1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600905 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Uno Gordon: " Vem har sagt att Timrå skall ha 2 forwards? Det kan du glömma. Det blir MAX en till"

Linkan har sagt att det blir 1 eller 2 till, så sluta tro att du har nå super vetande, bara för du har varit off sedan MAJ

Laken: Om du går in på Elite prospects och tittar på övriga elitserie lag så får du svaret där .....

JimmyH: Ja och vissa lag har drabbats hårdare de senaste 5-6-7-8-9-10-åren och andra har bredare trupper :)

Andersson: De jag menade är att Timrå kommer åka på restskatt för förra säsongen om han kommer nu. Även om han inte skulle spela på artistkontrakt i år.

KniveN: Precis , kommer han nu kan han glömma slutspelet , vilket vore lite synd.

Andersson: En anledning att han inte kan komma nu tror jag är att han måste vara ute från landet i 6 månader annars åker Timrå på att skatta mer från förra säsongen.

Olle: Jag kan absolut köpa ditt resonemang. Dina infallsvinklar är på intet sätt dumma, dåliga eller otänkbara. Absolut inte. Men det scenario jag målat upp under eftermiddagen härinne är den teori som jag tror på.

Uno Gordon: Personligen så tycker jag att det är en alldeles för nyckfull bransch för att lita på någons ord. Sedan så kan jag, rent hypotetiskt, se att Sonnenberg ledsnar och bestämmer sig för att engagera sig i familjeföretaget om han inte får raka besked från Timrå IK. Alla människor är i behov av planering och att hålla honom på halster ser jag inte som det bästa alternativet. Jag tycker faktiskt att det är snudd på oförskämt att göra detta om det inte handlar om en strikt ekonomisk fråga dvs. förhandlingar fram och tillbaka eller något motsvarande.

Jag litar inte på att spelarmarknaden kommer att tillgodose oss med en fullvärdig ersättare, mina argument bottnar lite där.

Uno Gordon:  Hur vi än gör så kan ju inte Sonnenberg ansluta förrän tidigast omgång 10 i alla fall .

Därför är det ingen någon direkt panik , eftersom han dessutom själv sagt att han bara kommer välja Timrå , inget annat .

Däremot skulle de nog behövas 1 , helst 2 någorlunda kvalitéforwards ytterligare ( förutom Sonnenberg ) De blir 'ganska' jobbigt att börja säsongen med 10-11 anfallare.

Edit : Vi kan ju ta in Sonnenberg nu direkt , men då måste han lämna när slutspelet börjar .

Redigerad kommentar

Olle: Nu får man ju sannerligen hoppas att vi undviker svåra skador på nyckelpjäser innan seriestart. Men vi löser inget akut med att signa Sonnie i dagsläget. Det är de jag vill trycka på. Sonnenberg står till vårt förfogande. Det litar jag fullständigt blint på. Men om vi signar honom nu och bränner de sista pengarna i budgeten och så bryter Hirschovits benet t ex och vi inte kan lyfta in någon ersättare hur resonerar du då? Skall vi då gambla bort Sonnenberg fullständigt genom att riva ett gällande kontrakt för att lägga dessa pengar på en ERSÄTTARE till Hirschovits? Då får vi ju iaf inte se honom lira i rödvitt i vinter.

Redigerad kommentar

Uno Gordon: Du kanske är kyligare än mig men JAG blir iaf nervös när vi har en toppspelare som nästan ensam (överdrift?) höjde laget förra säsongen när vi behövde det som mest, utan kontrakt. Jag kan ärligt talat inte se en mer logisk värvning i år och det inkluderar samtliga av våra nya spelare.

Uno Gordon: Vet inte om vi missförstod varandra nu men jag menade att det vore lite av en chansning att vänta med Sonnenberg. Just för att vi vet precis vad vi får.

Om det skulle uppstå skador på nyckelspelare i truppen och det måste värvas innan Sonnenberg anländer så brukar vi ju ändå måsta fightas med andra klubbar (vi är ju inte det enda laget som är i behov av förstärkningar) och ofta förlora dragkamper.

Jag anser att den där okända värvningen är en lite väl osäker variabel när vi har ett säkert kort i Sonnenberg.

