1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601361 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Bragd-Birger: Jo, jag såg de båda spelarnas +/- och jag tror det till mångt och mycket beror på att Robinson spelade i ett topplag som var outstanding medan Andersson spelade i ett bottenlag. Naturligtvis är inte det hela sanninngen men lite i alla fall. Jag tycker trots allt att Stefans poängskörd är bra trots hans minus i +/-.
Och visst, mitt inlägg var aningen provokativt, men mest för att få ett grepp kring "hur bra" och vad man kan ha för förväntningar på Robinson.

ÖstrandsNisse: Ägna matchen i morgon åt att studera robinsons byten extra noga . Följ hans jobb i. Egen zon och hur han löser arbete under stress . Jag tror du kommer att märka att Robinson knappast är de största problemet i den här backuppsättningrn . De kommer att komma poäng från honom också så småningom

Dessutom skulle jag tro att Stefan har 30-40 brak i Västerås medan Robinson antagligen har nära hundra till i Timrå. Väl spenderade pengar kan man fundera över. Å andra sidan kanske det är svårt att veta vad man får när man scoutar spelare i Norge. Hur bra de är i en svensk liga. Det finns ju trots allt spelare i Norska ligan som visat sig vara klockrena värvningar i svenska klubbar. Robinson kanske är en sån spelare som kan lyckas med bättre omgivning och ett lag i bättre harmoni?!

Redigerad kommentar

ÖstrandsNisse: En stor skillnad mellan spelarna är ju att Robinson kan åka skridskor. Andersson är som Åkerman fast med sämre positionsspel. En back som endast duger i PP i bästa fall på ES-nivå.

ÖstrandsNisse: Robbans +/- sticker ut även om man enbart kollar internt i Sparta. Malmström som vann skytteligan på 65 pinnar har ju nästan 20 +mål sämre, tex.
Men, skitsamma. Robban gjorde avtryck där borta, och det var fler klubbar än Timrå som var intresserade. Nu är han här.
Av det vi sett - kan han bli en bra elitserieback?

Jag tycker och tror det. Han var märkbart bättre inledningsvis, när han hade Granath bredvid sig. Därefter har det blivit lite fel. Han kommer att växa.

Men: någon Lehtonen i PP blir han aldrig. Men det var han ju inte ens i Norge.

superfalle: Jag har ägnat de matcher som spelats med att försöka studera varje enskild individ. Robinson är en våra bästa (eller minst dåliga) backar. Hedin, Högström, Dahlroth, Torp har varit genomgående sämre än Robinson. Det är väl Hedman som kan matcha Robinson sett över de matcher som spelats. Granath och Halonen räknar jag inte eftersom de inte spelat speciellt många matcher.
Det låter som jag är oerhört kritisk mot Robinson, men riktigt så illa är det inte. Jag tycker bara att hans egenskaper, offensivt skicklig back, hårt skott, playmaker, kan styra PP från blå, inte riktigt visat sig än.

Men men, det kanske kommer. Hoppas.

Bragd-Birger: Å andra sidan så undrat jag om man får se nån fler av lehtonens kaliber i elitserien på ett tag .

superfalle: Tänk en backuppsättning med Strimma, Aki Petteri Berg, Lehtonen, Sebbe, Bulla o Tommy Abrahamsson, Styf.:)

Johnny Bravo: Glöm inte Per Pettersson - mannen som kunde slänga sig och täcka skott med tänderna före. En sån lagspelare.

Dream Team: Det finns många. Tyvärr inte under samma tidsperiod, typ.

ÖstrandsNisse: I min värld så är Robinson en minst sagt fullgod ersättare för Erixon, förhoppningsvis så kan han vara jämnare än Sebbe också. En mycket god pucktransportör i brist på riktigt hög kompetens i offensiv zon. Med det sagt kanske inte exakt den kravbild vi har på en offensiv back som ska äga offensiva zon med i huvudsak sin avslutsförmåga. Men det finns stor potential. I och med att han (Robinson) är så skicklig på att hålla i puck så borde han likt Murley kunna mäkta med att slänga in välriktade plånböcker mot mål åtminstone.

Att vi ska värva och framförallt hitta en back som smaskar in slaggas från blå och som inte glider runt på lädret i övriga spelet tror jag inte på och det är samtidigt inte heller det som är det viktigaste nu heller, långt ifrån.

