1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599433 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 05/06

Sv: Silly Season 05/06
westerlind: Markus Mattiasson har aldrig spelat med
Brädgårdsindianerna (IF Sundsvall hockey) utan i Timrå IK.

El Maco: Som sagt, rent hockeymässigt borde Gerhardsson fått varit kvar i laget. Framförallt var han suverän att döda utvisningar. Men rent socialt så......nä. Han kostade en slant också.

In: Salmi och Super-Nik.
Ut: Gerhard

Usch.

westerlind: Nåväl, var och en blir salig på sin tro.

westerlind: Mathiasson växtre väl upp som Djurgårdare eller något annat olyckligt? Har för mig att han sa att det var en dröm som gick i upfyllelse när han fick erbjudande från DIF -97 eller när det var.

ernie eagle: Så vi som betalar skatt på annat håll får inte yttra oss alls...eller? =)

Annars så funderar jag mest på om du nu ska ha en avklädd och naken intervju med Eriksson...så glömmer du väl inte kameran?!:-D

ernie eagle: Gerhardsson är från Stockholm, inte Solna. Signaturen #40 (var tog du vägen Janne?) flyttade in i huset i Vällingby där Gerhard var uppväxt, väggarna i det gamla pojkrummet var fullt av hål från slagskottsträningar inomhus.

Skön attityd annars att man har större rätt som infödd Vivstabo än som spelare att befinna sig i spelarbåset. Själv har jag heller aldrig betalat kommunalskatt i Timrå och lär väl aldrig göra det heller. Däremot har jag varit i spelarbåsen, dels som hockeyknatte när man som Kovlänning skulle åka till Timrå och spöas med tvåsiffrigt, dels i samband med isstorming i samband med avancemanget.

Jimmy: När det gäller trade-offen Hallin Gerhardsson så stod jag på mig redan då, om än med lite tvekan i rösten. Idag är det ju inget snack så klart. Jag tror att båda föreningarna tjänade på bytet, Gerhard drog med sig SSK till elitserien som ledare, Timrå fick en ung talang till bland alla Tjobbar och Hussar och folk runt trettio. 

ernie eagle:
Jaja, Jesus hade också besvär med att övertyga barbarerna. Jag är trygg och glad som hockeyälskare. Må ljuset komma till dig Magnus.

westerlind: Men nu har du sniffat lim igen, Olle! Gå och lägg dig!

willysson:
För bövelen, Markus menar jag så klart. Jag tycker det är kul att Timrå är i Elitserien, då slipper Brynäs att bli sist.

westerlind: det kan knappast vara en osanning om man tror på det själv:)

willysson: Det räcker väl?

Allvarligt så är jag övertygad om att det var Mattias bror. Så vitt jag vet har aldrig en brynäsare farit med osanning - se på mig.

ernie eagle: du måste andas;)

willysson: Jag tycker inte inte om dryga Stockholmare från Solna bosatta i Sundsvalls Kommun som inte betalat så mkt som en spänn i skatt till Timrå Kommun och i egenskap av lagkapten tar sig rättigheten att gapa och skrika åt mig som är infödd och genuin Timråbo stod i båset för att jag skulle plocka puckar på inrådan från Lasse Hallberg.

Vem hade störst rättighet att överhuvudtaget vistas i dåvarande Timrå Isstadion, en uppblåst kaxig solnatattare som inte bidragit med ett skit till Timrå eller jag som lever för bygden och är bosatt vägg i vägg med kommunalkontoret. Det enda Gerhard gjorde var att lyfta lön. Sånt får mig att vilja kräkas.

Man trampar inte och spottar på mig ostraffat utan saklig grund! Attitydsproblem det var vad han hade!

Den dagen han betalar kommunalskatt i Timrå precis som jag är han välkommen att sätta käften för sig!

Men fram tills dess kan dra åt h-e!

westerlind: Så pass...

willysson: Nej, bara en av dem.

westerlind: har de samma efternamn?

