1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608401 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Johnny Bravo: Han verkar vara väldigt mån om Rönken.

Johnny Bravo: Ja, det ska bli spännande (och en smula frustrerande) att följa den där eviga målvaktskarusellen.

BIF drar i Hellberg tillsammans med 10 andra klubbar inkl. vi?
PW arbetar vi dessutom på, liksom Luleå.

Frågan är var vi hamnar? Jag är lite orolig faktiskt.
Hoppas att vi kan knyta till oss nån av dom överhuvudtaget.

Bassen: Pitten är väl redan på kontrakt så bägge dessa känns inte särskilt troligt?

T T:

Finns en till som är riktigt värd att satsa på

Han heter Magnus Hellberg också från Almtuna.
Det är också en riktig talang
Brynäs har redan kontaktat honom
Pewe och Magnus skulle vara värd guld

Pätr: Precis. Kommer man från KHL är man inte billig. Och det gör ju Viinanen..

Redigerad kommentar

superfalle: Håller med, fruktansvärt nerköp...

superfalle: Sett till vad de levererar borde Murley - Lundmark vara klart billigare än Corso - Sonnenberg men det vetti katten. Känns som man har ruskiga problem att få valuta för kronorna just nu :(

superfalle: Hallin ska helt klart vara kvar. Jag tror att det är svårt att hitta en annan spelare med hans egenskaper för samma pengar. Sedan har jag börjat fundera på att förespråka "clearasil-metoden", dvs. göra sig av med finnarna. Halonen har visserligen varit bra, så han ska vara kvar, men i övrigt tvekar jag.

Pikkarainen har inte infriat förväntningarna, men man måste tänka på att hans fysiska spel öppnar upp ytor för andra spelare, samt att målproduktionen har varit godkänt, med tanke på att han inte haft någon riktigt habil center vid sin sida.

Fallet Viinanen känns tveksamt. Jag skulle vilja veta vad han egentligen kostar. Är han inte alltför dyr så kan en förlängning övervägas.

Jokela, Hirschovits och Pärssinen har i mina ögon ingen framtid i laget. De två första eftersom de inte är tillräckligt bra, den sistnämnde till följd av ryggen (annars hade han varit given).

jokklas: hallin tycker jag har varit mer än godkänd .och jag har svårt att tro att han har ett jätte tungt lönekuvert . han är värvad för att jobba hårt och vara jobbig . dom spelarna brukar inte lyfta dom stora pengarna . hallin gör exakt de han är värvad för . och han gör de djävligt bra

ersson: ja jag vet inte vad jag ska tycka . visst gör murley en del poäng .men man är ju van lite mer klipp på dom här icke eu-spelarna , murley- lundmark kontra corso-sonnenberg snacka om nerköp

Mackelito: Matt Murley är det väl inte fel att ha på kontrakt? Visst, han tar upp en icke-eu plats, men han är fortfarande en bra spelare som vi vet vad vi får av. Pikkarainen är det inge fel på väl? Det som gör mig mest illamående stavas Mikko Jokela.

jokklas: Forwardssidan såg bra ut INNAN denna säsong. Inför nästa ser den skräckinjagande ut. Kontrakt på spelare som Matt Murley, Kim Hirschovits, Skadade Timo Pärssinen, och Pikkarainen (Godkänd hårdjobbare men knappast för sin lön)

Hallin kan få en plats om lönen är rimlig och man hypnotiserar honom till att släppa puckarna i tid.

Axelsson och Viinanen har bättre egenskaper och kan fylla ut på ett bra sätt bredvid mer kreativa spelare.

Larsson kan nog utvecklas vidare men precis som Hallin borde lönekuvertet väga relativt lätt i så fall.

Vad gäller nya lite vassare namn än ovan nämnda så känns det som det hänger på om Hirscho lirar kvar eller ej (finsk/rysk klubb kom å ta honom!).

Detsamma gäller delvis på backsidan, Karlsson utan kontrakt så där finns lite löneutrymme. Ultimat om Jokela söker sig bort dessutom förstås :)

Frella: Dahlroth blir ju förstaårssenior så jag kan inte tänka mig annat än att man sätter ett kontrakt i händerna på honom. Högström har väl iofs en väldigt märklig överenskommelse med SAIK men ett försök är det absolut värt som sagt.

Jag tror tyvärr att karriären är över för Pärra, så jag väljer att inte räkna med honom trots kontrakt. Då ger det fyra stycken med underskrivt + Alex (jag kan definitivt tänka mig honom också på samma grund som din) + Axie + Pelle + Viinanen + Thorell = Nio forwards som stomme och tanken på att ev. Lander också kan ingå gör att den ser helt ok ut. Det man då gärna ser är minst två riktigt vassa pjäser på de återstående platserna.

