Rytter: Du glömmer av att vi nästa säsong förhoppningsvis får mindre skador,men det vet man aldrig,men om tänk om ojoj ojoj i dagsläget håller vi klart en top-3.allt enl.mig.
wap.hockeysnack.com Rytter: Du har någon poäng med det du skriver. Men hur väntat/tippat var eg. Modos sm-guld när säsongen började? Jag hade ju lätt ett antal lag före på min lista.
Rytter: Nu gjorde jag i och för sig inte det. Jag påvisade bara möjliga argument för att rösta för alternativ nummer ett.
Jag tror också att det är viktigt att se till fjolårsprestationen. Visst fasiken tappar vi Warg och Strålman inför kommande säsong. Men dom två var inte den enda anledningen till att vi spelade som vi gjorde inledningsvis av serien. Givetvis bidrog dom. Men de drog på intet sätt lasset själv. Jag tror inte att man får glömma bort exakt hur viktig och duktig vår första femma är. Halh, Hedström och Pärssinen är och förblir (i alla fall nått år till) spelare av högsta rang i elitserien och kommer att bidra otroligt mycket. Men visst fasiken kommer man att sakna både Warg och Strålman.
Nyckeln tror jag blir, precis som du säger, Challe och skador. Undkommer vi alla skador vi fick i fjol tror jag ändock att laget är jämnare än ifjol. Vilket också torde resulterar i ett starkare lag i det långa loppet.
Att jämföra unga hungriga spelare som Erik Andersson och Anton Axelsson med etablerade es spelare som ändå Wennerberg och Nylander får anses vara är ju svårt. Med Wennerberg och Nylander så vet man ju vad man får medan Andersson och Axelsson är väldigt osäkra kort. Och hur är det egentligen med finenn du nämner han ska väl ha varit klar ett bra tag nu men inte presenterats än?
Hynnig hade en bra säsong bakom sig i Luleå, men oroväckande var ju att han under andra halvan av elitserien inte alls kom upp i någon speciellt hög standard. Frågor som då väcks är ju ifall han endast hade ett grymt flyt under hösten eller var inne i en stor svarcka under våren. I mina ögon är Hynning inte mer än en hyfsad es spelare, att han ska hålla samma nivå som han hade under hösten i en hel säsong tror jag inte en sekund på.
Jag skulle nog påstå att Timrå håller ungefär samma klass som förra året om man bara ser till namnen, ni har ju tappat två landslagsmässiga spelare i Warg och Strålman och inte ersatt med lika etablerade namn, istället har ju truppen breddats.
Att timrå idagsläget känns som ett top fyra lag kan jag aldrig hålla med om, däremot ett stabilt lag som inte ska ha några problem att ta sig till slutspel.
Är ju som sagt svårt att tippa nått när det är flera månader kvar till es starten, mycket för er hänger ju på att en orutinerad tränare som Challe lyckas med att bygga ett lag och visa att han håller som huvudtränare. Samtidigt måste ju de lovande spelarna som Sund, Svensson och Regin ta ett steg framåt i utvecklingen, annars ser ju laget ut ungefär som förra året. Så att i dagsläget då ut och säga att ni har ett lag för top-4 är väl lite väl optimistiskt.
Kerstin_k: Skall också tilläggas att jag är av avsikten att Warg och Strålman är tunga förluster som jag helst sett att vi sluppit uthärda. Det är väl också de två spelare som är svårast att ersätta.
Men som det lät på Nubben var det väl inte helt spikat att vi är färdigvärvad. Nån eller några nya spelare skulle det ju eventuellt droppa in.
zigge: Nu röstade jag i och för sig inte på det alternativet, men jag kan nog tänka mig att ge en liten förklaring till varför man kan tänkas lägga sin röst på det.
Rent generellt har vi ersatt förlusterna med bättre spelare. För inte kan du väl påstå att Nilsson och Hallin är bättre än, exempelvis, Pöyröle (Öh, hur fan stavar han?!) och Hynning. Vi har ersatt Wennerberg och Nylander (okej, nån av dom kanske blir kvar) med unga, hungriga spelare i Erik Andersson och Anton Axelsson. Wennerberg fick ju inte ut vidare mycket på två säsonger. Nylander däremot känns lite tyngre att tappa. Inte oersättlig, men i alla fall tyngre än Wennerberg.
