1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613925 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Mackelito: några kommentarer

- Ska Lotvonen lämna TIK ?!

- Låter vi Moe bygga på sig lite mer muskler till nästa säsong så kan han bli en positiv överraskning. Hans uppenbara brister i slutspelet tycker jag själv har att göra med hans brist på styrka. Han vägde för lätt i det fysiska spelet med andra ord (kan iof ha fel men det är så jag ser på saken just nu iaf). Både Erixon och Moe kommer nog få större roller i nästa säsongs lag och jag tror bägge två kan slå igenom (troligast Erixon men Moe tror jag också på).

Vi kommer nog att ha en ung backlinje nästa säsong (jämfört med den här säsongen). Jag tvivlar tyvärr på att nästa säsongs backlinje kommer att anses vara starkare än den vi just haft men jag tror man kommer satsa på spelare med utvecklingspotential (Skogs är trots allt inte lastgammal t.ex.)

Om nu Regin eller Hahl lämnar tror jag att Quinn Hancock i SSK borde vara aktuell , egenskaper som TIK letar efter , Rightare i bra ålder 30 , 29 poäng i år , och dessutom det som saknades i Semifinalen mot HV EN BRA TEKARE.

Blizzard: ,

Vill se denna back besättning nästa år..

1 Backpar

NY pp back NY stor def back

2 backpar

Skogs NY

3 Backpar

Styf Jonsson

4 Backpar

Erixon NY Talang

Reserv : Moe

Lämnar
Kokko
Koskinen
Lotvonen
Lindström

ralus: Ja, näe Skrbek känns ljummen. Inte alls vad vi behöver. Vi har vår jättekoloss i Lotvonen. Han gör det jobbet tillräckligt bra, i alla fall i grundserien.

Läste igår att Hietanen från Brynäs var aktuell. Så här säger en hockeybloggare om honom: "Juuso Hietanen till random elitserielag på undre halvan och annat man kan tycka är realistiskt."

Inte har vi väl siktet inställt på de nedre regionerna nästa år?

Spännande som fan att se om vi får fram någon spelande, powerplayback framöver. Roligt med Silly Season så här nära inpå säsongsavslutningen.

ralus: Det känns så tugnt kunde inte Lotvonen också lämna Timrå ik, han är riktigt seg och dålig!! vilken back som hälst är bättre än honom!

US Property: Jag tycker inte vi behöver fler defensiva pjäser, visst vi tappar sanny och kalle men får in skogs som är stabil åt båda hållen.

Jag vill ha en Jackman-typ som kan stå för offensiva individuella prestationer, om vi värvar Skrbek istället för någon sådan typ så blir iallafall jag jävligt besviken

US Property: Det säger mer om Virus än Skrbek. Skogs är en bra och vettig värvning. Skrbek är däremot en sunkig och helt ologisk värvning.

RocknRolf2: Ja du roffe, så sent som för ett år sedan var han rankad topp 1 i elitserien av vår förnämlige kommentator Virus Lindberg. i och för sig pratar Virus mycket skit (om timrå) men skadefri är Skrbek helt klart ett bra namn för TIK.

US Property: Skrbek ett jättenamn? hahahaaaa. Som redan konstaterats är han ständigt skadedrabbad, dessutom inte alls särskilt bra. Ingenting att satsa på om vi ska bli bättre framöver. Sandström och Saravo har högre status än Skrbek i Luleå, och då ska vi veta att Luleås defensiv knappast har imponerat (varit betydligt sämre än Timrås).

Jag skulle vilja se Jackman i Leksand. Det är en klassback, faktiskt (och en av få bra spelare i det säckgänget...)

ralus: Skogs är ett kanonförvärv, har sett honom åtskilliga gånger och han växer för varje match. Han är vår nya 25-30 minuters back.
Skrbek vore också ett jättenamn att få hit, enormt stark i kroppen, nästan omöjlig att ta pucken ifrån.

Pavel Skrbek? är det meningen att man ska bli gråhårig redan nu?

Skogs låter som en bra ersättare till Kokko, men det saknas fortfarande en ersättare till Strålman, om vi då tar in 105kg dökött till som dessutom "Haft problem med skador" så...ja vad ska man säga

hannula och prestberg skulle va 2 riktigt bra nyförvärv

dr-nix:

Då är RockRolf2 s förslag rätt okey, tror nog att Bastiansen skulle vara en bra lösning.
Risken är överhängande att både Hahl och Regin försvinner, tyvärr.

epa:

Regin är kanske något sämre, men Hahl kan jag hålla med om.

