1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612716 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Hahl Bundy: Jag har INTE EN ANING vilka backar som finns på marknaden och det är inte heller mitt jobb. Jag arbetar inom en helt annan bransch.

Jag vill så klart att ett ev. nyförvärv ska höja kvalitén på laget. Så nej, vi kan inte värva bara för värvandets skull. Men våra sportchefer och våran klubbledning har ju faktiskt haft några månader på sig ni att bredda backsidan men ingenting har hänt!

RocknRolf2: :)

Laken: Hade nubben varit kvar hade vi inte suttit med den här undermåliga truppen.

Hahl Bundy: Backsidan behöver bredd, först och främst en spelare som är bättre än siste man nu, dvs Dennis Persson. Så bara att ta valfri medelklassback från allsvenskan så har man redan gjort en skaplig uppgradering...

Laken: Vilka backar finns tillgängliga på marknaden som kan uppfylla de kriterier du ställer på backarna som ska värvas?
Ska dom tillföra nånting? OM det värvas o vi tar in en back som är precis som dom vi har, VAD säger du då? "Hurra Hurra hurra ännu en Looser värvning!" "Avgå Linkan!" Eller är du nöjd då, för vi värvade ju?

Mig veterligt var Niskala en bra värvning.
Gjorde vi fel där när vi var med i budet? FBK gick ju på pumpen tom. Niinimaa ville ju inte många ha så då gjorde det ju ingenting att Schweizarna värvade honom för en månad!
Vilka övriga backar vet du om som är bra? Eller spelar det ingen roll bara vi värvar?

Hahl Bundy: Ja och Kris Beech som HV71 värvade under säsongen har ju verkligen varit en flopp. Not!
Våra sportcherfer har ju haft hela säsongen fram tills nu att upptäcka att backsidan är för svag och tunn men har ändå inte (re)agerat. Jag har svårt att acceptera det som supporter, att de flesta ser en brist men inget händer på flera månader.
Det tillhör ju sportchefens jobb att hitta lösningar för klubbens bästa och här har Linkan (och Robban) misslyckats tycker i alla fall jag.

Om Nubben hade varit kvar är jag ganska övertygad om att vi redan hade stärkt upp backsidan.

Laken: Ja, Ulmer som Modo värvade verkar ju vara en riktig hit, enl. modoiterna själva. Not!
Liksom att brynäsarna inte riktigt jublar lika mycket, som innan, över sin kanadick Wanvig.

Hahl Bundy: Ah! jag som uppfattade artikeln fel. då känner jag mig inte lika förvirrad längre. jag uppfattade det som att linkan och TJ gick ut och sa två helt olika saker.

Vi måste visst ha pengar att värva för!

Vart tog Riku Hahl-pengarna vägen?
Vart tar Jonte Hedström-pengarna vägen?
Vi har ca. 10 miljoner i eget kapital (om jag kommer ihåg rätt).

Allt handlar så klart om PRIORITERINGAR... Och om klubbledningen vill snåla sig ur krisen och sätta våran elitserie-existens på spel så ter det sig naturligt att vi supportrar reagerar.

Många andra lag har redan förstärkt medan Timrås ledning och sportchefer linder av svårartad HANDLINGSFÖRLAMNING! Varför vänta tills krisen är total?

Marknaden är inte alls "död" som många säger, hur kan då de andra lagen värva?

Dallas: Gör Pyörälä och nån fler TIK:are det så skulle jag personligen vilja be Nubben att fara åt helvete. Han har precis som nån skriver nedan en för stor inblick i hur kontrakten är utformade hos dem som de går ut för i vår.

En klausul hade som sagt kunnat sätta stopp för framtid övegångar mellan klubbarna och hade såklart definitivt gjort det när det gäller värvningen av Hahl. TIK agerade helt klart för lamt när man släppte Kent-Agent och allra helst med tanke på att det var allmänt känt att det hade kört ihop sig mellan honom och en viss person, men att Norberg var en sån kvinna och backstabber kunde man väl aldrig tro..