TIK55: "Varför har alla andra lag minst 5-6 fulla kedjor"
Vart har du fått det ifrån?

För övrigt:
Skador och sjukdomar kommer alltid, jag brukar räkna med I SNITT 3-4 spelare borta per omgång (ibland fler, ibland färre). Därför är det viktigt att kunna täcka upp med bra juniorer/en bra juniorverksamhet.

Timrå var INTE mer skadedrabbat än andra lag förra säsongen.

Olle: Det är alldeles korrekt. För Sonnenberg kostar runt 25.000 euro i månaden på artistkontrakt.

mikenomad: På vilket sätt är truppen tunn anser du? För att vi har några borta i augusti?

Det kommer inte hända någonting på spelarfronten innan nedsläpp i ES om vi nu inte vaknar upp det närmaste veckorna och får se det ena benbrottet efter det andra rada upp sig likt bären på ett smultronstrå.

Uno Gordon: ok om vi skriver med Sonnenberg nu då finns det inte utrymme för fler värvningar OM någon går sönder.

Om vi inte skriver med Sonnenberg och han blir otillgänglig (av någon anledning) då har vi mao ratat en spelare som i princip snittar en poäng per match för okänd panikvärvning som alltså skall matcha ovanstående spelare?

Personligen så tycker jag att det låter som en riktig chansning, speciellt med tanke på hur spelarmarknaden har sett ut, midseason, dom senaste säsongerna.

Alternativet vore ju att värva någon annan spelare i dagsläget men några sånna rykten har jag inte hört om iaf.

Uno Gordon: "Ponera att vi skriver kontrakt med Sonnenberg" Det är fan ett KRAV att vi skriver kontrakt med Sonneberg eller med en spelare av likvärdig kaliber!!1 Helst också ytterligare en av habil ES-klass...

Truppen i dagsläget är tunnare än isen under Pelle Svenssons skoter.

Olle: Svaret på din fråga är JA. För Sonnenberg deklarerade redan innan förra säsongen startade att det skulle bli hans sista. Sedan lämnade han en öppning halvvägs att eventuellt köra en säsong till i takt med succén. Plötsligt var det fantastiskt roligt att spela hockey igen. Men han har även ett familjeföretag hemma i Kanada och en familj som tar tid i anspråk. För blir det en vinter till för Sonnie i rödvitt så kommer inte familjen att flytta med. De har redan hattat runt tillräckligt i Europa och det är inte längre intressant.
Och Sonnie vet vad han har i Timrå men han vet inte vad han får så därför är ett klubbyte fullständigt uteslutet.

TIK55: Ha lite is i magen nu kära vän! Jag tycker det är smartness av Linkan att hålla huvudet kallt. Ponera att vi skriver kontrakt med Sonnenberg nu då. Då är ju truppen full. Om vi då kommer en bit in i september och exempelvis Hirsovitch, Pikkarainen, Corso eller någon annan viktig pjäs går sönder. För vilka pengar skall Timrå värva en ersättare? Då MÅSTE externa finansiärer till. För du skall inte inbilla mig att Sonnenberg är gratis. Han kostar en hel del flis. Mer än du kan ana. Det vet jag med säkerhet, Genom att inte fylla upp den sista forwardsplatsen så finns det utrymme kvar. För Sonnie kan vi vänta på. Han lirar ingen annanstans.

Redigerad kommentar

Uno Gordon: Är det en fullkomlig omöjlighet att han skriver på för en annan klubb om han känner sig förbisedd?

Ambroo: OM nu Corso skulle ha sociala/psykologiska problem som inte har med hockeyn att göra, så bör man ju bli av med honom. Timrå är en för liten klubb med för litet kapital för en ny Jonte.

När det sedan fattas en påskrift från en topproducerande forward i form av Sonnenberg börjar man ju bli lite ängslig. Är det rätt läge att vara kall? Det skulle vara intressant att veta lite mer om vad som pågår bakom kulisserna...

TIK55: Vem har sagt att Timrå skall ha 2 forwards? Det kan du glömma. Det blir MAX en till. Antingen Sonnenberg eller någon annan. Men jag förstår fortfarande inte paniken kring att vi MÅSTE VÄRVA JUST NU? Vi har ett homogent lag och vad hjälper det oss att signa Sonnie nu? Han är ju ändå inte disponibel för spel.

