Hahl Bundy: Jag tror Wargen kommer lira ytterforward hos de "The Others". Han har varit jävligt bra i tre kronor som det.... Timrås centrar är jag inte orolig för. Kanske seriens bästa?
Pär Styf och Petri Kokko är ett bra tredje backpar. De har båda varit som bäst då de spelat ihop den här säsongen. Sedan är väl det lite tråkigt att exempelvis inte Kokko kan fungera lika bra offensivt som i den finska ligan, vilket gör att han nog kostar för mycket för ett tredje backpar.
Det är i de två första backparen problemen nu ligger. Jag känner ingen som helst tilltro till att Kimmo Lotvonen skulle kunna göra minst 50 matcher nästa säsong så det krävs att det läggs klöver på backsidan nu när Strålman försvinner. Lotvonen behöver i sig nästan en egen back-up med hans skadehistoria.
Sanny Lindström är en bra defensiv back som driver på och spelar med hjärta men tekniskt är han egentligen för dålig för att spela i förstafemman, Timo Pärssinen vill gärna ha pucken på bladet så han kan komma med maxfart genom mittzonen och in i anfallszon, han blir ganska hämmad av att måsta stanna upp varje gång en back ska slå en öppnande passning.
Jyri Marttinen är jag ganska imponerad av under de kvalseriematcher jag sett på teve. Men han är ingen Strålman såklart, att ersätta hela elitseriens bästa back är inte direkt något som lätt kan ordnas. Marttinen verkar ha både bra koll defensivt och även bra offensiv kraft med puckbehandling och ett rejält skott (till skillnad från Kokkos plånböcker från blå).
Det är tre av fyra backar som kan spela i de två första backparen. Eller ja, två och en halv kanske men tanke på Lotvonens skadebekymmer. Men det fattas minst en back där och denna ska väldigt gärna vara väldigt spelskicklig så att Riku Hahl inte ska behöva gå så djupt ner och hämta pucken vid varje uppspel.
Då känns kanske inte Martti Järventie med sina 25 poäng och 114 utvisningsminuter i Jokerit som just den backen jag saknar. I alla fall inte statistiskt, jag har sett honom rätt lite i övrigt. Men någon Strålman är han inte.
MoDos talangfulle back Tobias Viklund sägs ramla in på ett hörn här också och han lär det nog också satsas på om han får kontrakt här.
Det vore även helt galet att hoppas på att Eric Moe skulle bli en ny Strålman. Han får återigen räknas som 8:a på förhand för att det ska vara rättvist mot honom själv, jag ser gärna även att vi har 9 backar med även Sebastian Erixon på A-lags kontrakt.
Framåt så är jag hoppfull i tanken av att i en hel säsong få njuta av en till hösten fulltränad Jonathan Hedström med mer kraft i tillsammans med två skadefria toppspelare i Hahl och Pärssinen. Där har vi en hel del fler mål om de är friska och får bra backar bakom sig.
Andra formationen kommer nu Peter Regin att få leda, en helt makalöst dominerande centertalang som med rätt omgivning kan blomma ut totalt. Fredrik Hynning är redan kontakterad, han lär kanske inte göra 43 poäng i Timrå men gör han 30 poäng här i vår andrakedja så har vi även där tjänat ihop många mål motför den gågna säsongens målskörd, dock så avslutade han säsongen svagt i Luleå.
Den andre ytterforwarden där sägs bli Mika Pyörälä, en forward som gjort 28 mål i Kärpät, men är för den sakens skull inte något säkert kort, det finns många finnar i hans klass som floppat i Sverige och av det jag sett av honom i matcher på canal+ så är han ingen ledande forward i Kärpät som har en väldigt bred forwardsbesättning.
Sedan så får Johan Andersson dirigera tredje formationen med Oscar Sundh och Robert Carlsson. Tre väldigt intensiva spelare och perfekta för den här rollen, Oscar Sundh skulle också kunna avancera i hierarkin vid ett eventuellt genombrott.
Fjärde formationen kommer nog bestå av Björn Svensson en ny ung center och med Anton Axelsson på den andra kanten. Unga och hårt jobbande spelare.
