TRL: LHC har ju skaffat stålarna henom att hyra ut spelare till Ryssland. Har ju varken med biljettintäckter eller publikunderlag att göra utan att en björn i öst som vaknat upp och dammsuger marknaden på det mesta. Brynäs fick ju även de en del av den ryska kakan när de sålde Brendel.
Hahl kanske bara blev en försmak av vad som händer med Timrå om ett år, då är det väl en del viktiga kontrakt som går ut. Ryssarna lär inte vara sena att lägga bud på dem i alla fall. Sen blir Timrå ett lag av junisar.
Anonymous: Riktigt så långt tror jag inte de kommer gå. Tror inte att Ryssarna är intresserad av några Timrå spelare i nuläget. Finns nog ingen i dagens lag som jag kan tänka mig att dom kan vara intresserad av att värva. För vi har ju varken kvar Regin eller Hahl. Du får gärna ge exempel på vilka du tror kommer bli köpta/värvade av Ryska lag?
General_Moisio: Tenkrat, Lehtonen och Pyörälä borde vara intressant. Ryssarna har ju till och med varit in och ryckt allsvenska spelare.
Sen bidrar ju deras dammsugning att totala spelarutbidet blir sämre vilket leder till högre löner och att andra svenska lag måste se sig om efter och kanske nöja sig med sämre spelare.
Anonymous: Den anda jag skulle kunna tänka mig är Lehtonen, om nu inte Tenkrat eller Pyörärä gör en kanonsäsong annars tror jag inte dom är speciellt aktuella för spel med Ryska lag. Tror nog att dom vill ha spelare som producerar och de har varken Tenkrat eller Pyörälä, dom har inte varit dåliga defenitivt inte men dom gör inte så mycke poäng som man kunde önska.
Här skriker människor efter en ny arena, en arena som bör ligga där folket finns. Arenan skall lokaliseras där det finns bra lösningar både ur bilpendlarsynpunkt men även för dem som väljer att gå och/heller åker kollektivt. Självklart skulle fler människor gå på hockey om detta uppfylldes, jag har svårt att se annat, men samtidigt kvarstår frågan: kommer en sådan satsning verkligen innebära lapp på luckan i flertalet matcher, framförallt under serielunken. Ja, varför inte? Jag skulle säkert tro att så länge Timrå IK levererar kommer även marginalåskådarna. Blir det däremot motgångar och sämre resultat ställer jag mig frågande till om vi verkligen skulle ha byggt arenan?
Många byter säkert då stolen på arenan mot soffan hemma. Och det är nästa krux. Bekvämligheten att zappa hemma mellan olika matcher gör inte läget lättare att locka människor till arenan. Klart det blir lättare om man har ett primärområde med massor av människor (läs Sundsvall), men frågan är om det räcker när det börjar blåsa snålt?
Nästa stora problem är Rysslands satsning att konkurrera med NHL. Det finns inte en chans i världen att Sverige kommer kunna mäta sig med nationer som Ryssland och Canada. Allt verkar handla om pengar och där ligger vi i lä. Dessutom konkurrerar Schweiz med flera länder om de allra främsta spelarna.
I det läge som råder nu är min filosofi att ligga lite lågt. Vänta in effekten av Ryska ligan och se vart det bär hän. Bättre det än att stå med en gigantisk arena som inte fylls till hälften p.g.a. en alltför ointressant elitserie alternativt ett alltför mediokert lag. Jag vet att det inte går att bromsa i en uppförsbacke. Jag vet att om vi ska vara med i matchen måste det till en förändring, framförallt publikt. Men så länge som Ryssland betalar miljonlöner till spelare för spel i Ryska andradivisionen känns det för mig bäst att lugna sig lite, sondera terrängen, och med facit så nära sanningen, fatta förhoppningsvis kloka beslut även i framtiden. Så, jag tycker Timrå ska fortsätta på den inslagna vägen, hålla i pengarna och vänta med ett arenabygge tills dess läget klarnat lite mer.
General_Moisio: Pyörälä producerade mycket bra, hade inet han åkt på sin knäskada hade han förmodligen kommit på över 20 fullträffar, och i slutspelet så låg han väl topp 3 i skytteligan, Tenkrat däremot kom igång på slutet av säsongen och challe har ju kommit fram till de att Tenkrat ska ges ett större ansvar så kommande säsong blir nog mycket bra för Tenkie.
Snoop: Jag tror nag att Petr kan komma upp i 20 mål också, och kanske parssinen om han får vara hel hela säsongen. Timrå hade ju många poängmakare skadade under en lång tid förra sessen, Jonte och hynning kan göra 30+ vardera om inte mer. Jag ser fram emot att se hur timrå presterar med en hael trupp i 55 matcher.