Redigerad kommentar

Pätr: Håller med dig när det gäller spelar truppen , på tok för liten .
Varför har alla andra lag minst 5-6 fulla kedjor medans TIK har 4 kedjor , minst i hela Elitserien . Så mycket dyrare spelare har inte TIK än alla andra.
Det verkar som om TIK kör på som vanligt , snåla ....
Hur kan man låna ut en back till S-vall Hockey och själv stå bara med
3 backpar , för mig en gåta !!!
Det är nu dax att TIK visar upp att dom SKA ha Sonnenberg + en till forward
( minst ) + en back , då vore det något att tro på i vinter.
Sorry att jag är lite " down " just nu men jag tycker att något ska hända....

Blizzard: Vad jag vet var han skadad sist tiden , eller mörkades den som vanligt av Challe.......kanske han var skadad hela tiden .. vem vet?

Ambroo: Fast i sommar har det inte skrivits ett ord om det för än nu. För mig så är det BS tills det kommer från en vettig källa.

Ambroo: Ja, och det har aldrig varit med några rejäla källor.

Det var bara någon nyhet om att det fanns intresse från KHL som startade allt t.o.m, sedan spann det på.

Åkerblom i 6e: Ryktet har varit levande sen i vår/vintras och det är inte bara bs.

Alla Corso-ska-säljas rykten började av några dumma anledningar, typ kommentar på någon hemsida eller något...

Sen har det bara växt och växt tills det nästan verkat officiellt i vissa ögon.
Skulle någon reporter fråga Linkan om det någonsin har varit aktuellt så lovar jag att han fnyser med ett funderande flin.

Åkerblom i 6e: Håller i princip med. Skulle man ha gjort sig av med Corso skulle man ha gjort det under ett tidigare skede av Silly Season, när det fortfarande fanns många potentiella ersättare därute.

Samtidigt känns det lite underligt att vi hade en svag centeruppställning för två säsonger sedan, medan vi nu har en väldigt stark. Faktum är att jag gärna skulle se en av centrarna på kanten, eftersom det känns orättvist mot Lander och Karlsson att någon av dem kan tvingas till spel i en fjärdekedja.

Kanske det hade varit klokt att gjort sig av med Corso och värvat en riktigt bra ytterforward istället. Men jag säger kanske. Inför förra säsongen tvekade jag på Martin Sonnenberg, och det var en missbedömning modell större, så det är inte omöjligt att det var smart att behålla Corso.

Corso är fenomenal. Skall icke säljas.

KniveN: Men ge dig för i h-e! Läs det du skriver en gång till. Du har antytt att jag är en idiot. Inser du inte det själv så är det ju tragiskt.

Eller tala om för mig hur f-n man skall tolka avslutningen på ditt utspel "Jag undrar vem som inte har huvudet intakt..."

Är det okej att slänga ur sig en sådan grej tycker du? Och lämna utrymme för spekulationer med tre punkter efter varandra.

Det tycker inte jag. Du gör det väldigt enkelt för dig och tar min ilska med en axelryckning och slår ifrån dig med ursäkter som "So what" och "shit happens".

Sticker man ut hakan med att på ett inlindat sätt idiotförklara någon så får man ju stå för det sedan också och inte låtsas om.

Blizzard: Jag har inte mörkat en sekund över mitt mående. Men så vitt jag känner till har det alltid varit ett flitigt återkommande tema när jag skrivit att jag inte mår riktigt bra. Jag börjar bli allvarligt less att inte bli tagen på allvar. Det är ju uppenbart att jag är direkt oönskad av somliga härinne. Varför skall sakfrågan skjutas över på mig som person. Ta och fundera ett varv över hur du själv mår egentligen. Får du de insikter du önskar?

mikenomad: Det är bara så otroligt komiskt att när man för en gång skull håller igen käften och ägnar sig åt andra saker i tillvaron då är man saknad med eftertryck. När man sedan väl gör entré så hinner man inte ens skriva 10 inlägg innan man blivit utdömd som en komplett idiot där inte hissen går ändå upp. Känns otroligt stimulerande må jag säga. Jag förmedlar bara det jag fått mig till livs. Jag reserverade mig sedan också tydligt att jag inte sitter med något facit där jag kan bekräfta eller dementera någonting kring Corsos mentala hälsa. Däremot så avslutade jag inlägget med en personlig reflektion där jag antydde att jag inte tyckte det stod rätt till med honom. Detta grundar jag på att en människa som är hundraprocentig i sitt mående inte fäller ett sådant uttalande.

