1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600536 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Pätr: Jo men för ett tag sen gick man ut med att han inte var aktuell längre pga att han tydligen var för dyr.

Magnus Rövarn : Ryktades inte Iiro Tarkki till Timrå inför nästa säsong? Han borde väl kunna lösa målvaktsfrågan.

Knylan: Jag vill minnas att Lindbäck har sagt det själv i en intervju vid ett tillfälle men det har jag ingen källa på. Men vi kan väl säga så här: Alla visste att Lindbäck skulle över till NHL innan han kom till Timrå IK. Således kan man väl anta att han slipat det mesta inom brynäs organisation?

Jag säger inte att Tarvainen är dålig eller har gjort något fel. I största allmänhet tror jag att målvaktstränarnas roller är grovt överskattade, att dom i princip gör samma jobb och att målvaktstalanger hittar vägen till NHL ändå, förutsatt att dom undviker något rejält stolpskott på tränarsidan.

Magnus Rövarn : Pitkämäki må ha matchas hårt under hans rehab-tid på skadan men vad hade vi för alternativ i det läget? Det är inte Pitkämäkis fel att Timrå IK inte lyckades hitta två bra målvakter utan överdriven skadebenägenhet, det var Stefan Lindqvists fel.

superfalle: Men du kan inte påstå att han var etablerad... bra och etablerad är två helt skilda saker...

Olle: Varför skulle han inte kunna göra det egentligen? Under hur pass lång tid måste en målvaktstränare ha en målvaktsadept för att överhuvudtaget kunna ta åt sig cred över att adepten tagit steget över till NHL? Anders Lindbäck tog ju tydligen ett sista år i ES helt i onödan då om han redan var färdig? 

Är det inte egentligen bara så att vi inte begriper ett endaste litet piss kring dom här bitarna och har då hittat en lämplig person att projicera all vår okunskap och osäkerhet på? I detta fall Tarvainen. I andra fall så tar man till andra personer som vi kan anta ha ansvar över just den biten vi är missnöjda över.

Redigerad kommentar

superfalle: Nej Anders Lindbäck är Pecka Alcéns mästerverk. Däremot finjusterade Tarvis vissa detaljer i hans spel.

Tycho: lindbäck tog över senare delen sista säsongen i brynäs då markström fick en rejäl dipp efter jvm . han var fruktansvärt bra sista delen av säsongen . jag var otroligt nöjd över den värvningen . jag såg många matcher med brynäs och förundrades över hur dom kunde ha två så bra målvakter .,markström och lindbäck var rankade som 2 av dom mest lovande målvakterna i världen under sin tid i brynäs . så inte fan slog lindbäck igenom i timrå .

Tycho: Där håller jag med dig fullständigt. Pitkämäki fick oförtjänt mycket skit och matchades på ett oklokt sätt av tränarstaben, Inte är det någon demon likt Kimmo Kapanen eller Boo Ahl. Men likväl en fullt duglig ES-målvakt i ett helt och kapabelt skick.

superfalle: lindbäck hade spelat ca 20 matcher med Brynäs... men det kan man så klart kalla färdig... han var dessutom ganska medioker under höstsäsongen...

mikenomad: Sen vill jag åter igen påpeka att Pitkämäki var bra så länge han var hel...

Janken: Jaja...SÅ usel är han kanske inte då..;)

MB: Jag vet inte om jag tycker att det är så¨förbannat korkat egentligen om jag skall vara ärlig. Visst är Nihlstorp en vass konkurrent om målvaktsspaden men det blir en riktig utmaning för PW att tävla i en miljö präglad av vinnarkultur. Stockholmare brukar ha en sällsam förmåga att slå i Karlstad. Naturligtvis tycker jag det är förbannat tråkigt att han lämnar Timrå. Men nu är de som det är. Vi kan gräma oss en stund. Men sedan gäller det att höja blicken och blicka framåt. Solen har gått upp idag också. Åh vi i Timrå skall vara förbannat stolta över att vi är så erkänt skickliga på att ta hand om spelare som hamnat mellan stolarna. Något som också Simon Öneruds agent bekräftar i en tidningsartikel.

