1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

583211 inlägg · 6215 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1686678 · » Till forumet


Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Knylan: Lägg upp samma inlägg på Facebook!
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Jag plus två värnlösa barn medlemmar. Men barnen stolta TIK:are så 08:or de är oavsett serie.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
2139 personer gillar supporterklubbens sida på Facebook. 86 är medlemmar. Ofattbart.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
hubbenorlen: Du har en god poäng.

Bra driv Knylot! Nu har jag också löst medlemskap i SK.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
hubbenorlen: Möcke bra. Då har SK redan två nya/nygamla medlemmar, bara någon timme efter årsmötet. Hur många fler kan vi skramla ihop redan idag?
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Knylan: Betalt och klart.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Jag kidnappar den här tråden för supporterklubbens syfte också. Alldeles nyss fick jag rapport från det nyligt avslutade årsmötet för Timrå IK Supporterklubb och tydligen så hade SK det skamligt låga medlemsantalet på 86 medlemmar under säsongen som gick. Åttiosex. Så lågt medlemsantal kan man inte ha haft sedan tidigt 90-tal eller något. Det är nästan sensationellt lågt, framförallt eftersom man ändå arrangerade åtminstone två bortaresor föregående säsong som jag kan minnas. Jag tror att vi var uppe och snuddade kring 1000 medlemmar i början av 00-talet. 

Detta är dock oerhört lätt att påverka. Ett medlemskap i Timrå IK Supporterklubb, tillika Sveriges äldsta hockeysupporterklubb, kostar 100:-. Det är fan ingenting. Jag var lika sölig själv förra året och glömde bort det. När jag hörde detta så tog jag tag i det direkt. Det finns inga som helst ursäkter för att inte göra likadant. Medlemskap skapar förutsättningar för supporterklubben att ta fram souvenirer, arrangera tifon och framförallt kunna subventionera bortaresorna så att fler får möjlighet att åka. Bland mycket annat. Det kostar att driva föreningar.

Medlem blir man genom att sätta in 100:- på PG 320281-9. Det är mycket viktigt att märka din insättning med namn, adress och eventuell mejladress, annars så blir det bara en anonym insättning. Läs mer om medlemsförmåner på länken.

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Du har ju flera gånger påpekat vikten av en positiv syn på klubben hos allmänheten. Kan du inte skriva ett inlägg till ST-debatt? Där du kortfattat redogör för de missuppfattningar som råder, hos till och med politiker.
Exemplet med IFK Timrå, och skillnaden på vad kommunen betalade före och efter att de skänkte arenan, är precis vad folk inte fattar.
Men kortfattat är nyckeln, så att folk orkar läsa.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Jag mejlar vidare: 

Angående media-rapporteringen i arena-frågan:

Vad förespråkar Tony Andersson och oppositionen? Vad kommer det innebära för kommunen? Vad anser Tony om att det kommer bli dyrare för kommunen att driva ishallen utan en större hyresgäst? Vad skiljer detta förvärv med det som Tony Andersson föreslog för 58 mkr?

38,4 mkr har kommunen totalt betalat i driftbidrag/hyra sedan överlåtelsen 2003, ett årligt genomsnitt på 3,2 mkr. Tony Anderssons siffra om utbetalningar är felaktiga.

I rapporteringen är det först och främst en grundläggande felaktighet. Kommunen har satsat på ishallsanläggningen och inte på föreningen.

Enligt samma tankesätt skulle man kunna påstå att kommunen satsat har satsat 153 mkr på IFK Timrå när det i själva verket är anläggningskostnader. Orimligt.

Det är föreningen som sedan 2003 tagit en större del av anläggningskostanden än vad som gällde före föreningsövertagandet. 2002 var Timrå kommuns kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr (5 mkr i drift och ränta, 1,8 mkr i avskrivningar). Hyresintäkten var 0,7 mkr. En nettokostnad på 6,1 mkr totalt. Sedan arena-bygget har kommunen betalat i snitt 3,2 mkr i driftbidrag/hyra (utbetalda medel (indexreglerat, med förskott och ränta på förskott) totalt sedan 2003, utslaget på 12 år 2003-2015). Den genomsnittliga summan som kommunen har betalat för sin ishallslösning (kommunens behov av isytor för skola, barn, ungdom och allmänhet - anläggningen används till 83% för detta ändamål) är i jämförelse väldigt låg.

