1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597429 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
El_loco: haha att mattias karlsson hamnar i timrå är nog ungefär lika sannolikt som att Zetterberg-Lander-Pääjärvi bildar förstakedjan i Timrå nästa säsong...

El_loco: Googlar man på Pizza+Timrå får man åtta träffar. Boy, den siffran kommer stiga om Kolan flyttar norrut igen.

Simmalugnt: Tror vi har klart med ersättare redan ändå. Kolan lämnar HV. Fredagsmyset i Timrå lockar. För att inte tala om tisdags och onsdagsmyset också. och alla andra dagar.

Lichln_Timr?IK: håller med hubbenorrlen, han kommer absolut inte hamna i allsvenskan, framförallt inte i Timrå som inte kan fresta han med en saftig lön. tyvärr.

hubbenorlen: Vem vet, mirakel kanske inträffar ;)

Lichln_Timr?IK: En målvakt i den finska ligan, med den procenten, lär knappast välja allsvenskan.

Angående målvakter:

Den här målvakten har en bra räddningsprocent, ganska ung, blott 25 år. Han skulle nog vara bra i Timrå, men frågan är hur mycket han kostar. Han har ett utgående kontrakt med Kärpät.

Nu ska vi inte hetsa upp oss över Stenqvist. Det är väl bättre att han går långtidsskadad hos Bobbarna än hos oss? Det är bättre att de får betala för en spelare de inte kan använda än att vi måste göra det. För det finns väl ingen som på fullaste allvar tror att han inte kommer gå sönder igen?

palleparling: blir han stjärna i bobcats får vi försöka ta tillbaka honom om ett år...

Annars en chansning för vilken klubb som helst som tar honom. Skulle vi försökt värva honom om han varit i, typ, Västerås förra året och haft en flera år lång skadehistorik? Förmodligen inte. Vill han inte ha tryout och kan få rakt kontrakt med moderklubben så är det inte så konstigt. Vi kan ta en sjunde/åttonde back som är ett säkrare kort med eventuell lägre potential och Bobbarna får en billig lokal kille som kan bli bra om han är hel. Den här typen av övergångar hade vi alltid förr också. Yngre killar som inte riktigt platsat med oss gick till Sundsvall. Det lirar väl alltid tio gamla Tikare i Gärde.

Galenhöken om Stenqvist-affären.

palleparling: Inte bekräftat än. Märkligt karriärval, men ändå skillnad på try out och riktigt kontrakt (vilket jag utgår från att det i så fall är).

fyfan, Tommy Stenqvist till Sundsvall, svikare!

DJ Hemp: Collegespelare.

Frella:

NCAA ?????????

Vargher85: Tänk Wade Bergman och NCAA eller liknande. Jag skulle inte ens bli förvånad.

Frella: Möjligt, men jag blir ändå inte klok på vem som kan vara det hetaste spåret.

Andersson: Lander var ju där med..

Jagr på läktaren i E-on , bra jobbat Nubben .  Ett par bra backar å en målvakt på det här så  ....

Frella: tarvan har nog koll på finska ligan också, ska bli intressant iaf

Vargher85: Då Nubben nämnde att man tagit extern hjälp i målvaktsjakten bör det handla om ett utländskt namn eller svensk från utländsk liga. Målvakterna i SHL/HA förutsätter jag att Nubben har koll på.

Efter att ha ägnat mig åt lite ep-onani så blir jag mer och mer säker på att det är Sebastian Idoff som kommer vakta Timrås mål under den kommande säsongen. Det finns tre svenska outsiders i Mattias Modig, Tim Sandberg och Jonas Gunnarsson, men ingen av dem känns som någon begriplig värvning, med tanke på att det är Norja man gör sig av med. Möjligen Sandberg då.

Två målvakter i finska ligan som skulle kunna vara aktuella i min värld är Hostikka och Järvenpää. Den senare har dock gjort en bra säsong och kommer nog bli kvar i högsta ligan, och Hostikka känns väl sådär.

Sammantaget en knepig situation, förutsatt att det inte finns målvakter som är på väg att bryta sina kontrakt. Idoff känns okej i min bok, men i mina ögon kan lika väl Iilahti stanna.

JobbaPuck: samma här ang Challeson.

lite för klen och mjuk...

iofs så trillar det in ett skapligt med poäng ända asså så det här kan gott bli en liten outsider om han får upp farten och utvecklar sina dragningar lite.

till hans fördelar räknar jag in en egenskap som alldeles för få frw besitter. Han går på mål! 

Ska bli intressant att se hur stora steg han hinner ta innan det drar igång på allvar igen nu till hösten.

zita:helt rätt att förlänga med honom ,han kommer att lyfta med rätt träning

Även nära med Jens Westin, enligt ST. Det är bra.

Roligt att Emil valde att förlänga, inte den liraren jag hade högst på min egen lista av spelare jag vill att Nubben förlänger med men han är absolut inte sist på listan. Gillar hans attityd och sätt att lira. Tror det finns mer utveckling att plocka fram där. 

Med tanke på hur Nubben vill bygga laget till nästa säsong så tror jag han passar bra in där.

