1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604279 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Även om inget av det här är officiellt än så känns det åtminstone för mig ganska så väntat att man väljer att gå skilda vägar med Backlund. Tyvärr. Jag ljuger om jag säger något annat.

Firma Åke/Anders känns kanske lite klent vid första ögonkastet för de flesta, med all rätt dessutom. Men Lindbäck är en jäkla talang som jag tror kommer bli en grymt bra målvakt under en lång, lång tid framöver. Han är redan nu rätt så duktig. Jag tror faktiskt att Lindbäck kommer vara UNGEFÄR lika bra som Markström är denna säsong. Det är min magkänsla faktiskt.
Åke var på god väg att ta över förstaspaden redan denna säsong, men olika omständigheter satte stopp för det med bl a sjukdom och skador vilket gjorde att det inte riktigt blev på det viset. Därför är ju senaste skadan lite skrattretande. Nu tror jag det blir svårt för Åkerlund att komma tillbaka i en fin-fin matchform igen på ett bra tag. Det lär dröja i alla fall. Förhoppningsvis kan han väl få en match eller två i bobcats, för dit kan han väl skickas fortfarande väl?

dr-nix: Ehhhhh? Jo jag har sett honom och granskat honom. Har sett honom slarvat en hel del i egen zon bl a. I övrigt har han varit över förväntan riktigt bra och svarat för en hel del poäng dessutom. Men det är bra att du kan se honom som center, det är kul för dig.

Hahl Bundy: Det är ju just det. TIK missade att bygga laget kring centrar till denna säsong och man lär väl inte göra om det misstaget.
Säger som Challe: "Det är viktigt med bra centrar och centrar ska spela centrar".

Blizzard: Det är nog ingen omöjlighet. Och skulle det vara på det viset känns det givetvis bra. I och med det har ju TIK värvat en första- och andracenter dessutom.

Skarin: Det som är lite synd med unga målisar är att göra som en kanon säsong så sticker dom ganska fort till NHL....men det bjuder jag på om dom spikar igen :) hoppas Lindbäck också får 2-års kontrakt som Åke verkar få! Undra hur nerverna är i ett slutspel!

dr-nix: ...och det där med bäst-på-plan dom senaste matcherna är väl ändå att överdriva. Det är farligt att överdriva.

Blizzard: Kanske lite tidigt att prata om slutspel för nästa säsong redan nu ;) Först ska vi väl se till att ta oss till slutspel denna säsong :)

Skarin: äääh ;-) bara att blicka frammåt :) måste fejka att allting är bra, annars hade Tik redan knäckt mig.....

hans kontrakt går ut och åldern kan väl tala för flytt till Sverige?

Blizzard: Om det inte blir gnaget där vid en ev. hemflytt så ska jag ligga med mig själv.

Blizzard: De är väl va ja vet rätt så klart att han åker hem nästa säsong, då lär AIK ligga bra till.

Ambroo: Hedström gick till oss fast han skulle spela med SAIK när dom gick upp......Går inte AIK upp kan han nog välja annan klubb...Men tror inte på Timrå.

Ambroo: Undrar vad du hade lovat om du hade varit med -81? Om det inte blir Leksand så ska jag...

T T:

Ja, det var en grym skräll att "Abris" valde Timrå före Dalarna då det begav sig. Även följande var lite otippat:

"Efter den aktiva tiden slutade Thommy helt med ishockey och ägnar nu sin tid till räkfiske i Karlshamn."

"Timrå hett alternativ för Karalahti"

KniveN: Dynamite news. Han kan ju potentiellt vara en förhållandevis billig och bra värvning.

KniveN: Jag tycker det är härligt! Backen är bra och säkert billig som någon sa. Sen att det är så jävla typiskt svenskt att vägra värva för någon knark skandal de är ju bara så löjligt!

Blizzard: "så jävla typiskt svenskt att vägra värva för någon knark skandal de är ju bara så löjligt!"

Ja, vad är lite knarkproblem vid sidan om hockeyn egentligen? Jag menar, flera av killarna i laget har säkert snattat eller pallat äpplen i sin ungdom men inte fan säger vi nej tack till dem för det.