Så här jag hade jag gjort om Hahl & Regin försvinner. Värva en väldigt bra förstacenter, flytta upp J.Andersson till andrakedjan och värva en spännande center som kan vara med och kämpa med Erik Andersson om platsen i 3:e kedjan.

Att värva två klasscentrar ser jag tyvärr inte som realistiskt i dagsläget.

epa: Nej, det känns som han inte har de kvalitéerna, men det kan vara en intressant spelare i alla fall.

Abron: Han kan då inte ersätta Hahl/Regin!!!

RocknRolf2:

Där slog du huvudet på spiken, Anders kan vara en bra ersättare för Hahl/Regin (om de sticker), tror han skulle passa in.

På tal om Mora ser jag gärna Bastiansen i Timrå. Riktigt bra kämpe faktiskt, och stark i närkampspelet. Bör väl vilja fortsätta med elitseriespel.

Portello:

OjOj, vet man snart inte vart man skall ställa ner klövarna, men som du skriver, bara skvaller.

Har ingen koll på Skrbek, men uppenbarligen blev han 4,e back i Luleå, -7 i +/-.

Kan vara ett lämplikt byte mot Lotvonen kanske?

Portello: Skrbek? Nej. Värvar vi Skogs, Skrbek och nån talang som ersättare för Sanny, Koskinen och Kokko ligger vi på klart minus. Och då var redan backsidan lagets svaga länk...

Portello: Jag tror inte att det är ett tomt rykte, även om det i mina ögon tycks lite egendomligt att TIK skulle jaga honom.

I dagens ST talades det om att TIK ville värva 2 etablerade backar, varav en powerplayback, samt en talang som tar åttonde backplatsen. Om nu Skogs är klar förefaller värvningsförsöket att Skrbek märkligt. Varken Skrbek eller Skogs är någon offensiv gigant, och jag tror knappast att någon av dem räknas som "den unge talangen", även om Skogs bara är 24.

Abron: Här kommer nästa rykte. Timrå är tydligen ute efter Skrbek.

Steffe:

Om detta är tillförlitligt så är detta synnerligen positivt, då kanske det bara saknas tre stycken, nu då?

TRL: #2 och #6 hade väl inte varit helt fel. Övriga tror jag inte Timrå skulle tjäna på att ha. Visst Brendl spottar in mål som vanligt, men nån gång tar det ju slut och det hade garanterat inträffat i Timrå IK.

Mathias: Trolleri :)

TRL: Pengar för dom spelarna ska komma vart ifrån i så fall?

Tänkbara nyförvärv:

1. Pavel Brendl
2. Mika Hannula
3. Lars Jonsson
4. Pelle Prestberg
5. Jan Huokko
6. Andreas Lilja

Gärna för mig...

Jacksson 71: läs diffes svar, sedan så är det väl rätt rimligt att man ersätter en forward, med en liknande forward?

Jacksson 71: för det första så varför skulle Jonte flytta, det finns inget i det som har någon som helst verklighets förankring..... så glöm det är du snäll...

RocknRolf2: Robin Jonssons betyg köper jag inte, visst han var helt under isen i höstas. Men vårsäsongen har han tillhört en av de bättre i laget och i slutspelet är han bästa back tillsammans med Styf och Kokko i mina ögon. Till nästa år så "ersätter" RJ Sanny och Lotvonen Kalle. Två nya offensivare backar ska in däribland Skogs? Plus då Moe, Erixon och talangen som ska värvas gör att våran försvarssida iaf på papperet kommer se betydligt mer välbalanserad ut.

Framåt så hoppas jag att Robban ersätts av en terrier då detta är något vi saknar i laget. Man flyttar upp Lander och Pääjärvi men dessa är ju mer lirare/grovjobbare. Jag vill ha en jobbig jävel.

andyo: Alla pratar om att jonte ska bryta kontraktet och gå någon annanstans.
Om det inträffar försöker man värva en ny forward då eller lägger man dom där pengarna på backar då?
Någon som vet?