Nä, det är ju i egen zon allt skiter ner sig fullkomligt, det blir klet från ryggslutet och nedåt. Bajs överallt. Tyvärr så är det väl inte heller de defensivt starka backarna som löpande blir tillgängliga på marknaden heller eftersom kravbilden på den typen av backar är att hålla rent i egen zon, man har inte mycket större förhoppningar än att dom ska vara stabila. Det känns som att det är lättare att hitta offensiva backar eftersom den typen av back oftast värvas och avlönas för att hiva in puckar, lättare att floppa med andra ord.

Ja, jag vettesatan alltså. Det defensiva kommer bli bättre, det kan jag känna mig relativt säker på. Kidsen i backlinjen får mer och mer rutin. Först och främst måste vi få komplett backsida. Sen lite mer tyngd på det och det kanske kan reda upp sig detta.

Johnny Bravo: Och mr ett misstag på en hel säsong caslava

superfalle: Och det misstaget var när han lämnade oss :-(

superfalle: Hur kunde jag glömma honom?
Jag skyller på Jack D

Johnny Bravo: Nu var det tur för dig att tumme ned är borta...

Anders Eriksson kräver högre lön trots att han är kass och inget annat lag vill ha han.

Därför frigör styrelsen nu pengar..

Tråkigt tycker jag att man inte gjort klart med en bättre back.

Knylan: I min värld är Mat det bästa vi har bland backarna. Sedan går det ju inte komma ifrån att han står på noll poäng. Men det finns en enorm potential i honom att producera poäng. Mycket handlar ju om rätt omgivning också. I ett annat lag kanske han skulle stått på 1+7. Vad vet man.

Nej det enda jag klagar på är skottet. Jag tycker han är en av de bättre backarna i elitserien att åtminstone försöka hjälpa till i offensiven. När Mat är inne finns det chans att skapa något framåt!

Dessutom är han klart bra i egen zon.

Redigerad kommentar

Ja, varför skulle en spelare som Holös välja Timrå? Han kommer få mycket speltid även i till exempel Brynäs.

Laken: Ändå ganska skönt att spela 42 träningsmatcher . De kan väl locka lite .

Johnny Bravo: ja varför inte? de behöver väl en högerskytt till va?...suck...vore nåt för TIK..

erathoo: Vi är nog en av de tre som pratar med Holös.

Men jag tror inte vi är högprioriterad av honom.
Hade Perra honom i FBK?

Förövrigt vill jag bara tillägga mitt bästa skratt åt Kim Hirscovits Han sög ...

Johnny Bravo: Japp, Perra hade honom i FBK både 08/09 och 09/10!

Johnny Bravo: Holös spelade även med Röymark i Sparta Sarpsborg 07/08 och landslaget. Han spelade oxå med bagarn i FBK 09/10.
;)

Johnny Bravo: man kan ju hoppas att han hamnar i tik men dom har väl inte så mycket pengar

Holös klar för Växjö! :S

Alltid lika fyndige "Linkan"

dagbladet.se/sport/1.4008182--intressant-spelare-

Snälla försvinn ur vår förening... Ta katterna till Div 1 istället..

Kostiainen: – Alla vi tittar på i dag är dyra spelare, men vi får ta oss råd beroende på vad som dyker upp nu.

Blir nog Moe tillslut;)

jå1: Anders Eriksson skulle jag bettat på om det fanns en ställe där man kan betta på nyförvärv..

Lite Strålman relaterat i styckena längst ner.

Mario Scalzo kan väl kanske vara ett alternativ? Vet att han skrevs om för ett tag sedan, men han blev då klar för Bern. För övrigt så känns Anders Eriksson väldigt aktuell, det skulle ju vara hyfsat tråkigt men finns ej resurser kan man ej göra så mycket.

En intressant rackare, men då var ju man där med kvoten av transatlanter bekymret igen då.

eliteprospects.com/player.php?player=8569

Michael90: Anders Eriksson är inte bara ett tråkigt alternativ, det är ett mycket dåligt sådant dessutom.

Han är ett rundningsmärke i ES, hänger inte med alls.

ang polisen i sthlm... fyy fan vilket liv det kommer att bli när första videosekvenserna dyker upp från en sådandäringan högrisk match när någon gnagare bankar på någon oskyldig oliktyckade individ medans en sådandäringan sanktionerad våldsverkare i uniform står där o tittar på o småler lite för 920 kr/h...

kan man reklamera insatsen då?