På backsidan har vi tappat Strålman. Grymt tung förlust. Men vi har också värvat några nya. Martinen får väl anses vara en klassback och Jonsson är ju uppenbarligen en hyffsad etablerad elitserieback.
Asplund har ersatts av Åkerlund. Säger mig inte så mycket egentligen då jag aldrig har sett Åkerlund. Men jag känner mig inte oroad över den värvningen utan ser den som en förstärkning då Asplund absolut inte höll klassen när han väl fick chansen.
Sedan skall man också ta chansen att väga in sannolikhetsfaktorn för att spelare som Oscar Sundh, Björn Svensson och Peter Regin går frammåt ytterligare kommande säsong. Vi vet ju alla hur pass duktig dom var i år. Att väga in tanken på mindre skadeproblem gör ju också att man vågar hoppas på ett starkare och jämnare lag.
På ett ungefär så kan säkert dom som röstat på första alternativet resonera.
nån: kan någon som röstade på 'Ja, vi är starkare...' förklara hur ni tänker? Utan Strålis,Warg m.fl? På vilken punkt e TIK bättre? Att Backe blir ännu ett snäpp bättre i höst?
RTS: Jo det är sant.Jag tycker ochså att han är duktig som jag skrev.Men jag förstår ändå inte varför han skulle välja att spela vad jag tror är sista säsongen i timrå.Men det kanske finns nån anledning som jag inte vet nåt om.
Rooster23: Det tror väl jag också, men alla lyckas inte i NHL trots de är riktigt bra i ES. Strålman är juh dock extra bra och otroligt smart som spelare. Jag skulle bli förvånad om det blir som jag skrev i förra inlägget men hoppet är det sista som lämnar människan. :=)
Tycho: Strålman kommer lätt att gå in i truppen för Toronto nästa år. Han är precis den de söker på blå i ett andra-backpar i PP. De har två fina backar i McCabe och Kaberle offensivt men sedan är deras tredje back i poängligan Pavel Kubina. Jag ser Strålman som back 3-5 i Toronto. Hans skridskoåkning lär de behöva.
Frella: Det kan juh inte vara omöjligt att Strålman blir back 9 heller om han inte lyckas i campen i höst i Toronto. Troligast tar han en plats men helt säkert är det juh inte. Nubben kanske har en utlåning i bakfickan...
dr-nix: Låter ju som att man kan vänta ett tag med att värva den sista forwarden efter det att Pyörälä signat. Kanske inväntar man överblivna NHL-spelare eller liknande.
fighter: jo T Sjödin är gammal, han är sliten, han gör sig möjligen inte rättvis jämfört med sin storhets tid. Men han går likt förbannat in på två backar i vilket elitserielag som helst, han är en ledare, gör bra med poäng och han inger en otrolig respekt. Helt klart topp 10 i Eliten
Hahl Bundy: Å jag suktar efter ytterligare en spelande back. Ok som Nubben säger idag, att Martinen har såna kvaliteér, Lotvonen är bra när han är hel men där vågar jag inte hoppas för mycket pga skadekänsligheten. Men Nubbens förtroende för Kokko är däremot obegripligt! Vad har han sett som jag och många med mig uppenbarligen fullständigt missat den gångna säsongen. Många här ojar över att Kalle fick förnyat, jag tycker det är betydligt konstigare att Kokko är kvar!
The Fat Bastard: jo men i den här frågan håller jag med Nubben, man kan inte värva en rightare bara för att han är en rightare. Han måste hålla klassen klassen.
Baker: det finns nackdelar också med spelare som Ward över 200 utv. minuter o ledin närmare 150 osv. okej någon spelare "lite" åt det hållet är kanske bra men med numera hårdare dommarbedömningar klarar sig mer spelande lag bra...