Redigerad kommentar

Janken: lindbäck hade väl inte mycket med tarvis att göra , han kom tämligen klar och etablerad från brynäs . sen måste vi klargöra en sak en gång för alla . jag är trött på detta missförstånd , BACKLUND SPELAR INTE I NHL och kommer aldrig att göra . han är en av ahls sämsta målvakter

Janken: Tarvainen kan väl ändå inte ta åt sig så mycket cred för Lindbäck?

mikenomad:
Precis! Tarvis har säker uselt rykte bland målvakterna och deras agenter.
Om man ser till de senaste åren så har ju Tarvis bara exporterat två målvakter till NHL på två säsonger. Såååå uselt, så man förstår ju att hans rykte är på dekis.
Jag menar Ser man på hur förödande utvecklingskurvan var för såväl PW som för Backlund och Lindbäck så inser man ju att målvakterna tänker till både en och två gånger innan de väljer Timrå.
Alla tre kom som bejublade stjärnor och föll pladask i Timråburen. Flydde fältet för att söka lyckan någon annan stans.
Betänk också att både Backlund och Lindbäck säkert har skanderat i målvaktskretsar om hans dåliga kvalité och brister som målvaktstränare.

Redigerad kommentar

Johnny Bravo: När det gäller målvaktsfrågan så finns det bevisligen ingen heder så självklart kan man göra det. Fan om det blir som förra säsongen då vi blir tvingade att plocka in en målvakt som alla VET inte håller måttet.

Olle: Instämmer. Kan man hoppas att Växjö missar ES så att vi kan ta deras målvakt?

mikenomad: Är det bara jag som hoppas att PW får max 3-4 matcher i FBK bakom någon etablerad stormålvakt nästa säsong?

Bra målvaktstränare? Säkert. Exponering i form av många matcher mellan stolparna? Tveksamt.

Paddan: Det var nog inte endast pengar som avgjorde nä...som flera varit inne på verkar Tarvis dragningskraft inte vara överdrivet stor. Vilket knappast förvånar, det är ju inga underverk han åstakommit med de målvakter han haft att jobba med de senaste åren, inte heller känns hans radar särskilt uppdaterad...

Anonymous: Vad är det som säger att det var just pengarna som avgjorde för honom?

LennartA: Ja visst, jag vet åtminstonde en sponsor som väljer lägga sina fekalier i kattlådan istället för i proppskåpet kommande säsong. Det är ju bra för sponsorerna med publikfest och uppmärksamhet.

Anonymous: Se det lite positivt istället!
Det kan ju bli derby i alla fall, men mot Sundsvall och dom behöver väl pengar dom också??

Tycker laget början känns riktigt intressant om nu ryktena stämmer något så när. Är väl målvaktssidan som känns mest ostabil.

Laget

Målvakter
Riddervall
Lundström

Känns som ett nästan lika stort frågetecken som denna säsong. En av dom måste bort och ersättas av ett etablerat namn, alternativt en ung lovande målvakt från allsvenskan. Men nu finns det väl ingen sådan kvar?

Backar
Robinson-Erixon
Halonen-Högström
Torp-Granath
Dahlroth-Junior

Känns hyfsat om nu Robinson håller klassen. Men med en meriterad back till skulle detta kännas som ett klart lyft jämfört med denna säsong.
Försvinner Erixon så måste givetvis även han ersättas med ett etablerat nyförvärv.

Forwards
Pikkarainen-Hirsovich-Pärrsinen
Murley-Lander-NY
Örnerud-Karlsson/Falk-Röymark
Hallin-Larsson-Friberg
Werneman-Boyce-Junior

Blir inte Lander kvar så måste han ersättas av en toppcenter.
Ett stort frågetecken finns även för Pärrsinen. Frågan är inte OM han får ett nytt diskbrock, utan NÄR det kommer?
Förhoppningsvis innan 31 januari så vi kan hitta en ersättare av klass.

Bredvid Lander behövs en etablerad forward som hittar målet. Alternativt ha Örnerud där som en riv och slit forward och sedan värvar vi någon av Jesper Ollas eller Johan Sjödell-Wiklander till tredje kedjan.
Dennis Rasmusen som center känns också intressant.

Tycker detta laget borde kunna ta en slutspelsplats om nu Pikken och Hirscho kan höja sig lite.

Sammanfattning.
Vi behöver en etablerad målvakt.
Vi behöver en etablerad back.
Vi behöver en etablerad forward + gärna en utvecklingsbar.
Detta om de "klara ryktena" stämmer och vi får behålla dom vi vill behålla.