Driftbidragen var över hela perioden som lägst 550 000 kr för första kvartalet 2018. Förskotten har också till vissa delar betalats med ränta av föreningen, dessa år då det även gjordes avräkning för förskottet var den utbetalda summan betydligt lägre.

 Arenan har inte skänkts av kommunen till föreningen. Föremålet för överlåtelsen var inte arenan utan Timrå isstadion som var något helt annat än dagens anläggning (sedan överlåtelsen har det investerats cirka 100 mkr i ombyggnaden till arena, blanda inte ihop investeringen med hur investeringen finansierades). Överlåtelsen gjordes genom att föreningen köpte isstadion för 45 mkr. Detta finansierades genom ett lån från kommunen till föreningen, där lånet skrevs av med ett årligt finansieringsbidrag. Återstoden av denna skuld var lejonparten av den avskrivning som kommunen gjorde i samband med rekonstruktionen. För att förenkla detta förlopp kan man säga att isstadion skänktes av kommunen till föreningen (i praktiken med en utdragen/forcerad avskrivning), men man kan då samtidigt inte föra fram den avskrivning som kommunen sedan gjorde 2013 som till största delen bestod av återstoden av den redan pågående avskrivningen.

Sammanfattningsvis: Kommunens driftbidrag/hyra har gått till idrottsanläggningen inte som medel till föreningens verksamhet. Föreningsägandet har sedan 2003 totalt sett varit en billig lösning för kommunen.

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Jag begriper inte varför ingen av parterna nämner i debatten den situation kring arenan som uppstått om klubben gått i konkurs? Det är ju det som är huvudargumentet som jag ser det, de kostnader som kommunen behövts dras med när det kommer till att driva en så stor anläggning utan att ha en större hyresgäst. Arenan hade ju, som jag förstått det, fallit dom i händerna. 6000 platser i en arena som hyst föreningen TIK Ungdom som verkat i medelpadshockeyns periferi.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Angående. sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6171896

I artikeln är det först och främst en grundläggande felaktighet. Kommunen har satsat på ishallsanläggningen och inte på föreningen.

Enligt samma tankesätt skulle kommunen ha satsat 153 mkr på IFK Timrå när det i själva verket är anläggningskostnader. Orimligt.

Det är föreningen som sedan 2003 tagit en större del av anläggningskostanden än vad som gällde före föreningsövertagandet. Det kommunen har satsat på föreningen är genom det marknadsföringsavtal som innefattade tillgång till en loge för kommunen (uppgående till 0,25 mkr/år).

2002 var Timrå kommuns kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr (5 mkr i drift och ränta, 1,8 mkr i avskrivningar). Hyresintäkten var 0,7 mkr. En nettokostnad på 6,1 mkr totalt. Sedan arena-bygget har kommunen betalat i snitt 3,2 mkr i driftbidrag/hyra (utbetalda medel (indexreglerat, med förskott och ränta på förskott) totalt sedan 2003, utslaget på 12 år 2003-2015). Den genomsnittliga summan som kommunen har betalat för sin ishallslösning (kommunens behov av isytor för skola, barn, ungdom och allmänhet) är i jämförelse väldigt låg.

