1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604519 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Blir det någon tikare kvar på listan innan det är klart?

In fort som fan med Mäenpää nu när han är ledig.

T T: Linus Klasen är ju tekniskt sett inte en elitserievärvning så han borde väl strykas direkt?

jompa13: Håller med. I Finland snittade han 0,49 poäng per match och i ES snittar han 0,43 poäng. Han själv säger att han inte gjorde en bra säsong senast och att han kan bättre. Får han lite mer finskt sällskap i Timrå kanske han kan känna sig mer tillfreds med situationen.

Som jämförelse kan man se att Laatikainen snittat 0,38 i ES och 0,34 i Finland. Nu är ju inte statistiken allt men nog borde Mäenpää kunna ses som en tänkbar ersättare?

Olle: Finns det möjlighet så kanske det är lika bra att ta honom.

Johnny Bravo: Mäenpää har, förutom säsongen i Frölunda, inte haft minussatistik sedan säsongen 04/05 i Pelicans heller. Mäenpää slutade för övrigt på -1 i Frölunda och dom hade rent generellt stora problem, som vi alla vet.

Jag ser inte varför han inte skulle vara en klockren ersättare för Laatikainen.

Johnny Bravo: Mäenpää gjorde ju ändå 8 baljor ifjol och det är lika mycket som kolan, Jokela och Granath tillsammans.

Olle: e mycket bra ersättare

Olle: Fan vad jag kommer sakna nr 9 :|

stoff: Ja. Mäenpää är jag helt med på.

Att dumpa Mäenpääs megakontrakt på oss är nästa steg i Ahdrians och Nubbens diaboliska plan att sänka Timrå IK.

T T: jag trodde nubbens plan var att sänka frölunda?
han kanske är på turné :D

Att köpa årskort nu är som att köpa en biobiljett utan att veta vad det är för film man kommer att få se.

73Sjöbba:Nja...vad det är för film vet vi väl. Saknar bara namnen på några huvudrollsinnehavare. Men eftersom man är lite av nörd och sett en rad föregångare så måste man ju se även årets uppföljare...

mikenomad: Visserligen, men jag kan tycka att det kan vara lite skillnad att se Johannes Brost eller Al Pacino =)

Bara att läsa Jimmys Blogg så blir man ju riktigt orolig för centersidan.

Johnny Bravo: Eller så är det som ifjol... Att Linkan inte vill snacka för mycket för att göra andra intresserade. Så var det ju i fallet Corso och Hirso. Två spelare som ingen hade snackat om på förhand

Modin slutar:

Johnny Bravo: Artikeln han bloggar på:

T T: detta var inte så oväntat.. men det känns väl som att caslava måste va första valet

Johnny Bravo: Jo, det finns all anledning att även fortsättningsvis sucka djupt över förlängningen med Murley som gör att alternativen på marknaden minskar en hel del :(

Fanken, där måste ju det finnas en hund begraven nånstans. Murley gjorde några poäng men var samtidigt en säkerhetsrisk. Han är inte heller någon som leder en kedja, är dessutom ojämn.

Suck! :)

lu93rowa: Caslava vore förstås en fantastisk värvning men man gör väl bäst i att inte tänka på den. Man blir bara besviken när det ändå inte blir av :|

T T: Om man jobbar på Mäenpää nu istället för Arto blir jag väldigt glad! Mikko har kapacitet att bli en av de bästa målgörarna på backsidan!!

Tänk PP med Le Mat - Mäenpää

Mumma..

Mackelito: Roligt att se dig på bra humör Macke....håller med, Mat o Mäenpää skulle inte smaka illa..

erathoo: Det man undrar över är ju faktiskt mer "Hur kan detha blivit så här" snarare än att man är förvånad över "Att det är så här".

Eller lite utvecklat:

Vi var för några säsonger sedan en av de verkliga utmanarna till de stora klubbarna:
- Vi var prenumeranter på kvarts- och semiplatser
- Vi gjorde spektakulära värvningar, såsom Hedström, Hahl, Pyrret och en rad stora och mellanstora namn
- Vi hade ambitionen att bli bättre (bäst?)
- Vi hade en ekonomi om var i topp bland "Övriga klubbar"

Därefter har det snabbt gått utför... Vi åkte åttor runt klubbar som Brynäs, Luleå och SAIK för något år sedan. Vad har hänt?

