1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

578001 inlägg · 6216 ämnen

Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20

2394027 · » Till forumet


Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Rico01: ja känslan jämfört med förra säsongen är att då kunde vi förlora matcher t o m när vi gjorde en bra insats medan årets upplaga kan rent av vinna matcher fast de gör en dålig insats (eller i a f mindre bra). Och med "bra/dålig insats" syftar jag på hur spelet ser ut över 60 minuter
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Rico01:

Dahlén - Lander - Pettersson
Wedin - Andersson - Pääjärvi
Walli - Lundin - Alvarez
Boyce - Blomqvist - Värmhed
Sjöholm.

Nått sånt.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Öndulat: Håller med men samtidigt spelade vi jämnt med Luleå på bortaplan utan Hanzl i tredje perioden. Det är ett klart avbräck, men jag tror att vi får ett relativt slagkraftigt lag ändå.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Öndulat: känns som att MPS får debutera imorgon!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Dubbeld: skönt att det var lindrigt, men 3p imorgon känns lite tuffare än innan beskedet.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik: ”"HIFK is a big club in Finland but on the ice they have underperformed for years, that's probably not the nicest environment"”

Den beskrivningen känns applicerbar på en annan viss klubb😅
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Öndulat: sense yes, difference no ;-)
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Dubbeld: På tala om...

- Hanzl drabbades av en mjukdelsskada under gårdagens match mot Luleå. Ingen vidare utredning är planerad i nuläget. Men han missar därmed med säkerhet morgondagens match mot Rögle. Vår förhoppning är att han är åter i spel mot slutet av nästa vecka.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Ifall någon undrade
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
JanneH: tror inte han räknar skott på mål utan chanser som kunde ha blivit skott på mål.

if that makes sense...
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Tom Topp: så här kommenterar Lyytinen själv spelet i SHL (ja efter en match)

"Hur tycker du att spelet i SHL verkar?
– Jag har snackat med några och de säger att det går snabbt och att det är många målchanser. Jag tycker att matchen var så, jag gillade det."

Nu kanske jag är kräsen men såg ni "många målchanser" igår? Man undrar ju hur jävla tillknäppt Liiga är i s f om han tyckte denna matchen hade många målchanser.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Vi lär ju inte få nå PP imorgon heller, möter laget som har dragit på sig minst 2 minutare
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik: Kalla mig Sherlock! ;-)
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae Han skrev så här med.

"I think when he had his good years with KalPa, they used to have the widest one (60x30)

(Lyytinen, that is)"
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: han såg ut att trivas igår iaf. Men som nån skrev här, det får bli en utvärdering efter en 5-6 matcher!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik:
"
2021-22 season KHL will abandon 'European' rink size (60x30 m). All rinks must be 60x28 m ('Finnish' size) or 60x26 m (NHL size)."

Hittade detta ovan efter en snabb googling.

Kan vara så att Joonas gynnas av den större bredden i SHL.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Håkkybåkky: Skulle velat ha specifikt tilldelad tid i pp kontra pk, egentligen först då man kan prata om förfördelning.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: Fick svar.

"60x28, which I think is the smallest in Liiga"
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: SHLs hemsida. Sedan har jag omvandlat formatet till något mer hanterbart i excel.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik: Nej på nåt sätt skulle man ju vilja få in tekniken mer i matchsituationer som gäller filmningar och eventuella klara utvisningar som domarna missar. Att en domare missar en utvisning eller att en spelare filmar till sig en utvisning kan ju vara helt avgörande för matchutgången och att bestraffa spelaren i efterhand ändrar ju inte resultatet. Samtidigt vill man ju ha flyt i matcherna och inte nån jävla 5 minuters videoconference stup i kvarten. Kanske borde man utöka coach's challenge att även omfatta utvisningssituationer.

