1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604108 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Klint Östwood: "Har vi lyckats höra några namn bakvägen ännu?"

Nä, det är svårt att urskilja nåt bakvägen i allt "skitsnack".

Har vi lyckats höra några namn bakvägen ännu?

Anonymous: Han kanske blir vår nye powerforward

Wayne Gresky: Fler finnar i Timrå - ett par till åtminstone. Det är alldeles för få som det är.

Anonymous: Svälj stoltheten och värva Tuokko nu!

T T: Ja och han värvade vi till elitserien, han dög inte ens i allsvenskan.

Ex-tikare får sparken.

Ska vi ha det lite trevligt istället och prata om något mer humoristiskt? Med risk för att få en Per Gessle nedkörd, har DN-sportens framsida varit uppe? Finns inte på nätet vad jag ser. Ganska kul genomgång av Jurassic Modo. Para ihop rätt dinosaur med rätt Modospelare i åldrarna 34-36:

1) Tyrannosaurus Rex: Kungen - ändå varken störst eller farligast

2) Velociraptor: Utför konster men anfaller bäst i flock

3) Gallimimus: långa starka bakben, mer oklart hur armarna använts

4) Stegosaurus: Ser farligare ut än den är. Försvarar sig mest

5) Coelohysis: Farlig köttätare som senare blev ett bytesdjur 

6) Effigia: Ett "spöke", ska ha funnits men har den det?

7) Seisosaurus; Ser mer ut för än vad den är. Totalt ofarlig

Nybbe: Förtydligande: Jag är helt med på vad du menar, det jag syftade på var att ifall någon av kanadensarna hade varit EU-medborgare så hade vi inte haft det problemet. För övrigt tycker jag att man kan erbjuda Kanada medlemskap i EU. Visst, det ligger inte i Europa, men det gör å andra sidan inte Turkiet heller och de verkar vara på gång.

Pätr: förtydligande :inga mer icke EU-spelare

RED DEVILS Här finnes en bättre back ...

www.eliteprospects.com/player.php?player=543

Eftersom jag inte har möjlighet att se matchen live på torsdag.

Kan inte supporterklubben skriva VÅGA VINN på en banderoll någon gång?

RED DEVILS: Om det visar sig att han gillar att slåss kan man ju t.om kalla honom för vevstaken ;-)

zigge: Roman skulle väl kunna få heta Staken, men det är ju klart vi har ju starkov -byt bort honom så har vi löst namn probelmatiken också. lol

LennartA: Sin vava trogen kommer ledningen att avakta-hoppas o tro...
AGGERA NUU!

RED DEVILS: Haha, vad skulle Roman få för smeknamn? :-)
Anders E? Nej tack, vi har nog med "småfarliga" backar i defensiven.

RED DEVILS: Roman faller bort p.g.a. av efternamnet....

Johan J:
Håller med!
MoDo förstärker som tusan och vi.........avvaktar, i bästa fall, verkar det som.
Satsar man inte så vinner man inte och detsamma gäller nog inom hockeyn också - vi kan inte sitta stillatigande och se dom andra lagen agera och sedan stå där på perrongen och upptäcka att tåget redan gått, med ett förvånad uttryck i ansiktet.

Nybbe: Det är ju fan att inte alla som är födda i Quebec automatiskt har både franskt och kanadensiskt medborgarskap. Eller att inte alla kanadensare har brittiskt.

Pätr: Det enda man kan säga synd att vi har 2 spelare infrån Overthere

Corso som ytter och här har vi våran förste center!

www.eliteprospects.com/player.php?player=9665

Undra just om inte Ander Eriksson snart finns i MoDo också...

www.eliteprospects.com/player.php?player=471

Novembermörkret har lagt sig och Elitserien befinner sig i sitt allra intensivaste skede med matcher varannan dag.

Just nu upplever vi Timråfans känslan av att sitta i baksätet med en rattfyllerist vid ratten. Vi möter fordon efter fordon längs den slingriga vägen. Alla vet var färden slutar men vi kan inget göra från baksätet.

Någon av oss undrar "Vem kör?" precis som Musse Pigg gör i TV-rutan varje julafton. På väg mot toppen har Långben lämnat förarsätet och satt sig ned i husvagnens matbord, lika förvånad han att ingen tagit tag i takpinnen. Det slutade väl den gången men dagens verklighet är ingen saga tagen från Walt Disney utan dagens Timrå IK.

Min uppmaning till Linkan och TJ är att förstärka laget nu genom att omgående värva spetskompetens på back- och forwardspositionerna. Tiden börjar rinna ut för Timrå IK. Vänta inte tills det är för sent utan agera!

Jag hoppas att Linkan är i slutförhandlingar med ett par förstärkningar eller åtminstone har ringat in namnen så att vi inom en vecka eller två kan få hit en eller ett par nya spelare.

jokklas: Just Niko Kapanen är en spelare som skulle passa bra in i det gamla Timrå. Det nya däremot vete fan om Malkin, Crosby och Ovechkin skulle passa in i...