De plockar in ett eller två kända namn per säsong - Vi inte nått! Vad har hänt?

Även nu har vi större lönebudget och större intäkter än te ovan nämnda. Men ändå lyser truppen i nyanser av beige... Vad har hänt?

Helt enkelt - VAD HAR HÄNT?

lincoln: Nubben lämnade och Linkan kom in?

erathoo: Vi har konstant sedan dess legat 10 i publikligan?

lincoln:

Verkligheten kom ikapp oss och ödmjukheten försvann. Plus att lönerna har skenat iväg i Eliteserien. Vi skulle byggt en ny multiarena i Sundsvall för 2-3 år sedan.

Värvningen av linkan är också en del i det hela.

The great one: Kloka synpunkter!

- Men SAIK har ingen större arena, inte större publik och inte mer pengar.

Kvarstår asså Linkan.... ;=)) he he he

...det sista var ett skämt

The great one:
Bygg på Bernerstomten, en byggnad där det finns hockey, innebandy, basket och simhall. Riv ner nuvarande sporthallen och gör parkering...
Satsa på ca 7500 personer på läktaren och ta beslutet!

lincoln:

Skellefteå gör väl vad vi gjorde då, verkligheten kommer ikapp dom också.

lincoln: Saik har levt mycket på sin ungdomsverksamhet. Tre av deras toppbackar betalar de typ ingenting för i Erixon, Rundblad och Larsson.
Sedan har de haft utvecklingskurvor på Jimmie Ericsson och Joakim Lindström ingen hade ens kunnat tro på. De kan nog få bekymmer inom ett par år om de inte ökar omsättningen de också...

The great one: Amen to that!!!

Mäenpää. Jag är lite kluven här. Kan bli vadsomhelst känns det som. Förhoppningsvis är han revanschsugen om han signar.

1:e centern. En enda grå diffus massa som inte har nån kontur överhuvudtaget.
Wargh kanske var den bästa på marknaden som vi hade råd med?
Det säger allt. Svart svart svart.

Y-fw. Kan inte signas förrän vi vet vad vi får på backsidan o som 1:e center.
Lucenius kanske borde vara nåt när han VILL hit. Hur ofta händer det?
Bara Modo nuförtiden där hela hockeyvärlden står på kö in.

Nä, det känns som om det är svartalvsvarning på mig nu idag.

Johnny Bravo: Jag tycker det verkar som att vi får hugga på den skit som blir över. När var vi med i en budgivning på någon duktig spelare senast? Detta kan ju ha skett utan allmänhetens kännedom men som någon sa så är det ju andra klubbar som presenterar stora namn numera, de som ryktas till oss har varken sportchefer eller fans hört talats om. (med vissa undantag)

Lucenius? Var man ens med och gav Axelsson ett kontraktsförslag? (även om det kan verka långsökt) Problemet är att vi måste förlita oss på att oscoutade spelare ska överträffa sig själva OCH göra säsonger som är deras bästa i karriären och så länge den dynamiken dominerar så kommer vi också harva i botten. Man kan inte förvänta sig att spelare som ingen hört talas om ska dominera Elitserien, speciellt inte när vi har en "sportchef" som är helt värdelös på scouting.

Varför finns sopan kvar i föreningen? Varför håller inte linkan på med något annat just nu? Visa lite karaktär, lite handlingskraft och sparka skiten ur föreningen!

Johnny Bravo: "Lucenius kanske borde vara nåt när han VILL hit. Hur ofta händer det? "

Varför skulle han vara något bara för att han vill till oss? Han ser väl sin chans att använda ES som språngbräda till NHL (hans agents ord om jag inte minns fel) och han har väl inte fått kontraktsförslag från andra klubbar. Han vill till ES i allmänhet, inte till Timrå IK i synnerhet. I Timrå vet han också att han kommer att få speltid. Perfekt för honom.

