1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607256 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
TIKbiff: Härligt att vi har backbesättningen klar nu.
Den ser så här på förhand riktigt bra ut.

Undrar om Linkan börjar bli värd sin semester?
Nä så kan det inte vara eftersom den inte är sanktionerad härinne.

Skönt med Jokela.
Backsidan ser riktigt bra ut!

Det ska blir intressant att se hur TIK nu resonerar avseende truppens storlek. Det fanns en tanke om att kontraktera Jocke Lundström som tredjemålvakt, Andreas Lindh har varit på tapeten och likaså Per Hallin. Vore en av mig välkommen tanke att ha en övertalighet med en uttalad ambition att permanent hyra ut 2-3 spelare.

Hahl Bundy: Tror inte "Pära" är riktigt nöjd med isborrarna!

Dunc: Ursäkta men jag är liite seg nu så här efter en natt.
Vad menar du med Isborrar?

Hahl Bundy: Jag är också seg. Vem fan är "Pära"?

Lill-strimma: Ja, där ser man. Som jag sa redan för några veckor sedan. Backsidan och centersidan ser nu riktigt bra ut. Några tunga vingar på det här och en bra scoutad målvakt så ser det faktiskt bra ut.
Farhågorna består dock. Det lär finnas begränsat med pengar kvar för att det skall räcka till allt man önskar. Men en klassforward och en duktig målvakt bör det finnas undanstoppade medel till.

Man vill verkligen tro och Hoppas att Corso blir kvar i klubben ytterliggare en säsong. För med honom är Centersidan klar och den ser mycket bra ut på pappret.

Backbesättningens sista pusselbit blev Jokela vilket också känns riktigt bra.

Nu är med andra ord Backsidan och centersidan klar, om nu Corso stannar.

De ät dessa två grupper som jobbar mest tillsammans i övergångnen mellan defensiv och offensiv kraft och denna konstallation som Linkan lyktas forma känns både genomtänkt och bra.

Jag är nöjd med Backbesättningen och centrarna, hoppas bara att Corso stannar.

Det enda lilla orosmomentet just nu är vilka vingar Corso ska använda sig att att få Sonnenberg och Pääjärvi att förlänga känns otroligt bra. Hoppas det båda förlänger. Att sedan Pikkarainen skulle skriva på är verkligen pricken över i:et.

Dock står målvaktsfrågan med en stort frågetecken, men det känns som det börjar bli lite positiva vindar över Timrå just nu.

250kg kärlek: Känslan är väl den att hur bra det än ser ut bland utespelarna så står vi likförbannat och faller med en målvakt som inte håller måttet. Om vi nu inte lyckas greja det även där och hamnar just där, det vill säga. Det vore synd om man slarvade bort chansen till en på förhand mer än intressant säsong...

Dream Team: Skönt att Jokela är klar, backsidan ser mycket bra ut i mina ögon. Visst, det saknas en riktigt bra PP-back, men som någon var inne på tidigare så finns det backar i den befintliga uppställningen som har kapacitet att göra ett gediget jobb i PP.

Angående Pitkämäki så känns det helt OK. Kanske inte det mest spektakulära namnet, men å andra sidan är jag ganska säker på vad han går för. Han är visserligen inte samma matchvinnartyp som Lindbäck, men han har ändå potential att tillhöra toppmålvakterna i Elitserien nästa säsong. Särskilt om backsidan lever upp till förväntningarna.

Juha Pitkämäki spelade med Hirschovitz och Pikkarainen i HIFK säsongen 08/09, den säsongen som Pikkarainen och Hirsochvitz gjorde 103 poäng tillsammans, varav 42 mål.

Ska Timrå ano 10/11 bli HIFK 08/09? :)

Inget emot för min del, låter toppen :)

Officiellt med Jokela.

Inte lätt för oss att lista ut vilken målvakt vi får.
Hoppas att Linkan o Mika har mer koll än alla oss andra.
Har vi avverkat Riku Helenius? Han har kontrakt i AHL men det kan vi väl fixa?

Redigerad kommentar

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!

Jokela
Halonen
Styf
Karlsson
Erixson
Skogs
Granath
Sonntag

Caslava och Moe försvinner Halonen och Jokela kommer in. Timrå får en "tung" backbesättning kommande säsong.
Caslavas kloka huvud kommer man att sakna, men jag ser ändå att de två nya finnarna väger mera än Caslava och Moe. Jag kan faktiskt inte bli mera nöjd med den backbesättning Linkan och föreningen lyckats åstadkomma.