Nej, nu är jag bitter, men en liten reflektion beträffande spelarrekryteringar ska jag göra:

Sedan återkomsten till Elitserien har den traditionella Timråstjärnan varit en spelare med relativ kompetens både defensivt och offensivt: Hahl, Krykov, Nordgren, Pyörälä och Manderville är bara några exempel. Det är också sådana spelare jag vill se hädanefter i Timrå. Utpräglat offensiva kort är jag mer tveksam till.

jokklas: Det kan inte var utfyllnings spelare vi skall ha ,utan sådana med bra klass som förstärker laget

Nybbe: Ser hellre en (1) bra spelare som nyförvärv än två utfyllnadsspelare.

Laken: Jo, kan mycket väl tänka mig Corso som ytter.

Är ju i omställningarna hans styrka ligger ändå. Han är lite för liten/klen för att lira center i ES känns det som.

Så en stabil center samt en ytter som defensivt är starkare än typ Corso själv och Pärssinen behövs nog för att få ut max av honom. Frågan är vad han vill själv också iom att en spelare som inte trivs sällan presterar (nu gör han poäng i alla fall).

Laken: Balans var ordet:Hynning flyttas till Pärssinen med Karlsson 4 linje
:Anger flyttas till Starkov ? linje
:Svensson flyttas till Axelsson med Meunier 3linje
så tar vi in 2 nya i -1an och 2an
backar har vi

En fundering. Vad tycker ni?

Daniel Corso producerar. Daniel Corso är inget vidare defensivt.
Varför inte ta in en stabil tvåvägscenter (drömnamn: Niko Kapanen) och låta Corso spela ytter?

Det kanske skulle ge lite mer balans till laget?

Snart halva serien spelad och klubbledningen sitter med en kraftigt överskattad trupp. Som sagts tidigare så har inte de inte ersatt de spelare som gjorde att vi var ett bra lag för några år sedan. Vi är ett bottenlag idag ja menar halva serien snart spelad och vi kan inte slå SSK borta, Brynäs borta o s v. Vi har slagit topplagen hemma men bara för att de tillåtit oss göra det som topplag oftast gör mot just bottenlag d v s går in med 80% inställning.

Vi saknar kompetens på de flesta områden och är bara jämngråa, ingen spetskompetens. Inte konstigt att PP inte funkar. Corso är ingen 1:e center - för dålig defensivt och uppträder inte som en kanadensare förväntas göra i mina ögon. Det är orimligt att tro att det kommer så många nyförvärv för egentligen så behövs en Hlavac, Hlinka, eller Foppa typ av spelare som lyfter laget precis som det behövs en back till typ Kronwall elr nåt.

Fysiska spelet saknas oxå så där behövs en Laine typ

Hur ska detta sluta??

Klint Östwood:
"Brister: Är inte alls särskilt tacklingsvillig och använder inte sin storlek tillräckligt bra. Får ibland hjärnsläpp i egen zon."

Lät ju....jätte....bra....NOT, Vi måste ju ha någon som kan tackas varende jävel åker runt som en svans efter motstånderen i egen zon.

Ambroo:

Hockeykunnandet försvann med Nubben!! Tyvärr!! Bara att konstatera!!

Klint Östwood:

Ack då jag fann denne spelare skicka mail till ledningen omgående!

www.eliteprospects.com/player.php?player=471

Frella: Ja, jo men just ställningstagande är ju en utav TIK-ledningens starkare sidor...

SKa man värva för att undvika KS ska man värva senast till kommande vecka. Ska man värva senare är det för att överleva KS. Dags att Timrå gör ett ställningstagande ang detta!

Öppna på börsen och köp Bremberg + Kokko

Johan J: Någon som hoppas kunna bli kvar i elitserien kanske, men någon som går in i en 1a eller 2a kedja behöver inte det. Är väl en sån spelare vi ska värva.

KniveN: Ja, kanske inte ett try-out kontrakt i dess traditionella betydelse som tillämpad under försäsongen. Men får en spelare sparken från den klubb han representerat så här långt under säsongen och går arbetslös så kan det väl mycket väl vara ett sätt att hitta en ny arbetsgivare.

Johan J: Så du tror att en etablerad spelare kommer gå från en klubb mitt i säsongen och skriva ett try-out kontrakt?

Pär: Försökte använda Starkov som exempel utan att gå in på detalj. Men för att förtydliga så menar jag att ett try-out kontrakt ger både klubben och spelaren möjlighet att ta ställning efter en given tidsperiod.

Det är för mig en gåta att kontraktet med just Starkov förlängdes. Redan vid tidpunkten för utgången av hans try-out kontrakt hade Timrå behov av spetskompetens men vi får gissa att det handlar om en ekonomisk avvägning och en begränsad plånbok. Sanny Lindström kom vad jag minns till Timrå på just ett tryout-kontrakt, visade vad han gick för och blev kvar.

Pääjärvi och Lander, två av de viktigaste grundstenarna borta för JVM - ja då behövs det definitivt förstärkningar på forwardssidan.

