Peo kan också men då behöver han hjälp från oss!

Bra funderingar, de är lite mer lättsmält än s.k kritik som inte har det minsta stråk av konstruktivitet över sig. Effektiviteten är inte lika stor mot de lag som drar ner tempo medvetet och kör med fasthållningar etc. som stor del i lagets totala taktik. PeO talar ju om det i sitt innan matchen snack. Det är svårt att vara motståndare i Timrå isstadion. Självklart blir inte effektiviteten lika stor då. Även om TIK blivit stabilare i år och kan sätta emot mer. Tråkhockeyn når aldrig några stora höjder. Det är fruktansvärt att se på så att t.o.m krukväxter dör har jag hört om de utsätts för det...
Tråkhockey kan man i allafall inte skylla Timrå för och det är jag evigt tacksam för.
Kanske ska man locka upp dem högre i banan för att skapa ytor.
Jag ser positivt på Timrås anfallshockey och vet att det kommer att löna sig i långa loppet. Ang powerplay effektivitet så jobbar man säkert på det och trenden kan förhoppningsvis vändas, det bör bli bättre än i fjol i.a.f. Vad gäller straffläggning så ligger det en del psykologi i det och då är det bra att ha stöttning och inte bara press på sig som spelare. Det är ju meningen att motståndarna ska känna pressen. Eller har jag fel??
Jag älskar Timrå IK och den snabba anfallshockeyn.
Nej, nu blir det fotboll på tv.

Man måste heja på Malmö idag!!

250 kg; tror du missuppfattat Bäckman. Han skulle aldrig lyssna på Dig eller någon annan. Han kör sitt eget race.
Kritik är bra och utvecklande om det är konstruktivt, åsikter får alla ha oavsett om de är luddiga eller tydliga. Lynchstämning av det egna laget är väl inte vårt jobb att skapa som supporters, gränsen för vad man uppfattar som konstruktivt- destruktivt är individuell
likaså hur mycket man tar åt sig av kritik eller vad man tål i gästboken. Att vissa vill kritisera mer än andra och vissa vill berömma, se möjligheter mer än andra får vi leva med.
Vilka ska känna pressen från publiken? Det egna laget eller motståndarna? Kravlös kärlek leder ingen vart likaså destruktiv kärlek med för höga krav. Var går gränsen?

doktorn: Jo jag har insett det, men ibland funderar jag om han inte, med tanke på laget och dess ringa ålder inte hade varit det ultimata? se vad han gör/kan göra med årets "avdankande Malmö?! Ingenting- absolut ingenting! Se vad han gjort med unga Modos lag i flera år. Han har lyckats med allt, en sån behövs i laget tycker jag. Lakens funderingar ang powerplay bevittnar en delad åsikt vad gäller spelet- eller hur?! En kombination mellan Bäckman och Peo hade varit det bästa!
Har man unga, hungriga spelare i laget behöver man en ledare som vet att så är fallet. Har man en "klackledare" vet man att det kommer att hända ngt- typ Uhlin som inte längre finns!

Sedan var gränsen går vad gäller konstruktiv resp destruktiv kritik vet ingen. Jag kräver bara stordåd av mitt lag- sedan skiter jag i resten! Jag vet att dessa mannar i laget kan så mkt mer än vad de visar! Är det då fel att kräva mer än de hittils pretserat???

250kg kärlek: Vem har sagt att man inte får klaga och komma med kritiska åsikter??? Inte jag i alla fall.
Dock måste man också söka efter brister även hos de egna laget, istället för att jämt och ständigt skylla förlusterna på domarna och motståndarlagen...
Jag skrev "Kanske borde Peo"... för att skapa en debatt angående power-play, för att höra andra supportrars uppfattning om vad som bör göras. Timrå hade INNAN gårdagsmatchen 2,5% utdelning i spel i numerärt överläge...!
En speciell power-play femma innehållande två (skottvilliga) backar på blålinjen är min lösning på problemet.

P.S. Peo tar nog inte åt sig av hjälpen här i gästboken, hur mycket vi än vill. D.S

dr Dängroth: Tack. Vi verkar ganska överrens.
Det var ju det jag skrev, att Timrå på något sätt borde försöka "locka upp" lag som AIK längre upp i banan. Detta för att kunna utnyttja vårat starka kontringsspel.
Jag vill också att Timrå ALLTID ska spela en frejdig och fartfylld anfallshockey, tyvärr är det svårt mot vissa lag som enbart går in för att dra ner på tempo, haka, slå icing o.s.v...

Laken: Det finns väldigt många, fler än jag orkar räkna upp som klagat över kritiken här i Gb:n. Däremot tycker jag att de inlägg du kommer med är mkt välkommet för att överhuvudtaget komma med någon form av konstruktiv kritik! Powerplay har aldrig varit något som laget velat känna sig vid- man tycker mer att det är skönt att få två minuters vila....

Sedan att peo inte läser och anammar det som står i Gb:n kan jag bara beklaga! Tänk er: Hur jävla bra skulle inte Timrå bli om man bara lyssnar på supportrarna och det som skrivs här....

Min lösning i detta ämne: Låt de som är vassast framåt spela i numerärt överläge! I fjol om jag inte minns helt fel fick lagets sämste spelare alldeles för mkt tid i spelet med en man mer på banan! Det verkar fortsätta även i år....

250 kg kärlek: Som sagt, titta på tabellen. Jag är nöjd med vad laget hittills presterat!
Det som verkligen är oroande är att så många TIK-supportrar börjar få alldeles för höga krav, detta är trots allt det svåra andra året i elitserien. Glöm inte det!
Det var inte länge sedan vi spelade i Allsvenskan och nu nästan kräver många supportrar enkla segrar mot AIK, Linköping, Luleå o.s.v...

Laken: Glöm inte heller att vi har ett mycket bättre lag nu än då vi spelade i Allsvenskan. Då ska man också kunna kräva mera.

Jag kräver två raka segrar mot LHC och SSK

Laken: Jag har aldrig varit mer överens med någon som skriver än nu!!! Jag håller med dig- till 100%!
Det är detta som gör att jag blir orolig. Att inte se det positiva i dagens Timrå, att inte förstå hur bra vi är, att inte glädjas med laget, att INTE skapa hetsjakt på något som inte ens finns idagen lag!
Fortsätt kämpa Timrå!

250kg kärlek: Ja, om Peo tog åt sig av våra råd här i gästboken så skulle vi nog ligga i toppen av tabellen... ; - )

En som jag inte känner igen denna säsong är Peltomaa. Han är alldeles för osynlig i matcherna jämfört med förra säsongen, då han enligt min mening var Timrås viktigaste spelare.

Laken: Åter igen kan jag inte mer än att hålla med! Min idol i Timrå är Peltomaa. Jag trodde att hans "inte att känna igen" berodde på hans skada. Men det verkar vara andra faktorer som gör att han inte går att känna igen. Ibland förefaller det som att Peo "coachar" fel. Jag ser hellre att man spelar med lagets bästa spelare just den matchen, kanske ngt som avspeglar mitt sätt att se på Bäckman.
Men jag är nöjd med Peo och alla andra, bara inte alla sitter lugnt och fint när det börjar blåsa i seglen! Jag tycker att vi fortsätter hålla i den plats vi så rättvist tagit, och undviker en massa kvaldramatik framledes! Då gäller det att INTE sitta och köpa läget, utan agera när det behövs!

« · 15546