Men jag blir faktiskt brydd över hur många det är som håller Corso om ryggen. Att producera poäng är inte desamma som att vara bäst. Sonnenberg gjorde t ex fler GWG förra säsong. Han tillsammans med Lindbäck var våra främsta spelare efter jul. Jag skiter fullkomligt i om en spelare producerar 20 eller 50p om man inte har vett att sprida sin poängproduktion. Inte blir jag väl som supporter lyckligare ifall han stänker in 5 mål mot Brynäs och sedan dröjer det 10 matcher innan nästa strut kommer?

I mina ögon var alldeles på tok för ojämn för att bära epiteten "förstecenter". Man bör kunna vara mer allround än det han visade upp. Jag håller Sonnie högre fastän han är att klassas som en "brunkare". Ingen skugga över honom för det. Men vad sänder det ut för sorts signaler?

Uno Gordon: Är nog du som behöver lära dig att argumentera jag har ifrågasatt det du skrev två gånger utan att du ger något svar. Och vad är det med mitt senaste inlägg som har med din person att göra? I övrigt så har jag inte en aning om vad du snackar om, eller kan det vara så att du vill kunna säga vad som helst utan att folk ska ifrågasätta det?

Uno Gordon: Du spekulerar i att Corso's huvud inte riktigt är 100%, du försvarar dina argument men har inte ett enda bevis förutom att han ahr gått ut i tidningen och spelat över.

Men när folk här inne börjar spekulera i hur ditt huvud egentligen mår, då blir du vansinnig och droppar dena ena dyngan efter den andra. Så du kanske ska fundera hur mycket du ska prata om Corso's skalle, när man knappt för prata hur det ligger till hos dig, för då grinar du ut om hur alla läser ditt namn och inte bryr sig i själva diskutionen etc.

F.Ö håller jag med om att Corso var riktigt värdelös och osynlig sista tiden, och han har mycket att bevisa, och de som nämner hans poängskörd kommer jag ignorera!

Uno Gordon: Lugn i bussen...det där var väl ett personangrepp av den allra mildaste graden. Han ifrågasatte ju före det på ett ganska sakligt sätt varför du dömde ut Corso.

KniveN: Du kan ju slipa till din argumentationsteknik innan du antyder att man är en jävla idiot. Jag blir så jävla förbannad när det är min person som hela tiden skall stå i fokus och inte det jag skriver. Men du är väl fullständigt ofelbar och korrekt. Aldrig gjort eller sagt någonting galet i ditt liv? Och om du har det vill du ständigt få det ältat titt som tätt? Skulle knappast tro det va?

Så skippa skitsnacket och ta en seriös diskussion så skall jag plocka ihop mig själv för gamla synders skuld.

Alla: Försök att bemöta inlägg och åsikter utan att gå till personangrepp.

Uno Gordon: Vad är det jag har missat? Var du på något sätt ironisk när du skrev detta?
"Däremot kan man ju konstatera att han inte var i balans med sig själv i slutet på säsongen. Jag syftar då till det mindre genomtänkta utspelet i Dagbladet inför avslutningen mot Luleå. Det var mycket snack och liten verkstad."

KniveN: Ja det där var ju en mogen kontring. Läs igenom mina inlägg innan du skriver som du gör.

Uno Gordon: Så för att han snackar skit i en tidning och gör en blek match efter det så är det konstaterat att han inte är i balans med sig själv? Undrar vem skallen inte är riktigt intakt på...

Jo en av de bästa spelarna vi har vill man ju gärna bli av med. Sen var väl han inte med i alla slutspelsmatcher, svårt att inte vara blek om man inte är med.

Sluta snacka skit om Corso, de fixar han själv i media.

http://hockey.express...orta-lange

http://hockey.express...ll-sjukhus

http://hockey.express...ar-i-hv-71

Vad hittade jag för tönt då?

