Det är väl tveksamt om Robban hade varit aktuell för den här tjänsten om någon av förstahandsvalen tackat ja. Jag tycker att osäkerheten lyser igenom hos TJ och styrelsen här. Nu är det som det är och det är bara att önska alla lycka till.
- - - - - - - --
Tomas Skogs sista insats för Mora blev att på ett ganska svagt sätt förlora en närkamp mot Salmonsson före det avgörande målet.
Nej Nubben var inte särskilt känd heller när han började. Men som redan konstaterats var Timrå vid det laget en mycket mindre klubb också... Och jämför man med Nubben skulle väl vilken ex-allsvensk spelare som helst passa som sportchef.
Linkan? Jag tvivlar... och det har inte att göra med nån "vad var det jag sa"-gardering, utan helt sonika den enkla anledningen att karln har noll erfarenhet av hockey på högre nivå än allsvenskan. Tycker mer det luktar "nu måste vi verkligen ha en sportchef" än en särdeles optimal lösning.
Vidare: Huruvida en sportchef gör ett bra jobb eller inte får man självklart bedöma utifrån hur slagkraftigt laget blir efter förutsättningarna. Om ett nyförvärv lyckas = bra jobb av sportchefen, om ett nyförvärv misslyckas = mindre bra jobb av sportchefen. I Nubbens fall tyckte jag det fanns tendenser att flopparna betraktades som "otur" och "inget man kan rå för", medan succeförvärven var bevis på en ypperlig fingertoppskänsla.
Mappe: Åh nej, jag trodde Timrå IK var ett starkt varumärke och en attraktiv förening att tillhöra för såväl spelare som ledare men efter rekrytering av Linkan känns det så ............ Det positiva är att föreningen tar hand om en spelare som har gett hela sitt hjärta för Timrå och på så sätt ta hand om nya spelare och föra den andan vidare. Forza Robban du behövs mer än någonsin efter detta bottennapp.
Men självklart hälsas Linkan välkommen! Det är ett prestigeuppdrag med mycket stort ansvar. Nu vill jag se att Linkan visar sig kvalificerad för detta ärefyllda uppdrag.
TT: Hylla Salmonsson istället för att klaga på Skogs. Johannes var outstanding de två sista matcherna i KS. Helt makalös vändning och kämpainsats i värsta Z-klass!
T T: Hur kan du veta att inte Stefan Lindqvist har varit förstahandsvalet hela tiden ? Det kan ju vara så att han tackade ja först när tredje och sjunde alternativet sa nej. Vissa alternativ har kommit ut i media vissa inte. Så är det alltid.
RocknRolf2: Ni ska komma ihåg att Nubben en gång i tiden var helt grön han med... han hade stor hjälp av finnarna, och kent johansson... får linkan och robban hjälp, så tror jag även att de kommer att lyckas...
En optimist har lika ofta fel som en pessimist, men fan har fan så mycket roligare!!!!
När man hörde om det ryktet så var det iaf inget som jag tog på allvar. Nu ska jag inte såga alltför mycket, men spontant så känns det som en nödlösning och kanske inte riktigt den rekrytering som jag hoppades på när man i TIK gick ut i pressen härom veckan och sa att man har som mål att bli ledande inom svensk hockey. Linkans kontaktnät sträcker väl sig ungefär till Njurundabommen i söder och Härnta i norr. Vad Robbans roll som assisterande innebär är naturligtvis svårt att spekulera i, men pennvässning låter ju som hans bord. Att ersätta Sveriges bästa sportchef med dessa två är som att ersätta Hahl med Ove Öström i mina ögon...
Ambroo: Det låter kanske lite illa, med två gröna killar.... Men jag tror ändå det finns en tanke bakom att de är två stycken.... Hoppas att man tar hjälp, när man behöver....
willysson: Två killar med social kompetens, hockeybakgrund och stort Timråhjärta. Förutsättningarna finns för att det ska kunna fungera på ett bra vis. Dock inte garanterat!
Tycho: Linkan stort Timråhjärta? Ptjaa... kanske det.
Vi får se hur det här går. Klart är i alla fall att Linkan tar ett otroligt stort karriärskliv som hans CV knappast motiverar på långa vägar. Visserligen var jag helt ute och cyklade när jag tvivlade på Challe just med samma argument - bristande meriter - men samtidigt hade ju Challe i alla fall varit med i elithockeyn i sisådär en 20 bast...
