Kerstin_k: Alltså, det är ju ingen naturlag att man ska gå J20-allsvenskan-bänken-starter som målvakt. Åkerlund kanske är helt grym talangmässigt och kan sno rollen som förstemålvakt av Backe från bänken. Jag kan dock tycka att ett trist och tryggt alternativ som backup är rätt trevlig.
joanlinkan: Ja, du har helt rätt... Vi behöver rightare som det ser ut nu.... Och som Småkand efterlyser, vi behöver "köttespelare" med tanke på bortfallet av Hallin och Nilsson...
Nubben... - Vi behöver rightare och vi ska inte sänka muskel och medelvikt i truppen inför nästa säsong... Seså, plutta in några TUNGA och några som skjuter från höger, tack...
Bragd-Birger: Bara att instämma i det du skriver. På papperet ser det jävligt bra ut framåt. Man har fått in fler av de spelartyper man saknade året som var. Det enda frågetecknet är andraformationen. Finska poängkungar brukar ha svårt att lyckas i ES, om man inte heter Kallio då. Hynning hade en riktigt bra säsong bakom sig, men spelade också i en grym lina. Regin måste börja producera om han ska ha en plats som andracenter, det räcker inte med att det är kul att titta på. Det måste resultera också. Samtidigt har Regin inte haft de här vingarna bredvid sig förut och slår inte mitt worst case-scenario in kommer det bli en jävligt rolig vinter.
Försvarssidan känns betydligt mer tveksam. Man har inte längre(i dagsläget åtminstone) någon back som spelar 25 minuter per match och är outstanding i 50 av 55 omgångar typ. Lotvonen måste vara hel för att det ska kännas någorlunda bra. Det jag dessutom saknar är en offensiv back med spetskvaliteer. I dagsläget ser jag bara Marttinen och Moe som offensiva backar. Kokko levde knappast upp till epitetet spelande back ifjol och Styf är väl egentligen inte en offensiv back.
Målvaktssidan känns bra med en landslagskeeper och en ung Åkerlund som back-up.
Ambroo: Inte vet jag, det är så många som surrat om honom, så jag har inte brytt mig att kolla vad han är för nåt. Hur som helst så hoppas jag på en bra offensivt lagd kvalitetsback, men dom växer ju inte på träd precis.
Hahl Bundy: Jag tänkte väl väl mer på vad du skrev; "Inte vet jag, det är så många som surrat om honom, så jag har inte brytt mig att kolla vad han är för nåt." :-)))
Visst, han gjorde 25 pinnar den här säsongen, men Kokko gjorde 26 sässen innan han kom och MJ har väl knappast heller gjort sig känd som någon poängmakare tidigare. Att han nu kommer upp i hyfsade siffror som 31-åring gör ändå inte att man tror att han ska bära TIK:s offensiv...
mikenomad: Och således så har inte bastun kallnat ännu, endast ölen... Man får ju hoppas på att han i fyllan och villan inte skriver på för några andra;-)
Ambroo: Oki doki, då har Tommy nå´ra år på sej att lära upp sej som sportchef ;) Ett år som back i laget sedan som lärling bredvid Nubben , sen är har fullfjädrad sportchef inför sösongen 2011/2012
Hallin spelade inte efter sju år i klubben på samma lön som exempelvis Oscar Sundh fick direkt första säsongen. Därför är Hallin lönemässigt högre i hierarkin. Men att sedan Oscar Sundh visa sig ta en större plats på planen ändrar ju inte lönen.
Då tänkte nog Nubben när han satte sig med budgeten som vår klubbdirektör Thomas Johansson gett honom och han är inte känd för att vilja slösa bort ett minsta litet öre nu att Per Hallin minsann inte går in på två kedjor men när jag räknar på det så betalar vi honom för det. Då kollar jag med Fredrik Hynning eftersom han verkar vilja lämna Luleå och förmodligen vill han tjäna mer nu när han gör så mycket poäng.
