1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606208 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Paddan och Generalen:

Ibland känns det som rysskräcken är nedärvd i generna och knappast försvann med järnridån. Faktum är ju att dom aldrig angripet oss först utan att vi själva varit den aggresiva parten inledningsvis.

Som det ser ut nu har ryska lag en kvot på fyra utlänningar i KHL. Lag från Kazakstan, Vitryssland, Lettland och Ukraina? har inga begränsningar alls.

Det ryssarna gör, gör dom för sin egen hockey. Dom vill stärka det ryska och behålla så många som möjligt av sina egna spelare. Därför höjer dom ribban både sportsligt som ekonomiskt, efter att ryska spelare varit storvilt i hela hockeyvärlden under nästan två decennier.

När Mischa Farutdinov kom till Sverige i början av 90-talet byttes han mot en begagnad buss och en hink med puckar.

Ryssarna har mycket att ta igen och det med rätta. Rysk hockey styrs av ett starkt näringsliv som ligger utanför Moskva. Så har det heller aldrig varit och det är det som har lyft rysk hockey till var man befinner sig idag.

Men jag vet att dom är ganska lika oss. Dom vill först och främst ser ryska lag med ryska spelare som möter andra ryska lag. KHL kommer att stärka intresset för att spela hockey i Ryssland.

Sedan är det naturligtvis skitintressant att dom utmanar NHL. Fast där handlar det knappast om den sportsliga biten. KHL kommer aldrig att ha större dragningskraft än NHL under våran livstid och knappast senare heller.

Däremot är det ju viktigt att vi samtliga (Europa och Nordamerika), sätter ett gemensamt marknadsvärde på spelare som flyttar mellan kontinenter och klubbar. Det är väl först och främst där som KHL utmanar NHL idag.

Om dom lyckas med det kommer vi alla att dra nytta av det och både i Ryssland som Sverige kommer det framledes vara intressant att producera spelare som förgyller den egna ligan eller dra in marknadsmässigt kapital som gynnar breddhockey.

Vi har inte något extremt behov av en bra tekare i det här laget. Vad kommer det ifrån?

Johan Andersson är tillräckligt pålitlig i cirkeln för att kunna ta det ansvaret i viktiga lägen. Kan han ta det ansvaret i VM för Tre Kronor så ska väl Timrå i Elitserien också funka.

Enligt stats.swehockey.se så vann Michal Zajkowski 55% av sina 20 tekningar i kvartsfinalen mot Timrå. Han kanske går att få loss? Eftersom vi nu helt plötsligt måste ha bra tekare i varje kedja tänker jag.

Anton Lander vann 12 av 29 tekningar i A-laget förra säsongen. Det får jag till ungefär 41,38% efter en snabb huvudräkning. Det kan nog Pyörälä/Hedström/Hynning också matcha.

I J20 vann Lander dock 53,25% av de 323 tekningarna han tog. Så även A-lags tekandet lär väl förbättras med tiden hoppas jag.

Tekningsstatistiken är inte helt pålitlig (läs: Zajkowski) och den är också en lag-funktion i många sammanhang eftersom det inte skrivs in oavgjorda tekningar i statistiken. Laget runt cirkeln bidrar till en stor del av till vilket lag som tekningsvinsten tillfaller.

Äh, lyssna inte så mycket på den där Skarin. Det är klart att forwards kan gå in och bli bra centrar. Det har jag sett hända väldigt många gånger. De flesta centrarna inleder sina karriärer som yttrar.

Men att en ytter här ska bli center här är ju trots allt ännu bara en sista utväg, så där har Skarin rätt.

Jensen_12:vem ska putta på jonte hemåt i deffensiven då?

General_Moisio: Håller med Generalen, vad gäller ytterforward/center.
Jag ser ju hellre Anton Lander som center i förstaformationen än Jonte. Lander är center och spelar centerspel och är ju hyfsat duglig att teka.
Jonte sa ju själv att han inte har många rätt som tekare, även om han vann 7 av 13 tekningar förra året och därmed fick hyfsad statistik.
Det är skillnad det mot 800-900 tekningar, varav 3-400 i egen zon - hemska tanke...

Paddan: Nej precis jag tror även att om KHL ska bli lika stor som NHL så kommer de knappast att värvas från Sverige utan från NHL och övriga länder i Europa. För ska KHL bli lika stort som NHL så kan dom inte börja värva från ES. Så ser jag på det. Men tar dom däremot bort att dom får ha ett x-antal utlänningar per lag så kanske dom kan i framtiden konkurera med NHL.

General_Moisio: Det är väl snarare så att de i KHL eftersträvar att överta NHLs plats i hockeyhierarkin, eller vad man ska kalla det. Så jag tror inte att de är särskilt intresserade av en begränsning av antalet utlänningar, eller så kanske jag är ute och snedseglar.

Jag har läst lite nu om det där med att köra en ytterforward som center. Jag har faktiskt ingenting emot det. Jag tycker det kan vara värt att testa det åtminstone.

