1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607260 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
dr-nix: Nu är inte jag så säker på att det är upp till Linkan att välja huruvida man vill behålla MPS eller inte.

mikenomad: att Edmonton inte tar över honom till nästa säsong var en självklar (läs underförstådd) förutsättning till min frågeställning.

Anledningen till att jag är fundersam är för att jag undrar varför det dröjer med Sonnenbergs påskrift. Minns även en artikel där MPS intervjuades för inte så länge sedan.

Självklart vill jag ha kvar Sonnenberg, jag undrar bara hur Linkan tänker angående lagbygget.

dr-nix: sonnie kan inte kosta så mycket mer än pyrret? Och ärligt talat ser jag heldre pyrret i timrå än sonnie.. sen vet jag inte om mika ens vill komma tillbaks hit.

Jag förlåter aldrig Linkan om han släpper Sonnenberg. Låt Pääjärvi gå till NHL om det står mellan dem två.

Så lägg heldre pengarna på en bra finne till första (pikkarainen,pyörälä m.m). och köp en ny kanadick från AHL, av den lite billigare sorten. Så kan han lira med hynning och corso i andra.. det skulle väl kunna vara ett alternativ?

Men självklart vill jag har kvar sonnenberg. Men man kan inte få allt..

Redigerad kommentar

Visst finns det bättre spelare än Sonnenberg man kan få istället men so what, visa lite hjärta för honom nu.

Men samtidigt gick ju linkan ut med att vi skulle värva en ytter för första linan, sedan kom ryktet upp om pikkarainen. Så inget är väl omöjligt? Men sedan beror det väl på om det är på sonnenbergs bekostnad.. Annars om linkan håller det han lovar och värvar en ny bra ytter (pikkarainen?) och förhoppningsvis förlänger med sonnenberg ser det riktigt ljust ut. Frågan är om vi har råd med det? Men vi skulle ju faktiskt gå upp i lönebudgeten.. Om vi skulle ha kvar och få dom här lirarna så håller jag med ersson in med BJÖRN med kanadensarna! om inte MPS stannar vill säga..

Timo - Hirscho - Pikkarainen
Sonnie - Corso - Svesse

FORZA TIMRÅ!

Jacksson 71: Men frågan är om man inte sätter in Hynning där isåfall, eller så kanske Björn kan explodera den här säsongen med rätt omgivning!

Jacksson 71: noterbart är att man är ute efter en högerfattad spelare. Därav intresset för Pikkarainen (bortsett från historiken med Hirschovits osv.)

Nyss skrev de ett långt kontrakt som kanske inte ens påbörjas och nu ett tvåårskontrakt som de inte vet när det startar. Osten är kreativ.

T T: Det rör på sig i norrbotten. Jag har dessutom hört att osten bjudit ut Mållgan till try-out och redan signat en huvudlös man utan kropp.

Linkan talar UT om ALLT!!!

T T: Haha, ja verkligen. Där fanns alla frågetecknen besvarade. Jag menar, att inte Sonnenberg nämns är helt logiskt, målvaktsbiten är inget som behövs tas upp, inte heller om det finns fler namn som intresserar än Pikkarainen.

250kg kärlek: Ja, dåligt av Linkan att inte svara på frågorna som reportern inte verkar ha ställt (OBS! ironi). Men mv-biten ska iaf tas upp i en större artikel enligt bloggen.

Luka: Inte blev vi klokare av den...

T T: Jahapp. Det blev inge Sonnenberg, Pääjärvi och Pikka...Han nöjer sig med två utav dem.

GurraG: Åtminstone två sa han väl eller läste jag fel?

varför "måste" man skriva artistkontrakt med Sonnenberg? Det har jag aldrig begripit. Blir han för dyr att ha här hela säsongen?

Kattgubben:

Artistkontrakt:

Artistkontrakt är en anställningsform i Sverige som låter en arbetsgivare anlita en persons tjänster under en kortare period om 183 dagar och ger den anställde en nettolön skattefritt och kostar arbetsgivaren ersättning för lön och en artistskatt på 15 procent. Anställningsformen är vanlig i flera idrotter, bland annat ishockey.

Därför har de honom på artistkontrakt ;)

ersson: Ja visst, men varför just Sonnenberg? Det visade sig ju förra året att en sån viktig spelare, om han hade fått spela ändå från säsongsstart (tillsammans med Caslava) med största sannolikhet hade fått oss att slippa den tveksamma spänningen att ligga på kvalstreckets rand under större delen av säsongen. En sån viktig spelare bör väl få spela hela säsongen tycker man.

Ser man det rent ekonomiskt borde väl den absolut dyraste spelaren spela under artistkontrakt, och Sonnenberg var väl knappast vår dyraste spelare.

Kattgubben: Men måste man inte vara icke-eu lirare? Jag tog det där från wikipedia därför vet jag inget om det..

ersson: Nja, det vet jag inte... Spelade inte Hlavac och Hlinka som artister i lHC?