I artikeln förs det fram att arenan skänktes av kommunen till föreningen. Föremålet för överlåtelsen var inte arenan utan Timrå isstadion som var något helt annat än dagens anläggning (sedan överlåtelsen har det investerats cirka 100 mkr i ombyggnaden till arena). Överlåtelsen gjordes genom att föreningen köpte isstadion för 45 mkr. Detta finansierades genom ett lån från kommunen till föreningen, där lånet skrevs av med ett årligt finansieringsbidrag. Återstoden av denna skuld var lejonparten av den avskrivning som kommunen gjorde i samband med rekonstruktionen. För att förenkla detta förlopp kan man säga att isstadion skänktes av kommunen till föreningen (i praktiken med en utdragen/forcerad avskrivning), men man kan då samtidigt inte föra fram den avskrivning som kommunen sedan gjorde 2013 som till största delen bestod av återstoden av den redan pågående avskrivningen.

Driftbidragen var över hela perioden som lägst 550 000 kr för första kvartalet 2018. Detta framgår inte var artikeln trots att detta år tas upp. Förskotten har också till vissa delar betalats med ränta av föreningen, dessa år då det även gjordes avräkning för förskottet var den utbetalda summan betydligt lägre.

Användningen av hallen har fungerat som det var tänkt och enligt vad som kan förväntas, även om du antyder att så inte är fallet i artikeln.

Kommunen hyr en loge som är kopplat till ett marknadsföringsavtal. De fem första åren hade kommunen logen gratis, som en del av överlåtelseavtalet. Summeringen är alltså felaktig.

Om jag läser artikeln kan jag inte utan att känna till annan väsentlig information på objektiv grund bilda mig en uppfattning i denna fråga.   

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Rip Kirby: Att Timrå IK inte har kunnat sköta sin ekonomi är ett faktum. Kommunen har agerat med förskottsutbetalningar, men tyvärr inte förrän nu medverkat till en långsiktigt hållbar lösning.

Föreningsägandet har totalt sett över hela perioden varit ekonomiskt fördelaktigt för kommunen. 2002 var Timrå kommuns kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr (5 mkr i drift och ränta, 1,8 mkr i avskrivningar). Hyresintäkten var 0,7 mkr. En nettokostnad på 6,1 mkr (summera i jämförelse över 12 år).

Sedan arena-bygget har kommunen betalat i snitt 3,2 mkr i driftbidrag/hyra (utbetalda medel (indexreglerat, förskott, ränta på förskott) totalt sedan 2003, utslaget på åren 2003-2015). Den genomsnittliga summan som kommunen sedan 2003 har betalat för sin ishallslösning (behov för skola, barn, ungdom och allmänhet) är i jämförelse väldigt låg. Aktuella isytor används till cirka 83% av barn och ungdomar.

Kommunen har inte betalat för sin loge i alla år. I början hade man den enligt avtal gratis. Summeringen är alltså felaktig.

Kommentera


Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
cally47: Precis. Det faller tillbaka till dig det här Cally. Har du förmåga och motivation – hör av dig till TIK och lös uppgiften :)
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
cally47: Klubben behöver ersätta hela eller delar av verksamheten med ideell arbetskraft antar jag. Jag vet inte om webb ingår men om någon kan tänka sig att jobba redaktionellt med att skriva innehåll så är det säkert bara att höra av sig.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kanske blir lite nytt nu då den mediaansvarige lämnar. Inget illa menat mot den som jobbat med det men tycker det har varit under all kritik. Vi har tex inte fått se en spelarintervju på 2-3 år. Hoppas det får ett lyft nu.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: Misstänker att han kommer att ta över en del av uppgifterna själv. Hoppas att han inte tar på sig för mycket bara och går in i väggen.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Jag läste på ST att TIK räknar med att det kostar 5.mkr mindre för hall och kansli nästa år efter att fler anställda får gå. Från 18 till fem på kontoret.

Positivt att Nollan tycker att han får positivt gensvar i diskussionen med företag.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Hassan: Tack alla för återkopplingen. Att Timrå kommun "ställer upp så mycket" är inte hela bilden. Utslaget per år sedan 2003 har man haft ett väldigt lågt* anläggningsstöd, i snitt 3,2 mkr per år (i början lägre, snittet dras upp av senare förskottsutbetalningar). När föreningsägandet sedan blev ohållbart undviker man en långsiktigt hållbar lösning in i det sista (jämför Umeå, Mora, Södertälje).