"Klyktattarna skriver för fullt på hockeysnack.com där de är otroligt många. De tror stenhårt på sitt patetiska lag och de tror att de ska slå ut Hv . Man får bita sig i tungan för att inte skriva något , t.ex att det är ettan mot åttan och att det ska vara klar skillnad på lagen . Snälla Hv ta nu första matchen så man slipper vara arg och nervös , allt e ju inte klart bara för man vinner första matchen , men de skulle kännas klart skönt att få ledningen och sedan kunna sänka dem än mer på Lördag."

forum.hv71.se/viewtopic.php?t=2897&sid=2bf3e74412a76446a18717a20580b4e3

Redigerad kommentar

Skarin: Det vet vi med säkerhet kan konstatera är att skadorna inte kommer att ta slut. Det är en del av spelet och drabbar alla lag.

Uno Gordon: För att spinna vidare på det här med Daniel Corso så hade jag och Willysson en het diskussion i bilen på väg upp till Bredsjön i söndags där vi jämförde riktigheten i de uttalande Corso fällde till reportrarna och det blogginlägg som fotbollsspelaren Daniel Johansson i Sollefteå GIF blev fälld för. Åsikterna kring vad det ett "förtäckt hot" är för någonting gick brett isär. Visst kan jag väl tycka att det är mer allvarligt att blogga sin besvikelse med namnuppgifter och antyda att man noterat en domares registreringsnummer för bilen än att hota sina motståndare till livet och giva löften om ambulansfärd till akuten. Men det som är viktigt att belysa och notera är att det är skillnad på folk och folk och jargongen är väldigt rå ju högre upp man kommer. Varför är det mer vedertaget att en professionell hockeyspelare skall få kläcka ur sig vilken skit som helst när som helst och hur som helst utan att det sällan blir något prejudikat medan en spelare i Division 2 knappt får andas innan byråkratins malar är igång?

Redigerad kommentar

Jag tycker det är tråkigt att TIK inte hittat ett sätt att bli av med Corso. För jag misstänker starkt att det är precis det man velat hela tiden.

Sedan var ju inte Corso förstahandsvalet när det gäller förstacenter inför förra säsongen heller. Men det var då det. Det är ju egentligen en annan sak. Nu är nu.

Det känns oroligt det här. En tunn trupp är ingen trupp alls. Och skadorna verkar aldrig vilja ta slut.

Det är inte så långt kvar innan det är tre tuffa seriematcher i veckan och då bör ju truppen vara samspelad så att man är med från start så att säga.

JimmyH: Jag kan inte säga varken bu eller bä i frågan. Jag sitter inte inne med något svar på frågan huruvida min källa fabulerar eller ej. Jag vill inte tro det då personen ifråga är relativt skarp i övrigt. Men det kan vara ett illasinnat rykte som tagit fäste någonstans längs vägen och som sedan byggts på allt eftersom och att han i sin tur blivit felaktigt underrättad. Däremot kan man ju konstatera att han inte var i balans med sig själv i slutet på säsongen. Jag syftar då till det mindre genomtänkta utspelet i Dagbladet inför avslutningen mot Luleå. Det var mycket snack och liten verkstad. Plåtskjulet var ihåligt kan man lugnt säga. Och för att vara lagets bärande pelare och förstecenter så var han TOKBLEK. Han har mycket att bevisa i vinter.

Hahl Bundy: Stefan "dimman" Lindqvist.

Uno Gordon: Jag har hela tiden utgått från att anledningen till att Corso inte är här beror på att han fått den dealen i sitt kontrakt. Han vill träna på egen hand fram tills i slutet av augusti. Han kom ju exakt samma tid förra säsongen t ex. Men jag har det inte svart på vitt någonstans så jag kan inte säga 100% att det är så.

Förra säsongen var han i väldigt bra form när han kom, så han verkar ju kunna sköta det.

Redigerad kommentar

Pätr: Tydligen är inte skallen riktigt intakt hos Corso varpå hans ankomst dröjer. Vad detta beror på kan vi bara spekulera i men det är vad jag hört i vartfall från en initierad källa. Så han är väl hemma i Kanada och slickar såren skulle jag tro.

« · 1271546 · »