General_Moisio: nej, på ett betydligt bättre och viktigare sätt än så. Menar du att det krävs nån "buse" för framgång? Bullshit. Jag skulle verkligen inte vilja se nån av dem du raddar upp i Timrå. Finns väldigt många framgångsrika hockeylag som inte har haft idioter i sina trupper.
Timrå kan defenitivt hålla ända till Final om vi får ha samtliga nyckelspelare hela, jag hoppes innerligt att både Koskinen och Lotvonen får vara skadefria denna säsong samt att Hahl och Pärssinen levererar i första femman, då kan Timrå gå hur långt som helst. Mitt tips : Hv71 - Timrå Sm-Final 2008
Tycho: Ja visst det låter bra eller hur... spelare som Kåberg, Ledin, Jämtin, Ward, Blomdahl osv spelar väl i topplag. Förstår inte hur BS, OS, Robban mfl skall kunna mäta sig med den typen av spelare. Dom är jättebra spelare men inte såna som jag vill ska göra "SKITJOBBET"...
RocknRolf2: Jo det är ju det jag är orolig för. Målsättningen till nästa säsong måste vara topp4 om vi vill komma framåt. Etablerade är vi så det räcker nu.
JimmyH: Då är vi överrens. Jag tror också backarna är fullt kapabla att ta oss till slutspel alla gånger. Men vi vill ju bli bättre också, så frågan är om de håller för semi och final.
dr-nix: Det hela handlar mycket om hur pass bra Marttinen och Jonsson är. Marttinen ska vara bra, Jonsson är jag däremot inte direkt imponerad av det jag sett. Hoppas han överraskar.
Grejen med Kokko är att han värvades som en "spelande back". Att göra det Aalto misslyckades med under sin andra säsong. Tyvärr misslyckades Kokko också, och den enda anledningen att han är kvar överhuvudtaget är att fylla ut kontraktstiden. Trist.
RocknRolf2: Det håller jag med om till 100% och det är också något jag har påtalat under hela föregående säsong.
Jag är mycket orolig för avsaknaden av spelande backar. Däremot så tycker jag att det är fel att påstå att backbesättningen inte håller slutspelsklass.
Efter att ha läst artikeln i länken har jag lite större förståelse för "Nubbens" agerande. Kalle får "lön efter prestation". Dessutom nämns ännu en gång att "Pyörälä väntas presenteras inom kort"...
JimmyH: backarna och Backlund ska ha cred för att vi släpper in få mål. Tveklöst. Men samtidigt har jag en bestämd känsla av att backarna har en betydande del i vårat dåliga målskytte... uppspel, offensiva utflykter, pp mm.
Visst det är inte en backuppsättning fylld med landslagstjärnor men att påstå att dom inte håller för ett slutspel är ju rent ut sagt löjligt. Jag undrar om ni sett Timrå IK spela hockey någon gång.
Dessutom vad säger att Kokko måste vara lika ""dålig"" nästa säsong, Moe bör ju absolut bli bättre (killen är ju faktiskt riktigt lovande). Styf är en back jag litar på, när han är i gott slag kan den killen vara en viktig pjäs i Timrå.
Får Lotvonen vara skadefri(från svårare skador) så har ju han visat att han håller ganska hög klass igentligen, Koskinen är i samma sits får han bara bli skadefri så är han faktiskt en bra kille att ha i laget rent defensivt och Sanny bör ju ingen tvivla på.
Nyförvärven får vi väl se men Nubbens förhoppning är nog att Jonsson ska få ett genombrott nästa säsong.
JimmyH: Jag kan fortfarande tycka att våra duktiga defensiva forward har räddat en mindre bra backbesättning. Men nåsta år ser backbesättningen totalt bättre ut än iår, trots förlusten av Strålman.
Vi får in två backar som ska gå in bland 6 backar + att Lotvonen blir som ett nyförvärv om han nu kan hålla. Hoppas de inte stressar för mycket med honom bara...
Ut av de som spelade "ordinarie" är då Strålman. En kraftig förlust men borde kunna täckas upp av de 2 ordinarie som kommit in + en Moe på uppgång. Vi tappar lite spets men får bättre bredd...
Vilka tre lag räknar du då dit?