Och för att få bättre tempo i matcherna så förbjud spelare och ledare allt detta jävla tjattrande med domaren efter varje domslut. Domsluten ska respekteras så vida man inte tycker de är så jävla fel att man måste dra en coach's challenge
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: Korrekt. Alla kvittningsutvisningar samt tid i 4-4 ska vara bortplockad. Detta visar faktiskt tid i special teams vilket är mer relevant än total utvisningstid. Som någon anmärkte på tidigare så vette jag fan hur 3-5 underläge påverkar
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Håkkybåkky: Tog en kriminellt sen cappuccino, inte ok efter 11 i Italien, och insåg att statistiken inte visar mängden tilldelad tid i pp/pk, den visar ju spenderad tid. Om vi nätar tidigt i PP:t blir alltså mängden tid väldigt liten.

Vars kom datat ifrån?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: Absolut skall kolla med honom. 👍
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Håkkybåkky: Nu när man ändå fått upp farten.. Samma bild som ovan men fördelat på Hemma/Borta. Som man kan tänka sig är det stark övervikt PP på hemmaplan i genomsnitt. Dock har vi och Malmö negativ statistik där. Att Malmö ligger på minus beror främst på deras kaosmatch mot oss när de fick typ 179 utvisningsminuter.

Nu steppar vi upp imorrn, låtsas vara Djurgårdare och skriker fan på allt. Imorrn ska vi fan ligga på plus
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Kanske foulsystem med tekning i egen zon efter varje förseelse. Då kan de ta för fler saker och hålla en jämnare nivå. För varje X antal lagfoul ger utvisning, X antal foul per spelare ger personligt matchstraff.
Då kan de även ta foul på förstärkning/filmning.
Dagens matchstraff ger samma bedömning. Matchstraff och 5 minuter.

Eller så gör det att vi helt tappar intensiteten och fysiska spelet i matcherna...
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik:
Såg just HIFKarnas självbild på sitt forum. "Vi är och ska vara en europeisk storklubb"
Kan du få honom att svara på vilken rinkstorlek HIFK använder?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Ta bort pp/bp helt och hållet. För mycket kretsar kring det och domsluten. Inför varningar och utvisningar ungefär som i fotboll fast bara att det drabbar den enskilde spelaren 5vs5 spel gäller alltid(förutom om man väljer att plocka målvakten och i förlängningen)
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: Har ju snackat en del fortsatt med den Finska sportjournalisten, jag har själv ingen koll alls på Finska ligan men han skrev så här om en anledning till att Lyytinen kanske inte riktigt levererat i HIFK.

"HIFK is a big club in Finland but on the ice they have underperformed for years, that's probably not the nicest environment"

Han var ju snarare en bra lovande back för ett gäng år sen men har tappat spelet efter sina skador och sådär.
Kanske man kan hoppas att det här blir som en nystart och att Kapanen faktiskt har rätt i att han tror spelet i SHL passar Lyytinen bättre som sagt. Även om en bra premiärmatch inte behöver betyda nånting egentligen.

En annan aspekt är ju att i Finska ligan förväntades han vara en toppback. Här blir han en breddback och förväntningarna blir där efter och han kan komma in och kanske spela mer avslappnat.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik: Vill man ha ett spel som gynnar fröjdig hockey så får man sätta en domare på läktaren, likt huvuddomaren i tennis. Tekniken finns och nyttjas ju av klubbarna, men hockeyn är för konservativ.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Håkkybåkky: Hyfsat diskussionsunderlag för experter i tidningar och övrig media, Timrå är i särklass mest förfördelade.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Håkkybåkky: Tycker att det är tragiskt med utvecklingen i Svensk hockey förstärker du får du med dig utvisningar.

Därför är jag stolt över våra Timrågrabbar att de inte sjunker så lågt utan kör på. Visst vi missar en del PPn men de kan i allafall gå ur matchen med huvudet högt.