Kolan gör nog bäst i att söka sig utomlands. Jag tror att han har bränt de flesta broarna i Elitserien helt på egen hand.

Ambroo: Samma gäller Dahlroth. Tror knappast Luleå undgått hans insatser under vintern. Högström känns som en given ersättare till Skogs.

Om vi utgår från att Pärssinen blir kvar då han ändå har kontrakt så har vi fem spelare med kontrakt. Ytterligare åtta bör läggas till den skaran som du säger plus Boyce. Förlänga med Viinanen, Hallin och Axelsson. Kanske även Larsson som gör ett skapligt jobb i fjärde för vad man får anta rimlig kostnad. In med Thorell från IFSH och vi har fyra platser kvar varav mer eller mindre samtliga bör besitta spets.

Kolan till Brynäs?

Frella: Den tanken har jag också och det vore kanske det bästa att säkra redan nu.

Det finns gott om forwardsplatser att tillsätta utöver de som är under kontrakt och de vi spekulerar i, och allra helst om man nu gör verklighet i planerna på en breddare trupp. Räknar jag rätt så ska minst 6 nya in för att man åtminstone ska starta med 13 seniorforwards, helst vill man ju se 14 st.

Aldrig, aldrig, aldrig Kolan. Inte ens till underpris. Han är för omodern. Jag ser dock att man ser över Jokelas kontrakt i vilket fall.

Ambroo: Det skulle ju ändå inte skada att ge framförallt Boyce förhandskontrakt/A-lagskontrakt för att knyta upp honom. Andra klubbar bör ju intresserat sig för honom kan man tycka.

Vad gäller forwardssidan i övrigt nu när man förlängt med Murley så antar jag att man säger tack och hej till Svensson och Karlsson. Hallin har gjort det bättre än förväntat och det skadar väl knappast att förlänga. Viinanen är också en spelare jag kan tänka mig se på isen nästa säsong. Men ju fler man kan tänka sig förlänga med desto mer känns det som att lagbygget kommande säsong kommer se än mer felbyggt ut än vad det varit i år.

Backsidan skulle jag faktiskt kunna se Kolan en säsong till, men då endast på bekostnad av Jokela.

Tillägg: När det kommer till Jeremy Boyce-Rotevall och Linus Werneman så är de juniorer även över nästa säsong. Boyce-Rotevall är det i två säsonger till t o m. Det finns dock ett par 91:or, seniorer till hösten, som knackar på dörren och det är i första hand de båda forwardarna Mattias Enroth och Pontus Johansson.

Edit: Det här var skön terapi!

Redigerad kommentar

Ambroo: Ja håll mä ja!

Framförallt på förslaget om Högström.

Silly Season 11/12
Jaja, det är visserligen 10 dagar kvar på den "gamla", men nu är det hög tid att börja frossa i det som nästan är lika roligt som själva hockeysäsongen i sig!

"- Arbetet inför nästa säsong är påbörjat. Vi får se om jag hinner göra några grejer nu mitt upp i allt det andra, säger Lindqvist."

Dessa spelar står under kontrakt som sträcker sig över nästa säsong eller längre:

Målvakter: Juha Pitkämäki (11/12).

Backar: Sebastian Erixon (12/13), Elias Granath (11/12), Antti Halonen (11/12) och Mikko Jokela (11/12).

Forwards: Kim Hirschovits (11/12), Matt Murley (11/12), Ilkka Pikkarainen (11/12), Timo Pärssinen (11/12 - Ytterst tveksamt) och Martin Röymark (11/12).

Målvaktssidan bör helt klart ses över.

Backbesättning måste såväl breddas som toppas.

Forwardsuppsättningen behöver centrar, snipers, rightare och karaktärsspelare.

Sen så finns det givetvis en del kontrakt som kan ifrågasättas.

Spelare som borde vara aktuella för en förlängning/för ett A-lagskontrakt:

Målvakter: Fredrik Pettersson-Wentzel (Pinfärsk men kvalar in pga sin potential).

Backar: Jesper Dahlroth.

Forwards: Anton Axelsson, Per Hallin, Mika Viinanen.

Anton Lander kommer säkerligen att signa med Edmonton, men TIK ska såklart göra allt för att få låna honom kommande säsong alt. ha förtur gentemot AHL.

Spelare att titta närmare på kan vara backen Marcus Högström och forwarden Gustaf Thorell, båda inlånade från Sundsvall under säsongen med gott resultat.

Sen så är det ju även så att det här förutsätter att Timrå IK spelar i Elitserien säsongen 2011/2012, fast det ser åtminstone jag som en självklarhet...

« · 1347655