1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602090 inlägg · 6213 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
EXPLORERSMÅLAND:

Jag kan eventuellt förstå den grejen, men har bland annat på grund av den problem med att befinna mig härinne längre. Är väl själv lite grabbig av mig, men inte SÅ jävla grabbig egentligen. Anser mest att detta forumet har blivit skitdåligt. Det har inte att göra med Timrå IK:s usla prestationer att man inte fixar att engagera sig här längre. Lite fler bögar härinne och kanske att man kan börja att bry sig mer igen...

Självklart är det tungt att förlora två raka derbyn mot Sundvall Hockey. Men vi har endast 5 poäng upp till 8:e platsen och vi är bara i november. Laget är ungt och orutinerat, det visar sig ännu mer i viktiga täta matcher som när det vankas derby. Det är dom små detaljerna som avgör då och avsaknad av rutinerade spelare blir avgörande. Men ju fler matcher som vi spelar desto mera rutin får vi också. Vi kommer vända detta. Sedan har vi något som Sundsvall hockey eller övriga lag inte har. Elias Pettersson. Tillsammans med Dahlén junior så har vi ett ljus i tunneln och ett framtidshopp. Igår visade alla tvivlare han att han är given i detta lag, och har en nivå på spelet som ingen annan är i närheten av. Ibland väger han lite lätt, men spelsinnet och tekniken kompenserar det rejält.

Självklart hade jag också hellre sett att vi haft Åkerlund i målet. Men nu är det som det är och vi har fortfarande ett svårt ekonomiskt läge. Finns ingen anledning att sparka nubben nu. Var glada för att vi ens har ett lag att heja på.

Frella: Hallin är med i toppen av vår poängliga

Andersson: Jag vet, men som bäst betald i laget och kapten förväntar jag mig karaktär och ledaregenskaper på isen. Som spelare är han osynlig större delen av matcher förutom då han tappar ut enkla puckar i PP. Att det ramlar in puckar är skitbra, men det laget behöver är en härförare.

Frella: Vårt största problem är knappast Hallin. Ett stort sånt är Mattsson som får kraftigt underkänt i lördags. Vad gjorde karlfan vid 1-3-målet? Han sprider ju inget lugn till försvarsspelet heller när många randompuckar mot mål blir potentiella målchanser. Man bygger laget bakifrån, Nubben. Såhär långt underkänt redan på ruta 1 och den osäkerheten sprider sig tyvärr vidare i spelet.

Rip Kirby: Största problemet är att Nubben återigen misslyckats med lagbygget trots liknande budget som många andra. Sundsvalls lag skulle väl kosta ca en miljon mindre än vårt t ex? Mitt agg mot Hallin bygger på att han sett till lön och ikonstatus bidrar så satans lite med energi på isen. Han kastar puckar omkring sig i vild panik precis som de unga grabbarna när han istället borde ha rutin nog att lugna ner och hålla i puck. Jag hade gärna släppt honom i dagsläget till förmån för exempelvis en målvakt.

Frella: Precis, det är lite som att hela laget spelar precis så som Hallin själv spelar. Man slutför alla situationer, gör det man ska göra, men det räcker inte för att vinna matcher. Någon måste sticka ut, och precis som i hans eget fall så kan vi göra matcher när allt stämmer. Det går inte att ha en sån spelare som den - i särklass - bäst betalda. Vi har inte råd med det, vilket Nubben också mycket väl vet. Men läget är som det är. Det är svårt dock att inte tänka på vad vi kanske skulle kunna få för de där slantarna. Jag vet inte vart vi ska hitta kapital till värvningar annars, ärligt talat.

Knylan: Jag förväntar mig också lite mer av Kapten Hallin men jag börjar lacka ur på hetsjakten mot honom. Har ni redan glömt hur jävla glada vi var när vi åkte ur och han valde att stanna kvar? Gudarna ska veta att jag sällan är optimist när det gäller detta laget men det skulle inte förvåna om det är han som leder oss i en mirakulös vändning kring jul och nyår. Näe jag vänder mina blickar mot JensRoger. Vi har inte råd att byta ut dem säger ekonomin, har vi råd att ha kvar dem frågar jag?

OlliJanne: Kommer spelarna sätta sina chanser om tränarna byts ut?

Jåkkinen: Med nya tränare kanske man får in nya tankemönster? Nya sätt att uppträda både som lag och individuellt. Man gör sig själva "bättre" genom att göra på andra sätt.

Rip Kirby: Ja vem vet. Men vi skapar tillräckligt med chanser varje match för att kunna vinna känns det som. Byte av målvakt tror jag mer på, eller blir Mattsson bättre av ny tränare med tro?

Rip Kirby: Apropå tränare. Såg att Linkin Bremberg dömde ut Perra Fågelholk efter noter. Visst kan tränare påverka resultat för ett lag. Tror inte AIK legat i topp i år med "Random Svensson" eller t ex Perra som tränare. Jag har själv dock på tok för dålig insikt och kunskap för att tvärsäkert veta att tränarbyte skulle ta oss upp i tabellen... Men å andra sidan skulle ett tränarbyte antagligen inte föra oss längre ned i tabellen 😁

Byta tränare, målvakt, kicka Hallin, värva ny förstacenter, få in en målskytt, en rejäl defensiv backpjäs...listan på vad som skulle behöva göras är lika lång som sifferraden på Timrås spenderkonto är kort. En prekär situation, onekligen.

Men vad faen hade vi förväntat oss? Att tro att Nubben ska trolla som han gjorde en gång tillsammans med Lill-Kenta i en helt annan hockeyvärld är sjukt naivt. Men tålamodet är oändligt. Lite oflyt bara, tänker vi om hans senaste tio havererade lagbyggen. Nästa år blir det bättre. Eller nästa. Eller näst-näst-näst-näst-nästa. Nubben är bästigast på hokky.

Så länge vi fortsätter lalla med det här sportsliga styret kommer klubben fortsätta att långsamt sjunka mot botten. Den som tvivlar därom bör ta en funderare över sin kognitiva förmåga.

Den här säsongen handlar det bara (deja vu någon?) om att överleva. Göra lite småjusteringar som kanske får klubben att trampa vatten ett par minuter till. Hoppas på mirakel. Stötta med så mycket pengar man kan/orkar/vill. Tycka att hockey är en skitsport. Försöka att inte ta åt sig när fuckin-jävla-Sönnsvall piskar upp oss. Stå emot impulsen att slå rep över takbjälkar eller bada med älgstudsaren.

Tids nog blir det ordning och lite nytänk igen. Tålamodet lär väl ta slut nån jävla gång.

Jåkkinen: Större under har hänt men jag förstår hur du tänker. Kanske kan en annan tränare hitta ett annat spelsätt som lämpar sig bättre för det material vi har?

Liten uppdatering om Timråkonomin på st.nu

Mittmedias sändningar kan ju ha varierande kvalitet men sevärt inför derbyt. Kanske inte så mycket just derbyhetsande utan annat. Rekommenderar intervjun med Patrik Bylund om honom, klubben och ekonomin. Ekonomin okej men inte lysande. Tufft med likviditet men ingen katastrof eller oro. Positiv inställning från sponsorerna. Det sportsliga väldigt viktigt. Arenanamnet säljs inte i år men till nästa säsong. Typ.

« · 1711962