1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608256 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Ha ha vilken fantastisk PK.

Skämskudde på den.

Nu får dr-nix blunda:

Redigerad kommentar

T T: Säsongen 04/05 var skaplig. 66 mål och 101 pinnar på 24 matcher.

T T: Med Caslava i färskt minne så får man ändå en ganska god känsla av TIK-rykten som sprids från SAIK-håll.

Är han tilltänkt som förstecenter så blir man ju lite kissis dock. Onekligen. Hur det än blir så är det skönt med lite Silly-krydda såhär i dagar av totalt stiltje. 

KORITFW: Förutsatt att man värvar Fredrik Warg som förstecenter så bör det inte bli tal om någon breddforward - utan om en forward med kapacitet att spela i en scoring line.

För det första är Warg sannolikt något billigare än Hirschovits. För det andra så är neddragningarna i lönebudgeten tjugoprocentinga, vilket ändå ger ett visst utrymme. Faktum är att Timrå under den gångna säsongen fyllde på den befintliga truppen med en hel kedja (Viinanen - Lundmark - Murley) och den inversteringen kostade troligtvis en och annan krona.

Jämför man förra säsongens trupp med den som börjar ta form så borde rimligtvis de resterande värvningarna vara relativt kapabla spelare. Om man värvar Laatikainen och Warg så räknar i alla fall jag med att den sista spelaren befinner sig på ungefär samma nivå.

T T: Kan det kanske vara våran forward istället för center? Eller så är han för dyr..

T T: Av EPs beskrivning att döma så känns han ju mer som en ytterforward i första hand?

KORITFW: Och Rok Ticar är klar för tyska ligan. Så jag antar att han inte är så usel trots allt. Tydligen hade han anbud från Sverige också. Undrar om det var Timrå?

MrMadhawk ryktar denne herre till Sverige. Vår breddforward?

En av kommentarerna om Warg till oss ev. i Norran bloggen.

"Jag tycker Warg har varit bra, men inte riktigt uppfyllt förväntningarna. Han har varit nyttig i förstalinan genom hårt arbete och att stå framför mål i PP, men den där spetskompetensen har han inte rikltigt levererat.

Jag gissar att Lasse resonerar som så att det finns billigare spelare som kan göra Wargens jobb, därför släpper han honom, och det är väl svårt att säga emot.
Tack för ett bra jobb i AIK Fredrik, och lycka till var än det nu blir."

Mackelito: Du behöver inte drömma nå mer, han har förlängt med Kazan!

Redigerad kommentar

Mackelito: Han blev klar för ett lag i KHL idag el om det var igår.

Snoop: Över till en kommande Timrå spelare (Om man får drömma) Immonen vore någon att ha i laget alltså.

KORITFW: Ousch...!

Växjös Viktor Fasth har nämnts som ett alternativ, men han har nu kritat på för elitserienykomlingen AIK.

- Han var inget för oss. Det är en duktig målvakt, men han har haft mycket problem med skador och det gör mig tveksam. Man måste se till de bitarna också, säger Tarvainen....

Tror ni inte Fasth velat spela i Timrå hellre än nykomlingarna AIK?

stoff: läser du mitt inlägg ser du att jag skriver att de inte spelar gratis. Det betyder inte att jag menade att de var dyra. Jag tror helt enkelt ett de säkert kostar mer än vad vissa tror. Att AIK inte valt att förlänga med Gnagarn t.ex. behöver inte betyda att han är en billig lirare. TIK dissade Sundh t.ex. 

Notera att jag inte sitter inne med några sanningar men jag tycker folk tar ganska mycket för givet. 

dr-nix: bagarn och gnagarn lär knappast ha bra lön, tillochmed aik dissade gnagarn, det säger allt

haggen: Dick lär hamna norrut och då tänker jag inte på Ö-vik. Ricky kom, sågs och segrade...nästan. Han har gjort sitt i TIK.

Olle: Robinson och Hedman tjänar säkert bra med kulor. Friberg var ju väldigt eftertraktad, han kan ju kanske vara lite dyrare än vad vissa tror kanske. Sedan tror jag inte att Bagarn och Gnagarn spelar gratis heller.

Visst borde det finnas pengar till ett par bra lirare men några överdrivet höga summor tror jag vi inte pratar om.

Johnny B Goode:

Det bör finnas men det verkar vara bättre att köra en riktig sniksäsong den kommande för att få balans i ekonomin.
Med Hirsco väck så finns det ytterligare möjligheter att spara pengar och det verkar precis vad man tänker göra på 1:e centerplatsen.