Som ett hypotetiskt exempel.
Sedan vad Challe gör för kedjor bryr väl sig Nubben inte om.
Nästa hypotes:
Mattias Wennerberg och Fredrik Warg hade båda ett två årskontrakt som de skrev då de kom hit. Deras meriter var inte så där direkt gigantiska så deras löner låg nog runt ES-medel kanske.
När Wennerberg sedan blev skadad inför förra säsongen så värvades Peter Nylander som hans ersättare. Nyllet gjorde 11 poäng på 42 matcher.
Sedan så var både Wennerberg och Nyllet med i slutet av säsongen och den förstnämnde var riktigt bra i slutspelet men hade ju inte rosat marknaden i övrigt.
Håkan Andersson talade då lite med Nubben om att Anton Axelsson ville röra på sig från Frölunda. En ung snabb kille med en mycket bra inställning som passar in i vårt spel, han har gjort 12 poäng på 52 matcher också.
Då tänker Nubben, hmm ska välja att ge Wennerberg eller Nylander nytt kontrakt då han inte har plats för båda eller ska jag satsa på den unga killen som går in på en medel-lön medan kanske Wennerberg eller Nyllet vill ha lite höjd lön nu. Anton är en spelare som har mycket utveckling kvar i sig och går framåt för varje år medan både Wennerberg och Nylander inte direkt rör på sig i utvecklingen.
Han valde Anton.
Warg som också hade förmodad medel-lön har gått fram enormt på sina två år och förtjänar sig en topplön, men han valde tyvärr MoDo. Nubben blev nog lite besviken där men accepterade Wargens beslut med hade ju sedan tidigare valt att förlänga kontraktet med Peter Regin som säger sig vilja vänta med NHL. Regin som är sju år yngre än Warg och som dessutom överglänste Warg i slutspelet.
Då känns Warg redan ersatt tänker Nubben, men hur ska han nu ersätta Peter Regin då tänker han, jo det visade ju sig att den där billiga centern som själv erbjöd sina tjänster till Timrå efter att inte alls ha lyckats i LHC har gjort en makalös säsong gentemot förhoppningarna på honom och Kenta var mycket nöjd med hans defensiv så han kan nog ersätta det som Regin lyckades med förra säsongen, plus att han faktiskt redan nu gjorde mer poäng än dansken.
Då måste ju sig Johan Andersson ersattes som ju på lönepappret var 4:e center föregående säsong. Ja, hans lillebror Erik sägs ju vara minst lika talangfull om inte mer men har efter skadebekymmer haft det tugnt i HV71 den här sista säsongen men han blir en fullgod ersättare där.
Sedan överlåter ju Nubben allt arbete med att sätta ihop kedjorna till Challe men jag har en ganska stark tro att budgeten jobbas på ett liknande sätt som jag nu beskrivit och det är därför som exempelvis Per Hallin och Peter Nylander nu inte får bli kvar tror jag.
JimmyH: Så Hallin är topp 3 dyraste forwards förutom killarna i första kedjan? Har jag svårt att tro. Och har vi nu pröjsat Hallin för att gå in på två kedjor är det lite skumt när han i princip aldrig spelat i första eller andrakedjan. Däremot har han gjort ett bra jobb i tredje och fjärde. 7 år i klubben borde ju vara en ganska stark faktor också. Vem var nu den dissade Frölundaforwarden sa ni? Skulle Hallin dock ha lönekrav över medel i lagets forwardstrupp är det väl möjligtvis rätt att satsa på nån annan.
Eller så är helt enkelt rätt att satsa på den bäste hockeyspelaren - och i mina ögon är Nyllet klart bättre än Axelsson - just nu. Om nu Axelsson levererar mer hockey per betald krona än Nyllet återstår väl att se, men jag tycker det är lite väl tunt att ung-argumentet ska väga så tungt när vi redan har ett lass utvecklingsspelare. Nyllet levererade 10 mål, om Axelsson gör mindre ser jag det som ett negativt byte. Bäste spelaren torde vara det viktigaste, oavsett ålder och en inte alltför stor summa pengar, för inte är Nyllet SÅ dyr.