Erixson och Granath kommer ta ännu större kliv och glöm inte bort Sonntag som verkligen imponerade innan hans förbannade handskada satte stopp för säsongen.

Ser samma dilemma i våran backbesättning som i centeruppsättningen vi har får för bra spelare både för 4:e formation, samtliga backar och samtliga centrar ander jag är för bra för att spela i en fjärde kedja, vilket indirekt medöfr att vi kommer kunna ställa upp med 4 starka formationer och inte behöv gå runt på 3 formationer och bli skadade hela tiden.

Detta tillsammans med Pärra och Clabbe jag får RYSNINGAR!

lungan:
Jag väntar med mina rysningar tills jag sett vilken målvakt och forwards som kommer ;-)

Forwards

?-Hirso-Pärra
Corso-Lander-Hynning
Axelsson-Karlsson-Svensson
Röymark-Larsson-?

Detta är vad vi har nu och det är inte dåligt.

Skulle Sonnenberg och Pikkarainen tillkomma samt att MPS förlänger skulle Timrå få den bästa forwards uppsättningen Timrå haft genom alla tider förutom Lockout säsongen.

Jag vet inte hur många spelare som Timrå vill ha i den slutliga truppen men man behöver minst 12 forwards och vi har 10. Timår har gått ut och sagt att man söker spelare för första och fjärde formationen och tanken av detta har givetvis varit den att Sonnenberg och MPS ska vara kvar. Jag räknar kallt med att Sonnie förlänger pga hans tidigare uttalanden, antingen så spelare jag i Timrå resten av min karriär eller så lägger jag skridskorna på hyllan och börjar driva mitt familje företag i Canada.

Spelar inte MPS i VM så tror även jag att han kommer att stanna, Timrå eller NHL för hans del.

Pikkarainen tror jag också att man kan hoppas lite på, med dessa tre namnunderskrifter är Timrås lag fruktansvärt bra även om ÅKE blir förste keeper.

Kan även nämna att en duktig Finsk målvakt är i Sverige men inte för att Träffa Timrå utan för att åka till Nyköping och gå på Kolmården :)

Han spelade i HPK och fick silver innan den förra säsongen tog slut.

Ring honom Tarvis han är ju redan i Svergie.

Givietvis är det Lassila jag snackar om :)

När nu lungan och Åkerblom i 6e har fått er i rätt sinnesstämning så är det dags för nästa steg:

T T: redan gjort, såklart! ;)

lungan: I en tidningsartikel jag läste för en tid sedan lät det på Linkan som om man räknat bort MPS. Tråkigt, men om han nu vill prova lyckan i NHL redan till hösten så är det väl bara att önska honom lycka till, även om jag personligen tycker att han åker över för tidigt.

Men även om vi räknar bort honom så tycker jag att det ser ut som om vi kan få en intressant forwardsuppställning. Om Sonnenberg förlänger och man lyckas värva Pikkarainen så har man en bra spets.

Som trettonde forward tycker jag gott och väl att man kan ta in Per Hallin, till att börja med. Det skulle troligen lämna en liten lucka i budgeten som skulle kunna bli välbehövlig senare på säsongen. Det brukar alltid vara några spelare som misslyckas totalt i sina nya klubbar och som därför blir tillgängliga en bit in på säsongen. Att kunna vara med och fiska lite där vore inte helt fel.

Pätr: Vi har några spännande dagar framför oss.
Pitkämäki, Noronen eller nån annan målvakt som kanske tom är bättre? Vem föredrar ni?
Kommer Sonnie o Pääjärvi stanna?
Kommer Pikken signa för Timrå eller blir det kanske tom Pyrret?

Jag hoppas det blir så bra. Faktiskt.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy: Jag vet inte jag...om det är den soliga lördagen som påverkar. Men jag tycker det känns som att allt j-a gnäll härinne i tid och otid om att "buhuu...alla spelare väljer bort Timrå" är aningen överdrivet. Min känsla är att det klickar, att det sakta men säkert börjar ta form och jag gillar det jag ser.