El Maco:
Apropå ingenting: Jag träffade en kunnig och engagerad hockeysupporter i Uppsala igår. Han såg min vackra Brynäströja och himlade med ögonen av lycka. "Härligt att se en riktig hockeyälskare" sa han. "Självklart", sa jag. "Gillar du Brynäs?". "Ja, för fan, det gör brorsan också - han spelar hockey." "Jaså, var då", svarade jag. "I Malmö". "Hmm, vad heter han?", svarade jag då. "Markus Mattiasson". "Är det inte han som har spelat med brädgårdsindianerna i Sundsvall?" frågade jag då naturligtvis. "Jo, men han ville helst spela med Brynäs IF, men de hade inte råd, så nu spelar han i Malmö".

Jävla Timrå som alltid ska sno Brynäs talanger...

PS. Mattias bror heter Björn.

El Maco: Tanken var ju att man skulle ha fyra elitseriemässiga centrar. En förstacenter och en tredjecenter skulle värvas, Zetterberg skulle vara andra center.

Så då valde man Micke Lind som fjärdecenter istället för Gerhardsson, helt rätt så långt.

Magnus Salmi blev sedan tredje centern, klart tveksam värvning. Första centern kom aldrig under sommaren. Under hösten kom dock Nik Zupancic, ytterligare en ytterst tveksam värvning.

Men nu visade det sig att både Henrik Zetterberg och Micke Lind klarade sig bättre än väntat och blev lagets två bästa centrar. Runt jul värvades ytterliggare en bra center i Micke Lindholm, vilket till slut gav tre centrar av bra klass och vi höll oss kvar och var faktiskt närmare slutspel än kval innan det var över.

Peter Gerhardsson gjorde säsong efter i SSK sin bästa säsong i karriären och var deras förstacenter då de gick upp. Men i Elitserien höll han aldrig riktigt. Så det ordnade sig till slut och fråga din SSK-kompis idag vem han helst vill haft dessa fem år i sitt lag?

Per Hallin eller Peter Gerhardsson?

El Maco: Han har varit Otrevlig med mig en gång på Oscar, men då fick han höra det och bad senare om ursäkt.
En annan sak är att han var riktigt Grisig med junisarna under tiden han var här.
Jag gillade Gerhard men han passar nog inte in i nåt annat lag än AIK om man ska vara ärlig.

Jag gillar Gerhardsson som den spelare han en gång var. Han drog ett mycket tungt lass på vägen upp. Ernie gillar att kasta skit på -74 så ofta det går för hans personlighet men jag tror aldrig jag hört från någon annan att han skulle varit illa sedd. Jag snackade några gånger med honom och då var han hur trevlig som helst.

När han släpptes och istället Magnus Salmi värvades var jag rätt besviken... Jag kommer ihåg att en SSK:are jag känner undrade om vi inte var kloka i Timrå som värvade Hallin och släppte Gerhardsson.

ernie eagle: Haha, skandal var det idag.
men det roligaste var fansen som hade bemödat sig att åka från Östersund:) de tillhörde inte direkt begåvningsreserven:)

ernie eagle: Lugn nu Chippen...

willysson: Dagen till ära iförd shorts, vit skjorta och gympaskor. Gapandes som en gasell, hade du dessutom delat med dig av rö´tjuten då vete fan vad som hänt!

Sen borde man tvångsmässigt och under förnedrande former sterilisera människor bosatta i Gästrikland och Ångermanland.

Vi skall då tamefan bli borrtdömda varenda gång det spelas matcher med någon svartvitrandig zebra med en pipa i käften från dessa trakter.

Tänk jag blir galen alltså! Får det verkligen gå till såhär. Vem fan är det som tillsätter domaren egentligen???

JimmyH: Du kan ju fråga Mange vad jag ska köpa av honom för 1500 kronor efter det framträdandet:)

willysson: Det mesta Magnus Sjöstedt gör är oförglömligt. Jag tror att hans medverkan i ordjakten kommer bli det bästa som händer i svensk TV under detta år. Får ej missas!

ernie eagle: Jo, sen vart han väll utlånad från SSK också pga social inkompetens ?