Angående media-rapporteringen: Har man väl hamnat i drevet med förskottsutbetalningar och skulder rullar det gärna på.

*Lokal och historisk jämförelse: Gärdehovs ishallsanläggning bokförs i ett kluster med bl a Nordichallen och bandyplan. Driftkostnad får räknas med schablon, där 6 mkr är en rimlig nivå. Med en hyresintäkt på cirka 1 mkr är den årliga kommunala subventionen 5 mkr. Kommunens kostnad för Timrå Isstadion var 2003 5,8 mkr och med en hyresintäkt på cirka 0,7 mkr, således kommunal subvention drygt 5 mkr.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Kongo: Bra svarat. Jag kan förstå om det sticker i ögonen hos en del att Timrå kommun ställer upp så mycket för Timrå IK som de ändå gör. Däremot tycker jag det är oerhört märkligt att ST sätter en så stor blåslampa i arslet på Timrå när man knappt läste någonting om att Sundsvall sålde sitt arenanamn till Sundsvall Energi som är ett kommunägt bolag. 

Sundsvalls kommun köpte alltså arenanamnet till en arena man redan äger. Dessa stridsrubriker uteblev i princip helt och hållet. Frågan är om Timrå skulle slinka undan lika enkelt ifall kommunen köpte arenanamnet.... knappast troligt va?

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Snälla skicka in det där som ett svar till ST Debatt.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Föredönligt svarat, varje raljant argument söndersmulat av dig. Det vore mycket intressant att få ta del av ett eventuellt svar från murvelns sida. Men troligen ignorerar han ditt genmäle. Har du funderat på att lägga in detta på STs insändarsida? Det borde dra fram en replik.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo:  Hoppas du även skickat detta som ett officiellt svar i ST och inte bara direkt till MB !   
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kongo: Lysande! Då menar jag inte från herr fånhatts sida.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Ledarskribenten på ST, Marcus Bohlin, skrev efter presskonferensen en sanslös ledare i arena-frågan. Jag mejlade honom och lägger ut det här eftersom det förekommer en del felaktigheter som kan behöva rätas ut. 

---

Hej Marcus!

Jag har läst din ledare ”Förtäckt sponsring av Timrå IK” och har några reflektioner kring den.

 

”I stället för de 15 miljoner kronor som kommunen erbjöd så sent som i januari så köper kommunen nu arenan för 45 miljoner kronor. Den som tycker att prisutvecklingen på fastigheter i Stockholm är galen får nu vända blickarna mot Timrå. Att arenan plötsligt har ökat tre gånger i värde på bara ett kvartal torde vara något slags rekord.”

 

Kommentar: Marknadsvärdet är naturligtvis inte per automatik på samma nivå som ett enskilt bud. Budet på 15 mkr i januari anser jag får betraktas som ett skambud och snarast ett besked om att man inte vill köpa. Marknadsvärdet i buden från privata intressenter har sedan ishallsanläggningen kom ut på marknaden legat på 40, 45 och 50 mkr.

 

”Intressant att Lindstrand vill försöka få det till att det är en "investering". Normalt sett investerar man ju för att få avkastning på sina pengar.” 

 

Kommentar: Menar du att kommuner normalt sett investerar för att få en avkastning på sina pengar? Är detta någon form av raljerande från din sida eller är det din uppfattning?

 

”Arenan riskerar snarare att bli ett ekonomiskt slukhål.”


Kommentar: Idrottsanläggningar är ett naturligt kommunalt åtagande som är förenat med en kostnad. Elitanpassade idrottsanläggningar med större föreningar innebär dessutom ofta att aktuell förening tar en större del av anläggningskostnaden genom hyran. Betraktar du alla idrottsanläggningar som ekonomiska slukhål?

 

”Det hade varit mer korrekt av Lindstrand att säga: "Därför är det gynnsamt att ge Timrå IK denna allmosa nu."”