Olle: Nä det är sant.

Johnny Bravo: Som klubb i botten får vi nog vänja oss vid att mindre kända spelare använder våra 1:a- och 2:a femmor som skyltfönster för att boosta deras karriärer. Man kan säga att det är ett skott från höften från båda parter.

Vi är inte ensam klubb om att chansa på spelare med begränsad potential men med linkan vid rodret så är min personliga uppfattning att felmarginalen är på tok för hög. Sparka!

Olle: Ja det tragiska är väl ändå att en sådan som Hagos inte får intresse av NÅGON klubb utom Timrå. Och ändå lägger man (enligt AB) 150 i månaden på honom. Men å andra sidan, man har ju lagt alla korten på bordet igenom att värva Murley och banne mig då ryker ju 90 % av spelarna bara där.

Hahl klar för Jokerit o Wargh klar för Riga.

Johnny Bravo: Herregud vad Warg kommer att misslyckas i KHL. Scoutar de ens spelarna på plats, eller kollar de bara på statistik?

Redigerad kommentar

Johnny Bravo: Detsamma gäller Ilari Filppula. Helvete vilka centrar Jokerit verkar få nästa säsong. Fast iofs vi har ju Andersson och Hagos så varför klaga?

Mackelito: Har man en idiot till sportchef så KAN ingen vara förvånad att linkans mål är att köra ekonomi och spelartrupp till sin favorit klubb katternas nivå. Men i en pajasledning kan dåren psykopaten ha lekstuga med pengar och fiaskovärvningar klart man tappar sponsorer årskort så länge INGEN JÄVEL AGERAR.

Olle: Vi och Bif är väl dom som har sämsta budgeten + VF så då får vi vara tacksamma och ta ¨nåt som passar s.k "Plånboken"

Vad finns det för centerkandidater kvar på marknaden?
Nån som orkar grotta ner sig.

Själv tar jag en kall för att komma i balans. Kanske.

Johnny Bravo: Niko Kapanen

Berglund: Ja men där är det ju inte ens en promilles chans att han skulle vilja hit.

Johnny Bravo: Spånade återigen igenom free-agent listan, och det finns verkligen få offensiva centrar lediga på marknaden. Men här är de som jag skulle kunna tänka mig att Linkan är intresserad av bortsett från redan nämnda (Jiri Tlusty, Niclas Lucenius, Kamil Kreps, Petr Vampola)

Petteri Wirtanen: www.eliteprospects.com/player.php?player=4222
Jimmy har nämnt den här killen, men om jag minns rätt pratar Linkan om en utpräglad offensiv center, och då passar han inte riktigt in.

Janis Sprukts: www.eliteprospects.com/player.php?player=7420
Lettisk landslagspelare som inte fick till det i NHL, gjorde 26 poäng i KHL ifjol och kan nog vara dyr.

Jakub Sindel: www.eliteprospects.com/player.php?player=9229
Tjeckisk center som spelade i SM-Liiga förra säsongen med ok resultat, skulle inte jubla direkt om han kommer då det skulle vara en väldig chansing.

Tomas Surovy (Varning!!) www.eliteprospects.com/player.php?player=8681
Surovy känner nog alla till men det anmärkningsvärda är att jag båda gånger jag kollat på hans profil fått en känsla av att det är en spelare för Timrå. Likadant kände jag om Warg. Kan ju vara en slump men med tanke på antalet centrar på marknaden och det faktum att det är en "sloppy second" så gillar nog Linkan honom.

Mackelito: Jag satt och gjorde precis samma sak, Free-agent fiskade. Men det blir nog inget lätt jobb för Linkan och Nubben.

Jag kompletterar i alla fall din lista med följande lirare.

Tysken Alexander Barta som tidigare ryktades vara på väg till Sverige.

www.eliteprospects.com/player.php?player=20962

Sedan har vi också Petr Sykora i Schweiz som jag vet att någon har nämnt tidigare också.

www.eliteprospects.com/player.php?player=10858

Sedan är det ganska tomt på första centrar.

« · 1381553 · »