Redigerad kommentar

zita: Sedär ja. Det trodde jag faktiskt inte. Jag hade, om jag varit sportchef, inte erbjudit honom ett nytt kontraktsförslag. Anledningarna till det har jag varit inne på tidigare.

Vargher85:

Så Ridderwall har en tendens att vilja ha vita fester eller?

Vargher85: Vita pesten.

Epost: Appropå målvakter så hörde jag att Stefan Ridderwall var på väg till Norrköping ett tag. Sedan insåg han att laget hette Vita Hästen och inte Vita Festen.

palleparling: "Bakala troligen förlorad" för Mora. Av pengaskäl som det verkar, tros få anbud som inte Mora kan toppa. Knappast Timrå heller antar jag. Annars vore väl en bra målvakt prio ett?

palleparling: Jag skulle tveka om jag stod i valet mellan Idoff och Iilahti, om jag säger som så.

EArk: förstår hur du tänker, men samtidigt så äre timrå vi pratar om, ingen jättebra ekonomi så det är därför jag skulle kunna gissa på att Idoff finns med i tankarna hos Nubben, har dock inte sagt att jag själv skulle välja han, då väljer jag hellre Bakala elr nån annan.

hamarka: EP-scouter!

Knylan: denna målvakt tycker jag verkar bra. stor samt bra räddningsprocent i Ettan

http://www.eliteprosp...ayer=13300

Redigerad kommentar

palleparling: Undra vad den här herren tänkt göra nästa år och vad han isåfall vill ha för ekonomisk kompensation.

palleparling: Dan Bakala tyckte jag var riktigt bra ifjol, spelade ofta med ett stort lugn och hade dessutom väldigt bra räddningsprocent som sagt, 

idoff däremot känns på tok för svajig och inte alls som någon förstamålvakt att lita på över en hel säsong, känns som en bra back up målvakt men inte mer, eftersom att hans högsta nivå är riktigt bra men han känns som sagt för ojämn för att ha som första målvakt

cally47: Bakala stog 39 av 52 matcher, då brukar man vara en förstamålvakt. dessutom med en räddningsprocent på 92,4%. vilket är mycket bra. så vet inte riktigt hur du menar?...

cally47: haha va? Bakala var första målvakt i Mora och hade en oerhört bra räddnings%. ingen direkt "chansning". då är de ju mer chansning i Lundström som har skadebekymmer. 

kanske svår att få in men Johan Backlunds kontrakt går ju ut

www.eliteprospects.com/player.php?player=1154

palleparling: Chansa på en förstemålvakt känns inre som en allt för bra idè. Dessutom ingen utav dem är förstamålisar.

Vargher85: vad säger du om jag lägger en liten chansning på Sebastian Idoff eller Dan Bakala som målvaktsalternativ?

T T: Jag tror vi kan glömma allt vad tre nyförvärv heter, det kommer utan tvivel bli fler än så. Det känns lite trist att Hult försvinner, men å andra sidan så kostade han en hel del och var väldigt upp och ner under den gångna säsongen.

Har börjat hoppas lite på Jacob Berglund från Storhamar, och med tanke på hur mycket spelare som har lämnat så borde det finnas lite uttrymme att värva ytterligare någon lite mer meriterad. Kanske skulle Joakim Jensen från samma lag vara något. Högerfattad spelare som gjorde 30 mål ifjol.

Angående Sundsvall Hockey så tror jag att de har en enorm utmaning framför sig. Stommen i laget den gångna säsongen bestod av äldre spelare som egentligen har lagt sina bästa år bakom sig. Nu ska de spela i en högre division, en division som dessutom är betydligt bättre än division 1.

T T: Rätt trevligt läge ändå... Jag säger inte att det är lätt på något vis att bygga ihop ett bra och billigt allsvenskt lag men det måste vara lättare än att bygga ett bra och billigt lag i shl.

Jag ser fram emot resultatet av Nubben o de andras jobb. Det kommer nog bli ett par nyblommade knoppar nästa säsong!

jå1: Äh rökridåer! Jag tror på Lundström! Han kan gott göra ett år med oss MOT leksand...

hehe

T T: Ser inte ut att bli någon Lundström mao. Undra vad det är för målis de har på önskelistan

Premiumnytt:

Timrås främsta poängproducenter från förra säsongen är borta.

Ettan Emil Pettersson och trean Ludvig Nilsson är klara för Modo.

Fyran Johan Persson drar till Karlstad och Färjestad.

Tvåan Andrée Hult är sannolikt för dyr för Kent Norbergs tunna plånbok.

Men "Nubben" är inte bekymrad trots manfallet.

– Jag är inte speciellt orolig.

De fyra vassaste poängproducenterna försvinner. Åttan Emil Berglund flaggar för en flytt till Oskarshamn. Förstemålvakten Mika Norja lämnar, liksom de stabila backarna Robin Persson och Andreas Borgman. Tunga tapp för TIK.