 

Kommentar: Föreningens ekonomiska läge tvingade fram ett ställningstagande från kommunledningens sida. Ett ställningstagande som hade kunnat tas under stillsammare omständigheter om kommunledningen tidigare tagit sitt långsiktiga idrottsanläggningsansvar. På vilket vis är det en allmosa att kommunen förvärvar en idrottsanläggning till marknadspris?

 

”Visst är Timrå IK viktigt för kommunen, men det finns också många andra verksamheter – det som brukar definieras som kärnverksamheter – som faktiskt är än viktigare. Timrå placerar sig till exempel i en ny mätning från Sveriges kommuner och landsting i den absoluta botten vad det gäller skolresultat. Sannolikt måste skolan i Timrå tillföras mer pengar om resultaten ska kunna vändas, särskilt mycket pengar till det – eller till andra satsningar på kommunens kärnverksamhet – lär inte finnas kvar efter att kommunen går in som ekonomisk garant för en konkursmässig ishockeyklubb.”

 

Kommentar: På vilket vis menar du att detta påverkar kommunens kärnverksamhet? Från och med år tre kommer kommunens kostnad genom hyresintäkten vara på samma nivå som idag. Vad hade alternativen inneburit? På vilket vis menar du att kommunen är ekonomisk garant för föreningen? Menar du att alla kommuner som äger idrottsanläggningar är ekonomiska garanter för sina föreningar? Ett direkt sakfel från din sida i så fall.

 

”Det är, tyvärr, svårt att se kommunens agerande som något annat än en förtäckt sponsring av Timrå IK.”

 

Kommentar: Betraktar du alla kommunala idrottsanläggningar (som alltid är kommunalt subventionerade) som förtäckt sponsring? Om inte är du inkonsekvent.

 

”Det är hög tid för idrottsföreningar över hela landet – för ekonomiska problem är inte unikt varken för Timrå IK eller för ishockeyn som sport, utan gäller i hög grad även andra klubbar och andra sporter också – att börja verka på marknadens villkor. Utgifterna kan inte år efter år vara högre än intäkterna. Driver man en förening eller ett företag på det sättet så kommer man förr eller senare att gå i konkurs.”

 

Kommentar: Med ett långsiktigt kommunalt idrottsanläggningsansvar och rimlig hyra har föreningen förutsättningar för detta genom att kostnadsmassan blir hanterbar.

 

Jag vet inte om det var okänt för dig, men idrottsanläggningar är kommunalt subventionerade. Några lokala exempel:


Sporthallen: Kostnad 13,3, hyresintäkt 2,9.

Norrporten Arena: Kostnad 8,4, hyresintäkt 1.

Timrå IP:  Kostnad 12,8, hyresintäkt 1,8.

Gärdeanläggningen (inom vilken ishallarna bokförs): Kostnad 34,9, hyresintäkt 4,7.

 

Det kommunala anläggningsstödet för Eon Arena har varit jämförelsevis lågt (driftbidrag/hyra). Detta kunde föreningen bära upp under de framgångsrika åren. I och med degraderingen blev föreningsägandet ohållbart. Sett till den låga totala summa som utbetalats (utslaget per år) som anläggningsstöd för Eon Arena tycker jag att media-rapporteringen har varit obalanserad och med bristfälligt sammanhang. 


Med vänlig hälsning 

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Hahl Bundy: Ut o drilla våröring i Bergeforsen o njut! Tillbaks till Eon i september, dags att skapa framtid!
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Hahl Bundy:TACK EWA DU RÄDDADE TIMRÅ O INGEN ANNAN

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Hahl Bundy: reflekterade även  lugnet här förut, tänkte att det skulle bli full fart av glädjeinlägg. Själv är jag sjukt glad samtidigt känner man att det räcker faen att bara sitta och njuta med en kall i näven o bara känna att Timrå IK lever. Luften gick liksom ur, lättnad mån tro? Lite för många öl för att skriva bra, ber om ursäkt för det :)

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Kan väl tycka att glädjen över att vi är på banan igen är väl sisådär... men att andas ut o bara vara är väl oxå en reaktion.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
bobrov: Hult ingick i köpet av hallen och kommer att hyras ut av kommunens nya bemanningsföretag Rent a stick.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

söder över: Någon som vet om Hult blir kvar ?

