1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607658 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Ridderwall verkar överlag vara en skön snubbe.

ÖstrandsNisse: Försvann ett "inte" där, skall stå Jag tror helt ärligt inte lill-riddarn är så dålig¨

:)

Spanarn: Ok Det respekterar jag.:)

Nu har ju Jag inte namedroppat någon, mer än att jag har sagt det jag sagt, att jag är orolig för målvaktssidan just nu.

putte_patte87:

Vi gör klart med spelare på löpande band och andra lag spelar kvalserie och kan inte göra ett skit med laget.

Att vi undvek kvalserien känns 100% gött!

Johnny Bravo:
Jag är en tråkrealistiskt positivpragmatiker..
Jag tror att hur mycket EP-länkar man än droppar och hur mycket man än orerar om "Varför värvade vi Sune Tvålplock? Det MÅSTE ju finnas nåt bättre i Tjeckien, AHL, Lettland, Allsvenskan, whatever!" så tror jag sportchefer, lagledning och tränarer har bättre koll än oss. Dessutom finns ett antal parametrar i den svåra ekvationen att värva som vi supportrar kanske inte känner till eller väljer att bagatellisera eller t.o.m. blunda för.

Spanarn: Det blir nog bra till slut. Kanske.
Vi får se vad som händer.

En fråga förresten: Vad anser du då?

Tillägg:
En av få målisar som jag upplever som "uttalad 1:e-målis" OCH levererar är typ Norrena. De flesta andra är 1:e-målisar som underpresterar eller 2:e målisar som överraskar. (Jag generaliserar och är öppen för att det finns undantag..)

Johnny Bravo:
Beror på vad du menar med "uttalad" 1:e målvakt? Menar du 1) att lagledningen skall gå ut och förklara att "det HÄR är vår 1:e målvakt" (oavsett hur bra eller "1:e-målvaktig" han bedöms vara. Eller 2) att vi måste värva en "garanterat" bra målvakt som därmed automatiskt blir 1:e målvakt.
Problemet med alt 2) upplever jag vara bristen på garantier i hockeybranschen. De senaste åren har man då och då nervöst sett konkurrenter värva "1:e målisar". SSK värvade/(lånade) Hellenius med "NHL-meriter". Brynäs tog Greiss med WC-meriter. MoDo har en lång och fin tradition att värva tunga namn... Inte minst Mike Morrison, 31 år 191 cm som spelat i Edmonton, Ottawa och Phoenix. Låter inte det som en Garanterad 1:e målis så säg!

GurraG: Gilla, gilla, gilla, gilla, gilla!11!!!!

Knylan: Visst är det det. Jag hade varit betydligt mer trygg med PW/Jocke än Riddarn/Jocke så här på förhand.

Jag har inga starka vibbar när det gäller Riddarn utefter vad man har sett de senaste säsongerna.

När det gäller Lindbäck så såg man, även när det gick tungt, vilken potential han hade. Jag var en av få som trodde på honom då.
Den känslan har Jag inte för Riddarn men jag är inget orakel så man kan ha grymt fel. Men det här är vad jag tycker, sen om andra tycker att man yrar det kan jag ta.:)

Redigerad kommentar

Johnny Bravo: Var inte Ridderwall och Wesslau de två statistiskt bästa målvakterna förra säsongen? Han har haft en jävligt tung säsong i år men jag tror ändå ett målvaktspar med Ridderwall/Lundström skulle vara ett fullgott par efter våra förutsättningar. Det finns ju inget som säger att PW (som var rätt dålig i JVM t ex) inte dippar på samma sätt som i Almtuna i år, nästa säsong.

Ska vi vara säker så är det väl en 32-årig etablerad målvakt vi ska värva utan skadehistorik och som man kan skriva tre år med direkt (typ Hadelöv).

Nu vet jag inte hur Tim Sandberg och Djurgården resonerar men jag hade gärna sett honom som back up då han imponerade i flertalet matcher för Sundsvall. Bör också ha potential att slå sig in och ta förstaspaden.

Spanarn: Jo det är sant. Riddarn har dock 2 dåliga säsonger bakom sig. Jocke tycker jag ändå gjorde bra ifrån sig i Vf den gångna säsongen.
Jag tror att Du har svårt att förstå vad jag menar när Jag säger att vi behöver en betydligt mer uttalad 1:e målvakt än 2 st som är en chansning o som man hoppas ska ta flera steg framåt. Det hade räckt med en.