I början på förra säsongen var det en bra mix i ledningen i Timrå. Nubben ville gasa och TJ ville bromsa. Nubben hade en sån stark position i klubben att han kunde "köra över" TJ. Nu är det helt annat, TJ är ensam på tronen, Linkan och styrelsen gör som herr Johansson vill. Största problemet i TIK är ledningen, inte Challe el. spelarna.

Bigthelin: Var säger Linkan det?
Jag får det till att det är AB som tycker det.

Det som känns tryggt är Linkans kommentar o arbetshypotes om att ha en rejäl stomme i form av en riktigt bra målvakt o rejäla centrar.

Å andra sidan är det väl så alla lag ska vara uppbyggda?

Hahl Bundy: Bara att hoppas att det är som linkan säger, att pengarna är vårat vapen. :P

Många rykten är det Bagarn till HV el. VF, Pyrret till VF eller Finland, Lehtonen bort, Tenkrat bort, osv osv.

Känns stabilt.

Just det här med massflykt osv tuggas det om inför och under i stort sett varje säsong så där är jag inte alls orolig. Skulle dock Wandell lämna nu, även om det är bara för en kort period, så känns det spontant som att det går åt helvete...

När man läser det som skrivs i ST så hoppas man ju att Linkan och Co har lite stake och sätter sig på tvären, fast de vågar väl såklart inte utan låter NHL köra sin stil i vanlig ordning. Även om det har rätten på sin sida så bör TIK motsätta sig den.

lungan: TRÄNARNA CHALLE OCH nYGÅRDS HAR VÄL ÄVEN DOM UTGÅENDE KONTRAKT ELLER ?

lungan: "Fördelen till nästa år är väll att Challe verkligen kommer kunna få vara med och påverka, och få sådana spelare som verkligen han vill ha i sitt lag. Det är inte förrens nästa säsong som han kommer kunna sätta prägel på Timrå"

Hmm Jesper Samuelsson och Dennis Persson är handplockade av Challe och Nygårds.

Nja, låt herrar sportchefer sköta värvningarna.

Dallas: Det tror jag också. Tur är väl att Pärssinen har ett år kvar på kontraktet, annars har nog Finnfemman uppstått i ny regi a`la Frölunda.

Skulle inte förväna mig det minsta Kent Norberg har fortfarande bra koll på våra toppspelares kontrakt som kommer gå ut, Där ibland, Pyörälä, Backe, Bagarn, Tenkrat.

Nej Timrå borde gjort en Klausul, där de skriv in att Norberg inte får hämta spelare från Timrå de tre första åren, pga hans goda inblick i ekonomin.

Fördelen till nästa år är väll att Challe verkligen kommer kunna få vara med och påverka, och få sådana spelare som verkligen han vill ha i sitt lag. Det är inte förrens nästa säsong som han kommer kunna sätta prägel på Timrå.

Spelar materialet, är mångt och mycket fortfarande anpassat efter Lill-Kentas bygge.

Har lite svårt att veta vart jag ska slänga ut denna länk. men gör det i denna tråd bara för att jag inte riktigt hittar någon passande.

i alla fall. Äntligen en domare som faktiskt får känna på konsekvenerna utav att gå ut och kritisera en spelare. känns som att domarna annars varit lite överbeskyddade.

Berglund: Pyörälä spelar med Indianerna nästa säsong. Tyvärr !

Bigthelin: Har också sätt att målsättningen för nästa år är SM-final, visst kan det vara så, men nu har man ju pengar så man skulle ju redan nu kunna värva en till två spelare som även ska spela med oss nästkommande säsong.

Nej finn indérna, så kommer de absolut bästa lösningarna fram.

Där ser du hur trångsynt TJ är, han tittar på på det teoretiska siffrorna han ser inte de praktiska lösningarna som skulle kunna förbättra, de teoretiska siffrorna, han är 40-talist, dags att gå i pension så vi nya ekonomer kan börja bygga upp en bättre ekonomi, än alla gamla gubbar där ute.