De kommer definitivt från EU. Sen hörde jag någon säga att det här med artistkontrakt kommer bli verkningslöst i framtiden - kanske inte så tidigt som nästa säsong tydligen?

Kattgubben: Där sa du något! Jag tror faktiskt att det är i år som det blir verkningslöst, har hört talats om det.

Kattgubben: jag ser mycket hellre att man tar pikkarainen o nordgren än mps och sonny

Mackelito: knappt alltså, sonny och mps vet man ju vart man har, kontinuitet etc.

Läste inte jag någonstans att förra säsongen var sista säsongen med de nuvarande skattereglerna för artistspelare?

Rooster23: Har för mig att de nya reglerna trädde i kraft 1jan2010. Så om man värvade spelare på artistkontrakt före detta förra säsongen så klarade man sig undan de nya reglerna.

Dessa regler skulle i stort vara att man behåller samma regler som förut, men sociala avgifter på 32% läggs till. Ja om man inte är född senare än 1984 då sociala avgifter kan komma ner till 15%

Tidigare regler
Nettolön: 300000 kr/ månad.
Skatt: 15 procent (45000 kr).
Sociala avgifter: 0 kr.
Totalkostnad för klubben (bruttolön): 345 000 kr/månad.

Enligt nya regler
Nettolön: 300 000 kr /månad.
Skatt: 15 procent (45000).
Sociala avgifter: 31,42 procent (94260 kr/ månad).
Totalkostnad för klubben (bruttolön): 439260 kronor/månad.
Total extrakostnad på sex månader med de nya reglerna: 565560 kronor.

Kattgubben: Jag kan inte alla skatteregler men om vi signar honom på ett vanligt kontrakt nu lär vi kanske få bakskatt på det förra kontraktet eftersom han kommer vara ute ur landet kortare än sex månader.

MorganaLefaey: Jävlar :!

JimmyH: Precis samma uppfattning som jag har fått. Så då måste det väl vara så. :)

ersson: Nu har väl knappast Sonnie 300k skattefritt men en definitiv merkostnad att räkna in är det ju.

Härliga svar från linkan! Nu känner man säg mycket lugnare..

Jacksson 71: Ja, eller hur. Nu när Linkan har lagt alla korten på bordet så kan vi stänga den här tråden.

Det dryga med linkan och rykten är att när ett rykte ploppar fram och han ska kommentera så svarar han enkelt och kort "han är intressant" sedan håller han fast vid detta och håller hoppet uppe, när sedan detta rykte kritar på för ett annat lag så träder linkan fram och säger typ "han var aldrig riktigt aktuell för oss" "lite för dyr".

Det jag vill komma fram till är att han kn väl säga rakt och tydligt från början hur stor chans det är och hur långt dom tänker gå med ex Pikka, men nej fan heller, här ska vi sitta och faktist tro att Pikkarainen är på G till timrå, undra hur nära han är egentligen......

Blizzard: håller med. Riktigt frustrerande...

Sonnenberg kan han väl säga lite mer om iaf? Okej, det kanske är svårt att säga nu. Eftersom han förmodligenn inte vet vad han han vill ha i lön och vilka fler spelare vi får in. Men jag blir inte förvånad om sonnie tröttnar och går till KHL. Eller varför inte Frölunda?

Redigerad kommentar

Jacksson 71: Eller kanske Modo.

tar vi in en maålvakt och 2 till Forwards består truppen av

2 målvakter

8 backar

12 Forwards

Om de två forwards som kommer in blir Sonnie och MPS samt att vi får en i målvakt så kan Linkan absolut inte ha använt de 2 extra miljoner som skulle läggas in i truppen för säsongen 10/11

Jokela & Halonen har kommit in för Calsava & Moe, detta är nog en lite dyrare lösning.

Larsson, Röymark & Hirschovitz har kommit in istället för Menuier, Starkov & Samulesson, detta är väll också en lite dyrare lösning.

Sedan har vi inte kontrakterart Sonnie MPS och Lindbäck. Vilket ger ett ekonomiskt utrymme.

Nej vi måste absolut kunna värva en 9:e och en 13 forwards, och det ska vara en bredd back och 3 klass forwrads i min BOK.

Linkan kom igen nu va lite proaktiv och värva lite NU.

lungan: Undrar hur de tänker när det gäller de extra TV-miljonerna? Det klart att det finns andra hål att stoppa i, men det bör ju rimligen , allt annat lika, gå att använda stora delar av det tillskottet till spelartruppen.

Ännu så länge känns det som att detta kan bli allt av fågel (Två kanoner in), fisk (två till bredare in) och mittemellan (?)...

lungan: Ja, enligt mig ska det bara in en bra målvakt och en riktigt bra målskytt. Det finns ingeannat.. Annars är jag rädd för att vi kommer göra en minst lika dålig säsong igen. Men den här gången har vi ingen Lindbäck att luta oss mot..

lungan: Lägg därpå Anger som var tänkt som en spelare för första eller andra linan? Han lär inte ha varit gratis heller?