Pyörälä och Hynning har väl lirat center tidigare? Och Jonte har väl blivit mer utav en centertyp på sistone? Jag skulle inte ha något emot en kedja bestående av: Pärssinen - Pyörälä - Pääjärvi. Dom har funkat bra ihop tidigare, eller?

Jag tycker man testar detta och om det inte funkar så köper man en center kvickt som attan. Annars kan man gott vänta till Januari. Slutspel klarar vi nog ändå, men topp4 borde ju vara ett mål i år, så någon form utav förstärkning innan seriestart skulle sitta fint.

Jag tycker som sagt att det kan vara värt att testa.

Skarin: Tack eller vad man ska säga först dömer du ut mig sen håller du med mig.. Dubbelmoral eller vad gör du ? gott med vin? :)

Paddan: Så med andra ord är den rätta riktingen att dom får ha en gräns på x-antal utländska spelare. Annars kan de bli ett nytt NHL i Ryska ligan.

General_Moisio: Men jag håller faktiskt med dig när det gäller ytterforward som center. Sådant gillar jag inte alls.

Ambroo: Jo, man tycker ju det. Förmodligen siktar väl Linkan och Thomas Johansson på ett något mer säkert kort än en sådan som Dixon. D.v.s. även dyrare. Men framförallt bättre.

Nu blir det kött och vin.

Det nedanför är alltså ironi. Är väl bäst att nämna det.

Jag tycker det är bra när personers åsikter går isär. Det är då en gästbuk lever.

Knylan: Hahahaha :)

Inget ont om Generalen, men han och Cartman håller på att bli de nya exxxxperterna inom det här området.

Nu ska jag dricka en flaska rött, så ses vi i aulan sen.

General_Moisio: Tja, när vissa (eller kanske rent av många) av KHL-lagen har budgetar för spelarköp som överstiger de ledande elitserieklubbarnas omsättning så lär det bli svårt just nu att konkurrera. Och ett par av lagen i Vysshaja Liga har, vad jag förstått, tydligen också företag (eller delstatsregeringar) som satsat stora pengar på att kunna skaffa riktigt konkurrenskraftiga lag.

General_Moisio: +joker...

General_Moisio: Vinna på lotto...

Ambroo: Jo men hur ska man stoppa utveckligen? Den svenska ligan måste också göra något drastiskt om detta nu kommer ske.

General_Moisio: Inte jag heller om jag får välja, men hittar man inte nån av klass så kan det bli den krassa verkligheten.

Ambroo: Jo de vill dom, känns som Ryska ligan kan bli som nya NHL så därför hoppas jag att denna regel inte hävs. Känns även som om vissa Ryska lag har lika mycke eller kanske mer pengar än vissa NHL lag.

General_Moisio: Vill de hänga med och på allvar ta upp kampen mot NHL så kommer det att krävas inom en snar framtid är jag rädd. Och det är klart att öst vill slå väst, de vill de alltid,

Ambroo: Sant men jag hoppas verkligen inte att den ändras för då kan de bli massflykt från ES till Ryska ligan och de hoppas jag verkligen inte att de kommer ske.

Ambroo: Ja de är jag, därför finns jag på HS.

De enda jag säger är att jag vill ha en center ingen omskolad ytterforward.

General_Moisio: Det krävs nog inte mycket för att en sån enkel regel ska hävas. Vi pratar det stora landet i öst nu.

General_Moisio: Du formulerade inlägget som en idiot och då kan ju inte jag vara sämre, eller hur?

"Vill ha en center punkt slut! Slutdiskuterat!"

"Jaha så nu är de förbjudet att skriva i denna GB eller? Bara för att någon inte håller med dig?"

Schizofren?

Knylan: Ja, du då?

Ambroo: Exakt så de är ingen risk att dom kommer värva från TIK

Ambroo: Jaha så nu är de förbjudet att skriva i denna GB eller? Bara för att någon inte håller med dig?

General_Moisio: Jo just det ja... De har en kvot för hur många utlänningar de får ha i respektive lag serru.

General_Moisio: Är du en sån där, rymdspion?

General_Moisio: Ta en grogg eller håll käften.

Ambroo: Låter också konstigt då skulle dom värva hela ES och de har dom inte gjort. Så dom måste ju ha åstadkommit någonting i Sverige.

Ambroo: Ja faktiskt för jag vill ha en center ingen ytterforward, nu kanske IFSH var ett dåligt exempet men du förstår vad jag vill komma med de.

VILL INTE HA EN YTTERFORWARD SOM CENTER!

Spelar ingen roll om han spelar i Landslaget eller vad som helst.

Vill ha en center punkt slut! Slutdiskuterat!

General_Moisio: Det jag menar är att i Ryssland spelar det egentligen ingen roll vad det står på tröjan eller vad du har för meriter/stats. Även lag i andra divisionen lockar med tjocka sedelbuntar och det är det faktum att man plockar medelmåttor från Elitserien ett bevis på. Mu senast så var det Öberg från Modo.