Bigthelin: Jag kan ju bara hoppas på att all snålhet i år är till för att uppnå målet nästa år, en sm-final. kan det vara den enkla förklaringen? spara pengar i år. och locka till sig toppspelare nästa år?

Snacka om att herr klubbdirektör och herr sportchef säger emot varandra. Ena säger att vi inte har några pengar och den andre säger att vårat vapen ÄR pengar? hur ska man tolka detta? TJ säger att Hedströms pengar bara kan fylla masså hål i timrås ekonomi och Linkan säger att hedströms pengar frigjort en stor lucka till nästa års bygge?

någon som kan förklara för mig hur jag ska tolka detta? :P

lungan: precis, tror inte Pyörälä kommer gå med på at lira center nå mkt mer.

Har suttit och funderat lite nu på vad man skulle göra om Wandell försvann

Bogg-kedjan skulle vara intakt även Bagarens femma skulle vara intakt.

Det man skulle göra är nog att man kommer låta Pyörälä spela center med Tenkrat samt att man flyttar upp Björn Svensson.

Sedan blir det en fjärde formation med Pääjärvi-Samulesson-Lander.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att vi kommer ersätta Wandell om han försvinner, man kommer tvinga Pyörälä att spela center, sedan i och med att man gör detta kommer han aldrig gå med på att förlänga något kontrakt.

Marcus: "Det du kallar att dom rear ut souvenirer är inget annat än vanliga julerbjudanden. Mycket bra initiativ!" vad menas?

Helg Ernest: Vad yrar du i? Jag tror det är fler än jag som ser potentialen i vårt nuvarande lag om bara alla får vara friska. Matchen igår var ju ett bevis på det även om det ibland var virrigt i försvarszon. Vi har 7 poäng upp till andraplatsen och gör vi några fler bra matcher så är vi med och krigar om topp 5. Ifjol vid samma tid så var vi 3 poäng från andraplatsen. För mig känns det som helt godkänt med tanke på den utförsbacke som vi var i tidigare under säsongen.

Publiken har väl inte heller minskat, inte om man jämför med andra lag. Jag tycker det har varit riktigt bra med folk på matcherna. Publiksnittet på 5288 åskådare är ju kanonbra, även om dom trixade med publiksifforna för några matcher i början av säsongen.

Det du kallar att dom rear ut souvenirer är inget annat än vanliga julerbjudanden. Mycket bra initiativ!

Nu kör vi, full fart framåt!

Timrå kan väl för övrigt deala till sig Perttu Lindgren från dallas/lukko om dom nu vill ha Wandell...om nu inte den förstnämnde snarare kommer att finnas i Dallas laguppställning innan Wandell gör det.

Dessutom har publiksnittet minskat med 10 pers per match, dvs ingenting. Handlar vi korv för hundratusentals kronor mindre i månaden eller vad yrar man om? Dessutom verkar det jävligt skumt att man skulle plocka pengar från spelarbudgeten mitt i säsongen för att kompensera utebliven försäljning (som ju för övrigt var "rekordstor" innan säsongen...).

Jag tror bara det handlar om gardering från klubbens sida utåt, minska pressen att kompensera med nya spelare för att man inte hade det som krävdes värvningsmässigt i somras. Vi har ju faktiskt hört det här förut, det var samma visa 05/06, man var "pank", trots att all logik sa någonting annat, och då dök ju Jantunen och några landslagstjecker upp lagom efter jul. Det handlar antagligen bara om hur pass pressade man känner sig.

Annars tycker jag spelet har varit riktigt bra sen uppehållet (bortsett DIF då) och tendensen är klart positiv.
Första 10 omgångarna tog Timrå 11 poäng.
Andra 10 13p
Senaste 6 matcherna har man redan plockat 11 pinnar...
Vi kommer!

