ÄlskarTIK: Fast det finns ju inget som hindrar att man säger upp kontraktet, ifall båda parter är med på detta. Det är säkert inte svårt för Tenkrat att få ett nytt kontrakt någon annanstans.
Kevin O Shea: Jag är beredd att slakta en helig ko om det är vad som krävs för att få fason på backuppsättningen. Vad avser jag med detta då mån tro?
P E T R T E N K R A T!
Visst är han en härlig skridskoåkare, en härlig kämpe med urstark vilja men hans spel har gått i baklås även om han nu varit matchens aktör i de tre senaste matcherna.
Men i förhållande till kostnad kontra produktion är han alldeles för dyrbar och det finns billigare alternativ som skulle göra ett fullgott jobb istället för honom.
Jag vill inte istället att man inför nästa säsong använder sig utav Tenkrats lönepengar till att stärka upp defensiva med MINST 2st PP-backar utrustade med ett vasst skott som bara kan smasha in puckarna utan pardon.
Ett tänkbart alternativ där vore Tom Koivisto som ju faktiskt var på tapeten för en halvannan vecka sedan men som lades i malpåse.
Forwardsbesättningen är så passb stark ändå i nuläget att vi INTE står och faller med Tenkrat.
Är inte det minsta orolig för offensiven! Där kommer puckarna trilla in förr eller senare.
Sedan tar vi mer än gärna emot Aki-Petteri Berg med öppna armar! Och Kristoffer Berglund vore inte heller något dumt namn.
Pätr: Med en backförstärkning till nästa säsong i form av Aki-Petteri Berg, skulle nästa års backuppsättning kunna se ut så här: Berg/Moe Lotvonen/Kokko (bör få nytt förtroende) Jonsson/Styf Erixon sjunde back
Personligen skulle jag vilja se Skellefteås snabbskrinnare Fredrik Lindgren där också. Eller varför inte Kristoffer Berglund, som knappt gjorde ett misstag i JVM? Men, med Aki Berg i laget så har vi vår 30-minutersback...
Bragd-Birger: Angående ny sportchef håller jag i stort med dig, och tycker inte att det behöver vara någon storslaget namn. Tror personligen inte mycket på en sådan som Mats Näslund, men det heter å andra sidan inte "Silly Season" för intet.
Angående truppen anser jag att ditt resonemang stämmer väl. Backsidan är i dagsläget den svagaste lagdelen, och måste förstärkas till nästa säsong. Hade Marttinen fyllt luckan efter Anton Strålman hade den sett relativt bra ut i dagsläget, men vi vet att förväntningarna tyvärr inte infriades.
Målvaktssidan är inget jag är hundraprocentigt nöjd med, eftersom Backe sorgligt nog tenderar att spela ojämnt. Jag skulle emellertid inte vilja byta ut honom. Visserligen skulle jag kunna omvärdera ståndpunkten ifall man lade fram några möjliga namn, men generellt sett blir jag alltid ängslig när en ny målvakt tar plats mellan stolparna. Under åren i elitserien har den jämmerligt nog dykt upp några mer eller mindre klassiska såll, och vi vet hur de säsongerna har slutat...
nectis: Kanske ännu bättre om jag tar den positionen! Försök trycka klubban i midjan på mig för att flytta bort mig!!! Se upp så att inte klubban försvinner för alltid!
Bragd-Birger: Robban har spektrum från bänkad till andrafemman (lite J-20 också). Ska vi ha ett lag som år efter år går sönder efter nyår kanske det inte är så dumt att ha en Duracellkanin på is!
andyo: Bland de viktigare tingen när det gäller nya backar är skridskoåkningen...vi behöver verkligen nu ett par rappa då många av de andra är "medium el. slow.".fast ändå bra defensivt.
Man såg vilken skillnad Strålmans skridskoåkning gjorde för spelet.... snabbt upp i anfallszon..fann han ingen lämplig passsning dribblade han sig direkt in själv o startade afallsspelet...likadå bakåt han han ofta ifatt motstå¨ndare trots att han startade lite efter..känndesmycket tryggt.
men vi har ju redan en till stora delar bra trupp nu så backsidan är det som förhoppningsvis nu är prioroteten..på forwardssidan skulle jag gärna vilja se Njurundakillen Månsson i rödvitt...
stoff: saknar gör vi väl inte riktigt, tycker nog både hedström, sundh, svensson m.fl bör kunna göra ett sånt jobb, även om så inte är fallet just nu. Det vi dock saknar helt och hållet är offensiva backar, i mina ögon är Moe den främsta vi har rent spelstilsmässigt.
250kg kärlek: Det har behandlats, men inte uppmärksammats så som det borde. Vi är i en otroligt gynnsam sits vad gäller kontrakt. För några säsonger sedan satt man med ständig klump i magen när säsongen var färdigspelad och de utgående kontrakten skulle förhandlas och spelare behållas. Nu räknar man in underskrifterna med ett stillsamt höjt ögonbryn. En jävla skillnad. Måste säga att nästa års bygge ser högintressant ut.
