1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604517 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
El_loco: Barta känns intressant.

Jag hoppas på Sykora :) fast frågan är hur bra ledare han är, det ska ju vara en kriterie enligt Linkan, men de kanske inte värderas lika mycket om första-linan-centrarna börjar ta slut.

Bäst vore om Hirso bah kom tebaks!

KORITFW: Hirso satte oss på pottkanten. Är det nån som vet Varför han egentligen lämnade? Familjeproblem el. Timrå o dess pengastrul?

Johnny Bravo: Det var tydligen det förstnämnda och vi kan väl låta det stanna vid det.

T T: Bra så.

Johnny Bravo: Jag håller med, Barta känns intressant. Hans ledarskap verkar vara mumma! :)

Mackelito: Den uppgiften om Hagos har AB gripit ur luften.

På tal om Mäenpää så kan ni kolla in hans skott här! Lite Lehtonen klass på det skottet!

EDIT: OCH Lucenius passningar, inte så jävla pjåkiga dom heller..

Redigerad kommentar

ersson: Bra länkat! Men vad var det för jädra såll i mål??

Timrå Icon: Hah, tackar för komplimangen! Om inte jag har helt fel så är det här sållet!

EDIT: Det där är sållet, såg det i beskrivningen i klippet nu. För övrigt, notera kommentaren på EP.

"Svagheten är hans bristande rörlighet och samt att spelnivån kan variera en del."

Redigerad kommentar

Får jag drömma så hamnar Sykora på centerplatsen, Lucenius på flyern och Caslava på backen (a)

KORITFW: "När jag knäpper med fingrarna så är det dags att vakna..."

KORITFW: Drömmar kostar ingenting men det kommer att sluta i ett enda stort antiklimax allting i slutändan.
Svartalven har talat.

Johnny Bravo: Vette fasen om jag tycker Caslava passar in. Vill ha en mer offensiv och snabbare back. Ojdå...jag somnade visst

Redigerad kommentar

Timrå Icon: Efter att ha läst artikeln i dagens ST så framgår det ganska tydligt att Timrå är beredda att betala för förstecentern och den etablerade backen - därav anledningen att man avvaktar med sista forwardsvärvningen.

Pätr: Förresten, har ni sett att Blake Sloan har blivit omskolad till back? :P

Pätr: Tänk inte ens tanken :)

El_loco:

NIKO KAPANEN och PATRIK THORESEN som är Free Agents då, de tycker jag skulle vara de bästa alternativen om de kunde tänk sig att bli Första center i Timrå,

Följande formationen skulle jag mål bra av

Mäenpää-Halonen
Pikkarainen(30p)-Kapanen(40p)-Lucenius(30p) 100 poäng tillsammans

Hedman-Robinson
Murley(20p)-Bagarn(15p)-Pärssinen(25p) 60 poäng tillsammans

Torp-Granath
Friberg(20p)-Gnagarn(20p)-Röymark(20p) 60 Poäng tillsammans

Dalroth-Högström
Örnerud(10p)-Hagos(15p)-Hallin(10p) 35 Poäng tillsammans

Sedan backarnas poäng på detta, som jag tyvärr är mer fundersam över.

403 poäng gjorde Färjestad förra året och Vann SM guld, Räknar man ihop Forwards poångskörd, så blir det 255 (se ovan), vilket innebär att backarna måste göra 148 poäng tillsammans, vilket i snitt skulle vara 19 per gubbe. Detta kommer Timrå inte att lyckas med, så om detta skulle vara Variabeln till att vinna SM-guld kommer Timrå inte göra det kommande säsong. Bara för att jämföra, Timrå gjorde den gågna säsongen, 364 poäng. Mellan skillnaden av 364 och 255 är 109 poäng vilket skulle vara ett snitt för Backarna på 14 poäng per gubbe, vilket också känns högt.

Nä ser man till Gjorda poäng och vad jag tror Timrå lyckas med kommande säsong så kommer vi nog hamna där vi hamnade senast.

Så lite orloig är jag allt om hur det kommer gå kommande säsong.

