Aaah, nu är det äntligen här! Uppehållet med stort U, den välbehövliga paus som (åtminstonde i min hjärna) gavs närmast mytiska, helbrägdagörande egenskaper. Bara man fick en tiodagars paus från elitserien skulle allt ordna upp sig; spelare skulle återhämta sig från skador, självförtroenden stiga och trötta ben få krafterna åter.
Och nu är vi här, 3 dagar har gått och 7 återstår tills pucken ånyo är i spel. Ändå känns det inte riktigt, riktigt bra. Jag upptäcker att jag är oerhört rastlös. Kan inte koncentrera mig. Jag söker efter information med en frenesi som får en knarksugen Christer Petterson att framstå som apatisk. Minsta uttalande nagelfars, rykten förstoras…och jag ser att jag inte är ensam. Gästboken sjuder av liv, inläggen präntas ner med en glöd som inte står fjortonde-fucking-april-tvåtusen långt efter. En tröst i all bedrövelse och ytterligare ett bevis på den sannaste av sanningar: en TIK:are står aldrig ensam.
Men, vad krävs då av detta uppehåll för att man ska återfå tron på livet? Sparka Peo? DeRouville? Borsta bort chipssmulorna från Lindholms/Huss nätbrynjor?
Det förstnämnda känns lite för desperat. Peo är, bevisligen, en av landets absolut bästa hockeytränare. Hans betydelse för Timrås framgångar de senaste åren kan inte nog understrykas och för mig personligen är han en levande legend. Att ha vistats i samma ishall som denne man är det närmaste Gud jag någonsin kommit. Trots detta SKULLE jag kunna acceptera en sådan lösning, förutsatt att det på något sätt är frikopplat från Peo som person. Dvs att det inte handlade om att 'Peo måste bort', utan snarare om att 'något nytt behövs in'. Men, så länge inte något anonymt brev trillar in på TV4-sporten utgår jag från att både spelare och ledare litar till Peos förmåga att vända TIK-skutan på rätt köl. Vilket även jag gör.
DeRouville då? Om det beror på försvaret eller inte kan diskuteras, klart är i a f att Timrå släpper in en jävla massa mål. Och att DeRoo släpper en väldig massa returer. Bra första halvan av serien, mindre lyckad andra halvan. Flyt i början, otur på slutet eller helt enkelt ojämn? Fan vet, alla verkar ha olika åsikter. Kanske stirrar man sig blind på målvakten när man ser alla baklängesmål i tabellen, en bra värvning på denna position skulle dock lugna mig betydligt. Och backlinjen, månne?
Vad gäller gamla 'ledarrävar', såsom Huss/Lindholm beror väl allt på dessa herrars fysiska status. Samt om dom ens har lust förstås. Ledarkvaliteterna ör oomstridda, däremot tvivlar jag på att någon av dom är i sådan form att grillorna kan knytas på med kort varsel. Har jag fel i detta antagande skulle jag bli väldigt lugnad av att ngn av dom skrev på igen.
Övriga drömvärvningar, såsom en notorisk målspruta alternativt en Pasi-back skulle naturligtvis göra underverk för nerverna. Men…hur många kontraktslösa spelare med dessa kvaliteter finns det 'där ute' egentligen? Har Peo/Nubben några intressanta namn under behandling?
Giv mig ett svar, ett halmstrå att hänga upp min vilsna tro på...
Lindholm känns som att han ev. gör comeback i år igen. Vilket skulle hjälpa laget oerhört tror jag. Däremot Huss kan vi nog glömma, han var skadad halva säsongen och har haft stora problem med ryggen, ska till mycket om han ställer sig på isen igen på ES nivå...
Men med Lindholm i laget skulle vi få den ledare som saknas nu, dyker han upp lagom till annandagsderbyt kanske??
Pucken: Nej vi ska inte byta namn till Sundsvall IK men vakna upp och se verkligheten. Vår ”satsning” att etablera oss på övre halvan i SHL har redan strandat. Idén att locka till sig unga talanger är fin men i förlängningen så kommer ... | Läs mer
Och nu är vi här, 3 dagar har gått och 7 återstår tills pucken ånyo är i spel. Ändå känns det inte riktigt, riktigt bra. Jag upptäcker att jag är oerhört rastlös. Kan inte koncentrera mig. Jag söker efter information med en frenesi som får en knarksugen Christer Petterson att framstå som apatisk.
Minsta uttalande nagelfars, rykten förstoras…och jag ser att jag inte är ensam. Gästboken sjuder av liv, inläggen präntas ner med en glöd som inte står fjortonde-fucking-april-tvåtusen långt efter.
En tröst i all bedrövelse och ytterligare ett bevis på den sannaste av sanningar: en TIK:are står aldrig ensam.
Men, vad krävs då av detta uppehåll för att man ska återfå tron på livet? Sparka Peo? DeRouville? Borsta bort chipssmulorna från Lindholms/Huss nätbrynjor?
Det förstnämnda känns lite för desperat. Peo är, bevisligen, en av landets absolut bästa hockeytränare. Hans betydelse för Timrås framgångar de senaste åren kan inte nog understrykas och för mig personligen är han en levande legend. Att ha vistats i samma ishall som denne man är det närmaste Gud jag någonsin kommit.
Trots detta SKULLE jag kunna acceptera en sådan lösning, förutsatt att det på något sätt är frikopplat från Peo som person. Dvs att det inte handlade om att 'Peo måste bort', utan snarare om att 'något nytt behövs in'.
Men, så länge inte något anonymt brev trillar in på TV4-sporten utgår jag från att både spelare och ledare litar till Peos förmåga att vända TIK-skutan på rätt köl. Vilket även jag gör.
DeRouville då?
Om det beror på försvaret eller inte kan diskuteras, klart är i a f att Timrå släpper in en jävla massa mål. Och att DeRoo släpper en väldig massa returer. Bra första halvan av serien, mindre lyckad andra halvan. Flyt i början, otur på slutet eller helt enkelt ojämn?
Fan vet, alla verkar ha olika åsikter. Kanske stirrar man sig blind på målvakten när man ser alla baklängesmål i tabellen, en bra värvning på denna position skulle dock lugna mig betydligt. Och backlinjen, månne?
Vad gäller gamla 'ledarrävar', såsom Huss/Lindholm beror väl allt på dessa herrars fysiska status. Samt om dom ens har lust förstås. Ledarkvaliteterna ör oomstridda, däremot tvivlar jag på att någon av dom är i sådan form att grillorna kan knytas på med kort varsel. Har jag fel i detta antagande skulle jag bli väldigt lugnad av att ngn av dom skrev på igen.
Övriga drömvärvningar, såsom en notorisk målspruta alternativt en Pasi-back skulle naturligtvis göra underverk för nerverna. Men…hur många kontraktslösa spelare med dessa kvaliteter finns det 'där ute' egentligen? Har Peo/Nubben några intressanta namn under behandling?
Giv mig ett svar, ett halmstrå att hänga upp min vilsna tro på...