Tycker man borde kolla över 4 domarsystemet ordentligt och värdera hur man skall bli ännu bättre på att se mer detaljer i spelets gång. För i dagsläget tycker jag inte det ger mer än innan är man hade 3 domarsystem.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Zoogin62: Can't argue with facts!
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
En uppdaterad bild över speltid i PP/PK. Fortsätter vidhålla att vi har oss själva att skylla till viss del, men nu är det på tiden att det börjar ramla in lite fler PP vår väg(sett till hur spelet har varit).
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
JonteD: Hoppas att Uffe kommer och hjälper Timrå igen som tränare på ett eller annat sätt! Älskar hans vinnarskalle och han är kunnig också! Dessutom från Östersund staden som vi ju alla älskar :)
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
sargad: Jo Wikegård träffade dom i Östersund och jag menar att Uffe är en hyfsat duktig tränare med stor erfarenhet!😇
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Pinaceae: Ja om man är en människa så gör man misstag förr eller senare!😊
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Sputnik: Ähh, det är ju Shinnimin som lärt resten av laget hur man fridyker. Fattar fortfarande inte när han lyckades hinna med kvällskurser för Americanos dock. Kanske körde via länk i vetskapen om att HA bara har en kamera?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
DenRöda:

"
Angående Lyytinen så får jag känslan att det här blir lite som Paigin förra året där han var bra första 5 matcherna och sedan ser han ut som resten av spelarna. Dvs att han kommer direkt från en annan kultur och är svårscoutad. Hoppas dock jag har fel. Såhär minns iallafall inte jag honom från finska ligan men det är väl som Kapanen säger att han passar bättre här.
"

Tänkte precis i samma banor, det är svårt att dominera i SHL då press- och försvarsspelet håller så hög klass. Jämför bara med Jonathan Pudas, även han gör ett antal misstag per match. En typ av misstag som vissa skulle klassa som grundade i övermod. Men om han inte spelar det spelet kommer han heller inte ha sin uppsida när det stämmer, svår balansgång.

Hoppas att Joonas levererar vidare men rent sannolikhetsmässigt kommer det komma "bottennapp".
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
mikenomad: Har du inte gått Läkarutbildningen? Då hade du vetat att det går en nerv från läppen ner till benen, Ja i allafall hos Shinnimin..
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Zoogin62: 4 mot 4 så ökar ju chansen för straffar ännu mer, det är väl det man vill minska, just straffavgörande. I de flesta fall tycker jag 3 v 3 är extremt underhållande.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Zoogin62: Eller varför kan det inte bli bara oavgjort? Det har ju funkat förr, jäkla påhitt bara. Kanske 10 minuter förlängning före det bara.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Synct: Varför inte bara införa 4 mot 4 som tidigare och som sagt inget sidbyte?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Hassan: Jag hade kunnat tänka mig skottklocka trots man byter tillbaks sidorna som tidigare faktiskt... Tyckte inte var speciellt kul innan och det vart inte bättre...
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Tycho: Skottklocka låter ju roligt, efter 45 sek t.e.x så kommer en domarsignal, då måste innehavande lag släppa pucken/skjuta, annars åker man på en 2:a. Annars blir det som igår, ett lag åker i 3 minuter och skapar NOLL.

Eller gör det enkelt som Hassan skriver.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Tycho: Eller bara ta tillbaka att man får fortsätta på sidan närmast egna båset… Dumt att krångla i onödan
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
JanneH: Skottklocka och att man inte får åka tillbaks på egen planhalva skulle gynna spelet(men öka lotteridelen kanske....)
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
JanneH: Tycker 3-3-spelet har varit intressant. Luleå spelar ju ut oss rätt duktigt bortsett från att dom inte skapar så många målchanser. Frölunda spelade också ut oss efter noter. Timrå måste definitivt bli smartare i denna spelform, igår tog vi en massa onödiga avslut och dumpade puckar och gav bort till motståndaren. Däremot känns det ju inte som att spelformen har fått önskad när lagen väljer att inte byta chanser med varandra utan snarare trötta ut varandra genom att aldrig ge bort pucken.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
JanneH: Det skulle vara som i brottning och det andra laget får en straff.
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
mikenomad: shinnemin har ju helium i skridskorna. Nån som vet vad som hände med Hanzl?
Låst ämne

Sv: Luleå HF - Timrå IK 2022-10-20
Shinneminge försvarar ju sig med att han reagerar helt normalt när han får en handske i ansiktet och faller handlöst. Här får Lyytinen en klubba i ansiktet. Notera det anmärkningsvärda; det ÄR möjligt att behålla skridskorna i isen och förbli ståendes trots detta
Låst ämne

2394027 · »