Seriöst, Karalahti känns som ett ruggigt NEJ TACK om man frågar mig! Har alldeles för stora yrkesmässiga erfarenheter av drogmissbrukare för att kunna tycka att detta känns som en bra idé!

Värvas Karalahti måste man vara jävligt klar över vad det är man får, dvs en bra hockeyspelare men också en missbrukare. Måhända en som för närvarande håller sina problem i schack men ändå alltid en potentiell missbrukare. Jag tycker det känns som att tigga om problem....

Visst, killen lär ju inte vara jättedyr precis och har han börjat få rätsida på livet kan han nog känna att han har mer att ge och att han önskar att nån vill ge honom chansen. Ungefär som alla andra gamla missbrukare i samhället som önskar fler chanser men som inte får jobb pga sina bakgrunder.

Man kan ju fråga sig om man tycker att Timrå IK ska vara den klubben som ger honom den chansen. Han ska vara nästintill gratis isf, spela för en minimal lön och ha ett avtal som TIK har rätt att bryta vid minsta lilla.....

mikenomad: Den här killen kan INTE Timrå låta Nubben ta!

Hahl Bundy: Sätt in stöten Linkan! Tyvärr tror jag ändå TIK står sig slätt gentemot Nubben och Frölunda....

Hahl Bundy: helt rätt ! Visa Hjärta och kom hem Sanny

Om man ser till backbesättningen så ser jag mycket gärna att den förstärks av Jerre Karalathi. Tror t.ex. han skulle kunna uträtta betydligt mer än Lotvonen, som jag anser att man inte kan förlänga med.

Sedan är ju drömmen att man förlänger med Lethonen och sedan gör sig av med Jonsson och värvar tillbaka Sanny, samt lyfter upp junioren Sundqvist.-

Denna backbesättning nästa är skulle inte vara fyuskam.

Moe
Erixson
Styf
Skogs
Lethonen
Karalathi
Lindström
Sundqvist

Detta skulle enligt mig vara en mycket bra backbesättning!

Detta är min förhoppning och jag anser att den inte är helt orimlig!

mikenomad:

Som jag ser det så försöker Karalahti komma över problemen.
Jag tycker personligen att han kan vara värd en andra chans.
Kolla bara på Huselius, Tallinder och Lilja.
De fick ju en andra chans!
Sätt han på pottkanten då?
Ge han ett kontrakt som ger Timrå möjlighet att bryta direkt vid några drog/knarkskandaler.
Han är värd en andra chans!

ersson: jag kanske är helt ute och cyklar , men var det inte så när Marko Jantunen spelade här?

Han hade problem med 'flaskan' och hade fått sparken om han hade börjat igen, så ett liknande kontrakt för Jere kan ju funka.

för övrigt vill jag att Sanny Lindström kommer hem.

Andersson: Det ligger något i det du säger.
Kan vara så, har ingen större koll på det!
Men det kan ju inte vara helt omöjligt att ordna ett sådant kontrakt?

Sanny får gärna komma hem till sitt kära Timrå!
Han kan ju inte knäcka oss alla och gå till Frölunda.

De sportsliga målen är:
A-laget
- A-laget skall;
säsongen 2007/2008 nå en Topp 4 placering.
säsongen 2008/2009 nå en Topp 4 placering.
säsongen 2009/2010 nå final.

Denna finns utlagt på Timrås hemsida, pga detta anser jag att vi kommer ha ett riktigt bra lag nästa säsong!!!!!

lungan:
Anser ? vet du något som vi andra inte gör?
Hoppas gör jag i alla fall.

Per HApps:
anser = tar för givet?

lungan: Dock skall tilläggas att Thomas Johansson i en intervju i Sundsvalls Nyheter för en tid sedan berättade att de sportsliga målen till nästa säsong kanske behövde revideras p.g.a. bl.a. den rådande lågkonjunkturen.
Så risken finns att det kommer se annorlunda ut mot det föreningen haft som mål.

ersson: Jag tror absolut att Sanny väljer oss. Finns bara en klubb för #8!