Pätr: Så tolkar jag det också. Man ser säkert gärna Lucenius som den sista yttern men om man får slanta 350k i månaden för både back och center får vi förmodligen nöja oss med Fredrik Sundin som sista ytter.

lungan: Möjligen, med stor tvekan, så skulle man kunna knyta upp Kapanen, men Thoresen känns uteslutet. Själv drar jag för närvarande åt Wirtanen-hållet, även om det inte känns som någon klockren värvning.

Överhuvudtaget är spelarmarknaden ganska mager, särskilt när de två icke-EU-platserna är upptagna. Samtidigt så måste man ha i åtanke att de som driver eliteprospects inte känner till alla transatlanter med dubbla medborgarskap, och därför kan det dyka upp någon i diskussionen som vi inte kan ana oss till i dagsläget.

lungan: Thoresen kan vi ju glömma. Inte en chans att tvåan i KHL:s poängliga går till Timrå. Kapanen samma sak, men ändå mer trolig än Thoresen.
När det gäller Murley, som de flesta räknar som en flopp, kan han mycket väl bli en positiv överraskning. Han snittade ju 0,8 poäng per match i AHL bara för fyra år sedan.
Dessutom har han inte spelat en hel säsong i något lag sedan dess. Nu får han chansen. Det kan blir riktigt bra.

Sykora till Malmö bah fö åh jävlas?

Det är ju även en möjlighet att kontraktet med Murley sägs upp, och att Kris Beech värvas i stället. Han lämnar ju HV, men vill stanna i Sverige.

hubbenorlen: Iofs så spelar dom ju med små rinkar i AHL och fyra år sedan är ändå fyra år. Hur som helst så får han gärna överraska positivt, det är han nästan skyldig oss alla. Inte bara för att han hade en halvdan säsong hos oss utan eftersom han tar upp en mycket attraktiv icke eu-plats i laget :)

hubbenorlen: Skulle vara en okej lösning, men inte så trolig.

Undrar om Skrbek kan vara påtänkt för sista backplatsen...

Olle: Iofs. Men han är nog en bra hockeyspelare. Nu är det dags att bevisa det. Annars ryker han ju.

Pätr: Förmodligen inte så trolig. Men Linkan & kompani borde se över möjligheten att lösa kontraktet. Det finns ju en hel del lediga kanadensiska centrar på marknaden, och att sitta fast med Murley är nog inte så roligt just nu.

Byt Murran mot Lucenius. =)

hubbenorlen: snacka om o byta upp sig:)

KORITFW: Det finns väl ingen poäng med att byta en icke-europeisk spelare mot en finsk?

hubbenorlen:Det öppnar upp en icke-europeisk plats åt en eventuell förstacenter ?

dr-nix: Och Finland ligger utanför Europa?

Verkar inte bli någonting alls av det här samtidigt som det känns som att lönebudgeten gått ner lite drygt 50%. Typ. Det är så det åtminstone känns.

Ja herregud. Vi ska nog vara äckligt glada att vi ens har ett elitserielag i denna stund.

Peeeeeennnnnngggggaaaaaaaaarrrrrrnnnnnaaaaa.

Här har vi två spelare med fötterna på jorden och huvudet på skaft.

Jag blir glad när jag läser sådant här:

hubbenorlen: Om vi byter Murley mot Lucenius så har vi helt plötsligt bara en icke-europé i truppen. Då kan vi värva ytterligare en transatlant.

Skarin: Jag håller med. Dock håller jag mig lite till tills jag fått se de sista platserna fyllas, jag ber till högre makter att de fylls ut med toppspelare.

hubbenorlen: Man kan tänka sig att du skulle fråga dig hur många finnar vi haft samtidigt i truppen, genom åren :)

Pätr: Hur ska detta byte gå till? Vem ska vi byta med? Lucenius är ju kontraktlös.

Det jag menade var: Att få tag på något lag som ta över Murleys kontrakt lär inte vara omöjligt. Då frigörs en plats som vi kan ta in en nordamerikansk center på.

Lucenius kan vi skriva kontrakt med ändå, utan att blanda in den icke-europeiska platsen. Han är ju inte tilltänkt som förstecenter.

