1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580900 inlägg · 6216 ämnen

SCA cupen 2013

1585718 · » Till forumet


Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Min tur att bokstavligt dela såväl sympatier och känslor med dig. Men vi har ju samma Timrå IK-ursprung och det borde väl nästan synas också.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Hahl Bundy: Ja...känslorna gentemot Modo är starka, allrahelst eftersom jag har ett antal Modoiter i min absoluta närhet men inte tillstymmelse till IFSH-supporter. Det är väl mer så att de här åren som vi rivaliserat på lika villkor inte satt lika starka spår i mig som tiden innan 2000. Jag har förhållandevis nära till känslorna av TIK som ett AS-lag och det är väl därför den känslomässiga omställningen nu från ES-lag till mediokert AS-lag ändå gått hyfsat smidigt i mitt fall. Sen att jag har synpunkter och kritik ang lagbygget är mer ett utslag av att jag ändå inte övergett alla förhoppningar.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Finns ingenting. Däremot Modo.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Hahl Bundy: Ja så kan det ju också vara och det förklarar din avsaknad av derbykänslor inför katterna. :)
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

mikenomad: Jag bodde i Södra Sverige i över 12,13 år. Hade ingen koppling till dessa Derbyn. Följde Timrå i tidningarnas resultatspalt. På den tiden var det stenålder på den teknologiska biten. Inte ens mobiltelefoner fanns det.

Före det var jag var för liten för att hata.

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Hahl Bundy: Ok...tja vi delar väl inte historia riktigt du och jag då. Du har uppenbarligen inte i 11/2 decennium stått och hatat på derby efter derby.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Själv känner jag inget när det gäller katterna. Totalt likgiltigt för mig om dom finns eller inte.

Finns inget hat el känsla gentemot dom. Aldrig gjort. Bara ett: Jaså?

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Men alltså Bobcats supportrar....är inte det bara ett gäng fotbollssupportrar som inte har något att göra under vintern.....?
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
bj21: Sammanslagningen var under 90-talets första år. Då törstade man efter elithockey och välkomnade allt som möjligen kunde göra verklighet av det. När det sedan visade sig att man nöjde sig med att slå ihop två mediokra div 1 lag utan vidare satsning, ja då sjönk både modet och engagemanget för hockeyn i regionen. För mig iaf. Sundsvall/Timrå hockey hette vi, ST Hockey...minns att klackledaren gjorde ett hästjobb med "Ge mig ett S, ge mig ett U, ge mig ett N....." osv

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

mikenomad:Hur mådde ni under åren med sammanslagningen? När var det egentligen och vad hette ni?

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

mikenomad: Tja, vi är väl jämnåriga. Men inte fick jag min livsluft ur perspektivet "egentligen är vi inte fina nog för elitserien, vi är bobcats" under våra 13 senaste elitserieår. Modo, detta ouppnåeliga lag, var ett mål från att åka ur två säsonger innan vi gjorde det. Jag är trygg med att det går att spela elitseriehockey (SHL goddamnit!) med Timrå IK igen och till och med vinna SM-guld. Gör man saker på rätt sätt, är lite skickligare och har mer tur än alla andra lag så vinner man. Herregud, bortse från Brynäs (och varför ska man göra det?) så har norrländska bonngängen Modo två guld, Skellet två, Löven och Luleå var sitt. Då kan vi med. Faktiskt. För tio år sedan var vi överlägsna Skellefteå på alla plan. Nu är de bäst i Sverige och vi har tagit hissen ner. Om tio år kan det vara ombytta roller igen.

Men visst är det viktigt och kul att spöa Sundsvall Hockey. Och cred för att de orkar hata. Tegarna har väl släppt Löven vid det här laget?

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
El Maco: Möjligt. Likväl den verklighet som format mig. Det är svårt att bortse från 18 år av tröstlös rivalitet mot laget i stan, 18 år när jag gick från pojke som följde med farsan på matcherna till vuxen som la min själ och mitt hjärta hos TIK. Hur mycket jag än önskar att det vore så, så har Timrå till dags dato inte etsat sig fast som ett lag i det översta skiktet i hockeysverige på min näthinna. Men drömmen man hela tiden när är ju att detta nån gång skall förändras.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Herregud så självutplånande.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Knylan: För så är det ju för mig och alla oss som formades till timråiter från slutet av -70 och under 80 och 90-talen, att den här derbyrivaliteten gentemot Modo som blommat under vår senaste ES-sejour har känts som en ynnest, en förmån. Man har hatat Modo, ja jävlar vad man gjort det. Men det har hela tiden känts som en förmån att ha fått göra det på lika villkor.