Yellowcard: Jag är inte riktigt lika säker. Men jag hoppas att du har rätt.

250kg kärlek: Nej, så kan man bara inte göra, man måste stå för sitt ord!

Dom har sagt att målsättningen nästa år är FINAL, ändras denna målsättning, är de nästan snudd på förtal. Det är som om att ett löft man tidigare nämnt bara skulle sluta gälla, det är snudd på avtalsbrott.

Nej har man gått ut och sagt att målsättningen 09/10 är Final så ska den banne mig vara det.

Exakt; när jag skrev "antar", menar jag "tar för givet"!

Utifrån hur denna säsong har sett ut är det enl mig upp till bevis nästa år för föreningen!!!

Timrå IK har nästa säsong spelat i elitserien i nästan ett decenium och har man inte nått en final på TIO år är det PINSAMT!

Sanny OCH Jere ??? kan bli bra backar nästa år om alla galna rykten stämmer

ersson: Det är en jävla skillnad på narkotikamissbruk, och att ha hamnat i säng med ett fruntimmer under oklara former.

lungan: Här får du läsa själv vad Johansson sa för en tid sedan. Personligen tycker jag att man kan ändra en målbild om det uppstår saker (av betydande karaktär) som man inte kände till eller kalkylerade med då man satte sina mål. 

Yellowcard Han kan säkert tänka sig Timrå men jag tror inte Timrå kan matcha de pengar han kan begära. Inget ont om Sonnenberg men benämner man Martin Sonnenberg som "klasspelare" då har man satt ribban i TIK:s spelarbudgeten.

Mikenomad: Karalahti? Ett stort JA TACK! Självklart kommer han inte, och ska inte heller, spela ”näst intill gratis”. Men kontroversen leder garanterat till att han ändå har en betydligt lägre prislapp än vad han skulle haft annars så här han man chansen att fynda kvalitetsback till reapris. I jämförelse med RJ/Lotvonen så är han en så fantastiskt mycket bättre hockeyspelare på alla sätt och vis. Hård i närkamperna och med ett riktigt bra skott. Dessutom backar Karalahti knappast för någon i elitserien, så kan HV värva Lance Ward som tuffing så kan Timrå värva Karalahti.

Bra, hårda och rutinerade backar är väldigt svårt att få tag i, så kör! Det är värt chansningen. Jag kan omöjligt se att han skulle vara sämre än de som kommer att får lämna dagens Timrå (RJ/Lotvonen).

Backlund går till Modo. Timrås kommande målvaktspar är liiiite för stor chansning för att jag ska vara bekväm. Det är trots allt den viktigaste delen i hela laget.

Yellowcard: jasså du .. personligen tror jag de handlar om vem som bjuder mest lön och hur de ser ut runtomkring .. dags att släppa de där med hjärta och själ och allt de där .. 2009 är de nu .timrå är en arbetgivare bland andra . om tex styf skulle bli erbjuden en halv mille i månaden av färjestad tex .. tror du han skulle stanna ? skulle du de på ditt jobb om du vart erbjuden ett bättre

Kevin O Shea:

Jag förstår inte ditt resonemang?
Jag har varken nämnt något om att hamna i säng med ett fruntimmer eller att det inte är någon jävla skillnad?
Jag sa att man kan sätta det som en möjlighet att ha ett kontrakt som man kan bryta vid minsta lilla sak om droger/knark.
Lägg av med sådant skitsnack.

Anonymous: Sonnenberg har meriter och har visat inställning för att få en lön motsvarande en etablerad elitseriespelare. I dagens trupp har Timrå iaf 4-5 spelare som man lätt kan kalla klasspelare (Lehto, Pärssinen, Pyörälä, Tenkrat, Bagarn...) samt en del andra som garanterat inte är särskilt billiga och inte bör vara alltför svåra att byta ut mot motsvarande eller bättre prestanda (Hynning, Lotvonen, RJ, Backe...). Lägg där till Hedström som hade ett av elitseriens allra fetaste kontrakt så tycker jag det inte finns något som antyder att Timrå inte skulle kunna konkurrera med att iaf fixa 3-4 tunga påskrifter till nästa säsong.