Helg Ernest: Intressant artikel. Tre av våra bästa spelare ryktas till andra klubbar men vårat trumfkort är...pengar? Linkan borde kanske fokusera mer på att skriva nya kontrakt istället för att jaga en back, att den här säsongen blir ett jävla hundår visste väl alla efter 15 omgångar.

Fet-Ecke: Martinen hör till "ut" och inte till "in" ja. Det finns ingen rimlig förklaring till varför det inte skulle finnas rätt skapligt med pengar över att värva för nu. Har man spekulerat bort pengar på aktiemarknaden eller?

Jävla ordbajseri i pressen. Jag kräver en vettig förklaring

TIMRÅ. Bottenlaget Timrå riskerar att drabbas av spelarflykt.

Hela 16 spelare har utgående kontrakt.

– Förhoppningen är att så många som möjligt vill stanna i Timrå, säger sportchef Stefan Lindqvist.

lungan: Varför tror du dom jublade på Metso när TJ försvann?

Du får ursäkta Happs. Men faktum är att TJ kört laget i bott med sin nitiska och dumdristiga ekonomi.

Top 4? Man har det lag man har, man tappar publik inteckter tack vare det.
Man tappar sovenir försäljning, det är väl därför dom rear ut 3 olika paket nu.

Men så långt räckte inte TJs näsa. Men det såg säkert snyggt ut på papperet.

Verkligen att gambla. Man måste inse att man kan inte sälja en produkt
och kalkulera med förtjänst. Sedan visar det sig att ingen vill köpa produkten för den är undermålig.

Försvinner Wadell också, då kvalar vi garanterat.

Enda fördelen, det kan bli nära att åka rtill Gärdet för att se en bortamatch

lungan: In:
Wandell - LÅN
Bogg
Samuelsson
Lander
Pääjärvi
Persson - LÅN
Skogs
Lethonen
Martinen

"Martinen"? Var det inte i fjol han lämnade?

Anonymous: Han fick lön av Timrå under tiden han var klubblös. Nu spelar han dock i Kalpa så de pröjsar hans lön, inte TIK.

lungan: Mäkiahos lön, den fick han nog själv. Om det nu inte var han själv som bröt kontraktet.

Ja vad ska man säga, TJ har talat igen, och vilket skämt. Finanskrisen hit och dit. Skit samma. Det sportsliga då? Årets målsättning är topp 4:a. Enligt TJ.

Skulle Wandell gå förlorade så, ja då är det verkligen pricken över i:et.
Hur mycket betalar Timrå Wandell i lön? Han är ett lån. Hur mycket pengar kommer att gå fria när Wandell försvinner är det noll kronor?

Nej, det känns som Timrå erbjudit Lethonen 1 000 000 i månaden, annars förstår jag inte vart alla pengar tagit vägen.

UT:
Hedström
Hahl
Regin
Carlsson
Lindström
Kokko
Koskinen

In:
Wandell - LÅN
Bogg
Samuelsson
Lander
Pääjärvi
Persson - LÅN
Skogs
Lethonen
Martinen

Vi har tappat 8 spelare var av minst 4 av dessa hade en ganska bra lön skulle jag tro, Tänker på Hahl, Regin, Sanny och Hedström, kan vara 5-6 Kokko och Martinen tror jag inte var jätte billig heller.

Vad har man då gjort med dessa spelarlöner, vad har man värvat?

Wandell och Persson på - LÅN detta kan inte vara allt för dyrt.
Samuelsson, Lander, Pääjärvi. dessa tre kan inte heller ta upp någon större del av budgeten.

Bogg fick troligen Mäkiahos lön rakt av. Vilket dessutom var en lön som gick att betala ut innan Hedström drog.

Nej enda slutsatsen jag kan dra är att när man har omförhandlat kontrakt med spelare har de fått en kraftig löneökning, samt att Lethonen och Skogs troligen har riktigt bra lön. Nej Timrå har för denna säsong inte gjort något bra jobb vad det gäller att finansiera spelare.