Målvaktssidan, nja. Jag är pro Backe, men jag finner hans ojämnhet allt mer förbryllande. Vad är problemet egentligen? För att vara så placeringsskicklig är han rent provocerande passiv/obeslutsam i helt fel situationer. Nu verkar han uppenbarligen ha tränarnas/ledningens förtroende, så jag utgår från att detta är något man tror sig kunna avhjälpa. Åkerlund som back-up känns stabilt. Förhoppningsvis tar han något kliv framåt och kan utmana mer seriöst nästa säsong.
Backarna: hualigen. Den del av bygget som innehåller flest frågetecken. Rutin finnes i form av Jonsson, Styf och Lotvonen. De två sistnämnda stabila elitseriebackar, den förstnämnde en synnerligen tveksam pjäs som tagit sig på sistone. Två coming men i Erixon och Moe. Vet inte vad man kan förvänta sig av den förstnämnde annat än en långsam infasning i truppen, men Moe känns spännande. Offensivt tillför han redan nu, men defensivt har han mycket kvar att jobba på. Bör kunna ta ett rejält kliv framåt under nästa säsong. Sanny bort. Koskinen förmodligen, Kokko möjligen kvar beroende på prislapp. En riktigt bra 30-minutare måste under alla omständigheter in. Sedan skulle jag gärna vilja ha in en bra allround-back till. Detta bör ge en stabil backsida, inget fancy, men en tillräcklig bredd och spets för en jämn sexa till start och två fungerande PP-uppställningar (30-minutarn som ankare i den ena, Moe som offensiv back i den andra).
Forwardssidan är i det närmaste klar, om man räknar in namn. Tar vi däremot i beaktande sjukjournaler blir läget mer oklart. Hur är läget med Pärssinen och Hynning? Hedströms motivation? Blir det ett 'go' på dessa tre är läget riktigt bra. Då fattas en förstecenter, och här hävdar jag samma sak som tidigare: vi står inte och faller med Hahl. Är han tveksam och det drar ut på tiden, ragga en klass lägre om nödvändigt. Sedan vill jag ha kvar Robert Carlsson, förutsatt att han kan motivera sig för en säsong av revansch-karaktär. Där finns det timråhjärta i överflöd.
Summa summarum: 'korthuset' ser väl hyfsat ut? Och inte känns de resterande pusselbitarna som ett omöjligt uppdrag för en nyanländ sportchef? Näppeligen. Och nu får vi väl en mer rättvis bild av Challes ledarskap, med tanke på att han givetvis i högre grad sätter sin prägel på kommande säsongs trupp jämfört med nuvarande.
Om man ska diskutera detta med skador så måste de ju beropå att dom är dåligt försäsongstränade eller helt enkelt glas spelare? För vi kan ju knappast ha otur 2 år irad de finns ju inte.
Så nånting måste fel och som sagt jag tror de beror på fel träning.
Bragd-Birger: Jepps. Om jag fick chansen att välja en av dessa herrar skulle det bli Ekman, livet ut. Även om han t.o.m. skulle vara skadad till skillnad från Ölvestad. Nej vänta nu, nu blev det nog fel ändå.
Nej men Ölve är en riktigt bra hockeyarbetare. Men det är ju även Nisse E. Bara det att Nisse kan så mycket mer.
Skarin: Håller med. Och i valet mellan Ölvestad och Ekman vet jag vilken jag väljer nio dagar i veckan. Ölvestad känns som en löjlig värvning. Tror inte heller att hans utspel är någonting annat än en liten temperaturhöjare inför hans löneförhandling.
Dream Team: Fast samtidigt ska det nog mycket till innan Mr Ölvestad lämnar Djurgården. Har riktigt svårt att se honom lira i en annan klubb än Djurgården.
Det är inte varje dag man blandar ihop herr Ekman och Herr Ölvestad:-)
Konceptet: *svälj*... Nu höll jag på att sätta i halsen på allvar här. Jag fick för mig att du menade Nisse Ekman när det istället var Jimmy Ölvestad, men som tur var hade jag fel. Ja och nej, får väl följdkommentaren bli. Ja, på "Mr. Nobrain" Ekman, alltså. Det finns inte många spelare som gladeligen kör över målvakter närhelst det bjuds tillfälle. Ölvestad, å andra sidan, är med sin attityd till spelet mer än välkommen.
NIssEn: Det tycker jag definitivt. En lagomt oöm spelare som alltid sätter laget först och som verkligen går till jobbet varje dag. Det är just såna karaktärer som saknas i dagens TIK.
bisterfinnen: Ja, nu blickar vi framåt, härligt att ta del av ditt passionerade engagemang för Sveriges vackraste idrottsförening! Se till att finnas på läktaren mot LHC den 14:e då marschen mot upprättelse startar. Å du, tänk när denna upprättelse når sin kulmen, när vi smiskar Modo ur slutspelet...:-)
Det är säkert inte svårt för Tenkrat att få ett nytt kontrakt någon annanstans.