En efter en trillar de in, som det känns de "rätta" nyförvärven. Är övertygad om att även målvaktssidan löser sig tillfredsställande till slut. Hellre klassförvärv som tickar in då och då under sillys gång samt förlängningar med rätt spelare än en värvningsorgasm som innebär 7-9 spelare som presenteras i klump, företrädelsevis bestående av spelare av allsvenskt snitt....

mikenomad: Tro mig det är den soliga lördagen som påverkar. :))

250kg kärlek:

Man skall väl aldrig säga aldrig, i den här branschen och en av de tuffaste uppgifter som finns är att ta en målvaktsplats i Detroit.

Att jämföra situationen med Liv, är dock som att jämföra äpplen med päron. När Stefan skrev på för Detroit, hade Manny Legace precis lämnat för Blues och Osgood var ensam målvakt.

Han skulle då först och främst konkurrerat med Joey MacDonald (5 år i Griffins) och Jim Howard (1 år i Griffins). Sedan ställs då allt på sin spets när Detroit signar Hasek på två år.

När Liv sedan bestämmer sig för att åka hem igen, efter ett år, är situationen den att Howard tagit över förstaspaden i Griffins från Joey MacDonald. Chris Osgood sitter på ett treårskontrakt och Hasek har ytterligare ett år kvar på sitt kontrakt.

Det är väl först och främst detta som pekar på att Larsson blir kvar därborta och att även Liv troligtvis hade gjort ytterligare en säsong därborta. Om han hade varit förstemålvakt i Griffins och varit fullt medveten om att vid den här tiden nästa år, så har inte Detriot kontrakt med någon målvakt alls.

Hahl Bundy: "Pitkämäki, Noronen eller nån annan målvakt som kanske tom är bättre? Vem föredrar ni"

Glöm inte bort att det mer eller mindre skulle vara klart med Rämö. Muntligt överense och ytterligare ledtrådar om vilket företag som skulle sponsra värvningen skulle presenteras i helgen. Tydligen skulle ju värvningen presenteras i början/mitten av veckan...

Vi får väl se vad som händer med det...

Fantastiskt skönt att Jokela blev klar. Känns som om backlinjen på förhand är riktigt stark. Sedan ska man ju faktiskt betänka att Skogs, Sonntag, Erixon, Karlsson - ja samtliga backar - kan ta ett steg BAKÅT nästa sässe också. Inget är säkert, inget är skrivit i sten.

Överlag är jag nöjd med vad Linkan gjort i silly än så länge. Stort frågetecken för Larsson dock. Okej, visst - en billig värvning som fyller upp en plats utan att kosta skjortan. Men hade man inte kunnat löst det med en junior?!
Jag väljer dock att vara försiktigt optimistisk angående kommande värvningar. Visst vore det härligt att Pikkarainen och Sonnenberg skrev på. Men jag är tveksam till att vi får se båda i TIK. Möjligtvis då om Corso och MPS försvinner.

Jag tror att eventuella klasslirare som ansluter gör det på bekostnad av Corso, Sonnenberg eller MPS.

Jag hoppas dock att jag har fel. Men som sagt, det är i alla fall magkänslan.

Kerstin_k:
Touche...
Finns inte en chans i världen att vi får behålla MPS Sonnenberg och Corso med dom värningar vi gjort, i så fall måste marknadsavdelning gjort ett sjuhelvetes jobb med sponsorer som pumpat in pengar.

Backsidan är grymt stark, frågan är om det är kostar för mycket på forwardsidan...

Börjar mer och mer se ut som alla som sågar lagbygget och linkan får stå med dummstruten på snart.

TIKbiff: Bara för dig å slanta upp då, din kapitalist!
Jag vet ju att du har plånbok tjock som Lappland.

Redigerad kommentar

Hahl Bundy:
ja den är proppfull, med kvitton och 50 öringar.
hmm..hur tjockt är lappland igentligen, om man jämför med t.e.x
dalarna?

TIKbiff: Ähh snacka inte bort det här nu. Jag vet ju att allt hänger på dig o din sponsring i det här fallet.
Du börjar likna en västgötte mer än en smålänning vettja!

Hahl Bundy:
schhhhh
dont blow my cover.

TIKbiff: Själv vet jag inte vad TIK har råd med eller inte. Det jag däremot vet är att mer pengar från TV-avtalet till nästa säsong (minns inte summan just nu). Det gör att TIK har mer pengar att röra sig med bara av den anledningen.