Jag är bara riktigt besviken att tappa Hallin och Nyllet. Hallin med 7 bra år i laget och Nyllet som var helt perfekt som 3-länkare. Axelsson har jag sett flera gånger i Frölunda och är måttligt imponerad.
Nåväl, den här diskussionen börjar bli lite väl mycket hårklyveri nu. Det viktigaste är att Magnus Nilsson och Wennerberg drar. Där kan vi snacka dålig valuta för pengarna...
RocknRolf2: Hårklyveri, ja. Du envisas med att jämföra Axelsson och lill-Nyllet. Fine, men då är vi ju där i fjärdekedjan igen. Vad ska vi ha, unga och utvecklingsbara där - eller äldre och peakade? Jag tycker definitivt det tidigare. Hallin, Hallin. Känslomässigt är det ingen tvekan, då hade jag sajnat honom på 10 år om jag fick leka Nubben-för-en-dag. Likförbannat, när man ser hur laget tar form känns en skilsmässa klart motiverad. Inte minst för honom själv. I Timrå blir han aldrig mer än en tredje-/fjärdekedja-gnuggare, i SSK är han planerad att få en synnerligen central roll. Klart han ska ta den möjligheten.
Man kan diskutera löner hit och dit, men man bör ha i åtanke den s k andraårseffekten. Att binda upp talanger (Strålman, Sundh, Svensson) på tvåårskontrakt är billigt. Ger man dom sedan den utbildning som krävs för att den potential man sett ska omsättas i praktik kan man få en väldigt kompetent spelare till låg kostnad det andra året. Kolla Strålman. Sett till vad han presterade på isen borde han ha tjänat mer än Jörgen Jönsson. Nu cashade han en bråkdel.
Så länge Timrås löneutrymme är lägre än seriens toppkvartett är detta the only way att gå. Istället för att gnälla på att Nylander petas ur fjärde på Axelssons bekostnad borde du snickra på ett Nubben-altare. Han har en plan. En djävulsk, snillrik sådan som kommer att slå elefanterna med häpnad. Jag vågar nästan satsa mina barn (eller i a f den trotsiga tvååringen) på att nästa säsong blir en enda lång glädjeorgie .
Tycho: Järventie är nog en bra back..måste ha att göra med hans lön att vi inte nappade för nog behöver vi minst en (bra) back till med "offenisva" kunskaper.. Annars lär vi få svårt när vi tappat Strålman i det offensiva backspelet.. om vi jämför med de "stora" typ Frölundas backbesättning.Mäntylä, R.Sundin. Andreas Homlmgvist.T.Söderholm osv.
Tycho: okej! då får vi hoppas på någon annan som 8-back..Jonssom känns bra men vi behöver nog någon till med fart under rören o gärna ett bra skott från blå...
73Sjöbba: 1: Han går lugnt in på 6 backar, även om han spelar på 95% mot iår 2: Ledaregenskaper på och utanför isen. 3: Bra offensivt och defensivt 4: Bra möjligheter till ledarjobb i klubben efteråt.
dr-nix: Sjödin är vassare än k.k om än ännu äldre ..men vi får väl se men med skadebenägenheten hos Lotvonen o K.K känns det som vi kan stå där med 6 backar...
Är det nån som med 100% kan säga att Pyörälä är klar för Timrå? Tycker det känns lite oroväckande att det drar ut på tiden bara. Se hur det gick för SAIK o Hietanen, Han var ju "klar" muntligen, men så helt plötsligt skrev han på för BIF o där stod Peo med skägget i brevlådan.
Hahl Bundy: Ja... en sak man har lärt sig genom åren är att man inte ska ropa hej förrän laget skrinnar ut på isen inför den första matchen. Och kanske inte ens då.