Knylan: Okey, jag förstår och håller med delvis. Det är bara det där med att många säger att Zätas tröja "ska upp" som jag hakar upp mig på, för jag anser i alla fall att det inte bör spela någon roll att Zäta är en nyckelspelare för vilket lag som helst, att han plockar poäng som en annan plockar godis i affärn eller att han kanske vinner stanly cup i NHL - Robert Carlsson har gjort mer för Timrå IK, och jag tycker det vore rimligt om det är mest det som det borde handla om.

Per HApps & pucken: ...och det är väl förstås bulla, eje och gubbarna då som ni tänker på? Svårt att argumentera mot när man inte var med på den tiden dom spelade.

Men jag säger såhär, om dom spelarna ni tänker på har arbetat, slitit och kämpat lika mycket för den här klubben som Robert Carlsson har gjort - så borde deras tröjor redan vara uppe i taket. Enligt mig, som är ung, har många en tendens att övervärdera mycket utav det som har varit, "det var bättre förr!" typ.

Och därför är det i så fall konstigt att ingen fler tröja finns uppe. Men jag får väl hoppas att Strimmas hänger där av en hel drös anledningar då, för som jag ser det är det i så fall bättre att bara hans tröja hänger där än Zätas (och ingen fler) tröja också "ska" upp.

Ett kriterie för att ett nummer ska pensioneras och någon spelare bli ärad en tröjupphängning bör vara att alla rent spontant ska vara rörande överens om att det är helt i sin ordning.

Med andra ord så kanske inte Robert Carlsson är helt rätt man. Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka. Personen och personligheten Robert Carlsson förtjänar det. Ishockeyspelaren Robert Carlsson. Jag vet inte. Det måste finnas en gråzon mellan tröjupphängning och att falla i glömska. Den vägen får inte från Timrås håll vara en från internet utskriven bild som sedan Bulla suttit och pysslat in i en ram och som sedan hänger vid någon kiosk.

Våran historia verkar mest bara vara ett ihopkok av en drös selektiva minnen endast bevarade i folks hjärnor och i en bok skriven för 15 år sen eller när det nu var den skrevs.

Pucken: Sen tränade man mindre också, samt hade jobb på sidan om, Vilket robban OCKSÅ haft under den här tiden, samtidigt som han förmodligen gått på dom flesta träningspassen laget haft.

Per HApps: Kan också tänka mej ett flertal tröjor i taket före robbans.Man kan ju inte bara titta på antal matcher utan måste även kolla på antal säsonger.Det var ju mycket färre matcher pär säsong förr.

andyo:
Kan tänka mig ett antal tröjor som skall upp i taket före robbans, men visst är han värd en hissning.

RocknRolf2: När till och med du säger att tröjan ska upp finns det ju inte mycket mer att säga, öpp mä'n!

Friman SR: Tackar! Btw kommenterade jag inte den störste av dem alla - Robban Carlsson. Känns mest bara fånigt att ge han betyg för säsongen som varit, nöjer mig istället med att säga att han är en av Timrås största hjältar genom alla tider! Upp med tröjan i taket!

Friman SR:
Har ni nån spelare som ni kan skicka till Modo för en gång skull? Vad kostar Tenkrat?

RocknRolf2: Du har mycket rätt du.. Tack för klipp och klistra möjligheten så jag tar chansen att uttrycka lite själv...

Johan Backlund; När han är bra kan han vara GRYM, men om han är en vinnare likt det Kapanen var i ett lag under press vete tusan, dock måste han lägga av att vara Trötter i början av matcherna...

Magnus Åkerlund: Kan säkert bli jättebra framöver...

Eric Moe: Likt Mats Hansson så får man ofta hjärtat i halsgropen, men det kan gå och ge han mer tid bara...

Sebastian Erixon: Håller helt med R&r2..

Per Styf; Mr Kapten säsongen 08/09, ja...

Sanny Lindström: Hjärtat är det inget fel på, men jag vill ha fler spelande backar så jag önskar Sanny lycka till hoppas vi hittar en spelande ersättare med hjärtat likt Sanny på rätt ställe...

Kimmo Lotvonen: Jag håller med R&r2, bort med pansarkryssaren Potemkin, in med en spelande Potemkin istället...

Petri Kokko: Håller med R&r2. Kokko var ju inte så framgångsrik när han ville diskutera kontrakt, men nu undrar jag om det inte skets i ett blått skåp då. Kan man få Petri att ändra sig tro?