Spektakulära namn tror inte heller jag på.

Johnny B Goode: Som redan diskuterats så går det ju inte riktigt ihop ändå.

Jokela, kolan, hirscho, Skogs, Styf, corso, hynning, gabbe, lundmark, viinanen.

Ingen som kommit in i laget kan väl egentligen, grovt räknat, ha samma lön som någon av ovanstående? Hagos kanske, vem mer?

Olle: Det här fashinerar mig...att alla härinne verkar ha sån koll på ekonomin i TIK. Jag har inte den blekaste vad värvningarna hittills kontra de spelare som lämnat innebär i reda pengar. Jag är inte så säker på att man rakt av kan räkna plus och minus enligt manual 1 A i en organisation som Timrå IK. Men ni kanske har bättre insyn än mig....

haggen:
Hur vet du det?
Vi vet att man skall minska lönebudgeten med ca 20% till denna säsong, Lander och sebbe försvinner, som haft en spottstyver i lön, dessa skall ersättas.
Hur slutade förra säsongen ekonomiskt? det vet vi inte ännu,,,men inte blir det roliga siffror.
Räkna inte med några spektakulära namn på de sist platsera i truppen.

Bör finnas pengar till att både värva Dick Axelsson och Riku Hahl.
Dock lär det då inte bli någon Caslava-typ på backen då.

mikenomad: vet inte riktigt om jag håller med där. Med tanke på vilka pengar man frigjort så tycker jag att det är rimligt att anta att man lyckas värva någon mycket mer framstående 1:a center.

Olle: Nä det kommer han garanterat inte göra. Men SAIK var ett från början tippat topplag som motsvarade förväntningarna, vi kommer vara ett lindansargäng minst över nästa säsong också. Skillnad det, vad jag menar är att i ett lag med vår ribba, våra ambitioner f.n, är inte Warg en skitvärvning. Förhoppningsvis kan vi dansa vi kring rätt streck. I vår ekonomiska sits är det rimliga förväntningar.

Andersson: Vi har en en helt centeruppställningen där jag känner att alla är "kapabla 3e eller eventuellt 2a kedje spelare" dvs. En ytterst medelmåttig centeruppställning.

Warg är en helt ok spelare , men ser han hellre som andracenter . Behöver något vassare o mer av en spelfördelare i förstakedjan .

Mackelito: Warg hade ju för fan Lehtonen och Lindström bredvid sig, det är klart att han inte kommer att göra 30 poäng utan såna spelare runt sig. Nä vi behöver en spelare som kan få Pikkarainen och Pärssinen att se bra ut, inte någon som dom ska försöka bära på sina axlar.

Mackelito: Helt klart har man kollat på Luleå och Skellefteå, faller nyförvärven platt osv. så finns absolut risken att det blir SSK av laget istället

Med det sagt vill jag försöka se positivt på lagbygget, vi behöver ju inte anta att det kommer gå åt helvete i förskott.

mikenomad: Trist är det minst sagt och precis som ni påpekar så kan det vara en bra metod. En metod som fungerat för Luleå och Skaik. Men det finns en viss skillnad. De lagen har bortsett från talanger och grovjobbare oftast någon typ av spets att förlita sig på, åtminstonde 1 kedja.

Och i dagsläget finns det inte någon sådan, Hirschovits hade varit det, men Warg ÄR inte det. Och med tanke på att Ilkka mer är en grovjobbare än sniper, och det faktum att Pärra är skadebenägen gör att vi står där med en trupp som inte ser ut att vara speciellt farlig framåt.

Det är därför jag skulle vilja se en spelsickligare center offensivt sätt än Warg, men det är nog att hoppas på för mycket.

hubbenorlen: Gnagarn, Friberg, Önerud el. Robinson vore inte fel om dom tog ett sånt steg. Helst allihopans.

hubbenorlen: Näe det vore säkert mycket bättre med Ticar, men visst håller jag med. Warg är inte den Warg han var när han var här. Det är heller inte Bagarn. Kanske är Hagos det, kanske är han t o m liiite bättre, fast vad spelar det för roll när det kommer till offensiv kraft... Jag önskar fart, tyngd, spelsinne och ett tungt skott från vår förstecenter. Fattiga må vi vara men det måste ändå finnas nån gräns.

dr-nix: Klart som f-n att värvar vi SM-finalisternas 1:e och 2:e center så är det inte rakt igenom kattpiss, vad än alla olyckskorpar kraxar. Det innebär inte att det för den skull är melloglitter och glamour, pukor och trumpeter...

dr-nix: Tycker det är på tiden att vi får en sån där överraskning, en spelare som är betydligt bättre än vad man trodde. Det var ett tag sen nu. Tom Wandell är väl den senaste, säsongen 09.
Så det är dags nu.

mikenomad: jo visst finns det mycket sexigare värvningar än Warg men som du säger passar han in i det lagbygge Linkan och Nubben tycks vilja bygga. 