General_Moisio: Plockar man guldkorn som Sperrle och Kristoffersson så ska du nog se att även såna som Pyörälä och Tenkrat med halvdana säsonger bakom sig kan bli aktuella...
Ambroo: Vi får väl se om man tittat till föregående säsong så tror jag inte dom kommer värva dom. Och säsongen som kommer vet jag inte om dom kommer göra mycket poäng eller inte, gör dom detta så visst finns möjligheten att dom kan sticka till Ryssland. Men som sagt då måste dom göra en riktigt bra säsong.
Enligt pappers-ST så letar man en stor rivig och producerande förstacenter. Hlavac var för dyr och Ritchie blev allt mindre aktuell ju längre tiden gick. Robitaille är fortsatt intressant men man verkar inte ha några förhoppningar på att han skulle välja spela i Sverige.
Frella: Nej men vad hör jag? Nya direktiv en gång till. Vilken gång i ordning är det vi hör att man ska värva en center? Hur många gånger har man sagt att man inte letar efter något speciellt?
Okej. Skönt att höra att ambitionen finns där idag. Måhända är det som bortblåst i morgon igen.
Kerstin_k: Eller förstacenter nämndes iofs inte, det antog jag bara då man letade en rivig och kreativ center.
Vidare kan nämnas att Hynning inte kommer opereras i dagsläget. Bra enligt läkarna men Hynning lät mer tveksam. "Bra att alternativet finns kvar" var väl hans ord om operation eller inte. Erik Andersson ser ut att missa premiären då han inte väntas kunna gå för fullt förrän om någon månad. Jonte och Pärssinen är klara men Jonte ska ta det försiktigt i närkamper och Pärssinen ska inte spela alla träningsmatcher. Moe väntas vara tillbaka i novemberuppehållet.
Vidare har man gjort klart med en ny allmänläkare och siktar också på att utöka den medicinska staben.
Kerstin_k: TIK har letat en center hela tiden, typ. Allt annat är bara nonsens. Men det gäller att hitta någon intressant, locka hit någon och att betala bra. När det händer ser det här bra ut.
Men klockan går. Jag vill inte ha in någon i januari. Det är på tok för sent.
Skarin: Jo, jag vet att man har gjort det. Det som konfunderar mig är att man vid så många tillfällen gått ut i lokalmedia och snackat om att man ska stuva om laget, att man inte ska värva någon för att nästa dag säga att man ska värva nån. Vad hände med raka besked?
Kerstin_k: Man ska inte tro på allt som sägs och det som står i tidningarna. Det som är intressant är vad som händer och sker bakom kulisserna.
Det är klart att i absolut värsta fall, om det visar sig att Linkan och Robban inte kan få hit en center, så blir man ju så illa tvungen att stuva om. Det scenariot vill TIK inte hamna i. Inte vi supportrar heller. Det är väl lite av en helgardering när Linkan pratar i sådana termer.
Vi kommer få det väldigt kämpigt om vi inte får hit en center.
Skarin: Jo, utan center blir det kämpigt. Dagarna börjar ju också försvinna. Frågan är hur mycket is i magen man anser sig ha råd att ha innan man slår till på första bästa centervärvning.
En annan oroande sak är ju att vi kommer att gå in i säsongen med skadade spelare och spelare som precis kommit tillbaka från skador. Känns på nått sätt inte optimalt för Timrå IK inför årets seriestart.
Kerstin_k: Vi kan få en väldigt jobbig start på årets säsong som det känns på förhand. Många tongivande spelare som du säger har kört rehab hela sommaren och när det nu står klart att Erik inte verkar spela premiären så ser det väldigt tunt ut då Tenkrat kommer sent också. Även om en nyligen återställd Jonte går in och centrar ser det ytterst tunt ut.
General_Moisio: Men snälla nån! En renodlad center från ett bottenlag i Allsvenskan istället för en omskolad ytterforward i landslagsklass. Svaret är väl ändå ganska enkelt? Nu hoppas jag givetvis inte på ett sånt scenario, men skulle det bli verklighet så är det ju dock inte nåt vidare svårt att välja...
Skarin: Kan BIF värva en sån som Dixon så ska väl vi kunna hitta nån av minst samma kaliber och det i rimlig tid?
General_Moisio: Det jag menar är att i Ryssland spelar det egentligen ingen roll vad det står på tröjan eller vad du har för meriter/stats. Även lag i andra divisionen lockar med tjocka sedelbuntar och det är det faktum att man plockar medelmåttor från Elitserien ett bevis på. Mu senast så var det Öberg från Modo.