Mitt drömscenario just nu är att PMS inte erbjuds NHL-kontrakt och han sedan nobbas av TIK som istället investerar i en individ som uttrycker någon form av önskan att spela i TIK. Inte minst stöt det mig att Magnus inte visar någon form av medial uppskattning för den roll klubben spelat för hans utveckling. Baske mig om jag inte hellre ser Hallin i TIK till hösten..

Tjalle: När du ändå är inne på PMS så passar väl den här länken rätt så bra.. ;)

Tjalle: Liiite magsur tycker jag allt att du är nu. Det finns naturligtvis de som visat större TIK-hjärta genom åren än MPS men inte är det så illa som du vill tillstå. Han nobbade VF till förmån för TIK förra säsongen och oddsen för att nånsin kommer spela för den klubben är i dagsläget mkt små. Det räcker länge för att förtjäna min respekt....

mikenomad: Själv håller jag med Tjalle i allt han tycker/känner/anser om MPS. Det finns inte mycket de senaste två veckorna som säger, om Edmonton väljer att vänta ytterligare ett år på Magnus, att det självklara alternativet är Timrå. Blir Magnus kvar är det sannolikt att han kommer mjölka allt han kan för att få ut så mycket det bara går innan han drar, i alla fall ur Timrås organisation. Är man född 91 måste andra värderingar än ekonomisk ersättning ligga till grund för beslut som kanske påverkar resten av ens liv. 
Väljer Magnus att företräda en annan klubb om han blir kvar i Sverige så är det ett kvitto på hur "kåt" man är att tjäna pengar. Timrå har tillsammans med Gunnar Svensson haft en plan för MPS som ingen av parterna haft något att säga om. Skulle Pääjärvis "genombrott" i VM lyckas få honom att kvittera ut 10-20-30-40 tusen till i månaden, i en annan elitserieklubb, så måste det vara peanuts för en spelare som har som mål att vara dominant i NHL och leva där i kanske 10-15 år. 

MPS är en fantastiskt duktig spelare som har framtiden framför sig. Men för mig får han gärna söka lyckan i andra lag. Om han inte känner tacksamhet för den givmildhet Timrå IK gett honom (under Challes ledning och till viss del Kentas) så behöver han inte engagera sig. Hoppas bara att Gunnar en vacker dag beättar för Magnus att det var under tiden i Timrå som Magnus blev man, där han senare fick chansen i Tre Kronor och att det var i Timrå Ik Edmonton verkligen fick upp ögonen för honom.

250kg kärlek: Ok. Jag vet inte vad ni sitter inne med för insiderinfo, själv innehar jag nada på den fronten. Är det endast åsikter baserade på "mellan raderna"-lästa artiklar de senaste veckorna tycker jag dock det är ynkligt att i det här läget ägna sig åt dylikt skitsnack. Det kan isf vänta tills vi vet hur det gått, ifall MPS "horat" vidare i nån konkurrentklubb i brist på NHL-kontrakt.

Då, men inte före, kan jag också formulera befogad kritik. Spelar han vidare i TIK hoppas jag ni har vett att åtminstone rodna lite. Men men, ni vet kanske som jag antyder inledningsvis ngt som jag inte vet. Då får ni gärna, utan att för den skull avslöja vad eller källa, förtydliga det.

Slår ändå avslutningsvis fast att en spelare som en gång nobbat VF till förmån för TIK för alltid åtnjuter viss respekt i min bok.

250kg kärlek: Jag är väl egentligen bara ute efter lite:

mikenomad: Tyvärr har inte Magnus imponerat på mig, jag har inte vett nog att se hans storheter. Jag, som du uttrycker det, "rodnar lite" när jag ser hur MPS dominerar i ett hockey-VM men inte blommar ut i elitserien.
Antagligen (se där, jag erkänner mina svagheter) så är Magnus en spelare som inte tokdominerar match efter match utan är en spelare  som besitter kunskaper som håller för såväl NHL som KHL. Han väntar på nästa fas i livet, nästa genombrott, som mycket väl kan vara detta VM. Hans insats hittils i VM borgar för att Edmonton suger till sig av hans insatser och knyter honom till sig och förbereder ett kontrakt för hans framtid. Men det betyder också att fler elitserielag ser möjligheten att locka honom till sig så länge han utrycker sig neutralt mot den klubb han tillhört under de senaste åren. Så länge inte Edmonton utrycker sig att de VILL ha MPS så finns det fler alternativ för honom.

Det är det som stör mig. Antingen spelar han i Timrå eller overthere. För mig finns inga andra alternativ.

250kg kärlek: dominerar i wm? .hur menar du nu . han har synts i en match mot norge .. var han ens med mot frankrike .. jag såg han inte i alla fall

superfalle: Jag menar att superlativen haglat över Magnus insats så här långt. Skönt att hans insats mot Frankrike hade en hel del övrigt att önska. Många individuella misstag som jag tror ligger Magnus till last. Hoppas att Magnus får utvecklas ett år till och helst i Timrå. Väljer han ett annat lag tyder det på att "money talks" redan i en ålder av 19.

« · 1262786 · »