Tråkigt att PW väljer Färjestad för pengarna. Men vi blir ju bara fattigar och fattigare, nu ser 1,5 miljoner ut att ryka också.

Johnny Bravo: Totally agree!! Det var det som antagligen fällde avgörandet och det oroar något jävligt. Att han väljer stå och öppna bås mer än hälften av matcher för Nilstorp får han svårt att konkurrera ut helt, bara för att träna med en bra målvaktstränare. Blir än mer oroad av Tarvis närvaro i klubben.

F.ö ser jag nu att JH tycker likadant som jag.
Vad skönt då är jag inte ensam. :)

Jag kan kommentera min åsikt än en gång.
Jag ville inte se både Riddarn OCH Jocke som våra sista utposter denna säsong.
Det räcker med en av dom nu o sen ska nån riktigt etablerad in PUNKT

Hang me if you want to. I couldn´t care less.

MB: Jag håller med dig.
Att få jobba med FBK:s målvaktstränare slog Tarvainen med hästlängder tydligen.
PW kan ju jämföra tränare tex nu när han vet hur MålvaktsMicce arbetar kontra Tarvis tex. mao inget plus för Tarvainen i PW fallet.

Vad less jag blir o min magvärk is still going strong.

Redigerad kommentar

T T: Korkat beslut av PW, riktigt korkat beslut PW!!!

Redigerad kommentar

dr-nix: Ja hoppas för guds skull inte att det blir riddarn OCH lundström ...

dr-nix: Jahapp nu var det dags att köpa nervtabletter. Riddarn i målet. ojojoj.... :(

Jahapp, PW till FBK... synd. Visar ingen stor uppskattning mot Timrå men klandrar inte när chansen att jobba med Granqvist dyker upp.

Positivt att det snart lär bli klart med Friberg och Önerud. Det kommer nog bli en intressant trupp till nästa säsong som knappast lär bli högt tippad men som nog har potential iaf.

Johnny Rocker: Det jag sett av denna så är han oerhört intressant lirare!

stoff: Denna lirare gillar jag skarpt!

stoff: Läs länkarna som har postats tidigare i dag.

Johnny Bravo: och hur vet du TT FRIBERG Valde oss???

ersson: ja dom gillar att slänga in många spelare i samma press, tror linkan kör på förvirrelse taktiken, så vi supportrar inte riktigt hinner med och se vad som slinker med in i truppen ;-)

Kattgubben: Är det Timrå så blir man inte förvånad. Kommer komma ett pressmeddelande imorgon där det står "14 nya klara, 25 lämnar." som rubrik.

Redigerad kommentar

Vad sjutton väntar ES-klubbarna på, om nu Önerud är klar för nån av dem? Fram med pressmeddelande, or i call bullshit.

Kattgubben: Det känns tyvärr som så.

Kattgubben: och i GBG, Gävle, lule...m.fl :-)

ersson: Norra Strandgatan finns både i JKPG och S-vall ;)

Äh, det är nog för mycket att våga hoppas på Falk, tyvärr...

Kattgubben: På tal om Falk så läste jag det här på HVs forum:

"Ang Falk har jag hört att dom förhandlar samt att han köpt ny lya på Norra Strandgatan. Men vet inte heller här hur pålitlig infon är där."

liston: Därför känns det ju extra viktigt att vi värvar BRETT i år, dvs.. jag kommer slita mitt hår om vi står där med 12 forwards när säsongen drar igång.

Johnny Bravo:

Ursäkta en knäppgök som jag, men visst ser det här riktigt bra ut inför nästa säsong?

FAST nu gäller det väl bara att få dom hel till seriestarten, för nåt fel ska det väl vara på dom!

Känns kanon att Friberg valde oss, liksom Önerud som Det verkar.
Fortsätter Det så här o att Lander o Sebbe stannar så kan man ju se framemot hösten med tillförsikt.

US Property: Hans viskning om att Ridderwall inte skulle vara aktuell är ju fruktansvärt bra. Ridderwall är nog den sista av alla målvaktsalternativ som jag vill se i TIK, tillsammans med Åke då.

PW och Jocke - Ja tack!

Kerstin_k: Mr Madhawk har också snappat upp det verkar det som :)

* Jag har fått höra att Simon Önerud ska vara klar för en elitserieklubb. Det mesta pekar på Timrå.

Härligt om det skulle stämma!

« · 1369464 · »