För i bakhuvudet så är det den här gråa, fula och fullständigt glamourbefriade rivaliteten mellan oss och IFSH som är den "riktiga", och hockeyderbyn här i regionen kommer alltid i 1:a hand vara matcherna mot dem för mig och inte mot Modo.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Knylan: Det var en så in i h-e träffande vinkling. Du har naturligtvis helt rätt, självklart behöver vi syret rivaliteten med IFSH ger oss. Och nu mer än någonsin...

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

mikenomad: Men är det inte lite därför man gillar IFSH också? Dom är en skön krydda som får det här hockeydistriktet att kännas lite större än vad det egentligen är, att det finns en riktig rivalitet inom staden som visserligen lever lite på konstgjord andning just nu, men den finns ändå där. Att vi är riktigt hatade av en klubbs supportrar, det är vi inte så bortskämda med numera. När jag träffar Sundsvallssupportrar så lyser hatet i deras ögon, fortfarande.

Med tanke på att vi gjort allt annat än att beröra motståndarsupportrar och motståndarlag under de senaste 3-4 kräftsäsongerna så är det en frisk fläkt som får mig att känna att Timrå IK fortfarande existerar i fler än bara våra - Timråsupportrarnas - medvetanden. 

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
mikenomad: Klacken tror att de är black army och laget att de är ett respekterat och anrikt storlag inom Svensk hockey. När laget vunnit en match mot Brunflo eller Sollefteå så tror både lag och publik att det är ungefär som att vinna mot Brynäs eller Skellefteå.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
kraft: Ärligt talat....det där med självkritik och IFSH, glöm det. Har aldrig existerat, kommer aldrig heller göra det.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Mattias och hela gärdehallen får man ta med en nypa salt,var heroisk och värda att vinna mot Leksand i Torsdags?????

Sköt 6 skott på två perioder,och det var INTE rullande tid som i rinkbandy,säger en hel del....fruktansvärt odugligt lag rakt igenom....!!!

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Hälge: Nä, det har det förstås aldrig gjort. Det spelar ingen roll hur laget på isen eller de själva presterar på läktaren, de är alltid bäst ändå.
Ödmjukhet, någon??

Här är en till som behöver öppna ögonen. Hur många pp i rad hade man utan att skapa en egentlig farlig målchans? Defensivt höll man ihop laget bra, men framåt kändes det mer än tamt.

På årets samt förra årets möte har man nu 0-7 i målskillnad. Man måste göra mål för att vinna i hockey.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Nu var jag inte där, men går det att ta Sundsvallsklacken på allvar ? Har det någonsin gjort det ?
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

För övrigt kändes det en hel del som 90-tal med massa gamla återanvända ramsor i Sundsvallsklacken. Det var ju ytterst fyndigt och relevant med Bulla-ramsor. Häften av kidsen på vår läktare vet väl inte ens vem han är, förmodligen var procentsatsen liknande på deras sida. Men det är ju modernt med retro. Det visade också musikbåset när de drog igång hitlåten Lambada. 

Det var egentligen bara stämningen och uppslutningen på läktaren och kanske lite Life is life med Opus som fattades. 

Nej förresten, jag glömde ju lodjursfigurerna på isen och snubben i frack och hög hatt. Jag hoppas verkligen att det åtgärdas till nästa år!

"Timrå IK har inga pengar kvar!" får vi väl bjuda på även om det känns lite som ett självmål. 

 

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Dream Team:

Om de tycker så, kul för dem. Det är sällan det ger något avtryck i serietabellen bara. 

För övrigt tycker jag att det var det mest avslagna Gärdederby jag har varit på någonsin. 