JimmyH: jag säger bara följande; det finns ingen råare klack än den på grytan under IFK- Timrås matcher.

Fan man får nästan nostalgiexem av det, man kan hala fram en sjuttis och ta sig en grogg och ingen bryr sig...

Underbart, som sagt Idrott alkohol går för mig hand i hand, det var den som räddade mig från en lyckad aktiv karriär:)

För alla som inte upplevt Sjösan, alias Mange sjöstedt på fotboll bör komma till Grytan och se nåt oförglömligt.

ernie eagle: Sedan så var Henrik Eriksson yngst också, mer utvecklingsbar och med större potential, i alla fall som det såg ut då.

Helg Ernest: Efter att han blivit sparkad ja!

ernie eagle: Gerhardsson gick väll till SSK ?

JimmyH: Det är mkt möjligt att han accepterade sin roll och försökte bidra men i mina ögon är inte David Halvardsson en spelare som är särskilt svår att ersätta.

Det har jag aldrig påstått att Henrik Eriksson är heller och det är inte alltid stjärnorna som står i fokus i mina intervjuer. Jag försöker återspegla svunna tider och gräva fram lite intressanta after ice-snack i sommarvärmen på temat "Vad hände sen" eller "Vad gör Du nuförtiden".

Anledningen till Henke Eriksson blev kvar från tredjefemman året vi avancerade och inte Anders "Nisse" Nilsson eller Peter Gerhardsson blev kvar, vet vi båda svaret på.

"Nisse" fick gå för att han hade vart handskadad och till och från varit indisponibel för spel och kom hela tiden i orytm och otakt med de övriga spelarna i laget medans "Gerhard" fick gå p.g.a. disciplinära skäl.

"Nisse" kunde knappast rå för att han blev skadad, där handlade det om ren och skär otur och att Timrå inte ville ta några onödiga risker och chansa, utan valde helt enkelt att värva en "frisk" ersättare istället.

I fallet Gerhardsson så vet både han själv och alla vi andra att hade haft en uns av social kompetens och spelat sina kort annorlunda så hade han blivit kvar. För rent hockeymässigt var det inget fel på honom, det var på de andra punkterna de brast!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

ernie eagle: Ena sekunden vill du att folk ska mailbomba om frågor till Henrik Eriksson sedan dömmer du att andra Timråspelare som inte heller lyckades i laget.

Tycker du är väl hård mot David Halvardsson, han har faktiskt satt en straff i Timrå en gång.

Själv har jag svårt att vara arg åt en sådan spelare, den typen som aldrig gnällde utan accepterade sin roll i laget. Minns när Kenta endast lät honom spela boxplay i ett slutspel. I semin i Göteborg hade han suttit kall en bra bit in i matchen för få kliva in och helt lysande klara av och döda ett tre mot fem underläge.

Men totalt sett räckte han inte till.

Tuffe Viktor var däremot lite för mycket fege Viktor i Timrå, talang fanns men i hockey måste man våga för att lyckas. Efter Lars Molins tillträde den säsongen blev det mest bänkvärmande vill jag minnas.

Appropå Henrik Eriksson så bör han vara stoltast över hans avslutning på säsongen 00/01. Då gjorde han sina klart bästa matcher i TIK. Då var jag en av de som tyckte mig se en blivande landslagsman, tyvärr sjönk han tillbaka säsongen efter liksom hela laget. När laget väl reste sig följde inte Henke med utan fick tillbringa sista säsongen som 12-13:e forward i laget.

Elitserieavancemanget bör ligga starkt i hans hjärta också. Han var den enda i den hårt jobbande tredje kedjan som blev kvar i laget säsongen efter. De andra två (A.Nilsson, P.Gerhardsson) fick inte plats i ES-bygget.

El Maco: Nja han spelade i slutet på några matcher, när allt var klart i dem, och imponerade inte de få minuter

El Maco: Var inte han skadad större delen av vistelsen i Timrå?

ernie eagle: Har du överhuvud taget sett Åblad spela eftersom du uttrycker dig så självsäkert om hans kvaliteer? Han satt väl nästan uteslutande på bänken de veckor han var här.