– Så är det, men vi har en del på gång. Vi har kommit ganska långt, vi har ganska mycket på g. Vi kommer att bygga på ett lite annorlunda sätt, vi försöker få in lite mer karaktärer, säger Norberg som kommer att ha mindre pengar att röra sig med.

En som lär lämna laget är Andrée Hult.

– I sina bästa stunder är Andrée en fantastisk spelare, men han hade en tuff säsong och fick stå vid sidan några matcher, men han är inte avskriven. Vi får se, säger Norberg.

Hult har Mikael Håkansson som rådgivare, och han medger att det finns intresse från annat håll.

– Ingenting är klart ännu men det finns förfrågningar från klubbar i SHL, Hockeyallsvenskan och tyska ligan. Vi får se vad som händer, säger agenten.

På målvaktsfronten är det klart att Timrå IK och Mika Norja går skilda vägar.

En spelare som det surrats lite om är Joakim Lundström.

– Njae, han har nog andra planer ett tag till. Men det är klart att det skulle vara en väldigt bra förstärkning, men vi har andra spår, säger Norberg

Jonathan Iilahti?

– Nej, inte som det ser ut nu.

Timrå IK:s juniorer firade stora framgångar under säsongen. Och spelarna det snackades mest om var Elias Pettersson och Jonathan Dahlén.

– De har varit fantastiskt duktiga, men inte bara de två. Vi ska sätta oss ned med rätt många från juniorlaget. Vi ser en framtid med dem och helt klart finns de med, säger Norberg.

Att röra sig med mindre pengar behöver inte bara vara av ondo.

– Jag ser det som ett roligt år, vi har redan mycket eget och många som kommer underifrån. Sedan är det inte bara vi som har det tufft, får vi bara iväg hallen kan det här bli bra.

Sundsvall Hockey kliver fram som en lokal konkurrent – hur känns det, stimulerande?

– För mig spelar det ingen roll. Det blir roliga derbyn, men sportsligt ser jag inte Sundsvall som något annat lag än de andra i serien. De jobbar på sitt sätt, vi kommer att fortsätta att satsa ungt och på det sätt vi påbörjat. Det enda jag jobbar för är att Timrå IK ska bli så bra som möjligt.

– Men som Peo Larsson sade 1997. "Det handlar inte om att vara bättre än Sundsvall, det handlar om att vara bättre än de andra lagen i serien".

– Blir vi elva och kommer före Sundsvall har vi ändå gjort en dålig säsong. Men kommer vi etta och Sundsvall tvåa är det jätteroligt.

EArk: varför skulle man inte vilja satsa på Mellberg egentligen? en spelare som gör poäng och det är precis sånna alla lag behöver.

Corvo: Martin Mellberg kanske blir ett alternativ nu, även om han sägs vara på väg bort, men om Berglund som man nog räknade med att behålla i och med att man gav kontraktsförslag sticker till IKO, så kanske man ändrar sig angående Mellberg

cally47: Jag är ingen expert när det kommer till Timrås juniorlag så det är möjligt att du har rätt.

Marcus Sirén borde vara det bästa alternativet om vi ska ersätta Berglund med någon från juniorlaget och som helst bör vara rightare. Nu är som sagt Sirén bara 97:a och har två säsonger kvar som junior så det återstår väl att se om dom tycker att han är redo att kliva upp i A-laget redan nu eller om han bör vänta minst en säsong till och fortsätta att utvecklas i juniorlaget.

Att han har potential att spela allsvensk hockey på sikt är jag övertygad om. Sedan är frågan om det bör ske redan i höst.

Skulle faktiskt tro att dom hade räknat med att behålla Emil Berglund. Det surrades väl om att dom räknade med att det skulle komma tre påskrifter den här veckan? Emil lär ha varit en av dom tre. Han hade som sagt ett kontraktsförslag där deadline var vid lunchtid igår men som han inte skrev på.

Att det finns någon i juniorlaget som kan ta rollen som Berglunds ersättare och som inte kostar speciellt mycket är jag övertygad om i alla fall. Måste väl inte vara en rightare heller även om det är att föredra. Jesper Wiberg kanske? Visserligen 97a han också.

Någon av 96:orna kanske kan bli aktuella annars trots "fel" vinkel på klubban. Andreas Modin eller Anton Nyström kanske?

I värsta fall så går det nog att genomföra säsongen utan en direkt ersättare till Emil Berglund eller leta bland unga Division 1 spelare eller bland andra Juniorklubbar.

Anton Öhman kanske?
www.eliteprospects.com/player.php?player=39015

Blir senior till hösten och är än så länge klubblös. Provat på både A-lagsspel i Skellefteå och varit utlånad till Björklöven i 4 matcher.

Lär inte kräva speciellt mycket i lön för att få kontrakt med ett allsvenskt lag. Dessutom borde vi ha hunnit skaffa oss ett bra rykte bland unga spelare med SHL-ambitioner när det kommer till möjligheterna att utvecklas här och även att Timrå IK är ett bra skyltfönster för den typen av spelare. Är väl bara att han slår en signal till Emil Pettersson, Ludde Nilsson eller Johan Persson om han vill ha referenser.  

« · 1681589 · »