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
sargad: nja jag tror han är mer ett sugrör med ett djävulskt spelsinne
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Epost: Hur ser Nollan ut i pp? Eller stabil defensiv pjäs med licens att kötta framför kassen? :-)
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Härligt. Nu börjar vi om.
Det enda som går att vinna är framtiden. 
Det förflutna är lika dött som grus… just nu. Det som gäller för Timrå IK nu är att foga samman bitarna från sitt fina förflutna med den hägrande framtiden.

Det är en tid för arbete och trygghet, för nya stora drömmar, tid för stabila och trygga projekt, glädje och långa promenader.
Det är en tid att strö en ring av sand runt det som varit, stoppa tillbaka skiten där den hör hemma och aldrig tillåta att den kommer upp igen.
Det är en tid för framtid.

Framtiden är inte bara oskriven, som dear old Strummer sjöng, den är redan här… så känns det en dag som denna.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: han kanske känner sig understimulerad nu när ekonomin är i hamn? Tar över tränarrollen också.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Epost: Nollan kan börja fokusera på intäkterna hoppas jag.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Några punkter från presskonferensen:

Ewa Lindstrand (S), kommunstyrelsens ordf
-Mycket förmånlig ränta för kommunen under hela avtalsperioden (20 år?)
-Driftsbidraget på 6.5m motsvarar driftskostnaderna idag.

Nollan:
-Löser ett antal akuta kortfristiga skulder mha banken
-När fått in köpeskillingen har TIK en väldigt stabil ekonomi: sänker kostnaderna, löser samtliga banklån och kortfristiga skulder
-Kan sedan fokusera på det TIK ska göra: utveckla ungdomsverksamhet, junior- och A-lag. 



Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
söder över: Strömberg har egentligen inget i offensiv zon att göra, det var ett underbetyg till övriga backbesättningen att han blev poängbäste i år. Offensiven hoppas man nog på att Brynis, Nilsson och kanske även Brändström tar kommande säsong. Jag hoppas på en stor rent defensiv back, om nu TIK har för avsikt att ta in en till back, vilket måste bli fallet. Någon med Victor Panelin Borgs storlek typ, eller varför inte bara honom i egen hög person.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
söder över: Äcklig information för oss med Valborg i +5 grader och regn. Ha det så skönt!
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Det känns förbannat bra nu iaf! De sista stora och viktiga bitarna är nu på plats! Jag hoppas nollan stannar njuter av jobbet i en förening med sundare förutsättningar än de han hade när han tillträdde!

Nu kan man lägga allt fokus på nästa säsong av rödvit hockey i det kommunala proppskåpet!

Hur går det för Robin Persson har han hittat något annat?
Personligen vill jag se en poängstarkare back som kan tävla om den rollen ihop med Didrik Strömberg.

Jaja. Nu ska wi-fi't på sunving east beach resort och spa i side få koppla av från hs lite. Dags för ett bad! 25grader varmt och inte ett moln på himlen! Det är Valborg det!
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: så fattar jag det också. Möjligen ingår någon underhållskostnad i kommunens kalkyl, annars verkar kommunens räntekostnader för höga.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Presskonferensen ligger på nätet nu.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Epost: En annan fördel är att man slipper investeringar. Behövs en ny ismaskin så är det ett kommunalt inköp antar jag. Den osäkerheten kan vi vara utan.
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

El Maco: ränteskillnaden mellan TIK och kommunen är nog dramatisk. Stat och kommun kan ju låna till nollränta mer eller mindre just nu. Antar att räntekostnaden på 3m är beräknat utifrån något slags normaliserat ränteläge. 3m på 45m i skuld motsvarar 6.67% ränta, noway att kommunen betalar det. Möjligen TIK.
 

Kan man se det så här ur TIK-perspektiv?