Johnny Bravo: När hade vi senast lätt för att ta hit "bra" målvakter? Vilket lag i elitserien har överhuvudtaget det "lätt" att håva hem klassmålvakter? Och vad är en klassmålvakt? En som tar alla puckar? En sån målis förespråkar jag.

Det är nog alltid ett jävla gamblande på den här fronten. Pitkämäki kan mycket väl ha visat sig vara en världsfenomenal målvakt om han inte fått skadebekymmer. Fasth kan mycket väl ha visat sig vara en medioker målvakt om han inte fått så bra hjälp av sina backar. Utan att försöka framstå som något orakel i den här frågan så måste det ju vara en oerhört mycket mer komplicerad bransch än vad vi supportrar verkar tro att det är. För oss är det BRA eller DÅLIGT. Utan att egentligen veta vad som är just bra och dåligt förutom räddningsstatistik men det räcker ju inte heller för då kan det ju vara så att en målvakt räddar väldigt många puckar men ändå kan släppa in lätta puckar i kritiska matchlägen. T.ex. Johan Backlund, och då blir man fan ingen gunstling hos supportrarna.

Hur som havre så måste det ju till ett jävla chanstagande kring vilka målvakter man tar hit. Man kan nog bara utgå från potential och grundteknik vilket väl är precis så man resonerar kring Ridderwall och Lundström. Lindbäck var en chansning när han värvades. Hade kunnat bli skit och han var ju minst sagt ifrågsatt under hösten. Sen så växte han i direkt relation till att lagets självförtroende växte också.

Slutsats: Det är en jävligt svår ekvation detta. Vi hade ju suttit och jublat i höstas om man värvat Greiss också, det kan gå åt alla jävla håll det där.

ÖstrandsNisse: Det ska nog in ett "inte" i första meningen.

Nej nej nej....

Vi kan ju inte på allvar mena att vi ska göra om samma miss denna säsong, dvs att ha två andremålvakter.

Jag ser hellre att vi lägger mer pengar på en kanonmålvakt än en dyr PP back.
En bra målvakt betalar sig alltid!

Johnny Bravo:
"Men 2 andre målisar är allt annat än tryggt."
Vad menas med "andremålis"? Det kan ju inte vara en kategori som man aldrig kan komma ur? (mao bli en "1:e målis"). Lindbäck var 2:a bakom Markström och PW var 2:a bakom Hellberg..

Kostiainen: Hur menar du nu:

"Jag tror helt ärligt lill-riddarn är så dålig som man fått för sig, han har en hög nivå i sitt spel, och är inte lika flamsig som åke, däremot så behöver han träna på sitt placerings spel i målet,, för när man sett honom så hara han ju gått bort sig åtskilliga gånger"

Är han så dålig som du har fått för dig eller är han det inte? Det är lite svårt att tolka din text.

Kostiainen: Jo han ser fladdrig ut. Men 2 andre målisar är allt annat än tryggt. PW är bra mycket bättre än dessa herrar.
Varför ska vi ha så svårt att få hit bra målvakter nuförtiden?

Johnny Bravo: Tyvärr ser det ut som det, istället för att titta i andra ligor än Sverige och Finland så tar de resterna som finns här i Sverige..

MEN

Jag tror helt ärligt lill-riddarn är så dålig som man fått för sig, han har en hög nivå i sitt spel, och är inte lika flamsig som åke, däremot så behöver han träna på sitt placerings spel i målet,, för när man sett honom så hara han ju gått bort sig åtskilliga gånger

mikenomad: Jag är riktigt oroad.
Vi verkar slarva bort det här igen om Det blir Det här scenariot.

mikenomad: betydligt bättre målvaktspar än förra året

Kostiainen: om jag inte missminner mig helt så hämtades väl en viss Kapanen från Tyskland?

Johnny Bravo: Men nu verkar det alltså luta åt lillriddarn och Lundström. Vi ska mao ha två andre-målisar i år också.

Fantastiskt.

Har man kikat på ligan i tyskland vad som finns ledigt där? Sägs ju hålla bra klass där nuförtiden..

www.eliteprospects.com/player.php?player=20573

Berglund: Tänk på att Iiro Tarkki var för dyr.