Det kommer krävas hårt arbete av TIK kommande säsong så mycket är klart. Men en del av mig tycker att det är spännande. Lagbygget påminner om tiden då Nubben var här sist (innan man tog in Pärssinen osv). Mycket hänger på att några av nyförvärven får ett genombrott samtidigt som flera av spelarna som är kvar sedan tidigare utvecklas och tar ytterligare steg i sin utveckling. 

Kan man få in en riktigt bra back och en vass ytterforward så tror jag det kan bli bra det här.

mikenomad: Mmm får vi en 3:a så är det kört på bra länge.

Johnny Bravo: Japp. Inte mycket körglädje men förhoppningsvis går vi igenom besiktningen utan tvåor....

mikenomad: Timrå IK anno 2011 är en grå svensk gammal hederlig Volvo.
Inget spektakulärt men man vet att den går.

dr-nix: Warg vore ingen katastrofvärvning...tvärtom en ganska logisk värvning i det "nya", lite gråtrista Timrå IK som nu byggs. Laget som sådant är inget katastrofbygge, däremot ett småbeiget profillöst sådant. Men gråtrist och profillöst behöver inte automatiskt vara synonymt med värdelöst...

dr-nix: 19 assist av en förstecenter är riktigt dåligt.

dr-nix: Vad är generellt? Specificera din tankegång.

Jag ser det mer som att när det snackas Modo härinne så är det oftast nyförvärv, Nåt som händer i den föreningen osv. liksom vi snackar HV o VF, när nåt händer där.
Modo är dessutom vår stora rival, så jag tycker det faller sig naturligt.

Jag ser inte problemet mer än när vissa troll från deras håll kommer in hit o lever rövare.

h o c k e y: Folk vill nog se en poängstarkare lirare men jag håller nog med dig, Warg vore en bra värvning (är min känsla iaf).

Johnny Bravo: varför tror du att jag bara pratar om det omedelbara nuet? 

Jag pratar om något som hänt under en längre tid. Warg har inget med saken att göra, det är bara en olycklig tillfällighet. 

Det enda jag försöker säga, något klumpigt är detta: måste ni snacka om MoDo här inne?  (notera att jag menar rent generellt sett). 

Klart man får följa Timrås jakt på nya spelare. Annat vore ju löjligt. Inte blir jag mindre Modoit för det. Angående Warg så tycker jag med handen på hjärtat att han skulle passa perfekt som förstacenter i Timrå. Det är rent ut sagt löjligt att ni förväntar er något dyrare och mer sexigt. Se tillbaka på vad som gjorde Timrå framgångsrika så inser ni nog att pengar eller dyra nyförvärv inte hade något med saken att göra. Men vad vet en Modoit?

Redigerad kommentar

dr-nix: Jaså?
Igår snackades det ingenting om Modo, bara Warg, o det var modoiter härinne som kommenterade det o du blev grinig o drog till med ditt inlägg om Timråiter som inte är det pga deras "intresse" av Modo.

Jag var bara tvungen att kommentera det hela, fast jag inte hade kommenterat nåt.

Johnny Bravo: Det är inte enögt, minsta lilla händer och helt plötsligt snackas det massvis om det där jävla laget i Ö-vik. 

Intresseklubben noterar.

dr-nix: Nä inte mig heller naturligtvis men om man inte får snacka om Modo, Brynäs osv härinne el. med Modoiter, Brynäsare osv härinne, Vad är då vitsen med HS?

Jag blev bara irriterad över dina ord att de som snackar Modo är smygmodoiter o inte riktiga Timråiter.
Det var så enögt att tom en Modoit hade blivit Avundsjuk.

Johnny Bravo: Har säkert med åldern att göra, jag blev Timrå-it under de Allsvenska åren och MoDo fanns inte på kartan för mig. MoDo har absolut inget att göra med varför jag är intresserad av Timrå. 

« · 1381200 · »