El Maco: Men Halvardsson har väl aldrig nånsin glatt en människosjäl. Jo förresten, han gjorde visst ett mål mot MoDo en gång, då blev jag skitglad. Men sen då?

David tillhörde den där kategorin som inte hade någonting alls, bara en slavisk vilja. Kunnandet har aldrig existerat. Han är lika usel i mina ögon som Henrik Melinder och Tobias Åblad.

När det gäller kusinen Viktor Wallin var det annorlunda. Där fanns talangen, där fanns kunnandet, men inte självförtroendet. Han fick aldrig lugn och ro i Timrå IK. Han hade en enormt växande press på sig att prestera. Och han ville så jävla mkt att spelet gick i baklås. Man såg förtvivlan i hans ögon. Han grät ut till fansen i det tysta. Förlåt mig älskade fans, jag vill, jag vill, jag vill....men jag har glömt bort hur det var man skulle spela hockey, flip-passen sitter inte längre på bladen utan i knävecken. Jag försöker verkligen men tålamodet och styrkan finns det ingen tid till att bygga upp igen förrän det är försent.

Varken jag eller ni kan vänta. Jag ber än gång om ursäkt och tackar för en fantastisk tid i rödvitt rent socialt, på det sportsliga planet blev allt en mardröm!

Jag lider med Tuffe Viktor och önskar honom lycka till i Grenoble i Frankrike!!!

Halvardson lägger av. Han är väl inte så gammal? Viktor Wallin hade jag nästan glömt bort för övrigt.

Danne_l: ja jag vill ochså att nhl drar igång men jag HOPPAS ATT JONTE STANNAR! men om han drar så önskar jag honom lycka till det e han värd.

kungsbacka:

Dom som säger sig veta påstår att det kommer bli officiellt senare den här veckan att NHL drar igång.

Jag tror och hoppas det blir så.

Pätr: ja nu e de bara två veckor och fyra dagar kvar till den 15/7 hoppas hoppas jonte blir kvar jag var just inne på nhl website där var det lungt om lockouten tyckte jag e det nån som vet mer?

Dream Team: Men det är inte helt säkert att Hedström sticker bara för att NHL kommer igång. Som sagt finns det mycket okontrakterade spelare och dessutom ett lönetak. Har vi tur är Anaheim med i huggsexan om de etablerade spelarna. Det kan leda till att man hamnar så nära taket att man inte kan ge Hedström ett så pass bra kontrakt att han sticker. Det kanske inte är så himla troligt men man kan ju hoppas.

actionleif: Nej, det är sant, men om det blir som ryktet säger, att NHL-konflikten blåses av i början på juli, då lär det kunna gå undan. NHL-klubbarna kan väl knapast beskyllas för att ha det bra ställt med spelarkontrakt i nuläget...

Men hoppas, det gör vi!

Pätr: inte så lång tid kvar nu ...

NASA: Att det kommer värvas en back till känns knappast troligt. Fast skulle inte C-J Johansson lyckas ta en plats i truppen kan det gott och väl komma en ny back. Dock tror jag att han kommer att lyckas.
I dagsläget känns inte heller någon forward aktuell. Sticker däremot Hedström till NHL kommer det säkerligen in något nytt namn, kanske både en ytterforward och en center. Dock vill jag tillägga att jag fått en känsla om att NHL kommer vela ett tag till så det är möjligt att Hedström blir kvar.

ernie eagle:

Hinz tjänster kommer nog inte till nytta i Sverige. Tror snacket om att "flera svenska klubbar var intresserade" ska tas med en nypa salt. Hinz hamnar säkert i någon annan europeisk klubb.

Timrås trupp till nästa säsong är väl i stort sätt klar? Tror Ström har mkt kvar att ge och kommer säkert bli en tillgång. Regin å Franz är kompetenta spelare som säkert kan utvecklas mycket. Likaså Warg och Wennerberg.
Målvakten Oksa anses väl som lovande men just han känner jag är det mest tveksamma nyförvärvet, bra då att han backas upp av Asplund med elitserierutin.
Tror ni det dyker det upp mer förstärkningar i Timrå truppen? Kanske någon till back?