Johan Backlund är en förstklassig elitseriemålvakt och jag vill se en back-up som är tillräckligt bra för att det ska finnas en rimlig chans att han ska kunna konkurrera ut Backlund om Backlund är lika bra som han började och avslutade säsongen. Det ser jag inte i Tuomo Karjalainen, kanske i Zajkowski men absolut i Jhonas Enroth.
JimmyH: Det känns som Kokko har saknat självförtroende iår. Han ser nästan rädd ut när han får pucken med ryggen mot banan i egen zon. Har vi tur kommer han bättre in i spelet nästa säsong. Men som du skriver är det en dyr 5:e 6:e back. Moe har kapacitet att bli riktigt bra. Frågan om han kan ta steget till 3:e backpar under nästa säsong. Nu har han en ES-säsong och 2 seniorförsäsonger i kroppen. Det kan bli så men kanske inget att räkna med...
Jag tror att att 4:e center blir Erik Andersson eller Tom Wandell om inte Nubben hittar något annat intressant. Dessutom kommer Alexander Larsson kontrakteras som 5:e center. Alternativt en spelare som kan spela både center och ytterforward. Det har väl hörts på nubben som han vill ha iaf en riktig centerreserv.
Annars känns dina resonemang väldigt välgrundade och vettiga.
-Gurra-: Varför kan Du inte se pelle i Saik? menar Du att det blir SSK så måste dom väl gå upp för att han skall välja dom så saik låter väl inte helt otänkbart.. Själv tycker jag Pelle stagnerat de senaste två åren i Tik ..tycker han o Wennerberg känns ganska så jämbördiga för tillfället..
Baker: bra fråga. timrå måste ju ha grovjobbare typ hallin och nilsson i laget som är jobbig för motståndarlagen att möta. tycker att timrå borde behålla Hallin.
Timrå måste värva en eller två riktigt bra backar till nästa säsong.helst lanslagsklass.skulle även vara bra om man försökte få tillbaka Yared Hagos som var mycket bra i alla fall innan han åkte över till usa i truppen.
Jag hoppas verkligen att Timrå försöker värva Jhonas Enroth nästa säsong, har sett han i nån match för SSK och verkar vara en stabil målvakt, absolut en backup till Backlund kommande säsong om nu inte SSK tar steget upp i ES vill säga.
Gorkyman: hmm intressant men personligen skulle jag inte para ihop Pyörälä och Pärssinen med tanke på att jag ser bägge spelarna som målskyttar och därför vill se till att även andra kedjan kan göra mål.
dr-nix: Personligen ser jag ingen som helst anledning att splittrar vår förstafemma från den gånga säsongen. Dom var ju riktigt grym när dom var hela. Så dom får gärna fortsatt förtroende från min sida. Uppbackad av Pyörälä , Regin och Hynning i en andra formation. Backparen ser ju lite mer oviss ut då det inte är klart hur det slutar med Strålman eller hur Lotvonens fysiska status kommer att vara. Men på det hela taget ser det ju onekligen bra ut än så länge. Till veckan kanske något nytt förvärv blir klart enligt Nubben i ST. Bara att vänta och se då.
Dream Team: Exakt. Visst är det fantastiskt med tex. hemvävda mattor kontra köpemattor. Fast risken med hemvävt är ju att det bara blir trasmattor. Men man känner i ala fall en helt annan samhörighet med en sådan matta.
Frisco: Annars är turkiska mattor väldigt fina. De går att komma över för en inte allt för dyr penning heller. Hade du inget mer konstruktivt att bjuda på i ämnet så kan det kanske räcka med alla u p p r e p n i n g a r i det här ämnet på ett tag. Vi vet var du står. Tack.
Men jag ser inte heller ngn anledning till att splittra Hedström. Hahl, Pärsinen, men det var en tanke som slog mig att vi skulle kunna köra en helfinsk uppställning.
Dream Team: Upprepningar säger du. Jag ror bara att du vaknat på fel sida idag eller är det bara frustration över att MoDo ska spela semifinal dag medan dui har skickat halva ditt lag till Ungern. Eller är det bara nervositet att Modo ska vinna kanske? Ni alla hoppas ju att Modo ska åka ur och på så sätt få bevisat att det inte var nån moralisk final mellan Timrå och Modo.
Nu övergår vi i party vid biljardbordet innan en 8 minuter lång promenad tar oss till Arenan.