Till råga på allt vilka spelare är stommen i dagens trupp

Erixson - Platsar för att spela i ett tredje backpar.
Moe - Utan Lethoen inte bätter än att platsa i ett tredje backpar
Skogs - Bristande förmåga, för ojämn
Styf - Är en back av två i 2:a backparet
Svensson - 4:e kedjan
Lander - 4:e kedjan
Samuelsson - extra forward
Pärssinen - Stjärna

Stommen i laget är två spelare säger två spelare, Styf och Pärssinen!

Ja snacka om att laget för nästa säsong är skrivet i stjärnorna och vad ajg tror så kommer truppen bli ännu sämre nästa år, än vad den är i år!

Nej Jag börjar tvivla skarpt på föreningen och börjar faktiskt känna mig mer och mer bevisken.

Som sagt försvinner Wandell, ja då har klubben lyckats att verkligen smutsa ner ordet Timrå IK.

Frella:
Lite längre ner i samma blogg står:

"Leksand anmälde intresse för Niklas, men har hoppat av efter de dåliga fysvärdena som Niklas visade upp.

De andra klubbarna som är med i matchen är: Almtuna, Växjö, Mora och Malmö. Inga elitserieklubbar eftersom Djurgården inte vill släppa Andersson till ett lag i elitserien."

Dåliga fysvärden...

Kan vi anta att Timrå är den elitserieförening som ryktas anmält intresse till backen Niklas Andersson?

Ser på Eliteprospects att Petri Kontiola är på väg att lämna Rockford i Ahl för att komma tillbaka till Europa , kan det vara han vi är när att signa??
Det är i allafall en spelare som bör bli klar de närmaste dagarna eller veckorna...

Hälsar en färsk medlem välkommen till HS, men flyttar inlägget till denna tråd.

**

Nu lirar hedström i khl. Men ska vi inte ha nån ersättare för honom. Bogg dykte ju upp innan han försvann. Många klubbar rustar ju vidare nu. Men i timrå verkar det va lugnt på den fronten. Eller? Vi behöver en riktig power forward anser jag. Vad händer?

bjorn720

Ambroo: Det pågår säkert försök med värvningar men det är inget man talar om förrän kontraktet är signat.

Ambroo: Why not? Vore riktigt kul att se en som folk hatar i vårt eget lag för en gångs skull. Vi behöver en sån.
Dessutom kan han ju slå sarg ut utan att behöva skämmas, vilka en del i vår backlinje tror att man måste göra om man gör sånt eller bara få ut puckuslingen ur zon på ett distinkt sätt.

Ward var väl dyr att lösa från kontraktet? Det var väl det som det satt i.

Ambroo: En Lance Ward typ behövs.Motståndarna vågar inte fulspela i samma utsträckning när man har en sån spelare i laget.Dom vet att han kan göra vad som helst för sitt lag.

Hahl Bundy: Jag tycker som du, men ändå inte... JN:s kvaliteter ligger främst i det offensiva spelet och han är väl kanske inte den spelartyp som vi saknar i första hand, fast samtidigt så hade det inte gjort ont med ytterligare en kall och pucksäker back.

Det vi dock ska värva, om vi ska värva, är en rejäl och resolut pjäs som vinner sargdueller och rensar framför eget mål. Det kan bli tungt vid omgångarna kring jul och nyår då både Styf och Erixon lär vara borta och det kittlar inte direkt att på sin höjd ha sex backar att tillgå när det är ett sånt tätt och viktigt matchande.

Kanske ska man göra ett nytt försök med Lance Ward igen?

Ambroo: ajfan, han hade ju kunnat tillfört en hel del. får leta vidare då ! men verkar ju gå att vinna med den befintliga truppen med. fast lite rutin på backsidan vore ju inte helt fel...

Ambroo: Jag tycker det var synd. Jag vet att det är många som inte tycker som jag men jag hade gärna sett honom i TIK.

Frågan är ju nu: Finns det nån annan back? Jag är tveksam o tror att det blir den backbesättning vi har såvida inte Linkan har nåt ess i rockärmen.

« · 1093380 · »