Vi kan andas ut hörni!!

Men å andra sidan blir det mindre o mindre i den där ICA kassen som vi nätar med.

Johnny Bravo: Ska försöka vara så tydlig som jag bara kan nu;

S K Ö N T!

Kerstin_k: Nu är det för 17 hakar positivt härinne!
Alla är tysta.

Johnny Bravo: Modano loggar nog in snart och styr upp...

Vi ska upppååtttt

Pikkas betyg. Klockrent.

Timrå: Ilkka Pikkarainen

Kommentar inför säsongen: Alldeles för mycket utvisad (119 minuter) under sin första säsong i Timrå. Inte bra för laget. Borde utnyttja sitt tunga skott mer. Viktigt att han leder ett till stora delar ungt Timrå.
Poäng hittills: 2 (1 mål + 1 assist)
Plats i Timrås interna poängliga: 9:a

Kommentar nu: I skaran av utvalda tänkbara poängkungar är han nog den enskilt största floppen. En jämförelse med Timrås nye poängkung Petr Vampola gör att man undrar om Pikkarainen håller på med samma sport.
Getingbetyg: 1 geting.

Vi fortsätter kolla läget. Snart så.....

Johnny Bravo: Tycker man får bra svar i den intervjun, får man inte det? I helvete att man betalar en halv miljon i månaden för Holös, det är ju bara löjligt. Ett mardrömsscenario, som man iofs hade kunnat förvänta sig, hade varit att dom stoppat jakten efter nyförvärv i och med att alla skadade backar är tillbaka men nu är man fortfarande på jakt efter spets och det låter ju bra.

Olle: Både BIF o Timrå bangade. Fullt förståeligt.
Vill Växjö pynta ut 473000/mån i 2 år så.... varsågod.

Vi kan få billigare o minst lika bra spelare... Tror jag. :)

Johnny Bravo: Tycker nästan att det lät lite som att både Sundlöv och linkan uttalar sig på ett sätt som placerar dumstruten på Växjö och seriöst, 473k för Jonas jävla Holös? Endera badar man i pengar där nere i Växjö eller så lämnade man huvudet hemma när man signade Holös på två säsonger för den summan.

Bara en gissning från min sida men nog borde väl både Caslava och Strålman spela för mindre pengar än så? Och båda är ju bättre även om den senare inte riktigt har samma roll.

Olle: Det är min känsla oxå.

Kan inte tänka mig att Caslava är så dyr.
Kanske Strålman eftersom alla vill ha honom, där triggas priset, o jag tror HV har gett ett fett bud på honom.

Det låter så när man läste vad Stillman sa.

Redigerad kommentar

Olle: inne på samma spår själv. om marknadsvärdet på holös är närmare 500K/mån måste ju strålman kunna dra in 750K/mån. Nåväl, nu är backkrisen inte lika akut, men vi måste få in spets senast till novemberuppehållet.

pefr:

Ja tror ni har missat en stor del i detta. Växjö betalar nog inte 500k/mån för Holös. Ifall ni läst artikeln så kanske ni märkt att en stor del betalats ut i sign-on bonus (2 miljoner) som är lägre skatt på. Det är när man räknar om detta till "vanlig" inkomst (ca 4 miljoner) som månadslönen blir ca 500k/månad.

Om det bara är 15% skatt på sign-on bonus som det står i artikeln så är ju summan före skatt ca 2.4 miljoner och inte 4 miljoner som man angett i uträkningen (där ser det ut som man lagt på skatt på 50%)

Räknar man om detta i månadslön så blir det ju "bara" ca 375k istället.

Kan ha tänkt fel men som jag ser det så har aftonbladet räknat på ett sätt för att få upp summan och ha något att skriva om. Här är deras uträkning:

Jonas Holös kontrakt i Växjö
Sign on bonus: 2 miljoner kronor.
Månadslön 2011/2012: 220 000 kronor.
Månadslön 2012/2013: 250 000 kronor.
Total månadslön år 1 och år 2: 4,98 miljoner kronor.
Sign on bonus på 2 miljoner kronor blir ca 4 miljoner kronor omräknat till ”vanlig” inkomst.
Holös månadslön brutto, 19 månader; 473 000 kronor.

« · 1413786 · »