Anders i Budum: Hur vi kan klara oss utan Kapanen? Förträffligt, det såg du väl ifjol ;- ) Och har man en målvakt som redan vunnit sin viktigaste, tuffaste match i livet, så kan det bara sluta på ett sätt

Ulf:

Det jag menar är att om exempelvis du eller jag gjort något som chad gjorde så hade inte vi kommit undan med en månad på kåken utan det hade blivit mer sanna mina ord jag har sett det många gånger.
förövrigt så är han en förebild för många unga.
Och handen på hjärtat så vet du lika väl som mej att om Brittney spears skulle kuta rakt igenom stan i en rosa bikini men lila prickar på så skulla säkert 2000 unga tjejer landet över göra lika dant.
så jag hoppas att du förstår mitt resonemang, det handlar inte om lag och rätt utan om etik och moral.
han är en förebild för många, och bör därefter ta sitt ansvar.

Styr-Björn: Vem var det som betalade hans lön i MIF Redhawks? Jag tror nog situationen hade blivit ohållbar om han pekat ut sin egna chef - inte sant?

ernie eagle:

Varför sa inte Nurminen det till den finska tidningen som pekade ut honom istället för att säga "no comments"?

Ulf: Vad beträffar "MIF-spelaren" så var det aldrig frågan om ngn spelare. Det var Percy Nilsson himself som hade krökat till i spelarbussen och sedan tog över ratten av ngn anledning när spelarbussen hade anlänt Malmö för att han promt skulle backa bussen in i en ficka utanför Isstadion vilket inte bar sig bättre än att rammade hela entrén. Förmodligen betalade byggherren en ansenlig summa pengar för att tysta ner skandalen. Han lyckades ju så till vida att media fick det att tro att det var en spelare och han undslapp åtal och straff. Men i efterhand har ju sanningen kommit fram.

Det naturligtvis svårt att ha ha ett generellt svar på din fråga då bedömningarna görs utifrån varje enskild individ och händelse. Jag kan naturligtvis inte stå till svara för hur MIF Redhawks eller Linköping HC sköter sina affärer internt. Hela händelsen med den påstådda gruppvåldtäkten på Scandic Park Hotel i Sthlm och fyllekörningen av Percy är ju absurd.

I Tre Kronor-skandalen sköttes ju hela affären från samtliga parter väldigt osmidigt. Hade det inte gått ut hade det överhuvdtaget aldrig hänt. Hade inte Polisen gjort ett tillslag mot spelarhotellet timmarna före nedsläpp hade förmodligen inte det hela fått så stora effekter, och sen har ju Christer Englund i egenskap av Svenska Ishockeyförbundets ordförande uppträtt som en pajas i media. Uttalandena han gjort är så vedervärdigt låga att jag saknar ord och sedan straffa killarna med ytterligare reprimander och påföljder trots att de besviligen är oskyldiga i en rättslig instans inte får lira i landslaget.

Varför jag överhuvudtaget valde att kommentera Chad Hinz på detta plank var för att ngn signatur härinne förordade att vi kanske skulle värva honom till Timrå IK.

Jag vill inte ha fler "trubbel" på halsen i mitt älskade TIK. Jag tycker vi skall dra lärdom av tidigare erfarenheter historiskt sett och inte riskera att rasera den berömda "Timråandan" som finns ingjutit i väggarna.

Vi måste värna om föreningen Timrå IK och dess välmående.

Jag tycker personligen inte att man skall kunna köpa sig fri från straff eller kunna tysta ned en skandal och undgå påföljder.

Men som sagt var jag har en åsikt om vad jag tycker i den här frågan, men vill sedan ngn klubb dra nytta av Chad Hinz tjänster så varsågod - bara han inte hamnar i Timrå IK!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

« · 554155 · »