RocknRolf2: jo... Men Även om inte linkan har spelat i eliten, så har robban gjort det.... Det viktigaste som finns är att de brinner för uppgiften, sedan har varken du eller jag en aning om vad linkan har för kontakter....
Jag har samma inställning till detta som jag hade med challe....
RocknRolf2: eller så använder timrå samma kanaler som han gjorde hautamaa... hammarström medflera... Sedan har ju linkan tillgång till gunnar svenssons adressbok om man frågar snällt... Det finns de med kontakter, det är inte bara sportchefen som ska ha kontakter , han ansvarar för att de gemensamma kontakterna i klubben blir väl använda....
RocknRolf2: Jag tycker att det känns som svaga kort,men...samtidigt vill jag se vad de kan prestera innan jag dömer någon. Jag tror att det kan bli bra.
willysson: Njae, jag vet inte om jag kan hålla med dig där. Många säger: "Nubben var ju grön och kolla vad bra det gick!" Jo det är klart, men då ska man ju komma ihåg att Timrå IK nu och då är två väldigt skilda saker. Nu har man ambitionen att tillhöra absoluta toppen, då var man bara glad om man överlevde.
willysson: Jag hoppas att klubbledningen har haft en dialog med våra 4-5 största sponsorer så att dom är med och tror på denna konstelation och fortsätter att satsa vidare med Timrå. Utan dom så står vi oss rätt tomma. Percy har i varjefall stängt sin plånbok till Malmö.
willysson: Sen känns det väl som att bara att göra sig ett namn kommer att kosta alldeles för mycket tid. Det är ju inte direkt så att nån i hockeysverige hajar till i dagsläget och tänker: "Å fan, han hamnade där...fräsigt!". Det får helt enkelt inte vara en nödlösning/budgetvariant på den posten om man vill hänga med.
Nu är det ett faktum..."Linkan" skall hälsas välkommen. Klubben vet nog vad den gör och att vara sportchef är en administrativ uppgift som Linkan skött i Sundsvall och säkert kommer att klara fint här. Kom ihåg att han får bättre förutsättningar också än vad "Nubben" fick när han började. Det här blir bra. Vi klår Frölunda nästa säsong också...är "Linkan" bättre än "Nubben" då???
Ambroo:Jag förstår ditt resonemang... Men samtidigt på den tiden var det svårare att få hit ett nyförvärv... förr gick de automatiskt till FBK Frölunda HV etc... men nu är timrå med där uppe också...
RocknRolf2: Ja undra hur många gånger det skrivits idag "nubben var inte heller bla bla...." Som det sagts tidigare TIK är inte heller samma lag som de var när Nubben klev in som sportchef.
Red Rocker: Hade det känts bättre med Fredrik Andersson? Visst Timrå är ett annat lag idag, så "Linkan" har en stark elitserie organisation som stöd. Finns väl ingen anledning att såga karln? Han ska inte ro båten själv.
johnny99: Absolut inte, men det betyder inte per automatik att Linkan är rätt person.
hursomhelst vi hoppas alla att det ska gå bra, så vi får hoppas att Linkan får det stöd han behöver och framförallt arbetsro så att inte nästa säsong börjar dåligt och det börjas ifrågasättas till höger och vänster, då blir det jobbigt.
Red Rocker: Det har skrivits ungefär lika många gånger som att Timrå är inte samma lag nu som när .....bla bla. Och båda sakerna är ju sant . Det är därför vi har nya sportchefer nu
Red Rocker: Nej, det har du rätt i, men vem är rätt person?
Hellre Henke lundkvist än "Backe"? Hellre Z än Hahl?
Vi borde alla stötta Linkan nu, tror inte det kommer en eventuell av Hahl kommer innebära att han ersätts av en sundsvallsspelare bara för att "Linkan" tillträder ; )
Ambroo: Ja, känslan man får är ju verkligen "upp till bevis!" Nog hade man lagt ribban lite högre för egen del. Samtidigt är det som du säger att Kent Norberg inte heller var särskilt etablerad i rollen som sportchef när han tillträdde. För hur länge gäller kontraktet, förresten? Vi måste såklart ha samma tålamod med Stefan som med vilken annan person som helst som skulle fått jobbet. Hans främsta uppgift förutom att skapa förtroende i laget blir såklart att få ner Riku Hahls namnteckning på papper. Annars har han väl det hyfsat lugnt då merparten av truppen redan sitter på kontrakt.