Förövrigt har jag en hemvävd trasmatta på golvet som jag fått av farmor.
Skarin: Robin Jonsson låter som en ok ersättare till Niskanen. Men var hittar vi en 1:a back? Knappast i Sverige. Niskala, Åkerman, Magnus Johansson och Tobias Enström är väl de enda som är ens i närheten av Strålman. Ingen av dem lär väl vara aktuell. Detta är den helt avgörande pusselbiten. Kämpa Nubben.
Frisco: Ja, du kanske kan ro ner till arenan med? ;-)
Jag tror jag har sagt det mesta vad gäller vår sorti ur slutpslet vid det här laget. Det känns som jag kom ur det hela tämligen fri från bitterhet. Den bitterhet som man kanske har känt på andra plan och som man varit tvungen att hantera har kanske lärt en att det inte är så mycket lönt att falla för det. Just nu så har det nog ändå gått så pass lång tid att jag inte finner så mycket att göra väsen för längre. Jag tycker att ni är välförtjänta av en semifinalplats. Ja, som guldfavoriter vore det ju synd och skam om ni hade åkt redan i kvarten. Skulle ni åka idag (gud förbjude..) så lär det nog slås på den stora fiaskotrumman i likhet med FBKs sorti, om inte mer, i tidningar och TV. Men ni kanske är nöjda med att ha slagit ut Timrå ur slutspelet? Man får ju gärna den uppfattningen när man läser er bok. Som nu senast, t.ex: "tung förlust idag.. tror det blir mycket svårt för modo och vända detta men som sagt vi har slagit ut timrå, det är det viktigaste"
Vad andra ev. hoppas på det får de svara för på egen hand. All lycka till idag nu på er redan utstakade väg mot guldet.
T T: Så är det ju. Det känns mycket ovisst på backsidan i nuläget. Skulle vilja säga att vi behöver en toppback av högsta kvalitet som ersättare för Strålman. För att dra ett exempel känns ju backar som Lotvonen och Kokko tveksamt att bygga ett lag kring. I ett lag som vill tillhöra topp 4 känns en sådan som Kokko helt i vägen bara. Duger som 7:e eller 8:e back. Sanny och Styf känns dock givna att bygga vidare på. Två spelare med ett stort hjärta som lätt går in på tre backpar.
Marttinen har sett hyfsad ut i Malmoe. Ser lite långsam, stapplig och yrslig ut i defensiven emellanåt. Men jag tror på honom. Han blir en tillgång.
Men som sagt. Att det behövs minst en klassback för att vi ska kunna blanda oss in i toppskiktet nästa säsong är ganska solklart.
General_Moisio: Jhonas Enroth skulle lätt kunna sno förstespaden av Backe också, han är en jättetalang som draftades ganska så högt av Buffalo, och det är ganska sällsynt faktiskt att målvakter draftas så högt upp, men jag hoppas jättemycket på att nubben är ute efter Enroth
Dream Team: Det är ju direktsändning på Kanal 5. Där får man ju dessutom repriser o hockeyanalyser, DET får man inte i Swedbank + att man slipper köa till Toan o till förfriskningarna.
Dream Team: Ja, just det ja, man kan ju stänga av eländet också om det går dåligt, det går ju inte i Swedbank, + att man redan är hemma o slipper åka hem.
Paddan: 2:a rundan måste väl endå ses som högt upp med tanke på hur många rundor som man kan drafta, jag tror det är 8:a val man har men är inte säker.
Paddan: Enroth gick som 46:e valet totalt , kan jämföras med Lunkan som gick 205:e valet totalt och i 7:e rundan och Liv gick i 4:e rundan som 102:e valet totalt , Honken gick i 7:e rundan som 175:e valet totalt
Så ser man det så gick ju Enroth tidigt om man jämför med andra svenska målvakter .. men som du säger är det inte ovanligt målvakter går 1:a rundan om dom anses jättelovande t.ex Carey Price som gick som 5:e totalt 2005 och Tuukka Rask som gick 21:a totalt 2005 och Al Montoya som gick som 6:a totalt 2004
Denna kedja tycker jag har fungerat bra och Genborgs spelstil påminner om Hållanders. Så Genborg tror jag stenhårt på om han får dessa två rutinerade rävar bredvid sig. Jag hoppas att denna trio kan bli ... | Läs mer