Angående det att målsättningen nästa år kan rivas så började jag tänka på en diskussion som pågått länge.
Jag vet inte hur ni tyckt/tycker här på Hockeysnack men är det kanske dags att flytta hallen kanske lite mer centralt?
Då kanske publiksiffran skulle öka?
Tänk på att det här är bara vad jag tycker.
Jag vill inte höra att jag är helt dum i huvudet för att jag tycker så här.
Kanske man skulle kunna få igång en intressant diskussion av det hela!

RocknRolf2: Hur definierar man klasspelare? Jag tycker att Sonnenbergs inträde i föreningen har skapat ett helt annat lag/kollektiv. Genast känns det bättre på alla plan och jagb hyser goda förhoppningar att detta kommer bli en rolig vår.

För mig är Sonnenberg en klasspelare i Timrå IK. Med sin attityd, sin positiva energi som han delar med sig till övriga medspelare är han lätt en klasspelare i Timrå. Åtmionstone i min bok.

ersson: Skitsnack?
Ursäkta då, jag bara reflekterade av att du jämförde med Tre-Kronortrion som blev portade ur landslaget - men som inte blev dömda i domstol.
Och att dom minsann fick en andra chans...

ersson: Vi har diskuterat detta sen 041122 i en tråd som heter "Sydkraft arena har vuxit ur kostymen".

Snälla det har just bedarrat en kort stund. Ta inte upp det igen.

RocknRolf2: Nu var det inte lönen utan benämningen på Sonnenberg. Ja Timrå har några som jag skulle benämna klasspelare, några kontrakt som går ut också, de kommer att kunna begära mer i lön nu av Timrå än vad de hade tidigare, en kille som Pyörälä lär kunna bli hur dyr som helst om han skulle stanna.

Anonymous: Av det jag sett hitills av Sonnenberg så ramlar han in under kategorin "klasspelare". Man måste också komma ihåg att Sonneberg lyfter sina kamrater och laget generellt både på och utanför isen. Uppenbarligen så har ju kanadickerna påverkat laget väldigt positivt - så om nu Sonnenberg kanske inte är en klockren klasspelare på isen så bör man väga in hans positiva påverkan på laget som har förändrats markant med hans ankomst.

Sen har jag svårt att se att Sanny inte väljer oss, tror inte det enbart handlar om pengar för honom heller. Klubbkänsla och relationen till fansen osv. spelar nog störst roll för Sanny. Det tror jag iaf. Sen om jag har rätt eller fel är ju en annan historia.

superfalle: Allt är inte mörkt, vissa väljer annat före pengar.

Yellowcard: Jag instämmer!

När det gäller Sanny tror jag att om Timrå ger sig in i kampen om honom så kommer de andra lagen som är ute efter hans underskrift att bli tvungen att erbjuda "bra mycket mer" med allt vad det innebär, om Sanny ens ska tänka tanken att spela med ett annat lag.

superfalle: Jaså du, ett nytt år och hjärta/själ/klubbkänslan försvinner menar du? Sanny var ju kapten här, lagets viktigaste back, älskad av fansen, timrås ansikte utåt, alla knattars stora idol osv. Du får det att låta som om Sanny är nån robotmissil som per automatik smäller ner där pengarna finns.

Detta kan t.ex. stämma för folk som Linus Fagemo men glöm inte bort vem Sanny var. Att Sanny lämnar för alperna är en annan sak, alla spelare drömmer väl om att bli proffs utomlands nån gång för att prova på och hova in cash. Men nu har han väl redan säkrat sin framtid med några miljoner, jag har jävligt svårt att se att han inte väljer Timrå.

Timrå är den klubb som skapade honom till den han är och det lär knappast Sanny glömma heller.

Yellowcard: Frågan är väl om Sanny inte också känner en slags tacksamhets skuld till Nubben då det var han som tog hit honom?

« · 1123924 · »