JAG tycker de är oerhört starkt av linkan att dra ihop ett sundsvall hockey med spelarbudget på 1.5 miljoner kronor så att de spelar i sveriges näst högsta division! De är fnimej inte dåligt. och sen robban som sidekick och yttersta kontakt med spelarna är en hur bra konstellation som helst på pappret! Sen om något på papper är bra i verkligheten återstår att se! Jag ska i alla fall önska dom lycka till.
Thomas Johansson Charles berglund Fredrik Lindqvist Robert Carlsson
Tycker jag är hyfsade namn i inblandningen av hur truppen inför säsongen skall byggas!
Hmm. Menas det på allvar att faktumet 'att Timrå var en annan klubb när Nubben tog över jämfört med dagens Timrå' att det är svårare att vara sportchef idag än då? Eh...ålrajt. Det låter logiskt. Klart att det måste vara värsta räkmackan att hoppa in som sportchef 01/02, fortfarande betraktad som nykomling och en befarad dagsslända, med idel nonames i truppen (undantaget en viss #20). Taskigt med pengar och ett rykte och en status i klass med Mora. Sicket upplägg. Här snackar vi glidarkneg!
Och så jämför man med den näst intill omöjliga sits som Linkan/Robban kastas in i. Semifinalspel, en omsättning på strax under hundra millar, större delen av truppen fixed och spikad, ett av hockeysveriges absolut bästa rykten vad gäller grenen 'förädling av hockeyspelare' samt en framslussning av yngre förmågor som det skrivits spaltkilometer om. Jisses. Snacka om mardrömsläge att kliva in. Linkan/Robban: prepare for hell.
johnny99: Självklart hade det på förhand känts bättre med Fredrik Andersson. Varför? Jo därför att han är ett namn även utanför Sundsvall/Timrå, men också därför att han har erkänd stark social kompetens och det är nog så viktigt. Nu säger jag väl inte att Linkan är nån tvärk*k, men, men...
Bragd-Birger: Du tror inte att folk som skriver saker i stil med "Timrå är en annan klubb idag jämfört med när Nubben blev sportchef" menar just det du är inne på: att Timrå då var en outsider med ,utifrån sett, taskiga förutsättningar jämfört med Timrå av idag som har en helt annan ekonomi, ett knippe toppspelare och framför allt en annan respekt i hockeysverige...?!
Alltså måste väl förutsättningarna vara betydligt bättre nu att plocka ett mer respektingivande namn jämfört med -01 då vi fick "nöja" (tolka mig rätt här) oss med Nubben. Så tolkar jag kritiken och den kritiken kan jag instämma i.
Bragd-Birger: Vem har sagt att det skulle vara svårare? Det ser väl bara lite annorlunda ut mot när Nubben klev in. Men om det nu är så pass enkelt som det låter (tydligen enklare i en större klubb än i en mindre?) att vara sportchef i en så välartad organisation som Timrå så antar jag att det inte heller spelar så stor roll att de är blåbär i frågan. Eller, båda fyller ju upp det viktigaste kriteriet, att vara ex-spelare/tränare.
Vem säger att Calle Johansson tex skulle vara bättre? Han skulle juh vara bra som tränare också men det lyckades han inte med. Inte för att hänga ut Calle så är inte ett känt namn heller = framgång. Tror chanserna är minst lika goda med Linkan/Carlsson som tex Johansson eller Micke A.
Det som känns bra är att det är spelare som varit länge i klubben och brinner för klubben. Båda har varit lagkaptener i Timrå och Linkan har haft en liknande roll i ett väldigt ekonomiskt knapert Sundsvall.
Name or no name så är det viktiga att de levererar och det har de lika bra förutsättningar som ett känt namn att göra enligt mig!
Tycho: Finns väl aldrig några garantier. Men tror du att det är nån tillfällighet att folk som får de tunga tjänsterna, både inom näringsliv och sportvärld, i princip alltid har varit med förut?
Tycho: Vad skulle du exempelvis säga om vi skulle ersätta direktör Thomas Johansson med till exempel butikschefen för Konsum Alnö? "här har vi en framgångsrik kille med rutin i ledarbranschen som varit med byggt en mindre organisation bla bla" ...?
Vi tycker om dig jättemycket, men ibland går topplocket och det skrivs massa tok. Oftast menar vi det kanske inte, men ibland har vi kanske också lite rätt.
- - - - - - - --
Tomas Skogs sista insats för Mora blev att på ett ganska svagt sätt förlora en närkamp mot Salmonsson före det avgörande målet.