Hallkostnad före försäljning:

Räntekostnader 3m 
Driftskostnader: 6.5m
Total driftskostnad: 9.5m


Hallkostnad efter hallförsäljning:

Hyreskostnader: 5m (2018+)
Driftskostnad: 0 

Så en halvering av hallkostnaderna. 

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
I ST - artikeln räknar kommunen att kostnaden blir 4,5 mkr om året från 2018 och framåt. Det är kommunens kostnader för ränta + 6,5 mkr i driftkostnader till TIK - 5 mkr i hyra från TIK.

TIK ska klara verkliga driftkostnader med avdrag för de 6,5 mkr (gissar att det går på noll) och hyra på 5 mkr. Nollan, vad kostar det idag? Vore intressant att få se vad vi sparar jämfört med idag.

Någonstans är den enda gemensamma vinsten för paret TIK plus kommunen tillsammans skillnaden i räntor på lånen. Om kommunens kostnad över tid är neutral så hamnar den besparingen hos oss medan driftnettot är neutralt. Räcker det?
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Någon som var på presskonferensen eller har mer info?
Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Epost: och med det menade jag inte att låta negativ, försöker bara få en bild av hur ekonomin ser ut efter att kommunen tagit över hallen.

Jag tror att det kan vara bra att kommunen snarare än ett privat fastighetsbolag köper hallen. Det privata bolaget ska ta vinstmarginalen någonstans, det betyder att mindre pengar blir över "i systemet". Bara TIK klarar att drifta hallen effektivt.

Såvitt jag förstår motsvarar 6.5m (bidraget TIK får för driften) ungefär den verkliga driftskostnaden förra året.

TIK betalar då en hyra som stiger till 5m från och med 2018. 

Vad ligger TIK:s omsättning på numera. Var uppe i hundra millar under de goda åren men sjönk sedan till ca 55m efter nedflyttningen och är nog ännu lägre numera. 30m?

Jag tycker att det borde räcka för att betala hallhyra på 5m. Lönebudgeten för spelare var nere på 10m förra säsongen och ännu lägre i år om jag minns rätt. 

45m in räcker väl för att klubben ska bli skuldfri?

Såvitt jag kan bedöma står TIK på stabil grund bara kommunfullmäktige klubbar igenom hallköpet. Med ett gäng hungriga juniorer på gång kan det vända både sportsligt och ekonomiskt framöver.

Trevlig Valborg!

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
Ändrar det här förutsättningarna för sportsidan sett till vad vi värvar här näst? 11/12s värvning av vampola känns som den senaste spetsvärvningen.. såklart "spets" är något helt annat på allsvensk nivå men tror ni det kan det öppna för nån lite tyngre transatlantisk värvning eller så?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Bigthelin: då blir det till att sköta driften effektivt. Ser att en genomsnittlig ishall i Sverige drar ca 1 000 000 kWh per år. Om elkostnaden för TIK är ungefär som på min elräkning kostar alltså elen ungefär en mille per år, troligen mer eftersom hallen rimligen är större än den genomsnittliga ladan med liten läktare. Sedan tillkommer allt annat, löner och underhåll. Hallen är ju rätt nybyggd så underhållskostnaderna borde vara rätt låga hoppas jag.

Hoppas att TIK klarar av fem millar i hyra. Om man kan hålla driften under 6.5 millar per år ger det llitet utrymme för att sänka hyreskostnaderna. Realistiskt?

Nollan sa så här i en intervju tidigare:

... en driftskostnad som vi i föreningen i dag inte klarar av att bära.

– Vi har fem miljoner högre kostnader när vi äger hallen mot om vi skulle hyra tider där. Dom fem miljonerna är helt avgörande för Timrå IK:s framtid.

Kommentera

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: Känner Tony via fotbollen på mindre ort i bygden... Han har inte sagt det rakt ut, men kraftigt antytt att så är fallet. Han ska verka vara en folkets man trots att han långt ifrån är det.
Kommentera

« · 1686678 · »