General_Moisio: Men snälla nån! En renodlad center från ett bottenlag i Allsvenskan istället för en omskolad ytterforward i landslagsklass. Svaret är väl ändå ganska enkelt? Nu hoppas jag givetvis inte på ett sånt scenario, men skulle det bli verklighet så är det ju dock inte nåt vidare svårt att välja...

Skarin: Kan BIF värva en sån som Dixon så ska väl vi kunna hitta nån av minst samma kaliber och det i rimlig tid?

De här med att ytterforwards ska spela center är inget jag röstar för. Vi vill ha en renodlad center inga ytterforwards som vikarierar som center.

In med en riktigt renodlad center och inget annat. Finns bara de som alternativ även om vi ska behöva låna en IFSH center spelar ingen roll.

Kerstin_k: Vi kan få en väldigt jobbig start på årets säsong som det känns på förhand. Många tongivande spelare som du säger har kört rehab hela sommaren och när det nu står klart att Erik inte verkar spela premiären så ser det väldigt tunt ut då Tenkrat kommer sent också. Även om en nyligen återställd Jonte går in och centrar ser det ytterst tunt ut.

Skarin: Jo, utan center blir det kämpigt. Dagarna börjar ju också försvinna. Frågan är hur mycket is i magen man anser sig ha råd att ha innan man slår till på första bästa centervärvning.

En annan oroande sak är ju att vi kommer att gå in i säsongen med skadade spelare och spelare som precis kommit tillbaka från skador. Känns på nått sätt inte optimalt för Timrå IK inför årets seriestart.

Kerstin_k: Man ska inte tro på allt som sägs och det som står i tidningarna. Det som är intressant är vad som händer och sker bakom kulisserna.

Det är klart att i absolut värsta fall, om det visar sig att Linkan och Robban inte kan få hit en center, så blir man ju så illa tvungen att stuva om.
Det scenariot vill TIK inte hamna i. Inte vi supportrar heller.
Det är väl lite av en helgardering när Linkan pratar i sådana termer.

Vi kommer få det väldigt kämpigt om vi inte får hit en center.

Skarin: Jo, jag vet att man har gjort det. Det som konfunderar mig är att man vid så många tillfällen gått ut i lokalmedia och snackat om att man ska stuva om laget, att man inte ska värva någon för att nästa dag säga att man ska värva nån. Vad hände med raka besked?

Kerstin_k: TIK har letat en center hela tiden, typ. Allt annat är bara nonsens.
Men det gäller att hitta någon intressant, locka hit någon och att betala bra.
När det händer ser det här bra ut.

Men klockan går. Jag vill inte ha in någon i januari. Det är på tok för sent.

Kerstin_k: Eller förstacenter nämndes iofs inte, det antog jag bara då man letade en rivig och kreativ center.

Vidare kan nämnas att Hynning inte kommer opereras i dagsläget. Bra enligt läkarna men Hynning lät mer tveksam. "Bra att alternativet finns kvar" var väl hans ord om operation eller inte. Erik Andersson ser ut att missa premiären då han inte väntas kunna gå för fullt förrän om någon månad. Jonte och Pärssinen är klara men Jonte ska ta det försiktigt i närkamper och Pärssinen ska inte spela alla träningsmatcher. Moe väntas vara tillbaka i novemberuppehållet.

Vidare har man gjort klart med en ny allmänläkare och siktar också på att utöka den medicinska staben.

Frella: Nej men vad hör jag? Nya direktiv en gång till. Vilken gång i ordning är det vi hör att man ska värva en center? Hur många gånger har man sagt att man inte letar efter något speciellt?

Okej. Skönt att höra att ambitionen finns där idag. Måhända är det som bortblåst i morgon igen.

Ambroo: Jasså?

General_Moisio: Du är en skojig prick.

Enligt pappers-ST så letar man en stor rivig och producerande förstacenter. Hlavac var för dyr och Ritchie blev allt mindre aktuell ju längre tiden gick. Robitaille är fortsatt intressant men man verkar inte ha några förhoppningar på att han skulle välja spela i Sverige.

Jacksson 71: Han har den kapaciteten, men då ska allt stämma för honom.

Cartman: Nej alldeles för liten o klen... inga fler Janne Laakonen tack

Ambroo: Vi får väl se om man tittat till föregående säsong så tror jag inte dom kommer värva dom. Och säsongen som kommer vet jag inte om dom kommer göra mycket poäng eller inte, gör dom detta så visst finns möjligheten att dom kan sticka till Ryssland. Men som sagt då måste dom göra en riktigt bra säsong.

Jacksson 71: 20+ iaf.

Cartman: 30 på typ 45 matcher?
Ne det sa jag inte.

Jacksson 71: Det är väll inte helt omöjligt!

« · 1054142 · »