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Enligt Sundsvall fans var det en "enkel seger" att vinna klackmatchen :)
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Vi får verkligen hoppas att man från förbundshåll sätter sig ner innan seriestart och utvärderar de nya direktiven som man gett domarna. Den nuvarande nivån liknar den i rinkbandy. Det blir inget ordnat spel utan nu sitter man mest och väntar på nästa utvisning och det ser ut som om att spelarna åker runt och gör detsamma.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Snoop: Javisst! Och farsan verkar ha framtiden som expertkommentator utstakad; "Wikegård på speed"..
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Ja skulle verkligen vara kul om han lyckas bra, men så hårt som han kör och med generna så bör de gå fint :)
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Snoop: Har sagt det tidigare, där har vi en ny Oscar Sundh!
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Förrvirring i slutet. Med en minut kvar och underläge 0-2 börjar Sundsvallsklacken sjunga "Segern är vår". Timråklacken kontrar med "Sundsvall, ni är sämst i stan" (De är väl också ensamma i stan.) som övergår i "Timrå, vi är bäst i stan!" (Förvisso sant för kvällen men det lät jävligt märkligt.)
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Emil Berglund kommer bli en publikfavorit, gud vad skön inställning den pöjken har han bara matar på !
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Han verkar ha fått stå ut med en hel del olika stavningar genom åren.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Iihlahti har gjort några svettiga räddningar. Men med reservation för att det är typsnittet som spökar så tycks man ha lyckats stava hans namn IILAHATI på matchtröjan.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Vi har ett ungt och orutinerat lag vilket märks, det är försäsong och det blir många blindpass dit man tror att medspelaren ska vara eller tycker att han ska vara. Vi väger oroväckande lätt i det fysiska spelet tycker jag och ja vi saknar spets framåt.

Vi spelar energiskt och frejdigt om än stundtals något naivt. Det är dock inte så lätt när man får sitta i utvisningsbåset hela tiden. Fast det är nog rätt lika för båda lagen känns det som.

Jag vet att det är försäsong för domarna också men om detta ger en fingervisning om vinterns bedömningsnivå så blir jag grinfärdig. Det kan knappt kallas hockey längre.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Hälge:
"Head Coach: Nilsson-Lång, Rolf"

Heter han Lång....? Lite skrytigt hehe
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Snabelström, vilken nolla.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Ingen Moe idag.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Dunka å slå...Sundsvalls Blå!
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Timrå Icon:

Nej då, jag klarade mig. Stod i andra hörnet snett över. =-P

Nu så, på't igen bara!

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Hoppas det inte blev några allvarliga skador iaf
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Ja just ja! Hahaha!! Sorry!
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Dream Team: Under matchen sundsvall_Modo uppstod det något bråk där nån/några slet ner en kille från sundsvalls klacken och sen sprang halva klacken ner bakom läktaren.

det fanns 2 vakter på plats så det lugnade ner sig ganska fort, jag pratade med en äldre man som hade anknytning till sundsvall hockey som bekräftade att bråk uppstått men att det var oklart vad som skedde och mellan vilka (detta hände i periodpaus) sen när matchen drog igång stod båda klackarna på sina platser som inget hade hänt iaf

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Timrå Icon: Tack för den. ;)

Det var i pausen eller så hade andra börjat precis lite grann. Jag minns inte. Någon ska tydligen ha blivit skallad.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Vi spelade ju match då det hände så våra supportrar borde väl knappast varit där ute då?
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Simmalugnt:

Beklagligt att folk inte kan vara sams och acceptera att man håller på olika lag. Hoppas såklart att leksingarna " inte " var inblandade.

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Simmalugnt: Låt dom regna.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Dream Team:

Såg bråket på håll men törs inte peka ut någon sida. Fick i alla fall för mig att det var sundsvallare då det satt en klump i det hörnet. Hörde på ett håll att det var leksingar inblandade men på ett annat att det var timråiter. 

Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Är det någon som kan bekräfta vilka supporterled som inte kunde hålla sams ikväll?
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Pengarna tillbaka, men vad hjälper det?
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013
Laken: Nä, ett stabilt mittenlag några säsonger och sedan ta sats därifrån vore inget misslyckande, snarare helt planenligt. Jag tror dock att det här laget behöver kompletteras för det.
Kommentera

Sv: SCA cupen 2013

Jockz:

Det är egentligen inte domarna det är fel på tycker jag utan bedömningsnivån som lagts på ett vis som dödar hockeyn. 

Kommentera

1585718 · »