Redigerad kommentar

Olle: Det där inlägget förtstår jag ingenting av. Vad har det med den icke-europeiska platsen att göra?

hubbenorlen: Sluta försöka rädda det där vraket nu, det är omöjligt att tolka ditt inlägg på annat sätt än att du inte visste om att Finland är ett EU-land.

Olle: Hahaha, what? Hur i hela friden kan du tolka det på det sättet? Jag har inte skrivit nåt liknande det över huvud taget. Missade du frågetecknet efter min ironiska fråga?

Det jag skrev var att det inte finns någon anledning att blanda in en finsk spelare när det gäller Murley, eftersom Finland inte är ett icke-europeiskt land. Speciellt inte Lucenius eftersom han inte har något kontrakt. Alltså är ett "byte" omöjligt.
Då är det enklare att byta med exempelvis ett tyskt lag, som har en kanadensisk eller amerikansk center.

hubbenorlen: Jojo men nu är det ju 2011 och "trades" i ES är ju inte direkt vanliga. Tror ingen hade en trade i avsikt, i den här diskussionen, öht.

hubbenorlen: När någon skrev byte så menade man antagligen svenskans "byte" och inte engelskans "trade". Du verkar ha tolkat det som att någon ville trada Murley mot Lucenius, vilket är omöjligt eftersom Lucenius inte har kontrakt. Å andra sidan så brukar europeiska klubbar inte ägna sig åt sådant överhuvudtaget, utan det är främst ett amerikanskt påfund.

Hursomhelst. När någon skrev "byte Murley mot Lucenius" så menades troligen att Murleys kontrakt skulle brytas och att Lucenius skulle signas istället.

Pätr: Byte eller trade som begrepp spelar ingen roll.
Min invändning var att vi inte behöver blanda in Lucenius i Murleyaffären. Murley är icke-europe och att bli av med honom skulle göra det möjligt att ta in en nordamerikansk center. Varför blanda in Lucenius över huvud taget? Han är ju aktuell i vilket fall.
Det var min huvudsakliga invändning.
Jaja, vi skiter i det här nu.

Men att påstå att jag inte skulle veta att Finland är med i EU är löjligt.

Redigerad kommentar

hubbenorlen: Du sa såhär "Det finns väl ingen poäng med att byta en icke-europeisk spelare mot en finsk?"

Folk bara påpekade att det finns det visst det då det öppnar upp en icke EU plats för oss.

Berglund: Ja, och då är det rakare, rent retoriskt, att säga att vi byter en icke-europeisk ytter mot en icke-europeisk center.

hubbenorlen: Tror detta är frukten av ett missförstånd bara (hoppas jag innerligt iaf).

Låt mig förklara inlägget "Byt Murran mot Lucenius. =)" (Hoppas KORTIFW inte har något emot att jag gör det, så här tolkade jag det iaf)

Igår gick det att läsa i lokaltidningarna att urvalet bland centrar inte var jättestort och saken blev inte bättre av att man redan har två transatlanter (Hirschovits lämnade rätt sent och det var inte planerat att han skulle lämna direkt).

Alltså finns det en hel mängd tänkbara spelare som räknas bort pga. detta. 

Med det i åtanke tyckte man kanske att det vore bra om man hade haft Lucenius istället för Murley då detta hade öppnat upp en icke-eu plats. (Lucenius kan lira både som center och yttter btw)

Jag vet inte vilken del av inlägget du tolkade som 100% superallvarligt men det var en smiley med på slutet så kanske även KORTIFW insåg att Murley faktiskt har ett kontrakt och det är inte bara att kicka en lirare hur som helst.

dr-nix: Så mycket har jag förstått också. Att det var ett missförstånd.
Jag tolkade inget som 100 procent superallvarligt. Tyckte bara att det vore mer rimligt att diskutera vilken nordamerikansk center vi kunde få in om Murley lämnar, i stället för att prata om Lucenuis, som ju är aktuell i vilket fall – oavsett om vi gör oss av med Murley eller inte.

Skarin: Enligt insatta blev väl Murley dubbelt så dyr detta år jämfört med fjolåret? Det var väl så kontraktet utformades och därför han spelar med oss i år.

Vet inte om det här har noterats men Luleå kanske får ett grymt starkt lag.

Backsidan kan bli svårpenetrerat.

« · 1381725 · »