Nybbe: Menar inte att man skulle ha kontrakterat en ny back redan när Styf låg på sjukhuset för undersökning under pågående match det gäller att försäkra sig om oförutsägbara händelser. Karlsson har varit borta i ett par veckor och sedan en tid tillbaka har man sökt en forward. Samtidigt som man sonderat marknaden efter forwards kan eventuella nyförvärv på backsidan ha studerats ytligt och på så sätt förkorta arbetet när nu behovet av en ny back uppkommit.

Men herregud. Det är väl knappast TJ:s eller Linkans fel att fyra ordinarie backar plötsligt är indisponibla. Eller var det TJ som slarvläste Karlssons röntgenplåtar? Sa till Sonntag att han skulle ta emot sig mer med handen när han blir tacklad?
Bajs händer. Och när det händer får man agera. Att man ska agera innan det händer stannar nog vid önsketänkande.

Sen ska vi inte skena alltför hårt. Låt oss ge laget och de runt omkring lite kredd. Man har plockat 9/12 på de senaste fyra. Nu är det upp till bevis. Noll pinnar mot SSK och Rögle, ja då ser det brunt ut. 6 pinnar betydligt ljusare, och tre pinnar klassisk dagen efter-diarréfärg.
Lets hold our horses och se vad vi kan prestera i dom här matcherna.

SSK i afton är en riktig nyckel. Jag vet inte jag, men jag inbillar mig att årets mer offensiva SSK-upplaga är en lättare nöt att knäcka än fjolårets betongdito.
Låt oss hoppas det. Siffrorna som JimmyH visade upp i sin blogg är ju helt fruktansvärda. Och ett kvitto på att finns fog för kritik rörande Challes förmåga att implementera ett eget spel som håller även mot 'spelförstörande' lag.

Jag är jävligt nervig och orolig. Trots det väljer jag att se möjligheterna. Nu krossar vi SSK!

Johan J: hur lätt tror du de blir att få hit en etablerad spelare på dom kompromisserna

Johan J: Det är spetskompetens vi behöver, både en back o en forward. Finns inte pengarna får föreningen gå ut och be om hjälp som andra oxå gjort....
Hur kommer det här att gå med Pääjärvi o Lander på J-vm? Dom är ju bland dom få som varit bra i år......

Kerstin_k: En variant kan vara att skriva kontrakt med säg två veckors eller en månads löptid och sedan UTVÄRDERA prestationerna på isen av vederbörande innan man väljer att förlänga kontraktet eller gå skilda vägar.

Då får man möjlighet att ta ny ställning som med Starkov.

Johan J: karlsson skadad ett tag,dom andra sen i lördags,det säger allt

superfalle: Jag har inte insikt i vilka spelare som finns tillgängliga på marknaden och det är till den uppgiften Linkan är avlönad.

Kerstin_k: Nej, håller självklart med att det inte ska värvas för värvandets skull. Och att ekonomin är ansträngd är knappast någon nyhet. Däremot har jag läst i ST eller Dagbladet ett det finns utrymme för förstärkningar inom budgeten. Jag tror säkert att Linken jobbar arslet av sig. Det som förvånar mig är att det har dragit ut så på tiden. Det har ju sett knappert ut på isen sedan första omgången och jag hade hoppats att det skulle hända något under Novemberuppehållet men inte.

Det förvånar mig också att man först nu börjar titta på backar som Linkan ger uttryck för i dagens tidningar (ST och Dagbladet). Kravspecifikationen på forward tycks klar och medan man sökt en ny anfallare har man kunnat sonderat marknaden och även studerat eventuella nyförvärv på backsidan.

T T: Vi kanske ska vara glad att vi hade TJ ifjol, hade det inte varit för honom kanske förra årets förlust ätat upp hela egna kapitalet.

Jag personligen tycker att vi skulle kunna ta upp Micha och Edlund.
Dock finns det en negativ grej med detta, vi förstör för våra egna ungdomslag.
J20 som redan går pissigare än pissigast kommer ju inte bli glada om vi börjar plocka backar från de.

Jag känner flera killar som lirar med Timrå J20 och J18 och de som jag pratat med säger att Timrå inte alls lockar när de blir äldre. Det känns jäkligt tråkigt att höra detta, då vi utifrån inte märker någonting. Men problemet är att det är a-laget som är prio 1,2,3,4,5 etc. J20 och J18 kommer nog inte förrän långt bakåt. Jag tycker att det är tråkigt då Timrå siktar långsiktigt på att bli en av de stora svenska föreningar, det går dock tyvärr inte med den ungdomsidan vi har idag!

Tiden börjar även rinna ut, tick tack tick tack..

Märkte nu att det här inlägget hamnade i fel kategori, förlåt!

Redigerad kommentar

Pär: Hur som helst så upplever jag ditt TJ-mantra som en aning tjatigt nu. Vi har alla förstått vad du tycker vid det här laget.

« · 1205634 · »