Center och backsidan ser jäkligt starkt ut. Och centrarna brukar ju vara dom viktigaste i kedjan för att det ska funka defvensivt som offensivt..

Hirschovits
Corso
Gabbe
Lander
Larsson

Riktigt bra centrar.. Backsidan ser ju otroligt bra ut den med. Nu när Jokela ha kritat på.

Jokela
Sonntag
Granath
Halonen
Erixon
Karlsson
Styf

Inte en back som jag känner mig "orolig" när han är på banan. Jokela kommer vara minst godkänn det är jag övertygade om. Frågan är hur Halonen står sig i ES. Jag hoppas på det bästa. Även att Sonntag spelar som i början, och att vår käraste kapten Styf får ett lyft i karriären och blir den där jobbiga jäkeln.. Erixon kommer bli kung nästa år trorjag. "Kolan" hoppas jag verkligen slår igenom nu. Framför allt i PP, det är där vi behöver honom som mest.

Hoppas vi får Pikkarainen nu, och en bra målvakt. Då är jag nöjd;) Sen om MPS och sonnie stannar... ja, det är mer en bonus. För i och med Ikka så kan vi få en jäkligt bra första lina......... Pikkarainen - Hirschovits - Pärssinen !

Kerstin_k: Håller med i det mesta ang spelar kostnader i förhållande till rimligt gisssat budgettak men tror att A. Larsson kommer att visa sig vara en övereaskande bra värvning ..kanske inte sista säsongen i sundsvall men säsongen innan visade han redan då bra kvaliteer ...har för mig att hans då ljusgrönskaftade klubba valsade runt bra också mot oss i försäsongscupen om jag nu minns rätt.

sedan har tre år gått o han har uppenbarligen gjort ett rejält framsteg även om det är svårt att tex jämföra norska ligan med elitserien..men jag tror Larsson blir en klart positiv överaskning..

dr-nix: Tidigare låg avtalet på 180 miljoner fördelat på antalet klubbar. I år är den siffran 300 miljoner. Det är 10 miljoner mer per klubb. Så nog finns det lite mer flis för spelarköp.

När det sedan gäller Kyrö har jag hört från säkra källor att han är för dyr och aldrig varit aktuell. Så det ska bli intressant att höra big bergan om vändningen i detta fall och hur man fått fram pengar.

250kg kärlek: Roger Kyrö?

mikenomad: Haha, Rämö menade jag.

250kg kärlek: prata inte big bergan om Karri Rämö eller har jag missat något.

aah sedär du menade Rämö :)

Redigerad kommentar

250kg kärlek: Äh...Rämö, Kyrö, Romö...whatever! ;-)

mikenomad: roma ;)

Blizzard: Själv tror jag att det är Petri Vehanen utsedd till KHL:s bäste målvakt denna säsongen o mästare.

Hahl Bundy: men han är ju bara 184cm då är det skit så det så!!!11 Någon måste ha fifflat med hans räddnings stats, för målvakter måste väl vara 195cm+ nu för tiden för att vara bra... ;)

Det känns tryggt med långtidskontrakt...

T T: Såg måns på bilden och läste "Luleå skrev ett femårskontrakt med" då börja hjärtat dunka, trodde dom hade signat måns på fem år men när jag läste "landslagsbacken" så blev jag lugn.

hatar när föredetta timråiter går till andra klubbar när dom var skapliga här, då kan dom blomma ut och det suger.

T T: Kontraktskriveri känns så angeläget, så....meningsfullt. Eller nåt....

Blizzard: Finns ju fortfarande en risk för det om Challe håller fast vid Måns.

Blizzard: Annars har vi väl inte mycket att gräma oss över de senaste tio åren. Oscar Sundh har gjort en bra säsong. Crippe har hållit en god ES-klass och Micke Lind fortsatte att hålla klassen. Övriga har väl gått mer eller mindre bakåt efter att ha lämnat för en annan ES-klubb.

Redigerad kommentar

T T: sant :)

svt.se/2.19929/1.1972162/rysk_back_lamnar_timra?lid=senasteNytt_1891350&lpos=rubrik_1972162

gäller att ha koll på vilken lagdel man tillhör, kanske därför de inte gått så bra denna säsong

Limpan: ...och vilket land man kommer från...

« · 1262313 · »