Berglund: Skulle inte tacka nej till någon av dom.
Man har vi råd med en målvalt som är van att uppbära en KHL-lön? Knappast!
Skulle vara Ersberg eller Tellan med hemlängtan då...

Olle: Jo jag. Men det verkar tydligen svårt o därför är jag nöjd med PW, Hellberg el. Ahlsenfeldt.
De är moderna målvakter som är grymt talangfulla o kan verkligen bli den målvakt vi vill ha.

Simmalugnt: Stabiliteten framförallt, vårt nya måtto i målvaktsfrågan, han är ju inte 40 fyllda ännu..

Herminator:

Det känns ju som en långsiktig värvning. ;o)

Johnny Bravo: Martin Pierre Brodeur..  (c:

Ni får komma med vilka namn som helst just nu eftersom det är silly season.
Det enda jag säger o kräver är att Timrå IK får inte slarva bort den viktigaste posten ännu en säsong, för Det har Vi inte råd med!

Berglund: han är inte kort i praktiken, men han spelar som att han vore 1,20. Mycket likt åkerlund, tror dom hade gjort succe i 100meter sim.

Olle: Nä fasen heller! Han är en riktigt grym målvakt. Kan inte lastas för läget nu. Senaste matchen mot Rögle tyckte jag han var bra. Sedan skulle det vara kul med lite äkta syskonrivalitet! Trivas lär de ju göra här om de har varandra också

Timrå Icon: Båda?! Den äldre av dom lär väl vara förstörd med sämre självförtroende än Kicki Danielsson efter den här kvalserien...

Olle: Jo jag vill ha hit båda bröderna Tarkki.

Berglund: Är det ingen som vill se en etablerad förstamålvakt i Timrå IK till hösten? Med tanke på alla insläppta mål förra säsongen och karusellen kring målvakterna...

Backe är det ju för fan bara att glömma. Han var slut när han lämnade och han lär var fullständigt slutast när han kommer tillbaka. Förra säsongen var det Jokela och kolan som skänkte baklängesmål, ska vi plocka in backe då som kan agera jultomte igen?

Personligen skulle jag tyka PW och Lundström va helt ok. Iaf såhär på förhand. Även Ahlqvist och PW. Är mer tveksam till Ridderwall och vill absolut inte se nån förlängning med Åke.

Han som sa Ahqlvist va en liten målvakt va väl att ta i då han är 187cm och 87kg medans tex Lundström är 1cm kortare och 8kg lättare. Även PW är mindre än Aleksis.

Backlund har jag inte riktigt bestämmt mig med än.

T T: skulle vi få bjurling elle zacke, tycker jag vi ska ställa oss utanför E:on med fackla i hand :] skämt osido men aldrig dessa herrar!

Skarin: Haha, jag känner en sarkasm över mitt hockeykunnande. ;) Fick en chock när jag gick in och kollade hans stats, trodde han hade producerat mer. Men han skulle väl funka som brunkare i tredje/fjärdekedjan.

Rooster23: Backe habil? Hur som helst gjorde han mig labil.

T T: Men det är ju inte säkert Perra har första tjing bara för att han tränat honom. Det skulle vara som att Challe skulle locka Lander till MoDo ;-). Njaaa....inte riktigt kanske....men ni fattar.... :-)

Simmalugnt: de där va väl bara en kort period . jag minns serien mot hv då åke gick in och spikade igen fullständigt och vann matchen åt oss , matchen efter så står han där igen . den legendariska johan backlund . otroligt , har aldrig varit så förbannad på en line up någon gång i hela mitt liv . supercharles

ersson: Du verkar vara en rolig prick rent allmänt.

T T: Det hoppas jag verkligen. Holtet har spelat bra i Färjestad. :)

Holtet ryktas få lämna FBK. Kan det vara någon som Perra är sugen på tro?

Simmalugnt: Backlund var en habil elitseriemålvakt, dock ingen Kimmo Kapanen. Vi var nog bortskämda. Backlund släppte alltid in ungefär vart elfte skott, oavsett hur svårt eller lätt det elfte skottet var...

T T: Absolut. Det håller jag med om.

Fast deadlines är också en chansning. Det kan vara både positivt och negativt.

« · 1368693 · »