Kalle Koskinen: Hej då gamle hjälte.. På tok FÖR långsam nuförtiden, hans stillastående i t.ex typ powerplay är bara nyttigt att byta ut...

Robin Jonsson: Jag tror på den gubben och hans insatser på slutet visar att han faktiskt kan...

Oscar Sundh: Håller med R&r2...

Anton Axelsson; Han kan och han vill å han e svinbra, jag hoppas på sju kilo musker till i gymmet på vår Silly Season för då kommer Detroit att ta han direkt...

Johan Andersson: Say no more, stay with us...

Timo Pärssinen: En sniper som behövs, men är han inte en glaslirare?

Riku Hahl: Ja, stanna för faaan...

Mika Pyörälä: Ja, en sniper till som vi behöver...

Peter Regin: Mr Pucktransportör, faan vad behöver honom. Dock kan jag hålla med att jämnheten saknas, men han kommer växa bort det och bli Danske Kungen så småningom...

Peter Tenkrat: Håller med R&r2, men han R&r2 släppa pucken mitt i sina snurrar ibland kan jag tycka...

Fredrik Hynning; Han har mer att bevisa...

Magnus Pääjärvi: Sicken talang... Men frågan är om han kanske i sitt eget stilla sinne tänker på hur coolt det vore att spela i nya Hyllie ladan med tanke på ettårs förlängningen av kontraktet???

Anton Lander: Sicken talang... Han ska spela kvar i E.ON ett tag till och det har vi bara nöje av...

Jonathan Hedström: Jag hade allt velat haft den gubben nu i slutspelet...

Björn Svensson: En perfekt avlastare än här och en där...

Erik Andersson: Faan vad jag saknade honom i boxplay under slutspelet. Men faaan, den här gubben har lite för mycket oflyt med hjärnskakningar och risken finns att han snart måste lägga av vilket vore oerhört synd...

FORZA TIK.....alltid, alltid....

Nordda: Vi ser saker olika då. Kalle har fått mkt speltid i pp den här säsongen av Challe. Robin Jonsson skjuter som en kratta. Därför har han så extremt få skott på mål - och gör så få mål också

RocknRolf2: "Spelar ofta klokt i egen zon och går sällan bort sig. Skapligt användbar i pp." hahaha...yeah right. Kalle va bra farsta halvan av tiden han varit här. Resten vill jag inte yppa. Man fick ju alltid hjärtat i halsgropen då han fick pucken. Allt kunde hända och det gjorde det ett par gånger bakåt.

Ang. Robin Jonsson tycker jag kan få på ett par kanoner då och då.

Uno Gordon: Que? Jag har inget emot Jonte. Jag sa bara att jag aldrig vill se honom i nåt annat ES-lag. Tycker det är ganska glasklart vad jag tycker utifrån det uttalandet.

Uno Gordon: Ja jag fattar inte, jag har räknat med jonte hela tiden och gör det fortfarande, han blev bättre och bättre innan skadan kom, för er som säger att man borde bryta hans kontrakt: Get a grip!

ralus: Jonte skall tillbaka och det skall ske i rödvitt. Tror inte ett ögonblick på att det är någon schism mellan honom och Challe. Däremot har de säkerligen rensat luften tillsammans och Challe har säkerligen haft synpunkter på Jontes arbetskapacitet och den allmänna åkningen som Jonte bedrev i höstas.

Hade det varit för 10år sedan hade nog Hedström tjurat ihop och i ren affekt hade han lämnat laget. Men Jonte är 30år, småbarnsfarsa och har en helt annan harmoni och trygghet i sig själv. Han kan ta en tillrättavisning och petning på rätt sätt.

Jag skulle tro att den som startat detta rykte gjort en hel höna utav en fjäder.

Uno Gordon: Skogs är jag positiv till, gillar det jag ser i kvalserien. En back som kan åka skridskor! Hietanen däremot - nej, nej, neeeeej.

jag tycker jonte gör det bra även som playmaker så länge han spelar rakt, dock så blir det svårt att ta en plats i nån av dom 2 första kedjorna som det..men han gör sig bäst som powerforward no doubt..

Jonte är 7a i hela elitserien i Game Winning Goal statistiken, trots att han spelat ungefär hälften så mycket som alla andra på den listan

« · 1024577 · »